LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR TARNYBOS PASLAPČIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1443 2, 7, 12, 16, 17, 18, 20, 22, 35, 36 IR 43 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 211 STRAIPSNIU
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-07-04 Nr. XIVP-3991
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Atsižvelgus į projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 17 dalies bei projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 3 dalies 7 punkto pakeitimus, manytina, kad atitinkamai turėtų būti keičiamos ir šio įstatymo 2 straipsnio 9, 11 dalys, 6 straipsnio 3, 4 dalys, 13 straipsnio 1, 3, 4, 5 dalys, 23 straipsnio 1 dalis, 33 straipsnio 1 dalis, 41 straipsnio 1 dalis, 43 straipsnio 5 dalis, 47 straipsnio 1 dalis, 2 dalies 2 punktas bei 3 dalis.
2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 13 punkte siūloma nustatyti, kad valstybės tarnybos paslaptį gali sudaryti ir detalūs duomenys apie valstybės gynybai naudojamą oro ar jūrų erdvės stebėjimo ir kontrolės sistemą. Vertinant šį siūlymą, pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos įstatymuose nėra apibrėžiama bei vartojama „jūrų erdvės“ sąvoka. Jūros aplinkos apsaugos įstatyme yra apibrėžiamos tokios sąvokos kaip „Lietuvos Respublikos jūros rajonas“ ar „ Lietuvos Respublikos teritorinė jūra“. Atsižvelgiant į tai, siūlytina vartoti arba šias sąvokas, arba (jei jūros stebėjimas neapsiriboja vien šiomis teritorijomis), vietoj sąvokos „jūros erdvė“ tiesiog vartoti aiškesnio turinio sąvoką „jūra“.
3. Projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti nuostatą, kad išleistam į atsargą ir į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve paskirtam kariui suteikta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, galioja iki jo atleidimo iš tarnybos aktyviajame kariuomenės personalo rezerve dienos. Ši nuostata svarstytina dėl kelių priežasčių. Pirma, nors nurodyta, kad į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve paskirtam kariui suteikta teisė galioja iki jo atleidimo iš tarnybos šiame rezerve dienos, tačiau nenurodyta kokio subjekto sprendimu jam tokia teisė apskritai suteikiama. Sistemiškai vertinant visos keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalies turinį, manytina, kad tai turėtų būti aiškiai nurodyta. Antra, jeigu siekiama nustatyti, kad tokia teisė suteikiama visiems į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve paskirtiems kariams (t. y. teisė pagal pareigas), siekiant teisės akto nuostatų nuoseklumo ir sistemiškumo turėtų būti papildytas ir keičiamo įstatymo 15 straipsnis, jame atskira dalimi nurodant tokios teisės suteikimą (pavyzdžiui, kaip nustatyta keičiamo įstatymo 15 straipsnio 81 dalyje Lietuvos šaulių sąjungos nariams) ir kartu patikslinant keičiamo įstatymo 15 straipsnio 9 dalį. Trečia, svarstytinas tokios teisės suteikimo visiems be išimties aktyviojo kariuomenės personalo rezervo kariams pagrįstumas (santykis), lyginant su tuo, kad net tikrosios karo tarnybos kariams teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“ automatiškai nėra suteikiama.
Jeigu vis dėlto šia nuostata siekiama nustatyti būtent tokį reguliavimą, pagal kurį iš tikrosios karo tarnybos į atsargą išleidžiamam ir į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve skiriamam kariui jo tikrosios karo tarnybos metu buvo suteikta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, lieka galioti iki jo atleidimo iš tarnybos aktyviajame kariuomenės personalo rezerve dienos, siekiant teisinio aiškumo taip reikėtų ir nurodyti. Taip pat reikėtų nurodyti subjektą, kuris iš tikrosios karo tarnybos į atsargą išleidžiamam ir į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve skiriamam kariui, kuriam tikrosios karo tarnybos metu nebuvo suteikta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, suteiktų tokią teisę iki pat atleidimo iš tarnybos aktyviajame kariuomenės personalo rezerve dienos.
4. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 21 dalyje po žodžio „sprendimo“ įrašytinas žodis „priėmimo“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 5 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 121 punktui.
5. Atsižvelgus į tai, kad keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalyje nurodomos sąlygos kada teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, būtų nesuteikiama arba panaikinama asmeniui, keičiamo įstatymo 20 ir 21 straipsniuose nustatomos leidimo dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija panaikinimo asmenims sąlygos bei asmenų, kuriems yra išduotas leidimas dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija pareigos (t. y. minėtos įstatyminės nuostatos taikomos visiems asmenims, nenustatant papildomo reikalavimo jiems turėti paslapčių subjekto darbuotojo statuso), svarstytina, ar projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 21 dalyje ir 4 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 22 dalyje vietoje formuluotės „paslapčių subjekto darbuotojui“ neturėtų būti vartojamas žodis „asmeniui“. Analogiško turinio pastaba taikytina projekto 5 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 121 punktui, projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalį 5 punktui ir projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 211 straipsniui.
6. Svarstytina, ar derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje bei siekiant teisinio aiškumo, projekto 4 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 3 dalis neturėtų būti papildyta, nurodant subjektą (-us), įpareigotą surinkti informaciją, ar aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karys atitinka šio straipsnio 2, 21 ir 22 dalyse nustatytas sąlygas (nes kaip jau minėta ir anksčiau, galima situacija, kai į aktyvųjį kariuomenės personalo rezervą skiriamas karys neturės galiojančios teisės dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“).
7. Nėra aiškus projekto 5 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 81 dalies nuostatos, implikuojančios, kad į pratybas, mokymus ar vykdyti tarnybos užduočių gali būti šaukiami aktyviojo kariuomenės personalo rezervo kariai, ir neturintys galiojančio leidimą dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, santykis su projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalies nuostata, nustatančia, kad į tarnybą aktyviajame kariuomenės personalo rezerve paskirtam kariui suteikta teisė dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“, lieka galioti iki jo atleidimo iš tarnybos aktyviajame kariuomenės personalo rezerve dienos. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, projekto 5 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 81 dalyje arba reikėtų išbraukti perteklinius ir klaidinančius žodžius „turinčiam galiojantį leidimą dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija“, arba aiškiai nustatyti, ar gali būti vykdomas šaukimas į pratybas, mokymus ar vykdyti tarnybos užduočių tų aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karių, kurie skiriant juos į tarnybą aktyviajame rezerve neturėjo suteiktos teisės dirbti ar susipažinti net su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“.
Atitinkamai turbūt turėtų būti patikslinta ir projekto 5 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 81 dalies nuostata, nustatanti, kad aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karys netikrinamas, jei nuo jo paskyrimo į aktyvųjį kariuomenės personalo rezervą dienos nepraėjo 12 mėnesių, nes šioje nuostatoje turbūt turimas omenyje tik tas atvejis, kai į aktyviojo kariuomenės personalo rezervą skiriamas karys jau turėjo galiojančią teisę dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Riboto naudojimo“.
8. Atsižvelgus į projekto 5 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 81 dalies ir projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 4 punkto pakeitimus, manytina, kad kartu turi būti keičiamas ir keičiamo įstatymo 21 straipsnio 10 punktas.
9. Svarstytina, ar projekto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies antrasis sakinys nėra perteklinis, nes visais atvejais (ar tai būtų asmuo, ar į pratybas, mokymus ar vykdyti tarnybos užduočių šaukiamas aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karys) tikrinimas dėl leidimo dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija išdavimo pradedamas gavus užpildytą Vyriausybės nustatytos formos klausimyną. Nepritarus šiai pastabai, šios dalies antrajame sakinyje po žodžio „užpildytą“ įrašytinas žodis „Vyriausybės“.
10. Svarstytina, ar atsižvelgus į projekto 6 straipsnio 2 dalimi siūlomus keičiamo įstatymo 18 straipsnio 81 dalies pakeitimus, kartu neturėtų būti keičiami ir šio straipsnio 6 dalies 1 punktas, 9 dalis.
11. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 211 straipsnyje patikslinti formuluotę „turint leidimą arba deklaravus informaciją apie išvykimą“, nurodant subjektą, kurio leidimą reikėtų gauti bei kur reikėtų deklaruoti informaciją apie išvykimą.
12. Siekiant teisės akto aiškumo ir glaustumo, projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio 2 dalies antrojo sakinio siūlytina atsisakyti kaip perteklinio, o pirmajame sakinyje po žodžio „tarnybos“ įrašytini žodžiai „jos nustatyta tvarka“.
13. Atsižvelgiant į tai, kad Nacionalinės komunikacijų apsaugos tarnybos funkcijas atlieka Nacionalinis kibernetinio saugumo centras prie Krašto apsaugos ministerijos, projekto 13 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „Nacionalinės komunikacijų apsaugos tarnyba“ įrašytini žodžiai „Nacionalinės komunikacijų apsaugos tarnybos funkcijas atliekančios institucijos vadovas“.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
R. Dirgėlienė, tel. (0 5) 209 6350, el. p. [email protected]
J. Meškienė, tel. (0 5) 209 6089, el. p. [email protected]
E. Mušinskis, tel. (0 5) 209 6356, el. p. [email protected]