
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Teisės ir teisėtvarkos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAREIGŪNŲ IR KARIŲ VALSTYBINIŲ PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-693
15 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2163(2)
2024-06-12 Nr. 102-P-21
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Marius Matijošaitis, Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Seimo nariai: Domas Griškevičius, Audrius Petrošius, Gintautas Kindurys, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: viceministras Vytautas Šilinskas, viceministras Martynas Šiurkus, Dabo rinkos grupės vadovė Inga Liubertė, Pensijų grupės vadovė Inga Buškutė, Piniginės paramos grupės vadovė Svetlana Kulpina, grupės vyresnioji patarėja Kristina Tumienė, Finansų departamento Finansų skyriaus patarėja Brigita Rudokienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Lina Petronienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
|
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
|
str. |
str. d. |
p. |
|||||
|
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-20 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 15 straipsnio 1 dalies pakeitimu siūloma sudaryti galimybę pareigūnams ir kariams, gaunantiems pareigūnų ir karių valstybinės pensijos priedą už tarnybą (toliau – priedas), kurio mokėjimas paprastai sustabdomas jiems gaunant draudžiamųjų pajamų arba mokamas priedo ir šių pajamų skirtumas, nemažinti šio priedo, jeigu šie asmenys gauna pajamų už darbą ,,apygardų, apylinkių rinkimų, savivaldybių rinkimų, miestų, rajonų referendumo komisijose, išskyrus pajamas, gautas už darbą Vyriausioje rinkimų komisijoje“. Manome, kad siūlomas teisinis reguliavimas prieštarauja Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintam asmenų lygiateisiškumo principui. Pažymėtina, kad pareigūnų ir karių valstybinės pensijos priedas už tarnybą skiriamas vienodomis sąlygomis visiems pareigūnams, įvertinus jų ne tik gaunamas draudžiamąsias pajamas, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatyme, bet ir pajamas, susijusias su darbo santykiais, gautas kitoje valstybėje bei pajamas, gautas vykdant savarankišką veiklą. Todėl kitokios pareigūnų ir karių valstybinės pensijos priedo už tarnybą sąlygos nustatymas tik tiems asmenims, kurie gauna pajamų už darbą apygardų, savivaldybių rinkimų, apylinkių rinkimų ar referendumų komisijose (toliau – rinkimų komisijos nariai), diskriminuotų kitus asmenis, kuriems priedas už tarnybą galėtų būti mažinamas ar jos mokėjimas sustabdomas, jeigu jie gautų dar mažesnes draudžiamąsias pajamas nei rinkimų komisijos nariai. Pažymėtina, kad Konstitucinis Teismas 2012 m. vasario 6 d. nutarime nurodė, kad „Konstitucinis asmenų lygiateisiškumo principas būtų pažeistas, jeigu tam tikri asmenys ar jų grupės būtų traktuojami skirtingai, nors tarp jų nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad toks nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisinamas. <...>. Konstitucinio Teismo aktuose ne kartą pabrėžta, kad vertinant, ar pagrįstai yra nustatytas skirtingas reguliavimas, būtina atsižvelgti į konkrečias teisines aplinkybes; pirmiausia turi būti įvertinti asmenų ir objektų, kuriems taikomas skirtingas teisinis reguliavimas, teisinės padėties skirtumai.“ Pabrėžtina, kad rinkimų komisijų nariams mokamas atlyginimas už darbą savo pobūdžiu ir paskirtimi niekuo nesiskiria nuo kitiems asmenims pagal darbo sutartį arba darbo santykiams prilygintų teisinių santykių pagrindu mokamo darbo užmokesčio. Projekto aiškinamajame rašte nurodytas argumentas, kad ,,kyla sunkumų norint pritraukti žmones dirbti rinkimų komisijose –bijoma, kad nedidelės papildomos pajamos gali lemti pareigūno ar kario pensijos mažėjimą“ nėra objektyviai pateisinamas, nes pagal Rinkimų kodekso 26 straipsnį, rinkimų komisijos nariu gali būti bet kuris nepriekaištingos reputacijos ne jaunesnis kaip 18 metų Lietuvos Respublikos pilietis. Be to, pagal keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalies nuostatas, priedo mokėjimas atnaujinamas nuo tos dienos, kurią asmuo vėl atitinka šio straipsnio 1 dalyje nurodytas priedo gavimo sąlygas. Atsižvelgiant į tai, teigtina, kad nėra tinkamo objektyvaus pagrindo skirtingam teisiniam reguliavimui pagrįsti, todėl siūlomas reguliavimas prieštarauja Konstitucijos 29 straipsnio 1 dalies nuostatai dėl asmenų lygybės įstatymui. |
Nepritarti |
2023 m. sausio 11 d. posėdyje, Teisės ir teisėtvarkos komitetas įvertino, kad siūlomos įstatymo projekto nuostatos neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, argumentuodamas, kad darbas apygardų, apylinkių rinkimų, savivaldybių rinkimų, miestų, rajonų referendumo komisijose (toliau – rinkimų komisijos) yra laikinojo pobūdžio, todėl siūlomas reglamentavimas, siekiant pritraukti asmenis dirbti rinkimų komisijose, yra tikslingas. |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-20 |
1 |
|
|
2. Tikslintini projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje nurodytų rinkimų (referendumų) komisijų pavadinimai, nes pagal Referendumo konstitucinio įstatymo 21 straipsnį, be Vyriausiosios rinkimų komisijos, referendumą organizuoja savivaldybių referendumo komisijos bei apylinkių referendumo komisijos; pagal Rinkimų kodekso 19 straipsnį, be Vyriausiosios rinkimų komisijos, rinkimų komisijos yra apygardų, savivaldybių rinkimų komisijos ir apylinkių rinkimų komisijos (miestų, rajonų referendumų komisijos galiojančiuose įstatymuose nenumatytos ir nėra sudaromos). |
Pritarti iš dalies |
Įstatymo projektą siūloma atmesti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-20 |
2 |
|
|
3. Atsižvelgiant į Seimo statute nustatytų įstatymų leidybos procedūrų trukmę, taip pat į tai, kad Seimo priimtas įstatymas pagal Konstituciją turi būti promulguojamas, svarstytina, ar projekto 2 straipsnyje numatyta įstatymo įsigaliojimo data – 2023 m. sausio 1 d. yra reali. |
Pritarti iš dalies |
Įstatymo projektą siūloma atmesti. |
|
4. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2022-12-23 |
1 |
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-693 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2163(2) atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti |
Įstatymo projektą siūloma atmesti. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: įvertinus Lietuvos Respublikos Vyriausybės argumentus, Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo Nr. 1-693 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2163(2) siūloma atmesti.
Argumentai:
Pareigūnų ir karių valstybinė pensija turint draudžiamųjų pajamų nemažėja, todėl asmenys, dirbantys rinkimų komisijose, neigiamo poveikio nepatirs. Nedirbantys buvę pareigūnai ir kariai kartu su valstybine pensija gauna ir socialinio draudimo bazinės pensijos (269,77 eurus) dydžio priedą.
Dirbantiems ir uždirbantiems pajamas, mažesnes už minimalią algą, priedas mažinamas atvirkščiai proporcingai gaunamam darbo užmokesčiui, t. y. kuo didesnes pajamas asmuo gauna, tuo mažesnė priedo dalis jam išmokama. Priedas nemokamas tik gaunantiems minimalią mėnesinę algą ir daugiau. Kai gaunamos pajamos yra nedidelės, priedo sumažėjimas yra nereikšmingas.
8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė, Andrius Vyšniauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena Haase
Komiteto biuro patarėja Jurgita Janušauskienė