LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NESĄŽININGOS PREKYBOS PRAKTIKOS ŽEMĖS ŪKIO IR MAISTO PRODUKTŲ TIEKIMO GRANDINĖJE DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. XIV-409 1, 2, 4, 13, 18 IR 21 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-05-15 Nr. XIVP-3735

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Nesąžiningos prekybos praktikos žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinėje draudimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 7 dalies 3 punktas pripažįstamas netekusiu galios, t. y. įsigaliojus šiam įstatymui jo nuostatos būtų taikomos kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) ar mažųjų bendrijų ir jų narių žemės ūkio ir (ar) maisto produktų pirkimo–pardavimo sutartims. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 7 straipsnį papildyti nuostatomis dėl šio įstatymo taikymo anksčiau (iki šio įstatymo įsigaliojimo) sudarytiems kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) ir mažųjų bendrijų ir jų narių žemės ūkio ir (ar) maisto produktų pirkimo–pardavimo sutartims.

2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 9 dalis papildoma nurodant, kad žemės ūkio ir maisto produktu taip pat laikytinas fasuotas geriamasis vanduo, šaltinio vanduo, natūralus mineralinis vanduo ir kiti nealkoholiniai gėrimai“. Svarstytina, ar atitinkamai nereikėtų papildyti ir keičiamo įstatymo 5 straipsnio 3 dalies.

3. Atsižvelgus į projekto 3 straipsnio keičiamo įstatymo 4 straipsnio pakeitimus, siūlytina keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5, 6 ir 10 dalyse esančių nuorodų į šio straipsnio 2 dalį atsisakyti kaip perteklinių.

4. Atsižvelgiant į tai, kad teisės aktus tvirtina ne institucija, o šios institucijos vadovas, projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 4 punkte vietoj žodžio „Agentūros“ įrašytini žodžiai „Agentūros vadovo“.

5. Atsižvelgus į projekto 4 straipsnio 2 – 4 dalimi siūlomus keičiamo įstatymo 13 straipsnio pakeitimus, atitinkamai tikslintinas ir šio straipsnio pavadinimas.

6. Siekiant suvienodinti projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 dalies punktų dėstymą, siūlytina šios dalies 1 punkte atsisakyti formuluotės „paaiškėja, kad“, o šios dalies 3 punkte atsisakyti formuluotės „pažeidimo tyrimo metu paaiškėja, kad“. Analogiška pastaba taikytina projekto 4 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 9 dalies 2 punktui, projekto 5 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 81 dalies 1 ir 3 punktams.

7. Projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 dalies 2 punkte esanti formuluotė „pažeidimo tyrimas sustabdomas“ brauktina kaip perteklinė. Analogiška pastaba taikytina ir dėl projekto 5 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 81 dalies 2 punkte esančios formuluotės „byla sustabdoma“.

8. Siekiant suvienodinti projekte vartojamas sąvokas, projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 dalies 3 punkte prieš formuluotę „prekybos įmonės“ įrašytinas žodis „mažmeninės“. Analogiška pastaba taikytina ir projekto 5 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 81 dalies 3 punktui.

9. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 4 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalies nuostatos antrajame sakinyje prieš formuluotę „pažeidimo tyrimas atnaujinamas“ įrašytina formuluotė „Agentūros motyvuotu sprendimu“, o prieš formuluotę „pažeidimo tyrimo nutraukimo pagrindai“ įrašytina formuluotė „šio straipsnio 9 dalyje numatyti“; trečiajame sakinyje po žodžių „tęsiamas nuo“ įrašytini žodžiai „pažeidimo tyrimo“. Be to, svarstytina, ar terminų skaičiavimas turėtų būti tęsiamas ne nuo sustabdymo, o nuo pažeidimo tyrimo atnaujinimo momento.

10. Atsižvelgus į tai, kad projekto 4 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalyje nustatyta, jog „sustabdžius pažeidimo tyrimą, sustabdomi ir šio įstatymo 12 straipsnio 6 dalyje nustatyti terminai“, o projekto 5 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 82 dalyje nustatyta, jog „sustabdžius bylą, , sustabdomi ir šio įstatymo 12 straipsnio 6 dalyje nustatyti terminai“, svarstytina, ar keičiamo įstatymo 12 straipsnio 6 dalyje atitinkamai nereikėtų įrašyti išlygos dėl terminų sustabdymo.

11. Atsižvelgus į projekto 4 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 9 dalies nuostatas, svarstytina, ar vietoj dėstymo skirtingais punktais nevertėtų nurodyti, kad agentūra motyvuotu sprendimu nutraukia pažeidimo tyrimą, jeigu paaiškėja šio įstatymo 18 straipsnio 9 dalies 2 punkte nurodytos aplinkybės.

