LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS VALSTYBINĖS KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-1005 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 22, 23, 27, 29, 35, 36, 37, 38, 398, 46, 48, 49, 50, 53 IR 54 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTo NR. XIIIP-3627

 

 

2020-06-26  Nr.107-P-31

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Juozas Imbrasas, komiteto nariai: Simonas Gentvilas, Aistė Gedvilienė, Linas Balsys, Andrius Mazuronis, Paulius Saudargas, Artūras Skardžius, Virginija Vingrienė.

Komiteto biuro vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai Jolita Jakučionytė, Audrius Želvys, Rasa Matusevičiūtė.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

 

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-06-25

2

1, 2, 3

 

 

Atkreiptinas dėmesys, kad 2020 m. sausio 28 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo Nr. IX-1005 2, 3, 12 straipsnių, IV skyriaus antrojo skirsnio pakeitimo, įstatymo papildymo 61 straipsniu ir IV skyriaus trečiojo skirsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymą Nr. XIII-2794 (toliau - įstatymas Nr. XIII-2794), kuris įsigaliojo 2020 m. gegužės 1 d. Šio įstatymo 1 straipsniu Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo 2 straipsnis buvo išdėstytas nauja redakcija. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 2 straipsnio 1 ir 2 dalyse siūlomi pakeitimai neatitinka naujos Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės (toliau – keičiamo įstatymas) 2 straipsnio redakcijos. Todėl projekto 2 straipsnį reikėtų tikslinti: 1 dalyje reikėtų dėstyti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalies pakeitimus, 2 dalies siūlytina atsisakyti, nes joje siūlomi sąvokos „privalomasis nurodymas“ pakeitimai jau yra galiojantys, 3 dalį reikėtų dėstyti kaip 2 dalį ir joje išvardintus įstatymus dėstyti abėcėlės tvarka.

Pritarti

Projekto 2 straipsnį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

1.  Pakeisti 2 straipsnio 3 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Aplinkos apsaugos valstybinė kontrolė – aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę Lietuvos Respublikoje vykdančios institucijos ir aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų veikla ūkio subjektų, kitų fizinių ir juridinių asmenų atžvilgiu, kuria siekiama užtikrinti teisėtumą ir teisėtvarką aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityje, pasireiškianti aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių įstatymų ir kitų teisės aktų pažeidimų prevencija, pažeidimų nutraukimu ir asmenų, padariusių šiuos pažeidimus, nustatymu, jų patraukimu teisinėn atsakomybėn.“

2.  Pakeisti 2 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Privalomasis nurodymas – rašytinės formos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūno įpareigojimas fiziniam ar juridiniam asmeniui per tam tikrą terminą įgyvendinti aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių įstatymų ar kitų teisės aktų reikalavimus arba imtis priemonių, kad aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių įstatymų ir kitų teisės aktų pažeidimų arba žalos aplinkai būtų išvengta ar ji būtų sumažinta, arba likviduoti aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių įstatymų ar kitų teisės aktų pažeidimo sukeltas pasekmes, arba įgyvendinti aplinkos atkūrimo priemones.“

32.   Pakeisti 2 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

10. Kitos šiame Įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos arba vartojamos Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos jūros aplinkos apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatyme, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme, Lietuvos Respublikos cheminių medžiagų ir preparatų įstatyme, Lietuvos Respublikos policijos įstatyme, Lietuvos Respublikos ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatyme ir Lietuvos Respublikos medžioklės įstatyme.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-06-25

3

5

 

 

Pagal projekto 3 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 19 punkte siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą tais atvejais, kai viešasis interesas būtų pažeistas dėl Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos veiksmų ar neveikimo, pats Aplinkos apsaugos departamentas apie tokius savo veiksmus turėtų pranešti prokuratūrai, kad juos pastaroji įvertintų ir kreiptųsi į teismą dėl viešojo intereso gynimo. Siūlomas teisinis reguliavimas kelia abejonių, nes, manytina, kad Aplinkos apsaugos departamentas nebūtų suinteresuotas dėl galimai viešą interesą pažeidžiančių savo veiksmų pats kreiptis į prokuratūrą. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti, nustatant, kad be paties Aplinkos apsaugos departamento į prokuratūrą dėl minėto departamento neteisėtų veiksmų ar neveikimo, pažeidžiančių viešąjį interesą, galėtų kreiptis ir kiti subjektai, pavyzdžiui, Aplinkos ministerija ar panašiai.

Jeigu būtų pritarta aukščiau nurodytai pastabai, vadovaujantis aukščiau išdėstytais argumentais bei siekiant teisės aktų suderinamumo, reikėtų atitinkamai papildyti ir teikiamą įstatymo projektą lydinčiojo Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671 2, 5, 6 ir 23 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo priedu įstatymo projekto (reg. Nr. XIIIP-3630(2)) 3 straipsnio 4 dalyje dėstomo Miškų įstatymo 5 straipsnio 41 dalies 3 punktą, kuriame siūlomas nustatyti analogiškas teisinis reguliavimas dėl viešo intereso gynimo, kai viešasis interesas pažeidžiamas Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos veiksmais ar neveikimu miškų apsaugos srityje.

