AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

1.      Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Įstatymo projektą paskatino rengti didelė infliacija, smarkiai išaugusios paskolų palūkanos,  brangus būtiniausių maisto produktų krepšelis ir kiti gyventojų patiriami sunkumai dėl pragyvenimo išlaidų . Šiuo projektu siekiame bent iš dalies kompensuoti ir būsimą kainų šuolį prasidėjus šildymo sezonui. Atsižvelgiant į tai, kad neapmokestinamas pajamų dydis yra pagrindinė mokestinė lengvata, siūlome Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo pakeitimus,  kad platesnis ratas dirbančiųjų  pajustų to naudą. Įgyvendinus mūsų siūlomus pakeitimus, būtų bent iš dalies padengti būtiniausi gyventojų kaštai, augtų vartojimas. Įvedus metinį  papildomą neapmokestinamąjį pajamų dydį, papildomai būtų apsaugota viena iš ekonomiškai jautriausių grupių, .t. y. šeimos, auginančios vaikus.  

2.      Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Įstatymo projektą parengė Seimo narys Vytautas Gapšys ir Seimo Pirmininko pavaduotojas Andrius Mazuronis.

3.      Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

Metinis neapmokestinamasis pajamų (MNPD) negali būti didesnis negu 7500 eurų, jeigu gyventojo metinės pajamos (toliau – GMP) neviršija minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, dvylikos dydžių sumos. Kai GMP viršija minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, dvylikos dydžių sumą, tačiau neviršija 23112 eurų per metus, MNPD negali būti didesnis negu suma, apskaičiuota pagal šią formulę:

Gyventojui taikytinas MNPD = 7 500 – 0,42 × (GMP – dvylika minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, dydžių);

Kai GMP viršija 23112 eurų per metus, MNPD negali būti didesnis negu suma, apskaičiuota pagal šią formulę:

Gyventojui taikytinas MNPD = 4 800 – 0,18 × (GMP – 12 × 642).

Gyventojui, kurio su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais susijusios pajamos per mėnesį neviršija minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, vieno dydžio, taikomas mėnesio NPD yra 625 eurai. Atitinkamos formulės įtvirtintos skaičiuojant mėnesinį NPD.

Asmenims, kuriems nustatytas 0–25 procentų darbingumo  lygis, arba senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas didelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas sunkus neįgalumo lygis, taikomas mėnesio NPD yra 1005 eurai. Asmenims, kuriems nustatytas 30–55 procentų darbingumo  lygis, arba senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinių ar nedidelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinis ar lengvas neįgalumo lygis, taikomas mėnesio NPD yra 935 eurai.

Papildomas neapmokestinamasis pajamų dydis tėvams arba įtėviams nėra taikomas.

4.      Kokios siūlomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Projekte siūloma padidinti metinio neapmokestinamojo pajamų dydžio viršutinę ribą iki 9012 eurų (mėnuo 751 eurai) gaunant minimalią mėnesinę algą. Jeigu gyventojo metinės pajamos daugiau negu 9012 eurų, tačiau neviršija 25800, MNPD siūlome apskaičiuoti pagal formulę:

9012 - 0,53 × (GMP – dvylika minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, dydžiu).

Tais atvejais, kai GMP viršija 25800 eurų per metus, MNPD apskaičiuojama pagal šią formulę:

4800 – 0,2 × (GMP - 12×642)

Atsižvelgiant į siūlomus metinio neapmokestinamojo pajamų dydžio pakeitimus, siūlome atitinkamai keisti ir formules, skaičiuojant mėnesio NPD. 

Atsiranda dalyvumo sąvoka ir keičiami mėnesiniai NPD  - tiems asmenims, kuriems nustatytas 0-25 procentų dalyvumo lygis arba sunkus neįgalumo lygis, taikomas mėnesio NPD yra 1131 euras. Asmenims, kuriems nustatytas 30–55 procentų dalyvumo lygis arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinis ar lengvas neįgalumo lygis, taikomas mėnesio NPD yra 1 061 euras.

Siūloma papildyti įstatymo 20 straipsnio 2 dalį keliais naujais punktais, grąžinant papildomą neapmokestinamąjį pajamų dydį už kiekvieną auginamą vaiką (įvaikį) visiems nuolatiniams Lietuvos gyventojams (tėvams arba įtėviams), auginantiems vaikus (įvaikius) iki 18 metų, taip pat vyresniems, jeigu jie mokosi mokyklose pagal bendrojo ugdymo programas grupinio mokymosi forma kasdieniu, nuotoliniu mokymo proceso organizavimo būdais, pavienio mokymosi forma savarankišku, nuotoliniu mokymo proceso organizavimo būdais. Už kiekvieną auginamą vaiką (įvaikį) siūlome taikyti 100 eurų papildomą neapmokestinamąjį pajamų dydį ir tokiu būdu sumažinti augančią kainų naštą šeimoms, auginančioms vaikus.

5.      Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Priėmus įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.

6.      Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

            Įstatymas įtakos korupcijai ir kriminogeninei situacijai neturės.

7.      Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Augs vartojimas, kuris nėra iki galo atsistatęs iki prieškrizinį lygį.

8.      Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:

Neprieštarauja.

9.      Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Reikia keisti Gyventojų pajamų mokesčio įstatymą  lydinčiuosius teisės aktus.

10.  Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai atitinka visas teisės aktų  nuostatas.

11.  Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

12.  Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia Įgyvendinamųjų teisės aktų, - kas ir kada juos turėtų priimti:

Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

13.  Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Dėl priimto projekto biudžetas negaus dalies gyventojų pajamų mokesčio.

14.  Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Nėra.

15.  Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

„neapmokestinamasis pajamų dydis“.

16.  Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

 

Teikia:

Vytautas Gapšys

Andrius Mazuronis

Viktoras Fiodorovas

Vigilijus Jukna

Vaida Giraitytė-Juškevičienė