12. Nepritarus 11 pastabai, projekto 4 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 9 dalies 2 punkte prieš žodį „kompetencijai“ įrašytina formuluotė „priežiūros institucijos“.

13. Svarstytina, ar projekto 4 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 9 dalies 3 punkte esanti nuoroda į keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalį, kurioje yra pateikiamos atsisakymo pradėti pažeidimo tyrimą priežastys, yra tinkama. Analogiška pastaba taikytina ir projekto 5 straipsnio 6 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 9 dalies 2 punkto h papunkčiui.

14. Atsižvelgus į projekto 4 straipsnio 2 - 4 dalimis keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 - 9 dalių nuostatas, keičiamo įstatymo 13 straipsnis pildytinas nauja 10 dalimi, joje nustatant, per kiek laiko Agentūra turi priimti motyvuotą sprendimą sustabdyti pažeidimo tyrimą arba nutraukti pažeidimo tyrimą ir per kiek laiko šio sprendimo kopija turi būti išsiunčiama proceso šalims.

15. Svarstytina, ar atsižvelgus į projekto 4 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 9 dalies nuostatas atitinkamai nereikėtų papildyti ir keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalies nuostatų dėl proceso dalyvių teisės susipažinti su pažeidimo tyrimo medžiaga.

16. Atsižvelgus į projekto 4 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 9 dalies nuostatas, manytina, kad keičiamo įstatymo 20 straipsnis pildytinas nuoroda į keičiamo įstatymo 13 straipsnio 9 dalį.

17. Atsižvelgus į projekto 5 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 81 dalies nuostatas, manytina, kad keičiamo įstatymo 18 straipsnio 10 ir 11 dalyse turi būti daroma ir nuoroda ir į keičiamo įstatymo 18 straipsnio 81 dalį.

18. Projekto 5 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 82 dalies antrajame sakinyje esanti nuoroda į šio straipsnio 1 dalį keistina nuoroda į šio straipsnio 81 dalį, o vietoje formuluotės „byla atnaujinama“ rašytina formuluotė „Agentūros motyvuotu sprendimu bylos nagrinėjimas atnaujinamas“. Šios dalies nuostatos trečiajame sakinyje vietoj žodžio „bylą“ rašytina formuluotė „bylos nagrinėjimą“, prieš formuluotę „terminų skaičiavimas“ įrašytina formuluotė „šio įstatymo 12 straipsnio 6 dalyje nustatytų“, po žodžio „nuo“ įrašytinas žodis „bylos“. Be to, svarstytina, ar terminų skaičiavimas turėtų būti tęsiamas ne nuo sustabdymo, o nuo bylos nagrinėjimo atnaujinimo momento.

19. Siekiant suvienodini keičiamame įstatyme ir projekte vartojamas sąvokas, projekto 5 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 9 dalies 2 punkto g papunktyje vietoje formuluotės „pažeidimą padaręs asmuo“ vartotina formuluotė „pirkėjas, kuris įtariamas padaręs šio įstatymo pažeidimą“.

20. Atsižvelgus į projektu siūlomus pakeitimus, svarstytina, ar keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 dalies nereikėtų papildyti, nurodant, kad Agentūros metinėje ataskaitoje turėtų būti nurodytas ir sustabdytų bei nutrauktų pažeidimų tyrimų skaičius.

21. Pažymėtina, kad pagal Administracinių teismų reorganizavimo įstatymo Nr. XIV-1574 2 ir 4 straipsnių nuostatas Lietuvos Respublikoje veikiantys apygardų administraciniai teismai yra sujungiami į vieną teismą, kurio pavadinimas nuo 2024 m. sausio 1 d. yra Regionų administracinis teismas. Atsižvelgiant į tai bei vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 140 punktu (teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas), siūlytina projektu pakeisti ir keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalį, 14 straipsnio 5 dalį, 16 straipsnio 1, 3, 5, 6 dalis.

22. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija):

22.1. Projekto 4 straipsnio 2, 3 ir 4 dalyse dėstomi keičiamo įstatymo 13 straipsnio papildymai naujomis 7, 8 ir 9 dalimis turėtų būti sujungiami ir dėstomi vienoje projekto 4 straipsnio 2 dalyje. Analogiška pastaba taikyti ir projekto 5 straipsnio 1 ir 2 dalyje dėstomam keičiamo įstatymo 18 straipsnio papildymui 81 ir 82 dalimis.

22.2. Projekto 5 straipsnio 1 ir 2 dalių pakeitimų esmėje brauktina formuluotė „ir ją išdėstyti taip“.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (0 5) 209 6546, el. p. [email protected]

R. Dirgėlienė, tel. (0 5) 209 6350, el. p. [email protected]