LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343 5 IR 43 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

 ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-2811

 

 

2023-09-20  Nr. 111-P-29

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai M. Danielė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga.

Komiteto biuras: vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.

Kviestieji asmenys: Respublikos Prezidento patarėjas P. Gradeckas, Ministro Pirmininko patarėja sveikatos apsaugos ir neįgaliųjų klausimais Ž. Gudlevičienė, sveikatos apsaugos viceministrai A. Pečkauskas, D. Jankauskienė, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos atstovai A. Storpirštienė, G. Namajūnaitė, A. Šimkus, J. Mackevičienė, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai V.  Kalinauskas, V. Pėčė, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos atstovai R. Mitkevičius, J. Bimbirienė, Lietuvos šeimos gydytojų profesinės sąjungos pirmininko pavaduotoja A. Astafjeva, Lietuvos bendrosios praktikos (šeimos) gydytojų asociacijos prezidentas J. Kalibatas, Lietuvos išplėstinės slaugos praktikos asociacijos prezidentė A. Dubosienė, Lietuvos greitosios medicinos pagalbos darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkė J. Keburienė, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninės Kauno klinikų Šeimos medicinos klinikos atstovai R. Micevičienė, V. Neverauskė, L. Valius, Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų Šeimos medicinos centro vadovė L. Vencevičienė, slaugytoja V. Jankienė, Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacijos direktorė N. Čiakienė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-05

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2023 m. gegužės 11 d. Seime buvo priimtas Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 2, 5, 6, 8, 9, 91, 10, 12, 121, 15, 17, 21, 22, 23, 26, 30, 43 straipsnių ir II skyriaus pavadinimo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 31 straipsniu įstatymas Nr. XIV-1942, kuriuo buvo pakeisti Sveikatos draudimo įstatymo 5 straipsnis ir 43 straipsnio 1 dalis, nustatant, kad šie pakeitimai įsigalios 2024 m. sausio 1 d. Siekiant, kad projektu siūlomos nuostatos liktų galioti ir po 2024 m. sausio 1 d., turi būti teikiamas šio įstatymo pakeitimo įstatymo projektas.

 

Pritarti iš dalies

Argumentai: 2023 m. gegužės 11 d. priimtu Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 2, 5, 6, 8, 9, 91, 10, 12, 121, 15, 17, 21, 22, 23, 26, 30, 43 straipsnių ir II skyriaus pavadinimo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 31 straipsniu įstatymu Nr. XIV-1942 (toliau – įstatymas Nr. XIV-1942)  priimti keičiamo įstatymo 5 straipsnio pakeitimai apima šiuo projektu siūlomus pakeitimus bei kitus keitimus, sistemiškai derančius su kitomis įstatymo Nr. XIV-1942 nuostatomis, todėl įstatymu Nr. XIV-1942 atliekami 5 straipsnio keitimai turi galioti ir toliau. Atsižvelgiant į tai, šio projekto 1 straipsniu siūlomos nuostatos nebeaktualios.

Be to, Komiteto patobulintame įstatymo projekte siūloma keisti įstatymo įsigaliojimo datą, atsižvelgiant į tai, įstatymo Nr. XIV-1942 pakeitimo įstatymo rengimas netikslingas.

 

Pasiūlymas: išbraukti projekto 1 straipsnį (buvusius projekto 2 ir 3 straipsnius laikyti atitinkamai 1 ir 2 straipsniais):

1 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„5 straipsnis. Privalomojo sveikatos draudimo draudiminiai įvykiai

Privalomojo sveikatos draudimo draudiminiai įvykiai yra asmens sveikatos priežiūros specialisto, kuriam teisės aktais, reguliuojančiais jo profesines teises, suteikta teisė nustatyti sveikatos būklę ir diagnozuoti ligas bei sveikatos sutrikimus, diagnozuotos privalomuoju sveikatos draudimu apdraustų asmenų ligos, sveikatos sutrikimai ar sveikatos būklės, kurie yra pagrindas privalomuoju sveikatos draudimu apdraustiems asmenims teikti šio Įstatymo ir kitų teisės aktų nustatytas asmens sveikatos priežiūros paslaugas ir jas apmokėti iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto.“

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

2.

Lietuvos išplėstinės slaugos praktikos asociacija, 2023-07-26

 

 

 

 

Lietuvos išplėstinės praktikos slaugytojų asociacija susipažino su derinimui pateiktu Sveikatos reikalų komiteto pateiktu sprendimu Nr. 111-S-19 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 IR 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809–2811 svarstymo parengiamųjų darbų“. Palaikome projektus, kuriuos priėmus daugiau kompetencijų būtų suteikiama šeimos gydytojo komandos nariams. Pakeitus įstatymus būtų suteikiama teisė bendrosios praktikos slaugytojams pratęsti anksčiau paskirtą gydymą ir išrašyti pacientams receptus vaistiniams preparatams, skirtiems lėtinių ligų gydymui, tačiau norime atkreipti dėmesį, jog slaugytojams nebuvo ir nėra organizuojama oficialių mokymų, kaip tinkamai, vadovaujantis galiojančiais teisės aktais, atlikti šias funkcijas (vaistų išrašymo, tęsimo). Norime pabrėžti, jog vaistų tęsimas, kompensuojamųjų vaistų receptų išrašymas, tai nėra tik mechaninis veiksmas. Specialistai, vykdantys šias funkcijas turi išmanyti teisinę bazę, reglamentuojančią šią veiklą ir su šia veikla susijusią asmeninę atsakomybę. Palaikome projekto dalį dėl to, kad komandos nariai galėtų išrašyti siuntimus, kai tam nereikia specialaus ištyrimo kaip pvz.: prevencinės programos, slaugytojo diabetologo konsultacijai dėl mokymų ir pan. Įgalinus komandos narius tam tikrais atvejais konsultuoti pacientus ir atlikti nedarbingumo ekspertizę būtų mažinamos eilės pas šeimos gydytojus. Patvirtinus šį projektą, nelieka jokių skirtumų tarp bendrosios praktikos ir išplėstinės praktikos slaugytojų kompetencijų, tai kelia riziką naujai slaugytojo profesijai, todėl siekiant mažinti gydytojams tenkantį darbo krūvį bei racionaliai įgalinti kvalifikaciją įgijusius specialistus teikti paslaugas tikslinga inicijuoti Išplėstinės praktikos slaugytojų kompetencijų praplėtimą. Taip pat norime atkreipti dėmesį, kad išplėtus slaugytojų funkcijas būtina užtikrinti reikiamų kompetencijų įgijimo galimybes ir padidinti finansavimą slaugytojams/akušeriams už papildomų paslaugų teikimą. Tuo pačiu užtikrinti, kad rengiant poįstatyminius teisės aktus susijusius su įstatymų pakeitimais būtų įtrauktos atitinkamus specialistus atstovaujančios organizacijos.

 

Atsižvelgti

 

3.

Lietuvos šeimos gydytojų profesinė sąjunga, 2023-07-21

 

 

 

 

Lietuvos šeimos gydytojus atstovaujančios organizacijos susipažino su derinimui pateiktu Sveikatos reikalų komiteto pateiktu sprendimu Nr. 111-S-19 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. 1-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 IR 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809-2811 svarstymo parengiamųjų darbų“. Palaikome projektus, kuriuos priėmus daugiau kompetencijų būtų suteikiama šeimos gydytojo komandos nariams. Pakeitus įstatymus būtų suteikiama teisė bendrosios praktikos slaugytojams pratęsti anksčiau paskirtą gydymą ir išrašyti pacientams receptus vaistiniams preparatams, skirtiems lėtinių ligų gydymui. Palaikome projekto dalį dėl to, kad komandos nariai galėtų išrašyti siuntimus, kai tam nereikia specialaus ištyrimo kaip pvz.: prevencinės programos, slaugytojo diabetologo konsultacijai dėl mokymų ir pan. Įgalinus komandos narius tam tikrais atvejais konsultuoti pacientus ir atlikti nedarbingumo ekspertizę būtų mažinamos eilės pas šeimos gydytojus. Taip pat norime atkreipti dėmesį, kad išplėtus slaugytojų funkcijas būtina užtikrinti reikiamų kompetencijų įgijimo galimybes ir padidinti finansavimą slaugytojams/akušeriams už papildomų paslaugų teikimą. Tuo pačiu užtikrinti, kad rengiant poįstatyminius teisės aktus susijusius su įstatymų pakeitimais būtų įtrauktos atitinkamus specialistus atstovaujančios organizacijos.

 

Atsižvelgti

 

4.

Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacija, 2023-07-21

 

 

 

 

Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacija (POLA) susipažino su Seimo Sveikatos reikalų komiteto (toliau – Komitetas) 2023 m. birželio 21 d. priimtu sprendimu Nr. 111-S-19 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 IR 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809–2811 svarstymo parengiamųjų darbų“, kurio pagrindu pradedami svarstymo parengiamieji darbai dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 ir 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809–2811 (toliau – Įstatymo projektas) ir teikia žemiau nurodytus pastebėjimus ir komentarus. Peržiūrėjus Įstatymo projektą, palaikome ir pritariame, jog Įstatymo projektu slaugytojams būtų deleguojama daugiau atsakomybių. Manome, kad tokiu būdu bus tinkamiau paskirstomas darbo krūvis ir atsakomybės tarp gydytojų ir jų komandos narių, įgalinant slaugytojus atlikti labiau jų kompetenciją atliepiančius darbus, taip pat skatinamas efektyvesnis procesų organizavimas bei greitesnis paslaugų suteikimas pacientams. <...>

 

Atsižvelgti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: nėra.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto išvadai ir Komiteto patobulintam įstatymo projektui.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-09-20

 

 

 

 

Argumentai: atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsniu siūlomi pakeitimai nebeaktualūs, tikslintinas įstatymo pavadinimas.

 

Pasiūlymas: pakeisti įstatymo pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS
SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343 5 IR 43 STRAIPSNIŲ STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMAS“

 

Pritarti

 

 

Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-09-20

 

2

 

 

 

Argumentai: derinant su kartu pateiktais įstatymų projektais, tikslintinos įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo nuostatos.

 

Pasiūlymas: projekto 3 straipsnį laikyti 2 straipsniu, jį pakeisti ir išdėstyti taip:

3 2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja  2023 m. rugpjūčio 1 d. 2024 m. vasario 1 d.

 

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 4.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Matulas, Z. Streikus.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Antanas Matulas

 

 

 

Seimo Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja (ES) Vesta Valainytė