LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-950 7, 9, 19, 22, 25 IR 28 STRAIPSNIŲ, V SKIRSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 91 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2078(4)

 

2023-05-24 Nr. 113-P-14

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, komiteto pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis, Kęstutis Navickas, Audrius Petrošius, Rasa Petrauskienė, pavaduojanti Kęstutį Navicką, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Biuro tarnautojai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Lina Milonaitė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas.

Seimo nariai: Kasparas Adomaitis, Andrius Kupčinskas Jurgis Razma.

Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos atstovai: ministro patarėjas Darius Sadeckas, Biudžeto departamento Švietimo, kultūros ir socialinių sektorių skyriaus vedėja Vida Žagūnienė, Biudžeto departamento Valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo skyriaus vedėja Daiva Žibutienė, Personalo valdymo skyriaus patarėja Arūnė Šerepkaitė, Personalo valdymo skyriaus vedėjas Livijus Čižikas, Valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo skyriaus vyriausioji specialistė Gintarė Boguševičienė; Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovai: direktorė Roma Žakaitienė ir patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė; Lietuvos valstybės tarnautojų, biudžetinių ir viešųjų įstaigų darbuotojų profesinė sąjungos pirmininkė Irena Petraitienė; Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos Teisės grupės vadovė Audronė Daukšaitė-Timpė; Ministro Pirmininko patarėjas strateginio planavimo, viešojo administravimo, reformų ir pokyčių valdymo klausimais Darius Žeruolis; Nacionalinės teismų administracijos atstovai: direktorė Natalija Kaminskienė, direktoriaus pavaduotojas Antanas Jatkevičius, Teisėjų tarybos pirmininko pavaduotoja Egidija Tamošiūnienė, Teisės ir administravimo departamento direktorė Vaida Petravičienė ir Administravimo skyriaus vedėja Jovita Ramanauskienė; Savivaldybių kontrolierių asociacijos atstovai: prezidentas Gintaras Radavičius ir Audito kokybės gerinimo ir gerosios praktikos sklaidos komiteto pirmininkė Inga Šimkūnaitė; Seimo kontrolierių įstaigos vadovė Erika Leonaitė; Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: viceministras Martynas Šiurkus, Darbo teisės grupės vadovė Vita Baliukevičienė, patarėjos Vilija Mėlinienė ir Indrė Vaicekauskaitė, vyresnioji patarėja Agnė Nakčerienė, Lygių galimybių, moterų ir vyrų lygybės grupės vadovė Jolanta Sakalauskienė, Paramos būstui grupės vadovė Soneta Brinienė ir vyresnioji patarėja Asta Misiukienė, Pensijų grupės patarėja Inga Barauskaitė, Piniginės paramos grupės patarėja Kristina Tumienė ir vyresnioji patarėja Rima Kurlianskienė, Socialinio draudimo grupės vadovas Vaidotas Kalinauskas, Socialinių paslaugų grupės vyresnioji patarėja Eglė Kanopaitė-Gruodienė, Strateginių sprendimų paramos grupės vadovė Ugnė  Užgalė, Tikslinės pagalbos grupės vadovė Daiva Zabarauskienė; Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovai: direktoriaus pavaduotoja Rūta Kaziliūnaitė ir Teisės skyriaus viršininkas Mantas Žemaitis; Teisingumo ministerijos atstovai: Lina Urbaitė, Teisinio atstovavimo grupės vadovas Ričard Dzikovič ir vyresnioji patarėja Lina Urbaitė; Valstybės ir savivaldybių vidaus auditorių asociacijos tarybos narė Dainora Budnikienė; Vidaus reikalų ministerijos atstovai: ministrė Agnė Bilotaitė, viceministrai Arnoldas Abramavičius ir Sigita Ščajevienė, Regioninės politikos grupės vadovė Rasa Tamulevičiūtė, patarėja Eglė Šarkauskaitė ir vyresnysis patarėjas Andrius Valickas, Strateginių sprendimų paramos grupės vyriausiasis patarėjas Sigitas Mitalauskas, Valstybės tarnybos politikos grupės vyriausioji patarėja, atliekanti grupės vadovės funkcijas, Jūra Ivonaitytė, patarėja Giedrė Sušinskaitė, vyresnysis patarėjas Adrianas Mečkovskis, Viešojo administravimo ir vietos savivaldos politikos grupės vadovė Alma Bulkevičienė; Vilniaus apygardos teismo pirmininkė Loreta Braždienė; Vyriausybės atstovų įstaigos atstovai: vadovė Daiva Kerekeš, Vyriausybės atstovas Šiaulių ir Telšių apskrityse Rimvydas Pilibaitis, Vyriausybės atstovas Panevėžio ir Utenos apskrityse Egidijus Lapinskas, Vyriausybės atstovas Vilniaus ir Alytaus apskrityse Julius Arlauskas.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15

