1.
|
Seimo narė
Viktorija Čmilytė-Nielsen,
Seimo narys
Eugenijus Gentvilas
2023-05-09
|
1
|
|
|
N
|
Argumentai:
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo (toliau – Įstatymas)
5 straipsnis paaiškina, kas yra Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius: tai
Lietuvos Respublikos Seimo skiriamas valstybės pareigūnas, ginantis žmogaus
teises ir laisves, tiriantis pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo
ar biurokratizmo bei siekiantis gerinti viešąjį administravimą.
Taigi Seimo kontrolieriaus institucijos tikslas yra ginti žmogaus
teises ir laisves. Tuo tikslu šis valstybės pareigūnas yra įgaliotas tirti
galimo pareigūnų piktnaudžiavimo ir (ar) biurokratizmo atvejus ir tokiu būdu
prisidėti prie viešojo administravimo gerinimo.
Įstatymo 6 straipsnis, įtvirtinantis kvalifikacinius reikalavimus,
kuriuos turi atitikti Seimo kontrolierius, inter alia numato,
kad Seimo kontrolieriumi gali būti skiriamas Lietuvos Respublikos pilietis,
turintis ne mažesnį kaip 10 metų teisinio ar teisinio pedagoginio darbo
stažą.
Atsižvelgiant į tai, kad Seimo kontrolierius yra viena iš pagrindinių
institucijų, skirtų užtikrinti asmens teisių ir laisvių apsaugą, būtų
tikslinga pakeisti Įstatymą ir sudaryti galimybę į Seimo kontrolieriaus
pareigas skirti ir tokius piliečius, kurie turi atitinkamą patirtį žmogaus
teisių bei laisvių apsaugos srityje. Šiuo metu galiojanti Įstatymo redakcija
tokios galimybės nenumato.
Pasiūlymas:
Papildyti Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo Nr.
VIII-950 7, 9, 19, 22, 25 ir 28 straipsnių, V skirsnio pakeitimo ir
įstatymo papildymo 91 straipsniu įstatymo projektą Nr.
XIVP-2078(4) (toliau – Projektas) nauju 1 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„Seimo kontrolieriumi skiriamas nepriekaištingos reputacijos Lietuvos
Respublikos pilietis, turintis teisės bakalauro ir teisės magistro arba
vienpakopį teisinį universitetinį išsilavinimą ir ne mažesnįius kaip
10 metų teisinio, ar teisinio pedagoginio darbo stažą ir
(ar) patirtį vykdant veiklą, susijusią su žmogaus teisių ir laisvių
apsauga.“
|
Pritarti iš dalies
|
Argumentai:
Siekiant į viešąjį sektorių pritraukti kuo daugiau geriausių savo
srities specialistų labai svarbu nustatyti tokius jiems keliamus
reikalavimus, kurie atitiktų ne tik aukščiausius standartus, tačiau galėtų
būti taikomi ir kuo platesniam subjektų ratui.
Todėl pasiūlymas patikslintas numatant galimybę į Seimo
kontrolieriaus pareigas skirti asmenį, kuris turėtų teisinio praktinio arba teisinio pedagoginio darbo patirtį, o taip pat ir patirties žmogaus teisių
ir laisvių apsaugos srityje. Reikalavimai suvienodinami visiems ombudsmenams.
Pasiūlymas:
Papildyti įstatymo projektą
nauju 1 straipsniu:
„1 straipsnis. 6 straipsnio
pakeitimas
Pakeisti 6 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„6 straipsnis. Seimo
kontrolieriui keliami reikalavimai
Seimo kontrolieriumi skiriamas
nepriekaištingos reputacijos Lietuvos Respublikos pilietis, turintis aukštąjį
teisės bakalauro ir teisės magistro arba vienpakopį teisinį
universitetinį teisinį išsilavinimą – teisės bakalauro ir teisės
magistro kvalifikacinius laipsnius arba teisininko profesinį kvalifikacinį
laipsnį (vienpakopį teisinį universitetinį išsilavinimą) ir ne mažesnį
kaip 10 metų teisinio ar teisinio pedagoginio darbo stažą, taip pat ne
mažesnę nei 5 metų patirtį žmogaus teisių ir laisvių apsaugos srityje.“
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS
SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTATYMO NR.
VIII-950 6, 7, 9, 10, 19, 22, 25 IR 28 STRAIPSNIŲ, V SKIRSNIO
PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 91 STRAIPSNIU
ĮSTATYMAS“
Balsavimo rezultatai: komiteto sprendimui pritarta bendru sutarimu.
|
3.
|
Seimo narys Arminas
Lydeka,
2023-05-19
|
4
|
|
|
N
|
Argumentai:
Seimo kontrolierių įstaiga, kaip
ir kitos valstybės institucijos, periodiškai dalyvauja Europos Sąjungos,
tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos
vystomojo bendradarbiavimo projektuose. Konstitucinis Teismas, aiškindamas
Konstitucijoje įtvirtintą draudimą teisėjams gauti kitą atlyginimą, išskyrus
užmokestį už pedagoginę ar kūrybinę veiklą, pažymėjo, kad Konstitucijoje
įtvirtinti Lietuvos Respublikos tarptautinio bendradarbiavimo pagrindai
suponuoja ir tokią valstybės, jos institucijų ir jose dirbančių asmenų
veiklą, kuria siekiama prisidėti prie kitų valstybių partnerystės su Europos
Sąjunga ar NATO arba jų integracijos į šias organizacijas skatinant
universalių, demokratinių valstybių vertybių ir Europos Sąjungos teisės
principų, kaip antai demokratijos, teisės viršenybės, pagarbos žmogaus
teisėms ir pagrindinėms laisvėms, sklaidą. Atitinkamai, teisėjų teisė
gauti užmokestį už pedagoginę ar kūrybinę veiklą buvo išaiškinta kaip
apimanti teisę gauti užmokestį už dalyvavimą Europos Sąjungos, kitų tarptautinių
organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose paramos teikimo arba
Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programos
projektuose, susijusiuose su teisingumo sistemos ir teismų veiklos
tobulinimu, kai dalyvaudami šiuose projektuose teisėjai vykdo pedagoginę ar
kūrybinę veiklą.
Valstybės pareigūnų teisė
dalyvauti su institucijos veikla susijusiuose Europos Sąjungos, tarptautinių
organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo
bendradarbiavimo projektuose yra numatyta ir konkrečių institucijų veiklą
reguliuojančiuose teisės aktuose. Pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos akademinės
etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnybos nuostatuose yra
nustatyta akademinės etikos kontrolieriaus galimybė gauti atlyginimą už kūrybinę
veiklą ir dalyvavimą Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio
valstybių finansuojamuose projektuose, kurie yra susiję su akademine etika ir
Tarnybos veiklos tobulinimu. Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės
įstatyme įtvirtinta Valstybės kontrolės darbuotojų (neišskiriant
valstybės kontrolieriaus) teisė gauti išmokas už dalyvavimą Europos Sąjungos,
tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose paramos teikimo
arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai projektuose,
kuriuose vykdoma su Valstybės kontrolės uždaviniais susijusi veikla. Galimybė
dalyvauti su institucijos veikla susijusiuose Europos Sąjungos, tarptautinių
organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo
bendradarbiavimo projektuose taip pat įtvirtinta Lietuvos
Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybos įstatyme, Lietuvos Respublikos teismų
įstatyme ir kt.
Taigi, įvertinus visus
argumentus, siūlytina sudaryti sąlygas ir Seimo kontrolieriams gauti
užmokestį už veiklą Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų,
užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo
projektuose, kuriuose vykdoma su žmogaus teisių apsauga, sklaida ar
ombudsmenų institucijų veiklos tobulinimu susijusi pedagoginė ar kūrybinė
veikla.
Pasiūlymas:
Papildyti įstatymo projektą
nauju 4 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
4 straipsnis. 10 straipsnio
pakeitimas
„Pakeisti 10 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„10 straipsnis. Su Seimo kontrolieriaus pareigomis
nesuderinama veikla
Seimo kontrolieriaus pareigos
nesuderinamos su jokiomis kitomis renkamomis ar skiriamomis pareigomis
valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose, taip pat su darbu
juridiniuose asmenyse. Seimo kontrolierius negali gauti kito atlyginimo,
išskyrus jam nustatytą pagal einamas pareigas ir užmokestį už mokslinį bei
pedagoginį darbą aukštosiose mokyklose ar valstybės tarnautojų kvalifikacijos
tobulinimo įstaigose, už neformalųjį suaugusiųjų švietimą bei autorinį
atlyginimą už kūrybinį darbą, taip pat už Europos
Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba
Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo projektuose, kuriuose vykdoma su žmogaus
teisių apsauga, sklaida ar ombudsmenų institucijų veiklos tobulinimu susijusi
pedagoginė ar kūrybinė veikla.“
Atitinkamai buvusius 4, 5, 6, 7, 8 ir 9 straipsnius laikyti 5,
6, 7, 8, 9 ir 10 straipsniais.
|
Pritarti iš dalies
|
Argumentai:
Pasiūlymas pakoreguotas pagal Teisės departamento pastabą.
Pasiūlymas:
Papildyti įstatymo projektą nauju 4
straipsniu:
„4 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„10 straipsnis. Su
Seimo kontrolieriaus pareigomis nesuderinama veikla
Seimo kontrolieriaus pareigos nesuderinamos su jokiomis
kitomis renkamomis ar skiriamomis pareigomis valstybės ir savivaldybių
institucijose ir įstaigose, taip pat su darbu juridiniuose asmenyse. Seimo
kontrolierius negali gauti kito atlyginimo darbo užmokesčio,
išskyrus jam nustatytą pagal einamas pareigas ir užmokestį už mokslinį bei
pedagoginį darbą aukštosiose mokyklose ar valstybės tarnautojų kvalifikacijos
tobulinimo įstaigose, už neformalųjį suaugusiųjų švietimą bei autorinį
atlyginimą už kūrybinį darbą, taip
pat už dalyvavimą Europos Sąjungos, tarptautinių
organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo
bendradarbiavimo projektuose, kuriuose vykdoma su žmogaus teisių apsauga,
sklaida ar ombudsmenų institucijų veiklos tobulinimu susijusi pedagoginė ar
kūrybinė veikla. “
Balsavimo
rezultatai: komiteto
sprendimui pritarta bendru sutarimu.
|
4.
|
Seimo narys Arminas
Lydeka,
2023-05-19
|
9
|
1
|
|
|
Argumentai:
Atkreiptinas dėmesys, kad
įstatymo projektu siekiama sureguliuoti Seimo kontrolierių pavadavimo
klausimo sprendimą, kuris šiai dienai nėra tinkamai reglamentuotas. Siūlomas įstatymo
projekto pakeitimas, susijęs su Seimo kontrolieriaus pavadavimu ir laikinu
pareigų ėjimu, užtikrins sklandesnę Seimo kontrolierių bei Seimo kontrolierių
įstaigos veiklą.
Tačiau pagal įstatymo projekto
nuostatas, įstatymo įsigaliojimas numatytas tik nuo 2024 m. sausio 1 d. Tuo
tarpu Seimo kontrolieriaus pavadavimo ir laikino pareigų ėjimo klausimas turi
būti sprendžiamas ženkliai operatyviau, todėl reikalinga, kad šis pakeitimas
įsigaliotų anksčiau nei 2024 m. sausio 1 d.
Teikiamas pasiūlymas, kad įstatymo
projekte numatytas teisinis reguliavimas dėl Seimo kontrolieriaus pavadavimo
ir laikino pareigų ėjimo įsigaliotų nuo įstatymo priėmimo.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo
projekto 9 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Šis
įstatymas įsigalioja Šio įstatymo 1 straipsnis, 2 straipsnio 1 ir
2 dalys, 4, 5, 6, 7 ir 8 straipsniai įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.“
|
Pritarti iš dalies
|
Argumentai:
Pasiūlymas patikslinamas atsižvelgiant į pasikeitusią projekto
straipsnių numeraciją (atsirado papildomų straipsnių).
Pasiūlymas:
Pakeisti projekto 9 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Šis įstatymas Šio įstatymo 1 ir 2 straipsniai, 3
straipsnio 1 ir 2 dalys, 5, 6, 7, 8, 9 ir 10 straipsniai įsigalioja 2024
m. sausio 1 d.“
Balsavimo rezultatai: komiteto sprendimui pritarta bendru sutarimu.
|