LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533
12 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-05-08 Nr. XIVP-2701

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu siūloma Vietos savivaldos įstatymo (toliau – ir keičiamas įstatymas) 12 straipsnio 2 dalyje, be kita ko, nustatyti, kad savivaldybės tarybos nariui, su jo, kaip tarybos nario, veikla susijusioms „kuro transportui, viešojo transporto išlaidoms“ apmokėti kas mėnesį gali būti skiriama išmoka. Diskutuotina, ar sąvoka „kuro transportui išlaidos“ apimtų išlaidas alternatyviesiems degalams (elektros energijai ir kt.). Šios nuostatos formuluotę „viešojo transporto“ siūlytume patikslinti, po žodžio „transporto“ įrašant žodį „bilietų“.

2.    Projekto 1 straipsniu teikiamoje keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad savivaldybės tarybos nariui, su jo, kaip tarybos nario, veikla susijusioms „išlaidoms apmokėti <...> kas mėnesį gali būti skiriama išmoka, už kurią atsiskaitoma ne rečiau kaip vieną kartą per 3 mėnesius“. Tai, kad išmoka būtų skiriama kas mėnesį, o atsiskaityti už jos panaudojimą reikėtų tik kas 3 mėnesius, leidžia suprasti, jog ši išmoka būtų ne kompensacinio, o avansinio pobūdžio. Jeigu išmokos paskirtis būtų kompensuoti šioje dalyje nurodytas savivaldybės tarybos nario išlaidas, susijusias su jo, kaip tarybos nario, veikla, ji turėtų būti išmokama pagal savivaldybės tarybos nario kas mėnesį pateikiamus išlaidas pagrindžiančius dokumentus. Kadangi, kaip matyti iš projekto nuostatų formuluočių, juo siekiama nustatyti iš anksto išmokamą, avansinio pobūdžio, išmoką, kartu turėtų būti nustatyta ir nepanaudotų lėšų grąžinimo savivaldybės administracijai tvarka. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad avansinio pobūdžio išmoka, savivaldybės tarybos nariui išmokama iš anksto, yra skirta jo veiklai reikalingoms prekėms ar paslaugoms apmokėti, o ne (dar nepatirtoms) išlaidoms kompensuoti, todėl nuostatą, kurioje vardijamos tos prekės ir paslaugos, ir  formuluotę „išlaidoms apmokėti <...> skiriama išmoka“ reikėtų atitinkamai pakoreguoti. Be to, tikslintina ir formuluotė „išmoka už kurią atsiskaitoma“, nes atsiskaitoma turėtų būti ne už išmoką, o už jos panaudojimą.

3.    Projekto 1 straipsniu siūloma keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje nustatyti, kad „Savivaldybės tarybos narys per kadenciją ir ne vėliau kaip metai iki jos pabaigos gali įsigyti vieną mobilų telefoną ir kompiuterį, kurie pasibaigus savivaldybės tarybos nario įgaliojimui turi būti grąžinti savivaldybės administracijai“. Ši nuostata tikslintina keliais aspektais.

3.1.   Pažymėtina, kad projektu teikiamoje keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje yra numatyta galimybė apmokėti „telefono, interneto ryšio“ išlaidas, tačiau nėra numatyta galimybės gauti išmoką kompiuterio ar mobiliojo telefono įsigijimo išlaidoms apmokėti. Siekiant numatyti tokią galimybę, šios dalies pirmame sakinyje dėstomas išlaidų, kurioms apmokėti gali būti skiriama išmoka, sąrašas turėtų būti atitinkamai papildytas. Nuostata, ribojanti galimą įsigyti nurodytų daiktų kiekį ir įpareigojanti, pasibaigus įgaliojimams, perduoti juos savivaldybės administracijai, galėtų būti įtvirtinta tik aiškiai susiejus šių daiktų įsigijimą su jų įsigijimo išlaidų apmokėjimu tam skirtos išmokos lėšomis (už nuosavas lėšas įsigyjamas turtas nėra keičiamo įstatymo reguliavimo dalykas).

3.2.   Šios nuostatos formuluotė „vieną mobilų telefoną ir kompiuterį, kurie“ nėra visiškai aiški. Jeigu būtų leidžiama įsigyti tik vieną kurį nors iš nurodytų daiktų, rašytina „vieną mobilųjį telefoną arba kompiuterį, kuris“ (turi būti gražintas). Jeigu siekiama leisti įsigyti ir mobilųjį telefoną, ir kompiuterį, siūlytume prieš žodį „kompiuterį“ taip pat įrašyti žodį „vieną“.

3.3.   Svarstytina, ar mobiliojo telefono ir kompiuterio grąžinimas savivaldybės administracijai pasibaigus savivaldybės tarybos nario įgaliojimams nesudarytų papildomos administracinės naštos savivaldybės administracijai (pavyzdžiui, neaišku, kaip būtų tvarkoma jų apskaita, kam būtų reikalingi šie daiktai, kur jie būtų laikomi, ir pan.). Jeigu šios nuostatos nebūtų atsisakyta, žodį „grąžinti“ reikėtų pakeisti žodžiu „atiduoti“ arba „perduoti“.

3.4.   Šioje nuostatoje žodis „įgaliojimui“ keistinas žodžiu „įgaliojimams“, o žodis „mobilų“ – žodžiu „mobilųjį“.

4.    Projekto 1 straipsniu siūloma keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje nustatyti, kad „Savivaldybės tarybos nario veiklos išmokų panaudojimo ir apskaitos nepriklausomas auditas savivaldybės administracijos užsakymu atliekamas kas du metus“. Ši nuostata svarstytina keliais aspektais.

4.1.   Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo 66 straipsnio 5 dalį pasibaigus biudžetiniams metams, savivaldybės tarybos sprendimu gali būti atliekamas nepriklausomas finansinis ir (ar) veiklos auditas. Nei iš projekto, nei iš jo aiškinamojo rašto nėra aiškus projektu siūlomos nuostatos santykis su šia galiojančio įstatymo nuostata. Svarstytina, ar projektu siūlomos nuostatos nereikėtų inkorporuoti į Vietos savivaldos įstatymo 66 straipsnio 5 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą.

4.2.   Manytina, kad užsakyti vieno savivaldybės tarybos nario veiklos išlaidoms apmokėti skirtų išmokų panaudojimo ir apskaitos nepriklausomą auditą būtų neproporcinga ir netikslinga. Atsižvelgdami į tai, siūlytume patikslinti šios nuostatos formuluotę, kad būtų aišku, jog turi būti atliekamas visų savivaldybės tarybos narių veiklos išlaidoms apmokėti skiriamų išmokų panaudojimo ir apskaitos nepriklausomas auditas.

4.3.   Kartu atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad savivaldybės tarybos narys neprivalo vykdyti jo veiklos išlaidoms apmokėti skirtų išmokų apskaitos – tokia pareiga nėra numatyta nei Vietos savivaldos įstatyme, nei Finansinės apskaitos įstatyme. Atsižvelgiant į tai, audito objektas tikslintinas.

4.4.   Siūlytume patikslinti ir neaiškią šios nuostatos formuluotę „kas du metus“. Svarstytina, ar audito atlikimo termino nereikėtų susieti su biudžetiniais metais.

4.5.   Šios nuostatos formuluotę „Savivaldybės tarybos nario veiklos išmokų“ reikėtų pakeisti tikslesne formuluote „Išmokų, skiriamų su savivaldybės tarybos nario veikla susijusioms išlaidoms apmokėti“.

5.    Projekto 1 straipsniu teikiamos keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies antrame sakinyje atsisakytina perteklinio žodžio „sumos“, o paskutiniame sakinyje – perteklinio žodžio „viešai“.

6.    Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Vietos savivaldos įstatymo 38 straipsnio 15 dalyje nustatytas seniūnaičio veiklos apmokėjimo teisinis reguliavimas yra labai panašus į nustatytąjį galiojančio Vietos savivaldos įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje. Atsižvelgus į projektu siūlomus pakeitimus, svarstytina, ar atitinkamai neturėtų būti keičiamas ir šis reguliavimas.

7.    Įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai turi būti priimti iki įstatymo įsigaliojimo, todėl projekto 2 straipsnio 2 dalyje numatytas jų priėmimo terminas (2023 m. rugsėjo 1 d.) taisytinas – atsižvelgiant į siūlomą įstatymo įsigaliojimo datą – 2023 m. liepos 1 d., jis turėtų būti 2023 m. birželio 30 d. Kita vertus, turint mintyje įstatymų leidybos proceso trukmę, įvertintina, ar projekto 2 straipsnio 1 dalyje siūloma įstatymo įsigaliojimo data yra reali.

8.    Projekto 2 straipsnio 2 dalyje žodis „Savivaldybės“ keistinas žodžiu „Savivaldybių“.

9.    Atsižvelgiant į tai, kad Finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 8 d. nutarimu Nr. 1088, 8.1.14 papunktyje nustatyta, jog Finansų ministerija atlieka viešųjų finansų valdymo sistemos, kuri apima valstybės biudžeto (įskaitant Europos Sąjungos ir kitą tarptautinę finansinę paramą), savivaldybių biudžetų ir nebiudžetinių valstybės išteklių fondų finansinių išteklių planavimo, paskirstymo, valdymo, panaudojimo efektyvumo vertinimo, apskaitos, atskaitomybės ir analizės sistemą, būklės vertinimus, inicijuoja sistemos tobulinimo priemones, rengia ir teikia Vyriausybei pasiūlymus dėl viešųjų finansų valdymo tobulinimo, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

10.     Svarstytina, ar dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo neturėtų būti gauta ir Lietuvos savivaldybių asociacijos nuomonė.

11.     2023 m. sausio 1 d. įsigaliojus Oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymui, Lietuvos statistikos departamentas tapo „Valstybės duomenų agentūra“. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad keičiant Vietos savivaldos įstatymo 12 straipsnio 2 dalį kartu reikėtų pakeisti ir šio straipsnio 1 dalį, kurioje yra minimas „Lietuvos statistikos departamentas“, ir atitinkamai pakoreguoti šios įstaigos pavadinimą.

12.     Atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) patvirtintas Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijas, projekto pavadinime išbrauktini dukart pakartoti žodžiai „LIETUVOS RESPUBLIKOS“, o vienintelė projekto 1 straipsnio dalis nenumeruotina.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O. Buišienė, tel. (8 5) 239 6160, el. p. [email protected]

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

V. Staugaitytė, tel. (8 5) 239 6898, el. p. [email protected]