LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)
DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL
LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO 4.84 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-2702(2)
2024-04-17 Nr. 102-P-11
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Marius Matijošaitis, Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrių Vyšniauską pavaduojantis Linas Slušnys.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė, Aplinkos viceministrė Daiva Matusevičė, Aplinkos ministerijos Aplinkos ministerijos Statybos ir būsto politikos grupės vyresnioji patarėja Gintarė Janiškienė, Lietuvos Respublikos būsto valdymo ir priežiūros rūmų prezidentas Algis Čaplikas
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: negauta.
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto / Komisijos sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Ričardas Juška 2024-04-02 |
1 |
1 |
|
|
Argumentai: Pasiūlymu siekiama nustatyti, kad bendrojo naudojimo objektų administratoriui būtų skiriamos poveikio priemonės, t. y. organizuojamas butų ir kitų patalpų savininkų sprendimo priėmimas dėl administratoriaus atšaukimo bei draudimas pretenduoti teikti administravimo paslaugas savivaldybėje, kurioje buvo padaryti pažeidimai, kurie sukėlė pavojų žmonių gyvybei, sveikatai ar aplinkai arba buvo galimi patirti dideli materialiniai nuostoliai. Šis siūlymas visiškai užtikrina bendrąjį reguliavimo tikslą – skatinti bendrojo naudojimo objektų administratorius administruoti bendrojo naudojimo objektus, nepažeidžiant teisės aktų reikalavimų. Pagal dabartinį projektą administracinį atsakomybė bendrojo naudojimo objektų administratoriams būtų taikoma už bet kokį pažeidimą, kurio nesilaikė administratorius, pvz. administracinė atsakomybė galėtų būti taikoma už bet kokį pažeidimą, numatytą LR Vyriausybės 2022 m. gruodžio 29 d. nutarime Nr. 1331 “Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 23 d. nutarimo Nr. 603 “Dėl daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų administravimo nuostatų patvirtinimo” pakeitimo. Taigi, tai suponuotų situacijas, kad pažeidimai galėtų būti susiję ir su pavėluotų atsakymų nepateikimu butų ir kitų patalpų savininkams ar dokumento neįkėlimo į bendrojo naudojimo objektų administratoriaus internetinę svetainę. Toks teisinis reguliavimas sukurtų situacijas, kai bet kokie, net iš esmės tik formalaus pobūdžio pažeidimai, nedarantys jokios įtakos bendrojo naudojimo objektų administratoriaus teikiamų paslaugų kokybei bei nepažeidžiantys patalpų savininkų teisių ar teisėtų interesų, neturintys įtakos atsirasti dideliems materialiniams nuostoliams, nekeliantys grėsmės sveikatai ar gyvybei, lemtų draudimą administratoriams pretenduoti teikti paslaugas. Remiantis LR Aplinkos ministro 2016 m. gruodžio 30 d. Nr. D1-971 įsakymu “Dėl statybos techninio reglamento STR 1.07.03:2017 “Statinių techninės ir naudojimo priežiūros tvarka. Naujų nekilnojamojo turto kadastro objektų formavimo tvarka“ patvirtinimo“ 96 punktą, bendrojo naudojimo objektų administratorius pagal namo būklės vertinimo išvadas, užtikrindamas namo bendrųjų konstrukcijų ir patalpų būklę, bendrųjų inžinerinių sistemų funkcionavimą pagal šių sistemų priežiūrą ir/ar naudojimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus ir/ar gamintojo instrukcijas, kitus dokumentus, kad būtų išvengta pavojaus žmonių gyvybei, sveikatai ir aplinkai, arba galimi dideli materialiniai nuostoliai, nedelsiant organizuoja namo bendrojo naudojimo objektų gedimų, defektų šalinimo, avarijų lokalizavimo ir likvidavimo darbus. Pažymėtina, kad teisės aktai išskiria situacijas, į kurias privalo nedelsiant reaguoti bendrojo naudojimo objektų administratoriai, kad būtų išvengta pavojaus gyvybei, sveikatai ar aplinkai ar nebūtų patirti dideli materialiniai nuostoliai, todėl tikslinga pakoreguoti projektą numatant, kad, jeigu administratoriaus veiksmai galėjo sukelti tokias grėsmes, tai poveikio priemonės dėl bendrojo naudojimo objektų administratoriams draudimo pretenduoti teikti paslaugas būtų adekvačios ir atitiktų protingumo, sąžiningumo ir teisingumo principus. Bendrojo naudojimo objektų valdymas nėra siejamas su specifiniais reikalavimais, kurių pažeidimas ar nesilaikymas pats savaime sąlygotų būtinumą apriboti tokio ūkio subjekto veiklą, nes kitokių priemonių pagalba nebūtų užtikrinta butų ir kitų patalpų savininkų teisių ir teisėtų interesų apsauga. Draudimas pretenduoti teikti bendrojo naudojimo objektų administravimo paslaugas yra veiklos apribojimas, o tokios sankcijos taikymas turėtų būti taikomas tik už reikšmingus pažeidimus. Atsižvelgiant į tai, būtų tikslinga koreguoti projektą ir atsižvelgti, kad poveikio priemonės galimos taikyti tik esant rimtiems pažeidimams, kurie galėjo sukelti grėsmę butų ir kitų patalpų savininkams ar tretiesiems asmenims.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo kodekso 4.84 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Sprendimą dėl bendrojo naudojimo objektų administratoriaus pasirinkimo priima butų ir kitų patalpų savininkai, o jų pasirinktą administratorių skiria savivaldybės vykdomoji institucija. Jeigu butų ir kitų patalpų savininkai nepasirenka administratoriaus, sprendimą dėl administratoriaus skyrimo priima savivaldybės vykdomoji institucija. Jeigu, vertinant administratoriaus administravimo veiklą konkrečiame name, 3 kartus per metus šiam administratoriui buvo taikyta administracinė atsakomybė už pažeidimus, kurie sukėlė pavojų žmonių gyvybei, sveikatai ar aplinkai, arba buvo galimai patirti dideli materialiniai nuostoliai, savivaldybės vykdomoji institucija organizuoja butų ir kitų patalpų savininkų sprendimo dėl paskirto šio namo administratoriaus atšaukimo priėmimą Civilinio kodekso 4.85 straipsnyje nustatyta tvarka. Jeigu butų ir kitų patalpų savininkų sprendimui priimti nesusirenka pakankamai butų ir kitų patalpų savininkų, administratorių atšaukia savivaldybės vykdomoji institucija. Antrą kartą per vienus metus toje pačioje savivaldybėje atšauktas administratorius netenka teisės vienus metus nuo atšaukimo dienos pretenduoti teikti administravimo paslaugą ir būti skiriamas administratoriumi šioje savivaldybėje. Bendrojo naudojimo objektų administratoriaus atrankos, skyrimo ir atšaukimo tvarką nustato Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.“
|
Nepritarti |
Argumentai: Vadovaujantis Administracinių nusižengimų kodekso 349 straipsniu, administratoriai baudžiami už teisės aktuose nustatytų daugiabučio gyvenamojo namo bendrojo naudojimo objektų administravimo (valdymo) pareigų neatlikimą ar netinkamą atlikimą; butų ir kitų patalpų savininkų kaupiamųjų lėšų namui atnaujinti apsaugos reikalavimų nesilaikymą, kai šios lėšos laikomos ne atskiroje kaupiamųjų lėšų sąskaitoje ar į apskaitą įtraukiamos pažeidžiant nustatytą tvarką, ar naudojamos ne pagal paskirtį, paslaugų ir rangos darbų pirkimų, išskyrus viešuosius pirkimus, vykdymą nesilaikant teisės aktuose nustatytų reikalavimų; statinio dokumentų, vykdant daugiabučio gyvenamojo namo bendrojo naudojimo objektų administravimo (valdymo) funkcijas rengtų ir saugotų dokumentų, nepanaudotų butų ir kitų patalpų savininkų kaupiamųjų lėšų neperdavimas daugiabučio gyvenamojo namo bendrojo naudojimo objektų valdymą perimančiam asmeniui teisės aktuose nustatyta tvarka. Administratorių pareigos nustatytos Civiliniame kodekse, kituose įstatymuose, teisės aktuose ir Daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų administravimo nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 603 „Dėl Daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų administravimo nuostatų patvirtinimo“. Pažymėtina, kad bet koks padarytas administracinis pažeidimas, daugiabučiame name netinkamai vykdant nustatytas daugiabučio gyvenamojo namo bendrojo naudojimo objektų administravimo (valdymo) pareigas ar jų nevykdant, turi tiesioginę įtaką ir daro žalą daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkams ir nėra mažareikšmis. Kita vertus, klaidų dirbant pasitaiko, todėl pakartotinis pažeidimų darymas, manytina, yra tinkamas kriterijus griežtesnei atsakomybei taikyti. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Įstatymų projekto pirminis tikslas ir buvo – užtikrinti, kad teisės aktų nuostatų nesilaikantys administratoriai neteiktų paslaugų. Atsižvelgus į administratoriams taikomų nuobaudų statistiką ir siekiant neperžengti veiklos užtikrinimo ir nuobaudų taikymo sąžiningo proporcingumo principų ribų, komiteto patobulintu projektu pasiūlyta organizuoti administratoriaus atšaukimo iš konkretaus namo procedūrą tik tuomet, jeigu vertinant jo veiklą konkrečiame name 3 kartus per metus būtų taikyta administracinė atsakomybė, o antrą kartą per vienus metus toje pačioje savivaldybėje atšauktam administratoriui sustabdyti teisę laikinai – vienus metus nuo atšaukimo dienos – pretenduoti teikti administravimo paslaugą ir būti skiriamu administratoriumi šioje savivaldybėje. Pažymėtina, kad siūlymas bausti už pažeidimus, kurie sukėlė pavojų žmonių gyvybei, sveikatai ar aplinkai, arba buvo galimai patirti dideli materialiniai nuostoliai, labai sunkiai įgyvendinamas praktikoje, nes įrodyti, kad veiksmai ar neveikimas sukėlė pavojų gyvybei, sveikatai ar aplinkai ar buvo galimai patirti dideli nuostoliai labai sudėtinga ar net neįmanoma, nebent baigėsi tragiškai, be to neaišku kas būtų laikoma dideliais nuostoliais.
Balsavimo rezultatai: už – 3, prieš – 1, susilaikė – 5. |
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena Haase
Komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė