PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSIRINKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-317

6, 7 STRAIPSNIŲ IR II SKYRIAUS PAVADINIMO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1328

 

2022-11-07

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

6

2

 

Argumentai:

Šiuo metu galiojančios aktualios Lietuvos Respublikos susirinkimų įstatymo Nr. I-317 (toliau – ir Įstatymas) redakcijos 6 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad susirinkimo organizatoriai pranešimą apie organizuojamą susirinkimą, kuriame dalyvaus daugiau nei 15 žmonių, privalo pateikti ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas. Atitinkamai, Įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad „Pranešimas apie organizuojamą susirinkimą turi būti suderintas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jo gavimo“.

 

Lietuvos Respublikos susirinkimų įstatymo Nr. I-317 6, 7 straipsnių ir II skyriaus pavadinimo pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1328 (toliau – ir Įstatymo projektas) siūloma Įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje nustatytą pranešimo pateikimo terminą ilginti iki 15 darbo dienų, nes, kaip nurodoma Įstatymo projekto aiškinamajame rašte, „[t]aip būtų sudarytos prielaidos iki numatytos susirinkimo dienos, t. y. laiku, išspręsti visus teisinius ginčus ir eliminuota galimybė atsirasti teisinio netikrumo būsenoms, ne tik apsunkinančioms susirinkimų organizavimą, bet ir pakertančioms susirinkimų organizatorių ir visos visuomenės pasitikėjimą teise ir valstybe.“    

 

Pažymėtina, kad siūlymas drastiškai ilginti pranešimo apie organizuojamą susirinkimą pateikimo terminą itin neigiamai vertintinas konstitucinės susirinkimų laisvės kontekste. Įstatymo projektu siūlomomis nuostatomis būtų papildomai suvaržyta teisė rinktis į taikius susirinkimus, nes dabar taikomas minimalus 5 darbo dienų iki numatytos susirinkimo dienos terminas pateikti pranešimą būtų prailgintas iki 15 darbo dienų. Taigi apie kiekvieną planuojamą susirinkimą, kuriame dalyvautų daugiau nei 15 asmenų, būtų privaloma pranešti ne vėliau kaip likus trims savaitėms iki numatytos susirinkimo datos. Toks reikalavimas reikšmingai apsunkintų galimybę organizuoti susirinkimus, kurių tikslas yra operatyviai reaguoti į vykstančias aktualijas. Dėl šios priežasties abejotina, ar Įstatymo projektu siūlomo reguliavimo nauda, susijusi su veiksmingos teisinės gynybos užtikrinimu ginčo atvejais, atsvertų neigiamą poveikį, kurį lemtų pareiga susirinkimo organizatoriams pranešimą apie organizuojamą susirinkimą, kuriame dalyvautų daugiau nei 15 žmonių, pateikti ne vėliau kaip prieš 15 darbo dienų iki numatytos susirinkimo datos. Todėl potencialiai galėtų būti svarstoma galimybė Įstatyme įtvirtinti nuostatas, įpareigojančias teismus imtis priemonių, kad tokio pobūdžio ginčai būtų išnagrinėti per kuo trumpesnį laiką, esant galimybei – iki numatomos susirinkimo datos, kartu neilginant informavimo apie susirinkimą termino.

 

Galimybę neatidėliotinai reaguoti į valstybei, visuomenei ar jos grupei aktualius įvykius apsunkina ir šiuo metu Įstatyme taikomas 5 darbo dienų terminas. Naujų technologijų atsiradimas labai padidino spontaniškų susirinkimų galimybę, ir tai turėtų būti vertinama kaip tikėtina (o ne išskirtinė) sveikos demokratijos ir aktyvios pilietinės visuomenės savybė.

 

Paminėtina, kad Venecijos komisija ir ESBO Demokratinių institucijų ir žmogaus teisių biuras, pateikdami bendrą nuomonę dėl nacionalinio reguliavimo, susijusio su susirinkimų laisvės įgyvendinimu, yra pažymėję, kad reikalavimas pateikti pranešimą apie organizuojamą susirinkimą ne vėliau nei 15 dienų prieš numatytą susirinkimo datą, yra apsunkinantis (angl. „onerous“); rekomenduota numatyti 3-5 dienų laikotarpį pranešimui apie organizuojamą susirinkimą pateikti; nurodyta, kad šis terminas turėtų būti lankstus.[1] Atsižvelgiant į šias rekomendacijas, Įstatymo projekte siūloma nustatyti, jog susirinkimo organizatoriai pranešimą apie organizuojamą susirinkimą, kuriame dalyvaus daugiau nei 15 žmonių, turėtų pateikti ne vėliau kaip prieš 4 darbo dienas. Tokiu būdu būtų ne tik prisidedama prie efektyvesnio konstitucinės susirinkimų laisvės įgyvendinimo Lietuvos Respublikoje, bet ir užtikrintos prielaidos suderinti pranešimą apie organizuojamą susirinkimą laikantis Įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje numatyto termino.

 

Atkreiptinas dėmesys, kad siūlomas nustatyti trumpesnis, o ne ilgesnis terminas pranešti apie organizuojamą susitikimą neužkirstų kelio asmenims pranešimą pateikti ir anksčiau – prieš 15 ar daugiau dienų. Asmenys, manydami, kad gali kilti ginčas dėl pranešimo apie susirinkimą suderinimo ir įvertinę Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatyme bei Įstatymo projekte nustatytus skundo padavimo bei išnagrinėjimo terminus, gali atitinkamai pasirinkti ankstesnę pranešimo pateikimo datą savo nuožiūra.

 

Papildomai atkreiptinas dėmesys, kad pagal Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo naują redakciją, kuri įsigalios 2023 m. balandžio 1 d., keičiasi vykdomosios institucijos sąvoka ir mero, kaip vykdomosios institucijos, įgaliojimai, todėl su šiomis nuostatomis derintinos  Įstatymo nuostatos. Vietoje subjekto „savivaldybės administracijos direktorius ar jį pavaduojantis asmuo“ įrašytinas subjektas „meras arba jo įgaliotas savivaldybės administracijos direktorius“.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 6 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Susirinkimo organizatoriai ne vėliau kaip prieš 15 4 darbo dienųas iki numatytos susirinkimo dienos privalo pateikti merui arba jo įgaliotam savivaldybės administracijos direktoriui ar jį pavaduojančiam asmeniui rašytinį pranešimą apie organizuojamą susirinkimą, kuriame dalyvaus daugiau kaip 15 žmonių.“

 


 

 

Teikia

Seimo narys                                                    (Parašas)                      Tomas Vytautas Raskevičius



[1] Joint opinion on the law on mass events of the Republic of Belarus, adopted by the Venice Commission at its 90th Plenary Session (Venice, 16-17 march 2012), p. 78. Prieiga per internetą: <https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2012)006-e >.