PASIŪLYMAS
DĖL SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO LAIKINOSIOS TYRIMO KOMISIJOS SUDARYMO IR PAVEDIMO JAI ATLIKTI PARLAMENTINĮ TYRIMĄ DĖL NERIMĄ KELIANČIOS PADĖTIES LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO SEKTORIUJE“ PROJEKTO NR. XIIIP-1727
2018-03-20
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
I |
|
|
Argumentai: Atsižvelgdamas į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, siūlau tikslinti Seimo nutarimo pavadinimą, atsisakant dviprasmiškų formuluočių.
Pasiūlymas: Pakeisti Seimo nutarimo pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO LAIKINOSIOS TYRIMO KOMISIJOS SUDARYMO
IR PAVEDIMO JAI ATLIKTI PARLAMENTINĮ TYRIMĄ DĖL SUSIDARIUSIOS |
2. |
B |
|
|
Argumentai: Seimo kanceliarijos Teisės departamentas pateikė pastabas dėl projekto preambulėje vartojamų dviprasmiškų ir neaiškių formuluočių. Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad teisėsaugos ir kitos kompetentingos institucijos yra gavusios prašymus įvertinti tam tikrus parlamentiniam tyrimui keliamų klausimų aspektus, todėl laikinosios tyrimo komisijos veikla neturėtų dubliuoti atliekamų tyrimų, tačiau laikinoji tyrimo komisija galėtų įvertinti esamą teisinį reguliavimą ir jo pokyčius, išanalizuoti jų priežastis ir pateikti vertinimą dėl padėties žemės ūkio sektoriuje, kai yra stebimas žemės koncentravimas. Kitos valstybės institucijos taip pat neturi įgaliojimų vertinti šių aspektų teisinio reguliavimo ir galimų jo trūkumų, tai padaryti turėtų laikinoji tyrimo komisija. Sudarant laikinąją tyrimo komisiją ir formuluojant jai užduotis turi būti atsižvelgiama ir į oficialiąją konstitucinę doktriną dėl tokių komisijų įgaliojimų ir kompetencijos ribų. Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, kad laikinajai tyrimo komisijai negalima pavesti tirti klausimų, kuriuos tiriant būtų įsiterpiama į kitų viešąją valdžią vykdančių, taip pat kitų Konstitucijoje ir (arba) įstatymuose numatytų valstybės ir savivaldybių institucijų įgaliojimus. Tyrimo kontekste negalima neatsižvelgti ir į Europos Komisijos dokumentuose deklaruojamas nuostatas, kad žemė yra išskirtinis turtas. Buvęs ir esamas žemės ūkio srities teisinis reglamentavimas ir priimti sprendimai vertinami nevienareikšmiškai ir kelia abejonių dėl skaidrumo. Todėl manau, kad yra tikslinga sudaryti laikinąją tyrimo komisiją ir siūlau tikslinti jos sudarymo motyvus bei veiklos kryptis. Atsižvelgiant į šiuos argumentus siūlytina tikslinti projekto preambulę.
Pasiūlymas: Pakeisti Seimo nutarimo preambulę ir ją išdėstyti taip: „Lietuvos Respublikos Seimas,
pabrėždamas, kad žemė yra ribotas ir ypatingas turtas, ne
tik nuosavybė, bet ir viešoji gėrybė, o galimybė ja naudotis yra itin svarbi
daugelio žmogaus teisių įgyvendinimui susipažinęs su 2017 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento rezoliucija „Žemės ūkio paskirties žemės Europos Sąjungoje koncentracijos padėtis. Kaip padėti ūkininkams įgyti galimybę naudotis žeme“ (Nr.: P8_TA(2017)0197); įvertinęs 2017 m. lapkričio 29 d. Europos Komisijos komunikato Europos Parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir regionų komitetui Maisto ir ūkininkavimo ateitis COM(2017) 713 nuostatas; atsižvelgdamas į 2017 m. spalio 18 d. Komisijos aiškinamąjį komunikatą dėl žemės ūkio paskirties žemės įgijimo ir Europos Sąjungos teisės; atsižvelgdamas į Europos Parlamento 2017 m. kovo 30 d. pranešime „Žemės ūkio paskirties žemės Europos Sąjungoje koncentracijos padėtis. Kaip padėti ūkininkams įgyti galimybę naudotis žeme“ (2016/2141(INI) pateikiamą žemės ūkio paskirties žemės koncentravimo pasekmių vertinimą;
vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 71 straipsniu, n u t a r i a:“ |
3. |
1 |
1 |
|
Argumentai: Atsižvelgdamas į Teisės departamento pastabą siūlau tikslinti 1 straipsnio 1 dalį išbraukiant dviprasmiškus žodžius „nerimą keliančios“.
Pasiūlymas: Pakeisti 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „Sudaryti Lietuvos Respublikos Seimo laikinąją tyrimo komisiją „Dėl susidariusios
|
4. |
4 |
|
|
Argumentai: Siūlytina tikslinti projekto 4 straipsnį, atsisakant neaiškių ir dviprasmiškų formuluočių, galimų tyrimo sutapčių su kitų institucijų atliekamais tyrimų objektais. Vis dėlto esant galimų problemų dėl esamo teisinio reglamentavimo žemės ūkio sektoriuje, siūlytina formuluoti klausimus komisijai įvertinti esamą ir buvusį teisinį reglamentavimą, jo pokyčių priežastis ir pasekmes, priimtus sprendimus, bei, nustačius, kad teisinis reguliavimas ir/ arba priimti sprendimai buvo arba yra netinkami, įvardinti už tai atsakingus asmenis.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „4 straipsnis. Pavesti Komisijai: 1. 2. Ištirti ir įvertinti, kaip kito žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo teisinis reglamentavimas 1991-2016 metais, inter alia įvertinant šio reguliavimo pokyčių skaidrumą. 3. Ištirti ir įvertinti, ar 1991-2016 metais priimti žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo teisinio reguliavimo sprendimai nesukūrė prielaidų atskirų rinkos dalyvių dominuojančiai padėčiai atsirasti.
5. Ištirti ir įvertinti Europos Sąjungos finansinės paramos žemės ūkio sektoriui skirstymo skaidrumą nuo paramos teikimo pradžios iki 2016 metų, be kita ko įvertinant paramos skyrimo aplinkybes cukrinių runkelių auginimui, žuvininkystės sektoriui ir žemės ūkio technikai ar kitai technikai, naudotinai ūkininko ūkyje, įsigyti.
7. Ištirti ir įvertinti, kurie 1991-2016 metais priimti politiniai sprendimai lėmė žemės ūkio sektoriuje dirbančių asmenų padėtį. Jeigu būtų nustatyta, kad priimtais politiniais sprendimais žemės ūkio sektoriuje dirbančių asmenų padėtis buvo apsunkinta, įvertinti sprendimus skaidrumo aspektu. 8. Ištirti ir įvertinti 1991-2016 metais įvykusius trašų ir žemės ūkyje auginamų augalų sėklų rinkos reguliavimo pokyčius, kartu įvertinant šių rinkų reguliavimą skaidrumo aspektu.
|
5. |
5 |
|
|
Argumentai: Siūlau tikslinti projekto 5 straipsnį, įpareigojant komisiją, nustačius neteisėtos veikos požymius, kreiptis į kompetentingas institucijas, o nustačius teisinio reguliavimo trūkumus – parengti ir pateikti Seimui reikalingus teisės aktų projektus. Pasiūlymu taip pat siūloma atsižvelgti į Teisės departamento pastabas dėl neaiškių ir dviprasmiškų projekto nuostatų ir jų atsisakyti.
Pasiūlymas: Pakeisti 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „5 straipsnis Įpareigoti Komisiją: 1. Nustačius galimos neteisėtos veik
|
6. |
6 |
|
|
Argumentai: Siūlytina trumpinti komisijos darbo laiką ir nustatyti, kad komisija išvadas pateikia 2018 m. birželio 1 d. tam, kad atsakymai į iškeltus klausimus ir komisijos išvados galėtų būti pristatytos Seimui dar šioje Seimo sesijoje.
Pasiūlymas: Pakeisti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „6 straipsnis Pavesti Komisijai tyrimą atlikti bei išvadą
ir pateikti Lietuvos Respublikos Seimui iki 2018 m. |