LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GARANTIJŲ DARBUOTOJAMS JŲ DARBDAVIUI TAPUS NEMOKIAM IR ILGALAIKIO DARBO IŠMOKų ĮSTATYMo Nr. XII-2604 3, 6, 7 IR 19 straipsnių PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-364
2021-05-19 Nr. 103-P-20
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: M. Lingė – Komiteto pirmininkas, V. Aleknaitė-Abramikienė, R. Baškienė, J. Džiugelis, D. Griškevičius, L. Kukuraitis, M. Ošmianskienė, A. Petrošius, M. Puidokas, A. Sysas, G. Skaistė, T. Tomilinas, J. Varkalys; komiteto biuras: vedėja E. Bulotaitė, patarėjos D. Jonėnienė, A. Kazlauskienė, I. Kuodienė, padėjėjos R. Liekienė, I. Žukauskaitė; kviestieji asmenys: Finansų ministerijos Audito, turto vertinimo ir nemokumo valdymo skyriaus vedėja S. Ščerbina-Dalibagienė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės skyriaus vedėja V. Baliukevičienė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos socialinio draudimo skyriaus vedėjas V. Kalinauskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-03-25 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas: 1. Įstatymo projektu keičiamame Lietuvos Respublikos garantijų darbuotojams jų darbdaviui tapus nemokiam ir ilgalaikio darbo išmokų įstatyme (toliau – keičiamas įstatymas) vartojama formuluotė „Lietuvos Respublikos įstatymais reglamentuoti bankroto procesai“ yra keičiama formuluote „Lietuvos Respublikos įstatymais reglamentuoti nemokumo procesai“. Atsižvelgiant į tai, atitinkamai turėtų būti keičiamas ir keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 3 punktas.
|
Pritarti. |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-03-25 |
1 |
|
|
2. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad šiame įstatyme nustatytos garantijos darbuotojams jų darbdaviui tapus nemokiam užtikrinamos ir darbuotojams tų juridinių asmenų, dėl kurių vykdomas restruktūrizavimo procesas. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, Lietuvos Respublikos garantijų darbuotojams jų darbdaviui tapus nemokiam ir ilgalaikio darbo išmokų įstatyme siūloma nustatyti, kad Garantinio fondo išmokos būtų skiriamos ir restruktūrizuojamų įmonių darbuotojams. Aiškinamajame rašte taip pat nurodyta, kad šiuo metu Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymas (toliau – JANĮ) darbo santykių restruktūrizavimo metu nereguliuoja – remiantis teismų taikoma praktika, restruktūrizuojant darbdavį, darbo sutartys nutraukiamos vadovaujantis Darbo kodekso 57 straipsniu – darbdavio iniciatyva be darbuotojo kaltės, t. y. kai darbuotojo atliekama darbo funkcija darbdaviui tampa pertekline dėl darbo organizavimo pakeitimų ir viena iš to priežasčių – darbdavio restruktūrizavimas.
Kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamo Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo NR. XIII-2221 1, 2, 4, 6, 9, 10, 15, 17, 26, 27, 28, 31, 32, 33, 35, 40, 41, 42, 43, 62, 63, 64, 77, 94, 95, 103, 104, 110, 111, 114, 130 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 1021, 1022, 1023, 1111 straipsniais ir įstatymo priedo pakeitimo įstatymo (reg.Nr.XIV-362) naujame 1023 straipsnyje siūloma nustatyti, kad restruktūrizavimo plane numatyti darbo organizavimo struktūriniai pertvarkymai vykdomi DK nustatyta tvarka. Pažymėtina, kad tokia blanketinio pobūdžio nuoroda nenustato jokių naujų taisyklių, juo labiau specialaus darbo sutarties nutraukimo pagrindo, kuriuo vadovaujantis iš darbo atleistam darbuotojui būtų taikomos įstatymo nustatytos garantijos. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad JANĮ 62 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad įsiteisėjus teismo nutarčiai iškelti bankroto bylą, darbo sutartys su juridinio asmens darbuotojais nutraukiamos Lietuvos Respublikos darbo kodekse nustatyta tvarka. Darbo kodekso 62 straipsnyje nustatytas darbo sutarties nutraukimas darbdavio bankroto atveju. Atsižvelgiant į tai, kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamuose įstatymų projektuose reikėtų nurodyti galiojantį ar nustatyti specialų darbo sutarties pasibaigimo pagrindą, kuriuo vadovaujantis iš darbo atleisti darbuotojai dėl jų darbdavio restruktūrizavimo turėtų šiame įstatyme nustatytas garantijas.
