PASIŪLYMAS

DĖL  LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1316 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2066(3)

 

2022-11- 28

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

2

 

 

Argumentai:

Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2066(2) (toliau tekste – ir Projektas)  1 straipsniu, naujai išdėstoma Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 redakcija, o  2 straipsnio (Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas) 8 dalyje, be kita ko,  nustatoma: “Įsigaliojus šiam įstatymui vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2987 2 straipsnio 11 dalimi valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose sudarytos komisijos, atsižvelgdamos į Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos parengtas rekomendacijas, peržiūri įstaigos pareigybių sąraše esančias valstybės tarnautojų pareigybes.“

Atsižvelgiant į tai, kad kriterijai, pagal kuriuos valstybės tarnautojui paliekamas valstybės tarnautojo statusas arba jis jo netenka, bus nustatyti tik  vidaus reikalų ministerijos parengtose rekomendacijose, todėl sprendimas priskirti ar nepriskirti  valstybės tarnautojo pareigybei pavestas funkcijas vidaus administravimui, nebus vienodas  valstybės tarnyboje ir tais atvejais, kai funkcijų turinys bus tapatus. Toks priskyrimas nebuvo tinkamai įvykdytas ankstesniu laikotarpiu, po įvykdyto priskyrimo nemaža dalis technines funkcijas vykdančių darbuotojų tapo valstybės tarnautojais. Atkreiptinas dėmesys, kad sprendimo galia tenka laikinai suburtai Komisijai, kuri sudaryta iš valstybės tarnautojų ir priima galutinį sprendimą (komisijos sprendimo niekas netikrina). Tai neatitinka konstitucinio atsakingo valdymo ir skaidrumo principų. Atsižvelgiant į tai, siūlau nustatyti aiškius kriterijus, pagal kuriuos konkrečios funkcijos, apibūdinant jų turinį, yra arba nėra  priskirtinos vidaus administravimui. Kartu sudaryti galimybę dėl atskirų valstybės tarnybos institucijų specifikos, kilus ginčui, perduoti jį spręsti  Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovui, atsižvelgiant į vidaus reikalų ministro nustatytus kriterijus, pagal kuriuos  valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijas priskirtinos vidaus administravimui.

Pagal Konstitucijos 98 straipsnio 1 dalį ministras vadovauja ministerijai, sprendžia ministerijos kompetencijai priklausančius klausimus, taip pat vykdo kitas įstatymų numatytas funkcijas. Atsižvelgiant į tai, kad ministras vadovauja ministerijai, todėl būtent ministras gali išleisti (priimti) teisės aktus, o ne ministerija, kuri gali tik rengti teisės aktų projektus (ne priimti, išleisti teisės aktus), todėl šis straipsnis taip pat koreguotinas, nustatant,  kad   ministras, o ne ministerija nustato kriterijus, pagal kuriuos  valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijas priskirtinos vidaus administravimui.

Atsižvelgiant į pirmiau nurodytus argumentus, siūlome minėtą 2 straipsnio 8 dalies nuostatą išdėstyti taip:

“8. Įsigaliojus šiam įstatymui valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose sudarytos komisijos vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2987 2 straipsnio 11 dalimi valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose sudarytos komisijos, atsižvelgdamos ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos ministro parengtas rekomendacijas nustatytais kriterijais, peržiūri įstaigos pareigybių sąraše esančias valstybės tarnautojų pareigybes ir jų sąrašą teikia tvirtinti įstaigos vadovui. Kilus ginčui tarp Komisijos narių daugumos sprendimo ir įstaigos vadovo, pastarasis gali perduoti jį spręsti  Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovui, atsižvelgdamas į vidaus reikalų ministro įsakymu nustatytus kriterijus, pagal kuriuos  valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijas priskirtinos vidaus administravimui.“

 

 

Pasiūlymas:

Vadovaujantis pirmiau išdėstytais argumentais pakeisti projekto 2 straipsnio 8 dalį ir ją  išdėstyti taip:  

 

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas.

                <...>

8. Įsigaliojus šiam įstatymui valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose sudarytos komisijos vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2987 2 straipsnio 11 dalimi valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose sudarytos komisijos, atsižvelgdamos ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos ministro įsakymu parengtas rekomendacijas nustatytais kriterijais, peržiūri įstaigos pareigybių sąraše esančias valstybės tarnautojų pareigybes ir jų sąrašą teikia tvirtinti įstaigos vadovui. Kilus ginčui tarp Komisijos narių daugumos ir įstaigos vadovo priimtų sprendimų, pastarasis gali perduoti jį spręsti  Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovui, atsižvelgdamas į vidaus reikalų ministro nustatytus kriterijus, pagal kuriuos  valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijas priskirtinos vidaus administravimui. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 2 straipsnio 12 dalyje apibrėžtos valstybės tarnautojo sąvokos neatitinkančios valstybės tarnautojų pareigybės iki 2025 m. sausio 1 d. turi būti panaikintos arba vietoje vietoj jų įsteigtos darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybės. Naikinant šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 2 straipsnio 12 dalyje valstybės tarnautojo sąvokos neatitinkančią valstybės tarnautojo pareigybę, su asmeniu, ėjusiu šias pareigas, su jo sutikimu sudaroma darbo sutartis dėl darbo toje pačioje valstybės ar savivaldybės institucijoje ar įstaigoje, jeigu vietoj naikinamos valstybės tarnautojo pareigybės steigiama darbuotojo, dirbančio pagal darbo sutartį, pareigybė, kuriai priskiriamos analogiškos kaip naikinamos valstybės tarnautojo pareigybės funkcijos.

 

 

 

Teikia Seimo narys                                                                    Jurgis Razma