LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AZARTINIŲ LOŠIMŲ ĮSTATYMO NR. IX-325
73, 10 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-03-12 Nr. XIVP-3521
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti keičiamo Azartinių lošimų įstatymo (toliau – keičiamo įstatymo) 73 straipsnio 1 dalį 3 punktu ir jame numatyti, jog lošimų organizatorius turi teisę stabdyti asmens lošimą, jei pastebimas asmens patologinis potraukis lošti. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 22 dalyje yra numatyta, kad „Patologinis potraukis lošti – asmens psichikos sutrikimas, kuriam būdingas dažnai pasikartojantis potraukis lošti, nuo kurio asmuo tampa priklausomas, atsisako socialinių, materialinių, darbo, šeimos vertybių ir įsipareigojimų ir kurį gali patvirtinti asmens sveikatos priežiūros įstaigos specialistai“. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar lošimų organizatoriaus darbuotojai galėtų nustatyti asmens patologinį potraukį lošti, nes jie nėra asmens sveikatos priežiūros įstaigos specialistai. Be to, svarstytina, ar šita nuostata neturėtų būti šio straipsnio 2 dalyje, kurioje nustatomos lošimų organizatoriaus pareigos.
2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad azartinių lošimų reklamos užsakovas privalo skirti ne mažiau 50% reklamos biudžeto socialinei prevencinei reklamai, paruoštai pagal Priežiūros tarnybos parengtas rekomendacijas. Socialinė prevencinė reklama skleidžiama to paties reklamos skleidėjo informacijos perteikimo priemonėmis. Projekto nuostatos diskutuotinos keliais aspektais.
Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad nei projektu keičiamame įstatyme, nei kituose įstatymuose nėra įtvirtinama „socialinės prevencinės reklamos“ sąvoka. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje yra apibrėžiama kultūrinė, socialinė ir šviečiamoji informacija, t. y. už užmokestį ar kitokį atlygį arba nemokamai viešai skleidžiama informacija, kuria siekiama propaguoti kultūrinę, sporto, socialinę ir (ar) šviečiamąją veiklą arba tokios veiklos iniciatyvas. Pastebėtina, kad Konstitucinio Teismo oficialiojoje doktrinoje nurodoma, kad „<...> įstatymų leidėjas gali apibrėžti įstatymuose vartojamų sąvokų turinį, tačiau iš Konstitucijos, inter alia konstitucinio teisinės valstybės principo, kylantis reikalavimas paisyti teisės aktų hierarchijos suponuoja, kad įstatymuose vartojamų sąvokų turinys gali būti apibrėžiamas (inter alia aiškinamas) tik įstatymu, o ne žemesnės galios teisės aktu“ (2011 m. rugsėjo 28 d. nutarimas). Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos, apibrėžiant „socialinės prevencinės reklamos“ sąvoką arba nurodant įstatymą, kuriame minėta sąvoka yra apibrėžta ir galėtų būti taikoma keičiamo įstatymo kontekste.
Antra, atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra įregistruotas Azartinių lošimų įstatymo Nr. IX-325 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-3481), kuriame nuostatas dėl azartinių lošimų reklamos ribojimo siūloma dėstyti kitaip, nei teikiamame projekte. Atsižvelgiant į tai, teikiamo projekto ir Azartinių lošimų įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-3481) nuostatos turėtų būti derintinos tarpusavyje.
Trečia, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, ar azartinių lošimų reklamos užsakovas turėtų skirti ne mažiau 50% reklamos biudžeto socialinei prevencinei reklamai susijusiai tik su lošimais, ar minėta suma galėtų būti skiriama bet kokios srities socialinei prevencinei reklamai. Projekto nuostatos tikslintinos pašalinant šį neaiškumą.
Ketvirta, atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto nuostatų nėra aišku koks subjektas turėtų pareigą tikrinti, ar azartinių lošimų reklamos užsakovas tinkamai skiria savo biudžeto lėšas socialinei reklamai, kokiu būdu (teikiant ataskaitas ar pan.) ši azartinių lošimų reklamos užsakovo pareiga turėtų būti įgyvendinama ir kokios kiltų šios pareigos neįgyvendinimo teisinės pasekmės. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos turėtų būti atitinkamai tikslintinos.
Penkta, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kodėl socialinė prevencinė reklama turėtų būti skleidžiama tik to paties reklamos skleidėjo informacijos perteikimo priemonėmis, ypač atsižvelgiant į tai, kad šią paslaugą galimai geriau galėtų atlikti socialinėje prevencinėje reklamoje besispecializuojantys ūkio subjektai. Svarstytina, ar šios nuostatos nereikėtų tikslinti, nurodant, kad tokia socialinė prevencinė reklama turėtų būti skleidžiama tokiomis pačiomis informacijos perteikimo priemonėmis.
Šešta, atsižvelgus į keičiamo įstatymo 10 straipsnio 9 dalies bei į siūlomo pakeitimo turinį, svarstytina, ar minėtosios pakeitimo nuostatos neturėtų būti dėstomos atskira keičiamo įstatymo 10 straipsnio dalimi (pavyzdžiui, 93 dalimi).
3. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją azartinių lošimų reguliavimo srityje bei į tai, kad Finansų ministerijos kompetencijai priklauso loterijų ir lošimų veiklą reglamentuojančių įstatymų rengimas bei valstybės politikos loterijų ir lošimų veiklos valstybinės priežiūros srityje įgyvendinimo koordinavimas ir kontroliavimas, manytina, kad dėl teikiamo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.
4. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, projekto 1 straipsnio pakeitimo esmėje formuluotė „ir jį išdėstyti taip“ brauktina kaip perteklinė, o antrasis projekto 2 straipsnis pervadintinas 4 straipsniu, projekto 3 straipsnyje po skaičiaus „3“ esantis taškas brauktinas kaip perteklinis, antrojo projekto 2 straipsnio 2 dalyje esanti formuluotė „pagal kompetenciją“ brauktina kaip perteklinė.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
R. Dirgėlienė, tel. +370 5 209 6350, el. p. [email protected]
M. Masteikienė, tel. +370 5 209 6843, el. p. [email protected]