1

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Seimo kontrolierių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių ,,įgaliojimų pabaigos dienos“ įrašytini žodžiai ,,įgaliojimų pasibaigimo dienos“, kadangi keičiamo įstatymo 9 straipsnyje numatytas įgaliojimų pasibaigimas.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Seimo Pirmininkas Seimo kontrolieriaus kandidatūrą Seimui pateikia ne vėliau kaip prieš 3 mėnesius iki Seimo kontrolieriaus kadencijos pabaigos. Seimo kontrolieriaus įgaliojimams nutrūkus šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 2–6 punktuose nurodytais pagrindais, Seimo Pirmininkas Seimo kontrolieriaus kandidatūrą pateikia Seimui ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo Seimo kontrolieriaus įgaliojimų pabaigos pasibaigimo dienos.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15

2

1

 

 

2. Siūlytume projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 4 punkte vietoj žodžių ,,nedirba dėl laikinojo nedarbingumo ilgiau kaip 120 kalendorinių dienų iš eilės arba ilgiau kaip 140 dienų per paskutinius 12 mėnesių, jei įstatymų nenustatyta, kad dėl tam tikros ligos pareigos paliekamos ilgesnį laiką, arba kai Seimo kontrolierius pagal medicininę išvadą ar negalią ir dalyvumo lygį nustatančios institucijos išvadą negali eiti pareigų“ įrašyti žodžius ,,dėl sveikatos būklės nebegali eiti pareigų“, kadangi šiuo metu galiojantys teisės aktai Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybai prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (nuo 2024 m. sausio 1 d. Asmenų su negalia teisių apsaugos agentūrai) nesuteikia teisės kaip neįgalumą ir darbingumo lygį (nuo 2024 m. negalią ir dalyvumo lygį) nustatančiai institucijai teikti tokias išvadas.  Be to, pagal keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalį, norint atleisti Seimo kontrolierių dėl sveikatos būklės, turėtų būti pateikiama ne bet kokia medicininė išvada, bet sveikatos apsaugos ministro sudarytos gydytojų komisijos išvada. Kartu atkeiptinas dėmesys ir į tai, kad kituose įstatymuose, kuriuose yra reguliuojami valstybės pareigūnų atleidimo pagrindai (pvz. Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymas), nurodomas atleidimo pagrindas – dėl sveikatos būklės nebegali eiti pareigų.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 9 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) nedirba dėl laikinojo nedarbingumo ilgiau kaip 120 kalendorinių dienų iš eilės arba ilgiau kaip 140 dienų per paskutinius 12 mėnesių, jei įstatymų nenustatyta, kad dėl tam tikros ligos pareigos paliekamos ilgesnį laiką, arba kai Seimo kontrolierius pagal medicininę išvadą ar negalią ir dalyvumo lygį nustatančios institucijos išvadą negali eiti pareigų dėl sveikatos būklės nebegali eiti pareigų;“.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15

7 (28)

(3)

(2)

 

3. Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalies 2 punkte brauktini žodžiai ,,struktūrinių padalinių ir įstaigos darbuotojų funkcijas“, kadangi struktūrinių padalinių funkcijos turi būti numatytos padalinių nuostatuose, o darbuotojų funkcijos – pareigybių aprašymuose. Todėl siūlytume atskirame šio straipsnio 3 dalies punkte numatyti, kad Seimo kontrolierius tvirtina Seimo kontrolieriaus įstaigos padalinių nuostatus ir valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis pareigybių aprašymus.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) tvirtina Seimo kontrolierių įstaigos struktūrą, reglamentą, nustato Seimo kontrolierių įstaigos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir sąrašą, struktūrinių padalinių ir įstaigos darbuotojų funkcijas ir tvirtina Seimo kontrolierių įstaigos padalinių nuostatus ir valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių aprašymus Seimo kontrolierių įstaigos reglamentą;“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15

7 (28)

(3)

(4)

 

4. Tikslintinas projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalies 4 punktas, kadangi pagal keičiamo įstatymo 25 straipsnio 1 dalį, Seimo kontrolierių įstaigą sudaro ir Seimo kontrolieriai, o  jiems darbo užmokestis yra nustatomas atskiru įstatymu. Atsižvelgiant į tai, Seimo kontrolierių įstaigos vadovas turėtų nustatyti ne visos Seimo kontrolierių įstaigos darbo apmokėjimo sistemą, bet tik šios įstaigos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį darbo apmokėjimo sistemą.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

4) nustato Seimo kontrolierių įstaigos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo apmokėjimo sistemą ir konkrečius valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareiginių algų koeficientus;“.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

5.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15

8

 

 

 

5. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnis dėstomas nauja redakcija ir įvertinus tai, kad skirtinguose įstatymuose valstybės pareigūnams nustatyta skirtinga išeitinių išmokų išmokėjimo tvarka (pvz. Valstybės kontrolės įstatymo 20 straipsnio 11 dalyje numatyta, ,,kad valstybės kontrolieriui išeitinė išmoka pradedama mokėti praėjus mėnesiui nuo valstybės kontrolieriaus kadencijos pabaigos arba jo atsistatydinimo dienos ir mokama kas mėnesį lygiomis dalimis. Šios išmokos mokėjimas nutraukiamas, jeigu asmuo pradeda eiti valstybės politiko, valstybės pareigūno arba valstybės tarnautojo pareigas arba priimamas į darbą valstybės ar savivaldybės įstaigoje, išlaikomoje iš valstybės ar savivaldybės biudžeto, Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto ar iš kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų, valstybės ar savivaldybės įmonėje, viešojoje įstaigoje, kurių savininkė yra valstybė arba savivaldybė, ar Lietuvos banke“; kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamo Savivaldybių administracinės priežiūros įstatymo Nr. VIII-730 2, 7, 8, 9, 11, 13, 14 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 8(1) straipsniu įstatymo (projektas Nr. XIVP-2103(4) 11 straipsnio 5 dalyje numatyta analogiška kaip Valstybės kontrolieriui išeitinės išmokos išmokėjimo tvarka Vyriausybės atstovui, tuo tarpu Seimo kontrolieriui tokių išeitinės išmokos išmokėjimo sąlygų nėra numatyta), todėl siekiant vienodų socialinių garantijų visiems valstybės pareigūnams nustatymo, siūlytume tiek Seimo kontrolieriui, tiek kitiems valstybės pareigūnams nustatyti vienodą išeitinės išmokos išmokėjimo tvarką.

Nepritarti

Argumentai:

Valstybės pareigūnų socialinių garantijų klausimas turi būti sprendžiamas sistemiškai peržiūrint visus susijusius įstatymus, o ne atskirai po vieną. Tai nebuvo šios pertvarkos tikslas.

 

Balsavimo rezultatai: komiteto sprendimui pritarta bendru sutarimu.

