LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŽEMĖS ŪKIO PASKIRTIES ŽEMĖS ĮSIGIJIMO ĮSTATYMO NR. IX-1314 4 STRAIPSNIO, ŽEMĖS ĮSTATYMO Nr. I-446 10 IR 40 STRAIPSNIO, ŽEMĖS REFORMOS ĮSTATYMO NR. I-1607 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. 1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas teikiamas, atsižvelgiant į ūkininkų prašymus ir siekiant racionaliau ir efektyviau panaudoti žemės ūkio paskirties žemę. Tuo tikslu siūloma nustatyti, kad teisę pirkti be aukciono turi ūkininkai (savininkai) šio įstatymo nustatyto dydžio įsiterpusius į jų žemę, taip pat besiribojančius su ja valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus. Pagrindinis uždavinys yra padidinti galimybes žemės ūkio paskirties žemės sklypų konsolidacijai mažesnėse kaip 100 ha teritorijose. Šiuo įstatymo projektu, reglamentuojant įsiterpusių ir besiribojančių valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų pardavimą ir nustatant jų dydžius, siūloma patikslinti Žemės įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 4 punktą, nustatant, kad be aukciono parduodami Vyriausybės nustatyto dydžio įsiterpę ne žemės ūkio paskirties valstybinės žemės sklypai, taip pat papildyti šio įstatymo 40 straipsnio 1 dalį nauju punktu dėl valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektų rengimo nuostatų. Siekiant suvienodinti žemės ūkio paskirties žemės ir medžių savaiminukais apaugusios ne miško žemės, apskaitytos kaip miškas, įsiterpusios į žemės ūkio paskirties žemės sklypus ar besiribojančios su jais pardavimo šių žemės sklypų savininkams sąlygas, atsižvelgus į ūkininkų pasiūlymus, siūloma pakeisti ir Žemės reformos įstatymo 10 straipsnio 5 dalį.
2.
3. 2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymų projektų iniciatorius ir rengėjas – Seimo narys Andriejus Stančikas. Projektai parengti pagal ūkininkų pasiūlymus.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Galiojančiame Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatyme nustatyta, kad teisę be aukciono įsigyti žemės ūkio paskirties žemę turi privačių žemės sklypų savininkai tarp jų nuosavybės teise valdomų žemės sklypų įsiterpusius valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotus, jeigu juose negalima suformuoti racionalių ribų ir dydžio žemės ūkio paskirties žemės sklypų. Žemės įstatyme nustatyta, kad įsitepusių žemės sklypų dydžius (ir valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų) nustato Vyriausybė. Vyriausybės 2003 m. vasario 18 d. nutarimu Nr. 236 (nauja redakcija nuo 2015-09-03, Nr. 918, 2015-08-26) nustatyti parduodamų įsiterpusių sklypų dydžiai yra: ne didesni kaip 0,04 ha, esantys po 1995 m. birželio 1 d. miestams priskirtose teritorijose, ir ne didesni kaip 1 ha, esantys kaimo gyvenamosiose vietovėse. Žemės reformos įstatyme yra reglamentuojamas privatizuotinų valstybinėje žemėje esančių miškų, įsiterpusių į žemės ūkio paskirties žemės sklypus, taip pat besiribojančių su jais, pardavimas šių sklypų savininkams, tačiau Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatyme tokios nuostatos nėra.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Įstatymo projektu siūloma suteikti privačių žemės sklypų savininkams teisę be aukciono pirkti ne tik įsiterpusius tarp savininkams nuosavybės teise valdomų žemės sklypų, bet ir besiribojančius su jais valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus ir nustatyti tokių sklypų dydžius. Siūloma nustatyti šiuos parduodamų sklypų dydžius: ne didesnius kaip 0,04 ha, esančius po 1995 m. birželio 1 d. miestams priskirtose teritorijose, ir ne didesnius kaip 10 ha, esančius kaimo gyvenamosiose vietovėse, taip pat didesnius kaip 10 ha, esančius kaimo gyvenamosiose vietovėse, jeigu šiuose žemės plotuose nustatyta tvarka negalima suformuoti racionalių ribų ir dydžio žemės ūkio paskirties žemės sklypų. Ryšium su tuo siūloma pakeisti atitinkamas Žemės ir Žemės reformos įstatymų nuostatas.
Kadangi žemės konsolidacijos projektai rengiami, jeigu to pageidauja ne mažiau kaip 5 žemės sklypų savininkai ir ne mažiau kaip100 ha teritorijoje, todėl siūlomais įstatymų pakeitimais būtų sudarytos sąlygos spartesniam žemės sklypų sujungimui, racionalesniam ir efektyvesniam žemės ūkio paskirties žemės panaudojimui, kelių tinklo ir išlaidų privažiavimams prie kiekvieno atskiro žemės sklypo mažinimui.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Neigiamų priimtų įstatymų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Įstatymų projektų priėmimas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Įstatymų projektų priėmimas neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Priėmus įstatymų projektus reikės tikslinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 18 d. nutarimu Nr. 236 patvirtintas Valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų pardavimo taisykles dėl įsiterpusių tarp privačių žemės sklypų, taip pat besiribojančių su jais pardavimo nuostatų ir jų dydžių tikslinimo.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymų projektuose nėra įtvirtinta naujų sąvokų ir jas įvardijančių terminų.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos bei Europos Sąjungos dokumentų nuostatoms.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Priėmus įstatymų projektus Vyriausybė iki 2017 m. gruodžio 29 d. turės patikslinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 18 d. nutarimu Nr. 236 (nauja redakcija Nr. 918, 2015-08-26) patvirtintas Valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų pardavimo taisykles.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Įstatymams įgyvendinti papildomų lėšų iš biudžeto nereikės.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
,,žemės ūkio paskirties žemė“, ,,įsiterpę žemės sklypai“, „besiribojantys žemės sklypai“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Teikia
Seimo narys Andriejus Stančikas