LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGŲ PLOVIMO IR TERORISTŲ FINANSAVIMO PREVENCIJOS ĮSTATYMO NR. VIII- 275 2, 3, 7, 11, 14, 15, 16, 22, 252 IR 51 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 51 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIVP-148
2021-04-07 Nr. 109-P-15
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius (nuotoliniu), Vytautas Gapšys (nuotoliniu), Valius Ąžuolas (nuotoliniu), Liudas Jonaitis (nuotoliniu), Antanas Čepononis (nuotoliniu), Matas Maldeikis (nuotoliniu), Vytautas Mitalas (nuotoliniu), Juozas Varžgalys (nuotoliniu). Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai: Alina Brazdilienė, Dalia Mudėnienė (nuotoliniu), Jolanta Dzikaitė, Agnė Gedraitytė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-05 |
1 3 |
7 1 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo (toliau – keičiamo įstatymo) 2 straipsnio 181 dalyje siūloma įtvirtinti, kad „Sunki nusikalstama veika – tai veika, įvardyta ir apibrėžta 2016 m. gegužės 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/794 dėl Europos Sąjungos teisėsaugos bendradarbiavimo agentūros (Europolo), kuriuo pakeičiami ir panaikinami Tarybos sprendimai 2009/371/TVR, 2009/934/TVR, 2009/935/TVR, 2009/936/TVR ir 2009/968/TVR, I priede“. Nurodytas teisinis reguliavimas ydingas keliais aspektais. 1.1. Keičiamame įstatyme vartojama „sunkių nusikalstamų veikų“ kategorija nedera su Baudžiamajame kodekse (toliau – BK) įtvirtinta nusikalstamų veikų klasifikacija, pagal kurią kaip sunkūs įvardijami tik nusikaltimai[1] (t. y. viena iš nusikalstamų veikų rūšių), o ne nusikalstamos veikos. Kita vertus, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamame įstatyme apibrėžus „sunkių nusikalstamų veikų“ sąvoką atsirastų ne tik sisteminis nesuderinamumas su BK, bet ir vidinis prieštaravimas pačiame keičiamame įstatyme. Antai Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo galiojančios redakcijos 25 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta, kad „Patikos ar bendrovių steigimo, ar administravimo paslaugų teikėju, nekilnojamojo turto agentu, juridinio asmens, kuris vykdo patikos ar bendrovių steigimo, ar administravimo paslaugų teikėjo, nekilnojamojo turto agento, virtualiųjų valiutų keityklos operatoriaus ir depozitinių virtualiųjų valiutų piniginių operatoriaus veiklą, valdymo ar priežiūros organų nariu arba tokių asmenų naudos gavėju negali būti fizinis asmuo, kuris yra pripažintas kaltu dėl sunkaus nusikaltimo (past. – čia ir toliau pabraukta mūsų) <...>“, t. y. joje yra vadovaujamasi minėta BK esančia nusikalstamų veikų klasifikacija, kurioje žodis „sunkus“ vartojamas apibūdinant būtent tik nusikaltimus. |
Pritarti |
Išbraukti projekto 1 straipsnio 7 dalį: „
Pakeisti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Finansinių
nusikaltimų tyrimo tarnyba, gavusi motyvuotą Lietuvos Respublikos
kompetentingos valstybės institucijos, teisės aktų įgaliotos vykdyti
Pakeisti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5.
Kompetentingos valstybės institucijos tvarko pagal šio straipsnio 1 dalį
gautą finansinę informaciją ir finansinės analizės informaciją
Pakeisti projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Vyriausybės
įgaliotos institucijos organizuoja statistinės informacijos apie pagal šio
įstatymo 51 straipsnį pateiktus prašymus ir valstybės
informacinėms sistemoms ar registrams, kuriuose kaupiami duomenys apie
atidarytas ir uždarytas visų rūšių sąskaitas, pateiktus prašymus dėl |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-05 |
1 |
7 |
|
1.2. BK 1 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatyta, jog šis kodeksas „apibrėžia, kokios veikos yra nusikaltimai ir baudžiamieji nusižengimai, bei jas uždraudžia“. Nusikaltimų ir baudžiamųjų nusižengimų apibrėžimas kaip loginis veiksmas, kurio rezultatas būtų privalomas ir tiesiogiai taikytinas kiekvienam asmeniui, gali būti realizuojamas vienintele forma – BK aprašant konkrečios nusikalstamos veikos sudėtį. Tuo tarpu Reglamento (ES) 2016/794 I priede nusikalstamos veikos yra ne apibrėžiamos, o tik išvardijamas jų sąrašas. Atsižvelgiant į tai, įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 181 dalyje žodžiai „ir apibrėžta“ turėtų būti išbraukti. |
Pritarti |
Išbraukti projekto 1 straipsnio 7 dalį: „
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-05 |
3 |
1 |
|
2. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnyje vartojama formuluotė „sunkių nusikalstamų veikų užkardymas, nustatymas, tyrimas arba baudžiamasis persekiojimas už jas“ sistemiškai nedera su įstatymo projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnio 4 dalimi, kurioje atitinkami veiksmai įvardijami kaip „sunkių nusikalstamų veikų prevencija, tyrimas, atskleidimas ar baudžiamasis persekiojimas už jas“. Dėl šios priežasties įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnyje žodis „užkardymas“ turėtų būti keičiamas į žodį „prevencija“, o žodis „nustatymas“ – į „atskleidimas“. Taip pat pastebėtina, kad šie pakeitimai reikalingi tam, kad keičiamo įstatymo terminija būtų suderinta su Lietuvos Respublikos asmens duomenų, tvarkomų nusikalstamų veikų prevencijos, tyrimo, atskleidimo ar baudžiamojo persekiojimo už jas, bausmių vykdymo arba nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, teisinės apsaugos įstatymo bei Lietuvos Respublikos organizuoto nusikalstamumo prevencijos įstatymo nuostatomis. |
Pritarti |
Pakeisti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Finansinių
nusikaltimų tyrimo tarnyba, gavusi motyvuotą Lietuvos Respublikos
kompetentingos valstybės institucijos, teisės aktų įgaliotos vykdyti
Pakeisti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5.
Kompetentingos valstybės institucijos tvarko pagal šio straipsnio 1 dalį
gautą finansinę informaciją ir finansinės analizės informaciją |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-05 |
3 |
12 |
|
1. 3. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnio 12 dalyje siūloma nustatyti, kad duomenų subjektas turi teisę susipažinti su pagal šį straipsnį kompetentingose valstybės institucijose tvarkomais jo asmens duomenimis, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos asmens duomenų, tvarkomų nusikalstamų veikų prevencijos, tyrimo, atskleidimo ar baudžiamojo persekiojimo už jas, bausmių vykdymo arba nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, teisinės apsaugos įstatymu, išskyrus informaciją, kad šie duomenys gauti iš Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos. Keičiamo įstatymo 24 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad duomenų subjektas, kurio asmens duomenys tvarkomi pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos tikslais, neturi teisės susipažinti su šio įstatymo pagrindais Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai arba kitai priežiūros institucijai pateiktais jo asmens duomenimis. Pažymėtina, jog iš projekto nuostatų nėra aiškus dviejų paminėtų nuostatų santykis – neaišku, kodėl keičiamo įstatymo 24 straipsnio 4 dalyje minimi Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai arba kitai priežiūros institucijai pateikti asmens duomenys, o keičiamo įstatymo 51 straipsnio 12 dalyje siūloma nustatyti teisės susipažinti išimtį tik dėl informacijos, kad atitinkami duomenys gauti iš Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos, neįtraukiant ir kitų priežiūros institucijų. |
Nepritarti |
Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 24 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad duomenų subjektas, kurio asmens duomenys tvarkomi pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos tikslais, neturi teisės susipažinti su šio įstatymo pagrindais Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai arba kitai priežiūros institucijai pateiktais jo asmens duomenimis. Užtikrinant, kad ši nuostata nebūtų pažeista tais atvejais, kai Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba keisis finansine informacija ir finansinės analizės informacija su teisėsaugos institucijomis pagal naująjį 51 straipsnį, Įstatymo projekte įtvirtinama, kad duomenų gavimo iš Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos faktas duomenų subjektui nėra atskleidžiamas. Kitų priežiūros institucijų įstatymo 51 straipsnio 12 dalis neapima, kadangi tik Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (t. y. finansinės žvalgybos padalinys) teiks informaciją teisėsaugos institucijoms pagal šį straipsnį. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-05 |
10 |
|
|
4. Įstatymo projekto 10 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 251 straipsnio 1 dalį. Atsižvelgus į tai, jog Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo Nr. VIII-275 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 48, 49, 51 straipsnių ir priedo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 71, 141, 251, 252 straipsniais įstatymo 33 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad keičiamo įstatymo papildymas 252 straipsniu įsigalioja 2021 m. kovo 10 d., iki įsigalios keičiamo įstatymo papildymas 252 straipsniu, turėtų būti keičiamas Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo Nr. VIII-275 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 48, 49, 51 straipsnių ir priedo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 71, 141, 251, 252 straipsniais įstatymas, o ne projektu keičiamas įstatymas. |
Iš dalies pritarti |
Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo papildymas 252 straipsniu įsigalios po 2021 m. kovo 10 d., ir ši pastaba nėra aktuali. aktuali. Šiuo metu rengti atskirą Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo Nr. VIII-275 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 48, 49, 51 straipsnių ir priedo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 71, 141, 251, 252 straipsniais įstatymo pakeitimo įstatymo projektą netikslinga. |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-05 |
2 |
|
|
5. Remiantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 35 punktu įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio pavadinime esantis skaičius ir žodis „3 straipsnis“ rašytini paryškintu šriftu. |
Pritarti |
Pakeisti projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „3 straipsnis. Už pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevenciją atsakingos institucijos“ |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti Komiteto atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-148 ir Komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: M. Maldeikis, V. Ąžuolas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
Komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė
[1] BK 11 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta, kad „Sunkus nusikaltimas yra tyčinis nusikaltimas, už kurį baudžiamajame įstatyme numatyta didžiausia bausmė viršija šešerius metus laisvės atėmimo, bet neviršija dešimties metų laisvės atėmimo“.