|
Nepritarti.
|
Įstatymu įgyvendinama 2008 m. spalio 22 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2008/94/EB dėl darbuotojų apsaugos jų darbdaviui tapus nemokiam, taigi, Įstatymu siekiama garantuoti neįvykdytų reikalavimų darbuotojams sumokėjimą, kai yra pradėti kolektyviniai procesiniai veiksmai dėl darbdavio nemokumo. Įstatyme nustatyta, kad Garantijos darbuotojams užtikrinamos darbuotojams, dirbusiems iki teismo nutarties iškelti nemokumo bylą <...> neatsižvelgiant į tai, ar jų darbo santykiai tęsiasi, ar darbo sutartis baigėsi darbo santykius reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka, taip pat neatsižvelgiant į darbo sutarties rūšį. Restruktūrizavimo atveju siekiama išsaugoti darbdavio veiklą, atlikti tik tokius juridinio asmens struktūrinius pertvarkymus, kurie yra neišvengiami (nutraukti nuostolingas veiklas) ir išsaugoti darbo vietas. Visais atvejais (tiek bankroto, tiek restruktūrizavimo) išmokomis iš Garantinio fondo darbuotojams dengiami iki nemokumo proceso pradžios susidarę reikalavimai – priskaičiuotos su darbo santykiais susijusios sumos (jų dalis). Įstatymo projekte siekiama palengvinti darbdaviui išsaugoti darbo vietas visų pirma dengiant iki nemokumo proceso pradžios susidariusį atlygio įsiskolinimą darbo santykius tęsiantiems darbuotojams (ne tik dėl struktūrinių pertvarkymų atleidžiamiems darbuotojams, kurių išsaugant veiklą turėtų būti mažuma). Pagrindas mokėti išmokas darbuotojams yra teismo nutartis dėl darbuotojų reikalavimų patvirtinimo, taigi darbo sutarties nutraukimo pagrindas iš esmės neturi reikšmės Garantinio fondo išmokų mokėjimui. Tai, kad Darbo kodekso 62 straipsnyje nustatytas darbo sutarties nutraukimas darbdavio bankroto atveju, o restruktūrizavimo atveju, darbuotojai atleidžiami bendra struktūrinių pertvarkymų atvejams nustatyta tvarka (Darbo kodekso 57 straipsniu), atitinka šių nemokumo procesų esmę (bankrotas – verslo likvidavimas, restruktūrizavimas – veiklos atstatymas, tęsimas), todėl manytina, kad naujas, papildomas reguliavimas nurodant specialų darbo sutarties pasibaigimo pagrindą restruktūrizavimo atveju netikslingas. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-03-25 |
3 |
|
|
3. Siūlytina patikslinti įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punktą, kadangi iš siūlomo reguliavimo neaišku, ar iš priskaičiuotų su darbo santykiais susijusių pajamų, turėtų būti atskaičiuojamos tik įmokos, nurodytos šio straipsnio 1 dalies 1 punkte, ar ir mokėtinas gyventojų pajamų mokestis. |
Pritarti. |
Siūlome patikslinti Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamą įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2) kai dėl nemokaus juridinio asmens yra priimta teismo nutartis atsisakyti iškelti bankroto bylą ir pavesti inicijuoti juridinio asmens likvidavimą Juridinių asmenų registro tvarkytojo iniciatyva, – pagal Lietuvos Respublikos apdraustųjų valstybiniu socialiniu draudimu ir valstybinio socialinio draudimo išmokų gavėjų registro (toliau – Registras) duomenis apie darbuotojui per 3 mėnesius iki teismo nutarties atsisakyti iškelti bankroto bylą ir pavesti inicijuoti juridinio asmens likvidavimą Juridinių asmenų registro tvarkytojo iniciatyva priėmimo dienos priskaičiuotas su darbo santykiais susijusias pajamas, atskaičius įmokas, nurodytas šio straipsnio 1 dalies 1 punkte, ir gyventojų pajamų mokestį, tačiau neviršijančias šešių minimaliųjų mėnesinių algų dydžio.“
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-03-25 |
4 |
|
|
4. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 19 straipsnį sudaro tik viena dalis, kuri yra nenumeruotina, įstatymo projekto 4 straipsnio pakeitimo esmėje brauktinas skaičius ir žodis ,,1 dalies”. |
Pritarti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Biudžeto ir finansų komitetui jį tobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms pritarė komitetas.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Audrius Petrošius.
9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
SRDK biuro patarėja Ieva Kuodienė