LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
KULTŪROS KOMITETAs
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)
DĖL PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LIETUVOS NACIONALINIO RADIJO IR TELEVIZIJOS ĮSTATYMO NR. I-1571 5, 10, 13 IR 15 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3546(2)
2024-06-05 Nr. 101-P-17
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininko pavaduotojas Robertas Šarknickas, komiteto nariai Angelė Jakavonytė, Vytautas Kernagis, Liuda Pociūnienė, Edmundas Pupinis, pavaduojantis Vytautą Juozapaitį, Stasys Tumėnas, Kęstutis Vilkauskas. Komiteto biuro vedėja Agnė Jonaitienė, komiteto biuro patarėjos Milda Gureckienė, Aušra Pocienė, Deimantė Pukytė, padėjėja Danguolė Zabulėnienė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-15 |
1 (5) |
(5) |
|
Derinant projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 5 straipsnio 5 dalies nuostatas su Biudžeto sandaros įstatyme įtvirtinta terminija, keičiamo įstatymo 5 straipsnio 5 dalyje po žodžių „tam tikrų metų“ brauktinas žodis „valstybės“. |
Pritarti |
Siūloma Komiteto formuluotė 5 straipsnio 5 dalyje: „5. <....>LRT turi teisę radijo dažnių skyrimo radijo ir televizijos programoms transliuoti ir siųsti plane numatytais antžeminiais skaitmeniniais radijo dažniais (kanalais) transliuoti radijo ir televizijos programas, kurių skaičių nustato Lietuvos radijo ir televizijos komisija, gavusi Tarybos siūlymą, priimtą atsižvelgus į Lietuvos Respublikos tam tikrų metų Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0 , susilaikė – 0.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-15 |
2 (10) |
(2) |
|
Siekiant teisinio aiškumo, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje reikėtų patikslinti kokio pobūdžio ir apimties informaciją apie kandidatus į Tarybos narius savo interneto svetainėse turėtų skelbti Tarybos narius skiriančios institucijos. |
Pritarti iš dalies |
Siūloma Komiteto formuluotė: Pakeisti 10 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Tarybą sudaro: keturi Respublikos Prezidento paskirti asmenys; keturi Seimo paskirti asmenys (du skiriami iš opozicinių frakcijų pasiūlytų kandidatų); keturis narius (po vieną) skiria šios organizacijos: Lietuvos mokslo taryba, Lietuvos švietimo taryba, Lietuvos meno kūrėjų asociacija, Lietuvos vyskupų konferencija. Tarybos nariai skiriami juos skiriančių institucijų nustatyta tvarka, kuri skelbiama skiriančių institucijų interneto svetainėse. Tarybos pirmininkas Tarybos narius skiriančias institucijas raštu informuoja apie Taryboje trūkstamų kompetencijų Tarybos narių poreikį. Tarybos narius skiriančios institucijos savo interneto svetainėse privalo iš anksto paskelbti informaciją apie kandidatus į Tarybos narius, kuri atitiktų šio straipsnio 3 dalyje nurodytus reikalavimus. Tarybos nariai išsirenka ir paprasta visų Tarybos narių balsų dauguma 3 metams skiria Tarybos pirmininką ir pirmininko pavaduotoją. Tarybos pirmininkas ir pirmininko pavaduotojas pareigas eiti gali ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Tuo atveju, kai išrinkto ir paskirto Tarybos pirmininko ar pirmininko pavaduotojo likęs kadencijos laikotarpis yra mažesnis negu 3 metai, jie savo pareigas eina iki savo, kaip Tarybos nario, kadencijos pabaigos. Tuo atveju, kai jie, nesibaigus Tarybos pirmininko ar pirmininko pavaduotojo 3 metų kadencijai, paskiriami į Tarybos nario pareigas antrai kadencijai, jie Tarybos pirmininko ar pirmininko pavaduotojo pareigas nenutrūkstamai eina visą 3 metų kadenciją.“
Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0 , susilaikė – 0.
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-15 |
3 (13) |
(2) |
|
Diskutuotinas projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies nuostatos, numatančios, kad nesurinkus reikiamo balsų skaičiaus, rengiamas naujas konkursas, turinys bei tikslingumas. Šios nuostatos neapibrėžtumas, nes neaišku nei koks balsų skaičius yra reikiamas (pakankamas), nei kaip nustatomas reikiamų balsų skaičius esant skirtingam kandidatų skaičiui (nes akivaizdu, kad reikiamų balsų skaičius turėtų skirtis esant, pavyzdžiui, dviem bei penkiems kandidatams, gali kelti praktinių jos taikymo problemų. Pažymėtina, kad nors tokia formuluotė jokių konkrečių įpareigojimų Tarybai nesukuria, tačiau netiesiogiai implikuoja, kad kažkurioje direktoriaus skyrimo stadijoje turi būti pasiektas nors ir neapibrėžtas, tačiau „reikiamas“ balsų skaičius. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo bei paliekant pačios Tarybos kompetencijai spręsti direktoriaus rinkimų ir skyrimo į pareigas klausimą, šios keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies nuostatos nereikėtų atsisakyti. |
Nepritarti |
Lietuvos Respublikos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo 12 straipsnio 3 dalis numato, kad LRT Taryba sprendimus priima daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0 , susilaikė – 1. Nepritarta Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabai. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-15 |
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalyje yra nustatyti LRT generalinio direktoriaus įgaliojimai nutrūkimo pagrindai ir tik vienas iš jų – kai jis atleidžiamas iš pareigų dėl pareikšto nepasitikėjimo juo, reikėtų patikslinti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 5 dalį ir numatyti, kokia tvarka LRT generalinis direktorius atleidžiamas iš pareigų būtent pareikšto nepasitikėjimo pagrindu. Galbūt tikslinga šią dalį dėstyti taip: „LRT generalinis direktorius dėl nepasitikėjimo juo gali būti atleistas iš pareigų nepasibaigus jo įgaliojimų laikui tik tuo atveju, jeigu Taryba pareikštą nepasitikėjimą grindžia viešuoju interesu ir jeigu už tokį nepasitikėjimą balsuoja ne mažiau kaip 2/3 visų Tarybos narių.“ |
Pritarti |
Siūloma Komiteto formuluotė: „5. „LRT generalinis direktorius dėl nepasitikėjimo juo gali būti atleistas iš pareigų nepasibaigus jo įgaliojimų laikui tik tuo atveju, jeigu Taryba pareikštą nepasitikėjimą grindžia viešuoju interesu ir jeigu už tokį nepasitikėjimą balsuoja ne mažiau kaip 2/3 visų Tarybos narių.“ Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-15 |
|
|
|
Projekto 5 straipsnio 1 dalyje turėtų būti nustatyta išlyga dėl šio straipsnio 2 dalies ankstesnio įsigaliojimo. |
Pritarti |
Siūloma Komiteto formuluotė: 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. rugsėjo 1 d.” Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Kęstutis Vilkauskas, 2024-05-29 |
3 (N) |
|
|
|
Argumentai: Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad LRT Taryba sudaroma iš 12 asmenų, kuriuos skiria Respublikos Prezidentas (4 asmenis), Lietuvos Respublikos Seimas (4 asmenys) ir po vieną asmenį Lietuvos mokslo taryba, Lietuvos švietimo taryba, Lietuvos meno kūrėjų asociacija, Lietuvos vyskupų konferencija. Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje nustatyta LRT tarybos sprendimų priėmimo tvarka: LRT Tarybos nutarimai priimami daugiau kaip pusės visų LRT Tarybos narių balsų dauguma, išskyrus šio įstatymo 13 straipsnio 5 dalyje, 15 straipsnio 5 dalyje ir 17 straipsnio 5 dalyje nurodytus atvejus, kai sprendimas priimamas, jeigu už tai balsuoja ne mažiau kaip 2/3 visų LRT Tarybos narių. Balsams „už“ ir „prieš“ pasiskirsčius po lygiai, lemia Tarybos posėdžio pirmininko balsas. LRT generalinis direktorius į pareigas skiriamas, priimant nutarimą daugiau kaip pusės visų LRT Tarybos narių balsų dauguma, o balsams pasiskirsčius po lygiai, sprendimas priimamas, priklausomai nuo to, kaip balsuoja LRT Tarybos posėdžio pirmininkas. Kaip parodė praktika, LRT generalinio direktoriaus skyrimas į pareigas, taikant bendrąją sprendimų priėmimo tvarką (daugiau kaip pusės visų LRT Tarybos narių balsų dauguma su LRT Tarybos posėdžio pirmininko lemiančiu balsu, kai LTR Tarybos posėdžio dalyvių balsai pasiskirsto po lygiai) sukelia daug nereikalingų aistrų ir įtampų. Siekiant jų išvengti ateityje ir vadovaujantis gerosios valdysenos principais, siūloma LRT generalinį direktorių į pareigas skirti, taikant tą patį principą, kaip LRT generalinis direktorius yra atleidžiamas iš pareigų, t. y. jeigu už tai balsuoja ne mažiau kaip 2/3 visų Tarybos narių.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projektą nauju 3 straipsniu, kuriuo siūloma pakeisti Įstatymo 12 straipsnio 3 dalį, ir jį išdėstyti taip:
„2 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas Pakeisti 12 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Tarybos nutarimai priimami daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma, išskyrus šio įstatymo 13 straipsnio 2 ir 5
|
Nepritarti |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Komitetas nepritarė Seimo nario K. Vilkausko pasiūlymui dėl LRT įstatymo 13 straipsnio 2 dalies pakeitimo, šis pasiūlymas netenka prasmės, nes Komiteto registruotame projekto Nr. XIVP-3546 (2) variante, numatyta, kad LRT Generalinis direktorius renkamas atviru balsavimu, paprasta LRT Tarybos narių dauguma, kaip tai numato Įstatymo 12 straipsnio 3 dalis. Balsavimo rezultatai: už – 4, prieš – 2 , susilaikė – 0. Nepritarta Seimo nario K. Vilkausko pasiūlymui.
|
2. |
Seimo narys Kęstutis Vilkauskas, 2024-05-29 |
|
|
|
|
Pasiūlymas Įstatymo projekto 3 straipsnį laikyti Įstatymo projekto 4 straipsniu, pakeisti buvusio Įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Pakeisti 13 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. LRT generalinį direktorių viešo konkurso būdu 5 metams į pareigas skiria ir iš pareigų atleidžia Taryba atviru balsavimu, jeigu už tai balsuoja ne mažiau kaip 2/3 Tarybos narių. Nesurinkus reikiamo balsų skaičiaus, rengiamas naujas konkursas. Generaliniu direktoriumi gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos Lietuvos Respublikos pilietis, įgijęs aukštąjį universitetinį arba jam prilygintą išsilavinimą, turintis magistro kvalifikacinį laipsnį arba jam prilygintą aukštojo mokslo kvalifikaciją ir 5 metų vadovaujamojo darbo patirtį. Asmuo nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu jis neatitinka Valstybės tarnybos įstatyme įstaigų vadovams ar asmenims, pretenduojantiems tapti įstaigų vadovais, nustatytų nepriekaištingos reputacijos reikalavimų.“
|
Nepritarti |
Argumentai: Siūloma palikti Įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje numatyta reglamentavimą, kaip LRT Taryboje sprendimai priimami daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma.
Balsavimo rezultatai: už – 2, prieš – 4, susilaikė – 0. Nepritarta Seimo nario K. Vilkausko pasiūlymui.
|
3. |
Seimo narys Kęstutis Vilkauskas, 2024-05-29 |
|
|
|
|
Argumentai: Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo 13 straipsnio 8 dalis pildytina nuostata, kad jei paaiškėja, kad LRT generalinis direktorius neatitinka nepriekaištingos reputacijos reikalavimų, jo įgaliojimai nutrūksta. Tokia nuostata atitiktų 2024 m. balandžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento, kuriuo nustatoma bendra žiniasklaidos paslaugų vidaus rinkoje sistema ir iš dalies keičiama Direktyva 2010/13/ES (Europos žiniasklaidos laisvės aktas) (ES) 2024/1083 nuostatas (reikalavimus) ir derėtų su keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalimi.
Pasiūlymas Įstatymo projekto 3 straipsnį laikyti Įstatymo projekto 4 straipsniu, papildyti buvusį Įstatymo projekto 3 straipsnį nauja 5 dalimi ir ją išdėstyti taip: „1. Pakeisti 13 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „8. LRT generalinio direktoriaus įgaliojimai nutrūksta, kai: 1) pasibaigus jo kadencijai jis atleidžiamas iš pareigų; 2) jis miršta; 3) jis netenka Lietuvos Respublikos pilietybės; 4) jis atleidžiamas iš pareigų jam atsistatydinus; 5) jis atleidžiamas iš pareigų dėl pareikšto nepasitikėjimo juo 6) paaiškėja, kad jis neatitinka nepriekaištingos reputacijos reikalavimų.“ |
Nepritarti |
LRT taryba yra aukščiausiasis kolegialus organas, atliekantis valdymo ir priežiūros funkcijas, atstovaujantis visuomenės interesams. Įstatyme numatyta, kad kandidatui į LRT generaliniam direktoriui keliami nepriekaištingos reputacijos reikalavimai. Jeigu eidamas LRT generalinio direktoriaus pareigas prarandama nepriekaištinga reputacija, LRT taryba taikydama nepasitikėjimo procedūrą gali priimti atitinkamus sprendimus.
Balsavimo rezultatai: už – 2, prieš – 4, susilaikė – 0. Nepritarta Seimo nario K. Vilkausko pasiūlymui.
|
4. |
Seimo narys Kęstutis Vilkauskas, 2024-05-29 |
|
|
|
|
Pasiūlymas Įstatymo projekto 4 ir 5 straipsnius laikyti atitinkamai Įstatymo projekto 5 ir 6 straipsniais. |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad nebuvo pritarta ankstesniems Seimo nario K. Vilkausko pasiūlymams, šis pasiūlymas netenka prasmės.
Balsavimo rezultatai: už – 2, prieš – 4, susilaikė – 0. Nepritarta Seimo nario K. Vilkausko pasiūlymui.
|
Komiteto pirmininkas (Parašas) Vytautas Juozapaitis
Agnė Jonaitienė, Kultūros komiteto biuro vedėja