LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
KAIMO REIKALŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO PASKIRTIES ŽEMĖS ĮSIGIJIMO ĮSTATYMO NR. IX-1314 4 IR 5 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-4091
2024-10-23 Nr. 110-P-32
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Viktoras Pranckietis - Komiteto pirmininkas, Vidmantas Kanopa - Komiteto pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Jonas Gudauskas, Sergejus Jovaiša, Vigilijus Jukna.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-09-09)
|
1(4) |
(6) |
(1) |
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1.Projekto 1 straipsniu keičiamo Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 6 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad 10 procentų lėšų, gautų už parduotus valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus, paskiriama į Nacionalinės žemės tarnybos sąskaitą ir be kitų nurodytų tikslų gali būti naudojama „Žemės įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 8 punkte nurodytais atvejais nustatant servitutus, ar teisėtai pastatytų statinių ir (ar) įrenginių išpirkimui“. Pažymėtina, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, kokiems konkrečiai tikslams galėtų būti naudojamos Nacionalinei žemės tarnybai skirtos lėšos Žemės įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 8 punkte nurodytu atveju, t. y. kaip konkrečiai servitutų nustatymui administraciniu aktu lėšos galėtų būti panaudotos. Projekto nuostatą reikėtų patikslinti, detalizuojant, kokiems konkrečiai darbams atlikti ar paslaugoms finansuoti, ar kitiems tikslams valstybės skirtos lėšos galėtų būti naudojamos. Kartu reikėtų nurodyti įstatyminį pagrindą (keičiamo įstatymo ar kito įstatymo straipsnį, jo struktūrinę dalį), kuriuo remiantis Nacionalinė žemės tarnyba išpirktų teisėtai pastatytus statinius ir (ar) įrenginius. |
Pritarti
|
Komitetas siūlo pakeisti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 4 straipsnio 6 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1) 10 procentų – į Nacionalinės žemės tarnybos sąskaitą apleistų valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų formavimui ar Žemės įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 8 punkte nurodytais atvejais nustatant servitutus žemės ūkio paskirties žemės sklypams, ar žemės ūkio paskirties žemėje teisėtai pastatytų statinių ir (ar) įrenginių išpirkimui ir 10 procentų – į akcinės bendrovės Žemės ūkio duomenų centro sąskaitą valstybei nuosavybės teise priklausančių melioracijos statinių ir (ar) sistemų rekonstravimo ir projektavimo darbų ir apleistų žemės plotų mažinimo priemonėms įgyvendinti, įskaitant privačios žemės įsigijimą valstybės nuosavybėn pasinaudojus šio įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje nustatyta pirmumo teise;“.
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-09-09) |
1(4) |
(6) |
(1) |
2.Vadovaujantis projekto aiškinamuoju raštu, valstybės įmonei Žemės ūkio duomenų centras tapus akcine bendrove, ji „turės galimybę vykdyti komercinę veiklą ir veiklos plėtrą, pagal poreikį steigti dukterines įmones, taip atskiriant labiau rizikingas ar komercines veiklas nuo strategiškai svarbių specialiųjų įpareigojimų, sudaryti jungtinės veiklos sutartis, efektyviai valdyti turtą, pritraukti įvairesnių formų kapitalą ir investicijas“. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar nereikėtų patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo 4 straipsnio 6 dalies 1 punkto numatant, kad akcinė bendrovė Žemės ūkio duomenų centras valstybės skirtas tikslines lėšas, gautas už parduotus valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus, privalėtų laikyti atskiroje sąskaitoje, bei atskiriant veiklą, kuri finansuojama valstybės lėšomis nuo kitos akcinės bendrovės Žemės ūkio duomenų centras (privataus juridinio asmens) vykdomos ūkinės komercinės veiklos. |
Nepritarti |
Įstatymo projekto iniciatoriaus vertinimu, siūlymas papildyti projektą nuostatomis, kad AB ŽŪDC valstybės skirtas tikslines lėšas, gautas už parduotus valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus, privalėtų laikyti atskiroje sąskaitoje, bei atskiriant veiklą, kuri finansuojama valstybės lėšomis nuo kitos AB ŽŪDC (privataus juridinio asmens) vykdomos ūkinės komercinės veiklos, yra perteklinis, kadangi dėl valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų atskleidimo yra numatyta tvarka Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2013 m. gruodžio 20 d. įsakymu Nr. 4-1100 „Dėl Valstybės valdomų įmonių, jų dukterinių bendrovių ir savivaldybių valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijų patvirtinimo“.
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-09-09)
|
* |
|
|
3.Atsižvelgiant į tai, kad projektu siūloma reglamentuoti disponavimą valstybės turtu, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punktu (jeigu teisės aktu numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su valstybės turto valdymu, naudojimu ar disponavimu juo), turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas.
|
Atsižvelgti |
Komitetas kreipėsi į STT dėl įstatymo projekto antikorupcinio vertinimo.
|
4. |
Specialiųjų tyrimų tarnyba (2024-10-22) |
* |
|
|
Kritinių antikorupcinių pastabų ir pasiūlymų neteikiama. Kitos pastabos. Atlikus Projekto nuostatų antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad kai kurios jo nuostatos gali būti nepakankamos siūlomais pakeitimais siekiamiems tikslams pasiekti, taip pat gali padidinti korupcijos pasireiškimo tikimybę, nes: Projektu nenustatomos lėšų, gautų už parduotus valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus, ir lėšų, sukauptų už išnuomotą valstybinę žemę, panaudojimo prioritetai bei proporcijos, todėl pagrindiniai projektu siekiami tikslai gali būti neįgyvendinti; Projektu neužtikrinama, kad AB ŽUDC skiriamomis valstybės lėšomis nebūtų finansuojama (subsidijuojama) kitą ŽŪDC veikla, todėl kyla rizika, kad lėšos bus panaudotos nepagrįstai ir netikslingai.
|
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314 4 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-4091(2) ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Jonas Gudauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-4091(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis
Komiteto biuro patarėja Donata Černiavskienė