Nepritarti

Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo 19 str. 1d.  įtvirtinta, kad „prokurorai gina viešąjį interesą, kai nustato teisės akto pažeidimą, kuriuo pažeidžiamos asmens, visuomenės, valstybės teisės ir teisėti interesai, ir toks pažeidimas laikytinas viešojo intereso pažeidimu, o valstybės ar savivaldybių institucijos, įstaigos ar įmonės, kurių veiklos srityse buvo padarytas teisės akto pažeidimas, nesiėmė priemonių jam pašalinti arba kai tokios kompetentingos institucijos nėra.“. Tai reiškia, kad prokurorai gavę informaciją dėl galimo viešojo intereso pažeidimo, sprendžia ar yra pagrindas reikšti ieškinį. Į prokurorus, gali kreiptis bet kuris asmuo, įtariantis, kad yra viešojo intereso pažeidimai.
Projekto 3 str. 5 d. reglamentavimas įtvirtina imperatyvią pareigą AAD kreiptis į prokuratūrą. Todėl netikslinga plėsti normos turinio.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-06-25

9

1

 

 

Pagal projekto 9 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 20 punkte siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai įtardami, kad medžioklėje dalyvaujantis medžiotojas yra neblaivus ar (ir) apsvaigęs nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų, Vyriausybės nustatyta tvarka turėtų teisę tikrinti, ar jis yra neblaivus ar apsvaigęs, o užfiksavus, kad asmuo yra neblaivus ar apsvaigęs ar dalyvaujantis medžioklėje medžiotojas nesutinka tikrintis dėl neblaivumo ar apsvaigimo, neleisti šiam medžiotojui dalyvauti medžioklėje.

Atsižvelgiant į tai, kad medžioklėse gali dalyvauti ne tik medžiotojai, bet ir kiti asmenys, pavyzdžiui, varovai, kurių veiksmai medžioklėje, manytina, taip pat gali turėti įtakos medžioklės saugumui, svarstytina, ar projekto nuostatas nereikėtų papildyti, nustatant, kad, esant įtarimų, aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai gali patikrinti ir kitų medžioklėje dalyvaujančių asmenų blaivumą ar apsvaigimą nuo kitų medžiagų, o, įtarimams pasitvirtinus, neleisti jiems dalyvauti medžioklėje. Pritarus šiai pastabai, kitiems medžioklėje dalyvaujantiems asmenims atitinkamai turėtų būti nustatyta administracinė atsakomybė už dalyvavimą medžioklėje neblaiviems ar apsvaigusiems nuo kitų narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų, taip pat administracinė atsakomybė už atsisakymą pasitikrinti dėl neblaivumo ar apsvaigimo nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų. Tuo tikslu reikėtų papildyti teikiamą įstatymo projekto lydinčiojo Administracinių nusižengimų kodekso 290, 426, 589 ir 604 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIIIP-3629(2)) 1 straipsnyje dėstomas Administracinių nusižengimų kodekso 290 straipsnio 9, 11, 13, 15 dalių nuostatas.

Tuo atveju, jeigu būtų nepritarta pastarajai pastabai ir asmenų, kurių blaivumą ar apsvaigimą turėtų teisę tikrinti aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai, ratas nebūtų išplėstas, projekto 9 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 20 punkte vietoj žodžio ,,asmuo“ įrašytini žodžiai ,,medžioklėje dalyvaujantis medžiotojas“.

Pritarti iš dalies

Projekto XIIIP-3627 nuostatos derintinos su projekto XIIIP-3632 nuostatomis.

XIIIP-3632 įtvirtinama „medžioklėje dalyvaujančio medžiotojo apibrėžtis“

(„171. Medžioklėje dalyvaujantis medžiotojas – medžiotojas, įrašytas į aplinkos ministro nustatytos formos medžioklės lapą medžioti ir esantis šiame dokumente nurodytu laiku nurodytame medžioklės plotų vienete).

Netikslinga normos išplėsti, apimant, pvz., varovus, nes jie nepriskirtini medžiotojams.

Projekto 9 str. 1 d. siūloma išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 12 straipsnio 1 dalies 20 punktą ir jį išdėstyti taip:

„20) įtardami, kad medžioklėje dalyvaujantis medžiotojas yra neblaivus ar (ir) apsvaigęs nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų, Vyriausybės nustatyta tvarka tikrinti, ar jis yra neblaivus ar apsvaigęs, taip pat esant įtarimų dėl neblaivumo ar apsvaigimo, kai medžioklėje dalyvaujantis medžiotojas nesutinka tikrintis dėl neblaivumo ar apsvaigimo, ar užfiksavus, kad asmuo medžioklėje dalyvaujantis medžiotojas yra neblaivus ar apsvaigęs, neleisti šiam medžiotojui dalyvauti medžioklėje.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-06-25

 

 

 

 

Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymu Nr. XIII-2794 keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 7 punktas yra pripažintas netekusiu galios. Atsižvelgiant į tai, projekto 9 straipsnio 2 ir 3 dalimis keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 ir 3 dalyse vietoj nuorodos „1 dalies 7 ir 18 punktuose“ įrašytina nuoroda „1 dalies 18 punkte“.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-06-25

11, 12

 

 

 

Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymu Nr. XIII-2794 keičiamo įstatymo IV skyriaus antrasis skirsnis išdėstytas nauja redakcija. Atsižvelgiant į tai, būtina iš naujo įvertinti projekto 11 ir 12 straipsniais siūlomus keičiamo įstatymo 22 ir 23 straipsnio pakeitimus (ar jie tikslingi), nes šiais projekto straipsniais siūlomi pakeitimai padaryti nebegaliojančios keičiamo įstatymo 22 ir 23 straipsnių redakcijos pagrindu ir neatitinka galiojančios šių straipsnių redakcijos (pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 22 straipsnis viso turi tris struktūrines dalis, tad projekto 11 straipsniu keisti šio straipsnio 4 dalį yra neįmanoma; tas pats pasakytina ir apie projekto 12 straipsnį – keičiamo įstatymo 23 straipsnis turi tik vieną struktūrinę dalį, o projektu siūloma keisti šio straipsnio 2, 3 ir 8 dalis). Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos turi būti tikslinamos.

Pritarti

Išbraukti projekto 11-18 straipsnius.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-06-25

 

 

 

I

Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymu Nr. XIII-2794 keičiamo įstatymo IV skyriaus trečiasis skirsnis (25 - 39 straipsniai) yra pripažintas netekusiu galios. Atsižvelgiant į tai, reikėtų atsisakyti projekto 13 - 18 straipsnių, nes juose siūloma keisti nebegaliojančius keičiamo įstatymo 27, 29, 35, 36, 37, 38 straipsnius.

Atsižvelgiant į tai, turėtų būti tikslinamas ir įstatymo pavadinimas.

Pritarti

Braukti projekto 11-18 straipsnius ir išdėstyti įstatymo projekto pavadinimą taip:

 

„LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS VALSTYBINĖS KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-1005 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 22, 23, 27, 29, 35, 36, 37, 38, 398, 46, 48, 49, 50, 53 IR 54 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTAS NR. XIIIP-3627“

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-06-25

26

1, 2

 

 

Projekto 26 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2020 m. liepos 1 d. Atsižvelgiant į įstatymo projekto priėmimo, pasirašymo, paskelbimo procedūrų trukmę bei į tai, kad projektu siūlomi pakeitimai susiję su aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdančių institucijų funkcijų pokyčiais, siūlytina nustatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad su projektu susijusiame ir kartu teikiamame Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 290, 426, 589 ir 604 straipsnių projekto (reg. Nr. XIIIP-3629(2)) 5 straipsnio 1 dalyje nustatyta įstatymo įsigaliojimo data – 2021 m. liepos 1 d., tad visų susijusių įstatymų įsigaliojimo data turėtų sutapti.

Tuo atveju, jeigu būtų nustatyta vėlesnė įstatymo įsigaliojimo data, atitinkamai turėtų būti tikslinama ir projekto 26 straipsnio 2 dalyje nustatyta įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo data.

Pritarti

Yra Seimo nario Kęstučio Mažeikos 2020-06-23 pasiūlymas

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-06-25

3

1

 

 

Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, projektas tikslintinas:

- projekto 3 straipsnio 1 dalyje keičiamą keičiamo įstatymo 3 straipsnio pirmąją pastraipą reikėtų dėstyti kabutėse;

- projekto 3 straipsnio 4 ir 5 dalių pakeitimų esmės išdėstyme vietoj žodžio „straipsnio“ įrašytinas žodis „straipsnį“.

Pritarti

 

 

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Kęstutis Mažeika

2020-06-23

26

1

 

 

Argumentai:

Aplinkos pasaugos valstybinės kontrolės įstatymo projekto Nr. XIIIP-3627 ir lydimųjų įstatymų pakeitimai susiję su aplinkos apsaugos reformos įgyvendinimu ir galimu darbuotojų  ar etatų perskirstymu tarp institucijų, todėl turi būti išlaikyti Darbo kodekse įtvirtinti terminai. Dėl šios priežasties siūlome numatyti vėlesnį įsigaliojimo terminą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 26 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

26 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2020 m. liepos 1 d. 2021 m. liepos 1 d.

 

Pritarti

 

2.

Seimo narys Kęstutis Mažeika

2020-06-23

26

2

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 26 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir ar jo įgaliotos institucijos iki 2020 m. birželio 30 d. 2021 m. kovo 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti

 

 

4. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 2.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Juozas Imbrasas

 

 

 

Patarėjas Audrius Želvys