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15

4

8 (29)

 

(1)

 

N

 

 

I

6. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos valstybės pareigūnų darbo užmokesčio įstatymo (projektas Nr. XIVP-2099(4)) 1 ir 3 straipsnio nuostatas, pagal kurias Seimo kontrolieriui yra mokamas darbo užmokestis, bet ne atlyginimas, tikslintina projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 1 dalis, t. y. vietoj žodžių ,,atlyginimo dydžio“ įrašytini žodžiai ,,darbo užmokesčio dydžio“. Kartu atitinkamai turėtų būti pakeičiamas keičiamo įstatymo 10 straipsnis.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Pasibaigus Seimo kontrolieriaus įgaliojimų laikui, jam išmokama 2 mėnesių atlyginimo darbo užmokesčio dydžio išeitinė išmoka. Seimo kontrolieriui, atleidžiamam iš pareigų, kai jis negali nebegali eiti pareigų dėl sveikatos būklės, išmokama 3 mėnesių atlyginimo darbo užmokesčio dydžio išeitinė išmoka. Seimo kontrolieriui mirus, jo šeimai išmokama 3 mėnesių atlyginimo darbo užmokesčio dydžio išmoka. Šios išmokos mokamos iš Seimo kontrolierių įstaigai skirtų valstybės biudžeto lėšų. Atleidus Seimo kontrolierių paties prašymu ar kai dėl jo įsiteisėja apkaltinamasis teismo nuosprendis, ar kai daugiau kaip pusė visų Seimo narių pareiškia nepasitikėjimą juo, išeitinė išmoka nemokama.“

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 4 straipsniu:

„4 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„10 straipsnis. Su Seimo kontrolieriaus pareigomis nesuderinama veikla

Seimo kontrolieriaus pareigos nesuderinamos su jokiomis kitomis renkamomis ar skiriamomis pareigomis valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose, taip pat su darbu juridiniuose asmenyse. Seimo kontrolierius negali gauti kito atlyginimo darbo užmokesčio, išskyrus jam nustatytą pagal einamas pareigas ir užmokestį už mokslinį bei pedagoginį darbą aukštosiose mokyklose ar valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigose, už neformalųjį suaugusiųjų švietimą bei autorinį atlyginimą už kūrybinį darbą.“

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS

SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-950 7, 9, 10, 19, 22, 25 IR 28 STRAIPSNIŲ, V SKIRSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 91 STRAIPSNIU

ĮSTATYMAS“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15

8

 

 

 

7. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nustatytus kontrolieriaus įgaliojimų nutrūkimo pagrindus (galiojančiame įstatyme nėra tokių įgaliojimų nutrūkimo pagrindų kaip dėl sveikatos būklės ar atleidimas paties prašymu), siūlytume patikslinti projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 1 dalį ir jame pateikti konkrečias nuorodas į keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nustatytus kontrolieriaus įgaliojimų nutrūkimo pagrindus, kuriems esant išmokama išeitinė išmoka.

Nepritarti

Argumentai:

Atsižvelgiant į ankstesnę Teisės departamento pastabą projektas patikslintas numatant atleidimo pagrindą dėl sveikatos būklės. Atleidimas paties prašymu yra atleidimo dėl atsistatydinimo sinonimas ir yra visiškai suprantamas, todėl siekiant įstatymo normos aiškumo netikslinga duoti nuorodas į kitus įstatymo straipsnius.

 

Balsavimo rezultatai: komiteto sprendimui pritarta bendru sutarimu.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15

8 (29)

(2)

 

 

8.   Atsižvelgiant į Valstybės tarnybos įstatymo (projektas Nr. XIVP-2066(5)) 33 straipsnio nuostatas, kuriose reglamentuojamas valstybės tarnautojo statuso atkūrimas, ir siekiant įstatymų suderinamumo, siūlytume projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių ,,grįžti į ankstesnes pareigas arba, jeigu tokios galimybės nėra, į kitas lygiavertes ar žemesnes pareigas“ įrašyti žodžius ,,atkurti valstybės tarnautojo statusą“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Pasibaigus įgaliojimų laikui, išskyrus atvejus, kai dėl Seimo kontrolieriaus įsiteisėja apkaltinamasis teismo nuosprendis ar kai daugiau kaip pusė visų Seimo narių pareiškia nepasitikėjimą juo, Seimo kontrolierius turi teisę Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka grįžti į ankstesnes pareigas arba, jeigu tokios galimybės nėra, į kitas lygiavertes ar žemesnes pareigas atkurti valstybės tarnautojo statusą.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15

8

 

 

 

9.   Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, projekto 8 straipsnyje po straipsnio pavadinimu įrašytina pakeitimo esmė: „Pakeisti V skirsnį ir jį išdėstyti taip:“.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Papildyti 8 straipsnį pakeitimo esme:

„8 straipsnis. V skirsnio pakeitimas

Pakeisti V skirsnį ir jį išdėstyti taip:

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė Viktorija Čmilytė-Nielsen,

Seimo narys

Eugenijus Gentvilas

2023-05-09

1

 

 

N

Argumentai:

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo (toliau – Įstatymas) 5 straipsnis paaiškina, kas yra Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius: tai Lietuvos Respublikos Seimo skiriamas valstybės pareigūnas, ginantis žmogaus teises ir laisves, tiriantis pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo ar biurokratizmo bei siekiantis gerinti viešąjį administravimą.

Taigi Seimo kontrolieriaus institucijos tikslas yra ginti žmogaus teises ir laisves. Tuo tikslu šis valstybės pareigūnas yra įgaliotas tirti galimo pareigūnų piktnaudžiavimo ir (ar) biurokratizmo atvejus ir tokiu būdu prisidėti prie viešojo administravimo gerinimo.

Įstatymo 6 straipsnis, įtvirtinantis kvalifikacinius reikalavimus, kuriuos turi atitikti Seimo kontrolierius, inter alia numato, kad Seimo kontrolieriumi gali būti skiriamas Lietuvos Respublikos pilietis, turintis ne mažesnį kaip 10 metų teisinio ar teisinio pedagoginio darbo stažą.

Atsižvelgiant į tai, kad Seimo kontrolierius yra viena iš pagrindinių institucijų, skirtų užtikrinti asmens teisių ir laisvių apsaugą, būtų tikslinga pakeisti Įstatymą ir sudaryti galimybę į Seimo kontrolieriaus pareigas skirti ir tokius piliečius, kurie turi atitinkamą patirtį žmogaus teisių bei laisvių apsaugos srityje. Šiuo metu galiojanti Įstatymo redakcija tokios galimybės nenumato.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo Nr. VIII-950 7, 9, 19, 22, 25 ir 28 straipsnių, V skirsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 91 straipsniu įstatymo projektą Nr. XIVP-2078(4) (toliau – Projektas) nauju 1 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„Seimo kontrolieriumi skiriamas nepriekaištingos reputacijos Lietuvos Respublikos pilietis, turintis teisės bakalauro ir teisės magistro arba vienpakopį teisinį universitetinį išsilavinimą ir ne mažesnįius kaip 10 metų teisinio, ar teisinio pedagoginio darbo stažą ir (ar) patirtį vykdant veiklą, susijusią su  žmogaus teisių ir laisvių apsauga.“

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Siekiant į viešąjį sektorių pritraukti kuo daugiau geriausių savo srities specialistų labai svarbu nustatyti tokius jiems keliamus reikalavimus, kurie atitiktų ne tik aukščiausius standartus, tačiau galėtų būti taikomi ir kuo platesniam subjektų ratui.

Todėl pasiūlymas patikslintas numatant galimybę į Seimo kontrolieriaus pareigas skirti asmenį, kuris turėtų teisinio praktinio arba teisinio pedagoginio darbo patirtį, o taip pat ir patirties žmogaus teisių ir laisvių apsaugos srityje. Reikalavimai suvienodinami visiems ombudsmenams.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 1 straipsniu:

1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„6 straipsnis. Seimo kontrolieriui keliami reikalavimai

