LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL Lietuvos Respublikos GYVENTOJŲ PAJAMŲ mokesčio įstatymo NR. iX-1007

4 ir 17 straipsnių Pakeitimo įstatymO PROJEKTO NR. XIVP-1149

 

2021-12-15  Nr. 109-P-62

Vilnius

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Matas Maldeikis, Liudas Jonaitis, Algirdas Butkevičius, Simonas Gentvilas, Vytautas Gapšys, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr..

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-11-25

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jame nustatyti, kad fizinis asmuo nelaikomas nuolatiniu Lietuvos gyventoju, jeigu jis yra pagal tarptautinę teisę specialų statusą turinčio subjekto ar kito subjekto, su kuriuo Lietuvos Respublikos tarptautinis bendradarbiavimas atitinka Lietuvos Respublikos Seimo priimtuose teisės aktuose nustatytus užsienio politikos ir nacionalinio saugumo tikslus, atstovybės, akredituotos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka, narys, taip pat kartu su nariais gyvenantys šeimos nariai, jeigu šių atstovybių nariai ar kartu gyvenantys šeimos nariai yra ne Lietuvos Respublikos piliečiai (išskyrus asmenis be pilietybės, kurių nuolatinė gyvenamoji vieta arba asmeninių, socialinių ar ekonominių interesų buvimo vieta mokestiniu laikotarpiu yra Lietuvoje). Atkreiptinas dėmesys, jog pagal Užsienio valstybių diplomatinių atstovybių, konsulinių įstaigų, tarptautinių organizacijų atstovybių, Europos Sąjungos įstaigų ir kitų atstovybių narių akreditavimo Lietuvos Respublikoje nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. sausio 6 d. nutarimu Nr. 4 „Dėl Užsienio valstybių diplomatinių atstovybių, konsulinių įstaigų, tarptautinių organizacijų atstovybių, Europos Sąjungos įstaigų ir kitų atstovybių narių akreditavimo Lietuvos Respublikoje nuostatų patvirtinimo“, gali būti akredituojamos ne tik atstovybės, bet ir atstovybių nariai, taip pat atstovybių narių šeimos nariai. Atsižvelgus į tai, kad keičiamoje nuostatoje kalbama apie fizinio asmens statusą, svarstytina, ar akreditavimas neturėtų būti siejamas su fizinio asmens, kaip atstovybės nario ar atstovybės nario šeimos nario, akreditacija. Ši pastaba atitinkamai taikytina ir projekto 2 straipsnyje dėstomam keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 59 punktui.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-11-25

2

 

 

2. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 34 dalyje įtvirtinta sąvoka „Su darbo santykiais ar jų esmę atitinkančiais santykiais susijusios pajamos“. Pastebėtina, kad projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 59 punkte vartojama formuluotė „pajamos, susijusios su darbu“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto nuostatas derinti su keičiamo įstatymo nuostatomis.

Pritarti

Siekiant teisinio aiškumo, projekto 2 straipsnyje vietoje žodžių „pajamos, susijusios su darbu minėtose atstovybėse“, Komitetas siūlo įrašyti „su darbo santykiais ar jų esmę atitinkančiais santykiais susijusios pajamos už darbą šioje atstovybėje“.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-11-25

3

 

 

3. Projekto nuostatos įsigaliotų 2022 m. sausio 1 d., tačiau tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys <...> mokesčio lengvatą <...> turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos.

Pritarti

Komitetas siūlo patikslinti projekto įsigaliojimo datą  ir numatyti, kad Įstatymas įsigalioja ir taikomas nuo  2022 m. liepos 1 d.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-11-25

 

 

 

4. Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-966), kuriame valstybės biudžeto pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio jau yra suplanuotos, yra pateiktas Seimui svarstyti, todėl manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto planuotojos nuomonė.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr..

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2021-12-08

 

 

 Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. gruodžio 1 d. sprendimo Nr. SV-S-320 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 22, 23 ir 24 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 4 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1149, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo Nr. X-233 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1150 ir Lietuvos Respublikos žemės mokesčio įstatymo Nr. I-2675 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1151 ir kartu atkreipti Lietuvos Respublikos Seimo dėmesį, kad pagal Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalį ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalį bei atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2021 m. gegužės 13 d. nutarimą, pagal kurį net su Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu susiję Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymų pakeitimai negali įsigalioti greičiau nei po 6 mėnesių, Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigaliotų ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos.

Pritarti

Komitetas siūlo patikslinti projekto įsigaliojimo datą ir numatyti, kad įstatymas įsigalioja ir taikomas nuo 2022 m. liepos 1 d.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas:

1. Pritarti Komiteto patobulintam Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 4 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1149, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo Kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą, kurioms Komitetas pritarė bei Komiteto išvadai.

2. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 162 str. 2 dalimi, Biudžeto ir finansų komitetas siūlo  Projektą svarstyti skubos tvarka.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Andrius Palionis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 4 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1149(2) ir jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                               Mykolas Majauskas                                                                                                                                      

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė