LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399 135, 139, 142, 147, 150, 153, 169, 170 IR 1713 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO PROJEKTO
2024-06-11 Nr. XIVP-3890
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu siūloma Seimo statuto (toliau – Statutas) 135 straipsnio 2 dalyje įrašyti nuostatą „Įstatymo projektas ar pasiūlymas paskelbti referendumą, kurį įgyvendindami Konstitucijos suteiktą teisę Seimui teikia rinkimų teisę turintys Lietuvos Respublikos piliečiai (toliau – piliečiai), pasirašomas ir pateikiamas konstitucinių įstatymų nustatyta tvarka“. Iš šios nuostatos galima būti suprasti, kad joje rašoma apie piliečių reikalavimo paskelbti referendumą pasirašymo ir teikimo Seimui (Referendumo konstitucinio įstatymo 14 ir 15 straipsniai) ir piliečių (įgyvendinusių piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę) Seimui siūlomo įstatymo projekto (Konstitucijos pakeitimo, konstitucinio įstatymo ar kito įstatymo) pasirašymo ir pateikimo Seime (žr. kartu teikiamą Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo projektą XIVP-3268(2)) teisinį reguliavimą. Atkreipiame dėmesį į šiuos probleminius siūlomos nuostatos aspektus.
1.1. Šioje nuostatoje formuluotė „ar pasiūlymas paskelbti referendumą, kurį įgyvendindami Konstitucijos suteiktą teisę“ neatitinka Referendumo konstitucinio įstatymo nuostatų, kuriose numatyta, kad 300 tūkstančių Lietuvos Respublikos piliečių, turinčių rinkimų teisę, referendumo paskelbimo iniciatyvos teisė įgyvendinama teikiant Seimui reikalavimą paskelbti referendumą, o ne pasiūlymą (šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalis, 11 straipsnio 6 dalis, 12 straipsnio 4 ir 8 dalys, 14 straipsnio pavadinimas ir šio straipsnio 3 dalis, 15 straipsnis, šio įstatymo priedas, kuriuo patvirtinta Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos išduodamo piliečių parašų rinkimo lapo forma).
1.2. Aptariamos nuostatos formuluotėje rašoma apie tai, kad joje nurodytos iniciatyvos pasirašomos ir pateikiamos konstitucinių įstatymų nustatyta tvarka. Žodis „pasirašomas“ yra perteklinis ir brauktinas, o žodis „pateikiamas“ gali būti interpretuojamas dvejopai: reikšti ir Seimui teikiamo įstatymo projekto įregistravimą Seimo posėdžių sekretoriate (Seimo statuto 136 straipsnio 1 dalis); ir įregistruoto įstatymo projekto pateikimo procedūras Seimo posėdyje (141 straipsnis). Pažymime, kad Referendumo konstituciniame įstatyme yra reglamentuojami piliečių reikalavimo paskelbti referendumą pateikimo ir svarstymo Seime procedūrų ypatumai (šio įstatymo 14, 15 straipsniai), bet nereglamentuojama šio reikalavimo registravimo Seimo posėdžių sekretoriate procedūra. Taigi šiuo aspektu projekto formuluotėje teikiama nuoroda į konstitucinius įstatymus, kaip apimanti ir Referendumo konstitucinį įstatymą, būtų netiksli. Jeigu turimi omenyje Referendumo konstituciniame įstatyme numatyto piliečių reikalavimo paskelbti referendumą ir Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstituciniame įstatyme (jeigu toks įstatymas būtų priimtas) numatyto įstatymo projekto (Konstitucijos pakeitimo, konstitucinio įstatymo ar kito įstatymo) teikimo Seimui ypatumų taikymas, šią nuostatą reikėtų performuluoti.
Be to, siekiant teisinio reguliavimo tikslumo ir aiškumo, aptariamoje formuluotėje vietoj nuorodos į konstitucinius įstatymus (t. y. į įstatymų teisinę formą) reikėtų nurodyti konkrečių konstitucinių įstatymų pavadinimus - Referendumo konstitucinį įstatymą ir Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinį įstatymą (jeigu toks įstatymas būtų priimtas).
3. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir tikslumo, projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo Statuto 169 straipsnio 3 dalyje teikiama nuoroda į konstitucinį įstatymą tikslintina teikiant nuorodą į Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinį įstatymą (žr. kartu teikiamą Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo projektą XIVP-3268(2).
4. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir tikslumo, projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo Statuto 169 straipsnio 4 dalies antrajame sakinyje teikiama nuoroda į konstitucinį įstatymą tikslintina teikiant nuorodą į Referendumo konstitucinį įstatymą.
5. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir tikslumo, projekto 8 straipsniu keičiamo Statuto 170 straipsnio 1 dalyje vietoj nuorodos į konstitucinių įstatymų nustatytą tvarką, teiktina nuoroda į Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo nustatytą tvarką (žr. kartu teikiamą Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo projektą XIVP-3268(2), kuriame siūloma reglamentuoti piliečių inicijuoto Konstitucijos pakeitimo projekto teikimą Seimui).
6. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir tikslumo, projekto 9 straipsniu keičiamo Statuto 1713 straipsnio 1 dalyje vietoj nuorodos į konstitucinių įstatymų nustatytą tvarką, teiktina nuoroda į Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo nustatytą tvarką (žr. kartu teikiamą Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo projektą XIVP-3268(2), kuriame siūloma reglamentuoti piliečių inicijuoto konstitucinio įstatymo projekto teikimą Seimui).
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
O. Buišienė, tel. (0 5) 209 6160, el. p. [email protected]
J. Meškienė, tel. (0 5) 209 6089, el. p. [email protected]
L. Schulte-Ebbert, tel. (0 5) 209 6055, el. p. [email protected]