Seimo kontrolieriumi skiriamas nepriekaištingos reputacijos Lietuvos Respublikos pilietis, turintis aukštąjį teisės bakalauro ir teisės magistro arba vienpakopį teisinį universitetinį teisinį išsilavinimą – teisės bakalauro ir teisės magistro kvalifikacinius laipsnius arba teisininko profesinį kvalifikacinį laipsnį (vienpakopį teisinį universitetinį išsilavinimą) ir ne mažesnį kaip 10 metų teisinio ar teisinio pedagoginio darbo stažą, taip pat ne mažesnę nei 5 metų patirtį žmogaus teisių ir laisvių apsaugos srityje.“

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS

SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-950 6, 7, 9, 10, 19, 22, 25 IR 28 STRAIPSNIŲ, V SKIRSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 91 STRAIPSNIU

ĮSTATYMAS“

 

 

Balsavimo rezultatai: komiteto sprendimui pritarta bendru sutarimu.

2.

Seimo narė Viktorija Čmilytė-Nielsen,

Seimo narys

Eugenijus Gentvilas

2023-05-09

 

 

 

*

Argumentai:

Atsižvelgiant į pirmąjį pasiūlymą, yra tikslinga pakeisti Projekto straipsnių numeraciją.

 

Pasiūlymas:

Buvusius Projekto 1‒9 straipsnius laikyti atitinkamai Projekto 2‒10 straipsniais.

Pritarti

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

3.

Seimo narys Arminas Lydeka,

2023-05-19

4

 

 

N

Argumentai:

Seimo kontrolierių įstaiga, kaip ir kitos valstybės institucijos, periodiškai dalyvauja Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo projektuose. Konstitucinis Teismas, aiškindamas Konstitucijoje įtvirtintą draudimą teisėjams gauti kitą atlyginimą, išskyrus užmokestį už pedagoginę ar kūrybinę veiklą, pažymėjo, kad Konstitucijoje įtvirtinti Lietuvos Respublikos tarptautinio bendradarbiavimo pagrindai suponuoja ir tokią valstybės, jos institucijų ir jose dirbančių asmenų veiklą, kuria siekiama prisidėti prie kitų valstybių partnerystės su Europos Sąjunga ar NATO arba jų integracijos į šias organizacijas skatinant universalių, demokratinių valstybių vertybių ir Europos Sąjungos teisės principų, kaip antai demokratijos, teisės viršenybės, pagarbos žmogaus teisėms ir pagrindinėms laisvėms, sklaidą. Atitinkamai, teisėjų teisė gauti užmokestį už pedagoginę ar kūrybinę veiklą buvo išaiškinta kaip apimanti teisę gauti užmokestį už dalyvavimą Europos Sąjungos, kitų tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose paramos teikimo arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programos projektuose, susijusiuose su teisingumo sistemos ir teismų veiklos tobulinimu, kai dalyvaudami šiuose projektuose teisėjai vykdo pedagoginę ar kūrybinę veiklą.

Valstybės pareigūnų teisė dalyvauti su institucijos veikla susijusiuose Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo projektuose yra numatyta ir konkrečių institucijų veiklą reguliuojančiuose teisės aktuose. Pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnybos nuostatuose yra nustatyta akademinės etikos kontrolieriaus galimybė gauti atlyginimą už kūrybinę veiklą ir dalyvavimą Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose projektuose, kurie yra susiję su akademine etika ir Tarnybos veiklos tobulinimu. Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatyme įtvirtinta Valstybės kontrolės darbuotojų (neišskiriant valstybės kontrolieriaus) teisė gauti išmokas už dalyvavimą Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose paramos teikimo arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai projektuose, kuriuose vykdoma su Valstybės kontrolės uždaviniais susijusi veikla. Galimybė dalyvauti su institucijos veikla susijusiuose Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo projektuose taip pat įtvirtinta  Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybos įstatyme, Lietuvos Respublikos teismų įstatyme ir kt.

Taigi, įvertinus visus argumentus, siūlytina sudaryti sąlygas ir Seimo kontrolieriams gauti užmokestį už veiklą Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo projektuose, kuriuose vykdoma su žmogaus teisių apsauga, sklaida ar ombudsmenų institucijų veiklos tobulinimu susijusi pedagoginė ar kūrybinė veikla.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 4 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

4 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

„Pakeisti 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„10 straipsnis. Su Seimo kontrolieriaus pareigomis nesuderinama veikla

Seimo kontrolieriaus pareigos nesuderinamos su jokiomis kitomis renkamomis ar skiriamomis pareigomis valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose, taip pat su darbu juridiniuose asmenyse. Seimo kontrolierius negali gauti kito atlyginimo, išskyrus jam nustatytą pagal einamas pareigas ir užmokestį už mokslinį bei pedagoginį darbą aukštosiose mokyklose ar valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigose, už neformalųjį suaugusiųjų švietimą bei autorinį atlyginimą už kūrybinį darbą, taip pat už Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo projektuose, kuriuose vykdoma su žmogaus teisių apsauga, sklaida ar ombudsmenų institucijų veiklos tobulinimu susijusi pedagoginė ar kūrybinė veikla.

Atitinkamai buvusius 4, 5, 6, 7, 8 ir 9 straipsnius laikyti 5, 6, 7, 8, 9 ir 10 straipsniais.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pasiūlymas pakoreguotas pagal Teisės departamento pastabą.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 4 straipsniu:

„4 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„10 straipsnis. Su Seimo kontrolieriaus pareigomis nesuderinama veikla

Seimo kontrolieriaus pareigos nesuderinamos su jokiomis kitomis renkamomis ar skiriamomis pareigomis valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose, taip pat su darbu juridiniuose asmenyse. Seimo kontrolierius negali gauti kito atlyginimo darbo užmokesčio, išskyrus jam nustatytą pagal einamas pareigas ir užmokestį už mokslinį bei pedagoginį darbą aukštosiose mokyklose ar valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigose, už neformalųjį suaugusiųjų švietimą bei autorinį atlyginimą už kūrybinį darbą, taip pat už dalyvavimą Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo projektuose, kuriuose vykdoma su žmogaus teisių apsauga, sklaida ar ombudsmenų institucijų veiklos tobulinimu susijusi pedagoginė ar kūrybinė veikla.

 

Balsavimo rezultatai: komiteto sprendimui pritarta bendru sutarimu.

4.

Seimo narys Arminas Lydeka,

2023-05-19

9

1

 

 

Argumentai:

Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo projektu siekiama sureguliuoti Seimo kontrolierių pavadavimo klausimo sprendimą, kuris šiai dienai nėra tinkamai reglamentuotas. Siūlomas įstatymo projekto pakeitimas, susijęs su Seimo kontrolieriaus pavadavimu ir laikinu pareigų ėjimu, užtikrins sklandesnę Seimo kontrolierių bei Seimo kontrolierių įstaigos veiklą.

Tačiau pagal įstatymo projekto nuostatas, įstatymo įsigaliojimas numatytas tik nuo 2024 m. sausio 1 d. Tuo tarpu Seimo kontrolieriaus pavadavimo ir laikino pareigų ėjimo klausimas turi būti sprendžiamas ženkliai operatyviau, todėl reikalinga, kad šis pakeitimas įsigaliotų anksčiau nei 2024 m. sausio 1 d.

Teikiamas pasiūlymas, kad įstatymo projekte numatytas teisinis reguliavimas dėl Seimo kontrolieriaus pavadavimo ir laikino pareigų ėjimo įsigaliotų nuo įstatymo priėmimo.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas įsigalioja Šio įstatymo 1 straipsnis, 2 straipsnio 1 ir 2 dalys, 4, 5, 6, 7 ir 8 straipsniai įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.“

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pasiūlymas patikslinamas atsižvelgiant į pasikeitusią projekto straipsnių numeraciją (atsirado papildomų straipsnių).

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 9 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas Šio įstatymo 1 ir 2 straipsniai, 3 straipsnio 1 ir 2 dalys, 5, 6, 7, 8, 9 ir 10 straipsniai įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.“

 

Balsavimo rezultatai: komiteto sprendimui pritarta bendru sutarimu.

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Ričardas Juška

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VVSK biuro vedėja L. Milonaitė