LIETUVOS RESPUBLIKOS

UŽIMTUMO ĮSTATYMO NR. XII-2470 51, 41 IR 42 STRAIPSNIŲ pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 51, 41 ir 42 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas) tikslas – siekiant padėti verslui ir gyventojams, susidūrusiems su neigiamu COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) ir plintančių šios ligos atmainų poveikiu, t. y. dėl ūkinės veiklos ir kitų apribojimų, nustatytų Lietuvos Respublikos Vyriausybei paskelbus ekstremaliąją situaciją ir karantiną, patiriantiems finansinius sunkumus, nustatyti mokėjimą išmokos savarankiškai dirbantiems asmenims ir darbdaviams subsidijos darbuotojų, kuriems paskelbta prastova, darbo užmokesčiui kompensuoti už laikotarpį, kurį Lietuvos Respublikos Vyriausybė buvo paskelbusi ekstremaliąja situaciją ir karantiną.

 

Įstatymo projekto uždaviniai:

 

1) nustatyti, kad išmoka savarankiškai dirbantiems asmenims mokama kas mėnesį už praėjusį kalendorinį mėnesį, kurį dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino buvo nustatyti ūkinės veiklos apribojimai;

2) nustatyti subsidijos darbo užmokesčiui Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino laikotarpiu skyrimo ir mokėjimo darbdaviams, dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino paskelbtos prastovos metu išlaikantiems darbo vietas užimtiems asmenims ir apie prastovos paskelbimą informavusiems Lietuvos Respublikos darbo kodekso 47 straipsnio 3 dalies 1 punkte nustatyta tvarka, sąlygas;

3) nustatyti prievolę darbdaviui grąžinti subsidiją darbo užmokesčiui, kai Valstybinė darbo inspekcija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Valstybinė darbo inspekcija) nustato, kad darbdavys paskelbė prastovą pažeisdamas Lietuvos Respublikos darbo kodekso 47 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatas, ir toks darbdavys dalyvauti remiamojo įdarbinimo, darbo vietų steigimo (pritaikymo) subsidijavimo, vietinių užimtumo iniciatyvų projektų įgyvendinimo priemonėse galėtų ne anksčiau kaip po 12 mėnesių.

Įstatymo projekto tikslas ir uždaviniai nustatyti atsižvelgiant į tebesitęsiančią COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) pandemiją dėl plintančių šios ligos atmainų. Atsižvelgiant į tai, kad dėl apribotų ūkinių veiklų įmonės ir savarankiškai dirbantys asmenys patiria finansinius sunkumus, taip pat įvertinus karantino poveikį įmonių, Lietuvos Respublikos Vyriausybei paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino metu siūlomos valstybės pagalbos priemonės, kurios sumažintų ekonomines pasekmes, kylančias dėl veiklų apribojimų, ir padėtų išlaikyti darbuotojus mokant darbdaviams subsidijas darbo užmokesčiui kompensuoti bei išmokas savarankiškai dirbantiems asmenims.

Atsižvelgiant į tai, kad Valstybinė darbo inspekcija, atlikdama subsidijas darbo užmokesčiui gavusių ir (ar) gaunančių darbdavių paskelbtų prastovų kontrolę, nustatė atvejus, kai subsidijos darbo užmokesčiui yra mokamos už darbuotojus, kuriems paskelbta prastova, pažeidžiant Lietuvos Respublikos darbo kodekso 47 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatas, siūloma nustatyti įpareigojimą grąžinti neteisėtai gautas subsidijas darbo užmokesčiui. Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2022 m. sausio 6 d. duomenimis iš Valstybinės darbo inspekcijos yra gauti 102 protokolai dėl darbdaviams, kuriems buvo mokamos subsidijos darbo užmokesčiui, nustatytų anksčiau minėtų pažeidimų.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai

Įstatymo projekto iniciatorė – Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 51 straipsnyje nustatyta, kad išmokos savarankiškai dirbantiems asmenims, kurie įtraukti į Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos sudaromą Savarankiškai dirbančių asmenų, pripažintų nukentėjusiais nuo ekstremaliosios situacijos ir karantino, kurio metu Lietuvos Respublikos Vyriausybė nustato ūkinės veiklos apribojimus sąrašą, skiriamos ir mokamos, kai savarankiškai dirbančio asmens paskutinio ataskaitinio mokestinio laikotarpio pajamos, palyginti su priešpaskutinio ataskaitinio mokestinio laikotarpio pajamomis, sumažėjo ne mažiau kaip 30 procentų (paskutiniu ir priešpaskutiniu mokestiniu ataskaitiniu laikotarpiu pateiktų metinių pajamų mokesčio deklaracijų duomenys). Taip pat numatyta, kad savarankiškai dirbančio asmens priešpaskutinio mokestinio ataskaitinio laikotarpio pajamos turi būti ne mažesnės nei 12 einamųjų metų minimalių vartojimo poreikių dydžių (minimalių vartojimo poreikių dydis apskaičiuojamas ataskaitiniais metais Lietuvos Respublikos socialinės paramos išmokų atskaitos rodiklių ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio nustatymo įstatymo nustatyta tvarka). Išmoka savarankiškai dirbantiems buvo mokama iki 2021 m. rugpjūčio 31 d.

Užimtumo įstatymo 41 straipsnio 21 dalyje nustatyta, kad darbdaviams, dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino paskelbtos prastovos metu išlaikantiems darbo vietas užimtiems asmenims ir apie prastovos paskelbimą informavusiems Darbo kodekso 47 straipsnio 3 dalies 1 punkte nustatyta tvarka, mokama subsidija darbo užmokesčiui nuo kiekvienam prastovoje esančiam užimtam asmeniui priskaičiuoto darbo užmokesčio. Subsidijos darbo užmokesčiui dydis apskaičiuojamas procentais nuo užimtam asmeniui priskaičiuoto darbo užmokesčio, kuris negali būti didesnis negu užimto asmens darbo sutartyje iki karantino paskelbimo dienos nustatytas darbo užmokestis. Pirmąjį kalendorinį mėnesį subsidijos darbo užmokesčiui dydis sudaro 100 proc. apskaičiuotų lėšų, bet ne daugiau kaip 0,9 Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos (toliau – MMA) dydžio, antrąjį kalendorinį mėnesį – 0,6 MMA dydžio. Jeigu prastova paskelbta ne visą mėnesio darbo laiką, subsidijos darbo užmokesčiui dydis apskaičiuojamas proporcingai darbdavio paskelbtam asmens prastovos laikui. Darbdaviai, kuriems buvo mokama subsidija darbo užmokesčiui, turi išlaikyti ne mažiau kaip 50 proc. darbo vietų ne trumpiau kaip 3 mėnesius nuo subsidijos darbo užmokesčiui mokėjimo pabaigos.

Užimtumo įstatymo 42 straipsnio 3 dalies 5 punkte nustatyta, kad darbdaviams, dėl Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir (ar) karantino paskelbtos prastovos metu išlaikantiems darbo vietas, užimtiems asmenims, kuriems Darbo kodekso 47 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytu atveju paskelbta prastova, subsidija darbo užmokesčiui mokama iki 2 mėnesių, bet ne ilgiau kaip iki 2021 m. rugpjūčio 31 d. Užimtumo įstatymo 41 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju.

 

4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siūloma patikslinti Užimtumo įstatymo 51 straipsnį, nustatant, kad išmokos savarankiškai dirbantiems asmenims būtų mokamos kas mėnesį už praėjusį kalendorinį mėnesį, kurį dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino buvo nustatyti ūkinės veiklos apribojimai.

Įstatymo projektu siūloma pakeisti Užimtumo įstatymo 41 straipsnio 21 dalies nuostatas, susijusias su subsidijos darbo užmokesčiui dydžiais ir mokėjimo laikotarpiu. Siūloma nustatyti, kad darbdaviams dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino paskelbtos prastovos metu išlaikantiems darbo vietas užimtiems asmenims ir apie prastovos paskelbimą informavusiems Darbo kodekso 47 straipsnio 3 dalies 1 punkte nustatyta tvarka, subsidija darbo užmokesčiui nuo kiekvienam prastovoje esančiam užimtam asmeniui priskaičiuoto darbo užmokesčio būtų mokama kas mėnesį už praėjusį kalendorinį mėnesį, kurį Lietuvos Respublikos Vyriausybė buvo paskelbusi ekstremaliąją situaciją ir karantiną. Subsidijos darbo užmokesčiui dydis apskaičiuojamas procentais nuo užimtam asmeniui priskaičiuoto darbo užmokesčio, kuris negali būti didesnis negu užimto asmens darbo sutartyje iki ekstremaliosios situacijos ir karantino paskelbimo dienos nustatytas darbo užmokestis. Subsidijos darbo užmokesčiui dydis sudarytų 100 proc. apskaičiuotų lėšų, bet ne daugiau kaip 1,5 MMA dydžio. Jeigu prastova paskelbta ne visą mėnesio darbo laiką, subsidijos darbo užmokesčiui dydis apskaičiuojamas proporcingai darbdavio paskelbtam asmens prastovos laikui. Darbdaviai, kuriems buvo mokama subsidija darbo užmokesčiui, turi išlaikyti ne mažiau kaip 50 proc. darbo vietų ne trumpiau kaip 3 mėnesius nuo subsidijos darbo užmokesčiui mokėjimo pabaigos. Atitinkamai siūloma Užimtumo įstatymo 41 straipsnio 2dalyje pakeisti laikotarpį, per kurį darbdaviui paskelbus prastovą buvo mokama subsidija darbo užmokesčiui.

Siekiant išvengti darbdavių piktnaudžiavimo atvejų, siūloma papildyti Užimtumo įstatymo 41 straipsnį 44 dalimi ir nustatyti, kad Valstybinei darbo inspekcijai nustačius, kad darbdavys paskelbė prastovą pažeisdamas Darbo kodekso 47 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatas, toks darbdavys ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo sprendimo priėmimo dienos, privalo grąžinti visą jam išmokėtą Užimtumo įstatymo 41 straipsnio 21 dalyje nurodytos subsidijos darbo užmokesčiui sumą, gautą už laikotarpį, kuriuo prastova buvo paskelbta pažeidžiant Darbo kodekso 47 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatas, ir dalyvauti remiamojo įdarbinimo, darbo vietų steigimo (pritaikymo) subsidijavimo, vietinių užimtumo iniciatyvų projektų įgyvendinimo priemonėse galėtų ne anksčiau kaip po 12 mėnesių nuo sprendimo nutraukti subsidijos darbo užmokesčiui mokėjimą priėmimo.

Atitinkamai siūloma Užimtumo įstatymo 41 straipsnio 51 dalį papildyti 8 punktu, nustatant subsidijos darbo užmokesčiui nutraukimo atvejį, kai Valstybinė darbo inspekcija nustato, kad darbdavys, kuriam paskirta ir mokama šio straipsnio 21 dalyje nustatyta subsidija darbo užmokesčiui, paskelbė prastovą pažeisdamas Darbo kodekso 47 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatas.

Be to, siūloma pakeisti Užimtumo įstatymo 42 straipsnio 3 dalies 5 punktą nustatant, kad Užimtumo įstatymo 41 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju subsidija darbo užmokesčiui būtų mokama už laikotarpį, kurį Lietuvos Respublikos Vyriausybė buvo paskelbusi ekstremaliąją situaciją ir karantiną.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus Įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma. Numatomos teigiamos teisinio reguliavimo pasekmės aptartos šio aiškinamojo rašto 4 punkte.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas Įstatymo projektas įtakos kriminogeninei situacijai neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir plėtrai

Verslą ir jo plėtrą Užimtumo įstatymo pakeitimai veiks teigiamai, nes sudarys teisines prielaidas sumažinti dėl Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino savarankiškai dirbantiems asmenims galinčius kilti finansinius sunkumus ir darbdaviams galinčius kilti neigiamus padarinius, paskelbtos prastovos metu išvengiant darbuotojų atleidimo.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Įstatymo projektą, kitų galiojančių įstatymų keisti nereikės.

 

10. Įstatymo projekto atitiktis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams ir įstatymo projekto sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas atitinka Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimus. Įstatymo projekte naujų sąvokų nepateikiama, galiojančios sąvokos nekeičiamos.

 

11. Įstatymo projekto atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės normoms.

 

12. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, šių aktų rengėjai ir terminai

Lietuvos Respublikos Vyriausybei paskelbus ekstremaliąją situaciją ir karantiną ir nustačius ūkinės veiklos apribojimus, Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos turės parengti, o Valstybinės mokesčių inspekcijos viršininkas patvirtinti Savarankiškai dirbančių asmenų, pripažintų nukentėjusiais nuo ekstremaliosios situacijos ir karantino, kurio metu Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustato ūkinės veiklos apribojimus, sąrašo pakeitimą.

Užimtumo tarnyba prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos turės parengti, o Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktorius patvirtinti Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2017 m. liepos 5 d. įsakymo Nr. V-388 „Dėl Aktyvios darbo rinkos politikos priemonių taikymo darbdaviams tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo projektą.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti

Preliminariais Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos skaičiavimais (remiantis 2021 m. liepos duomenimis, kai buvo vykdomi mokėjimai už birželio mėnesį ir kai buvo nustatytos taiklesnės išmokos savarankiškai dirbantiems asmenims mokėjimo ir skyrimo sąlygos) išlaidos išmokoms savarankiškai dirbantiems asmenims siektų 9 mln. Eur per mėnesį.

Įstatymo projekte numatytų subsidijų darbo užmokesčiui už laikotarpį, kurį Lietuvos Respublikos Vyriausybė buvo paskelbusi ekstremaliąją situaciją ir karantiną, darbdaviams dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir (ar) karantino paskelbtos prastovos metu išlaikantiems darbo vietas darbuotojams nuostatų įgyvendinimui prireiktų 30 mln. Eur per mėnesį.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai, rekomendacijos ir išvados

Rengiant Įstatymo projektą, nebuvo gauta specialistų vertinimų, rekomendacijų ir išvadų.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis

Nėra.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.