LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTATYMO NR. X-493
2, 9, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 IR 34 SRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIIP-358)
2017-09-13 Nr. 103-P-39
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: A. Sysas – Komiteto pirmininkas, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, L. Matkevičienė, M. Navickienė, G. Skaistė, T. Tomilinas, J. Varkalys, G. Vasiliauskas; Komiteto biuro vedėja E. Bulotaitė, biuro patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė; kviestieji asmenys: D. Šakalienė – Seimo narė, R. Guobaitė-Kirslienė – Respublikos Prezidentės patarėja, D. Urbonaitienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Šeimos ir bendruomenių departamento direktorė, D. Bernackienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Vaikų skyriaus vedėja, R. Černiauskas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Vaikų skyriaus patarėjas, G. Vaičekauskaitė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinių paslaugų skyriaus vyr. specialistė, E. Žemaitytė – Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos vyr. patarėja, I. Skubilovienė – Vaikų išlaikymo fondo administracijos direktoriaus pavaduotoja, J. Maciejevski – Valstybinės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos Teisinės pagalbos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėjas, A. Vareikytė – Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja, G. Žilinskienė – NVO vaikams konfederacijos valdybos pirmininkė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1.1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-02-13, (toliau–Teisės departamentas) |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas bei pasiūlymus: 1. Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 (toliau – keičiamas įstatymas) 2, 9, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio dalių pakeitimus dėstyti eilės tvarka (7 dalies pakeitimą dėstyti po šio straipsnio 6 dalies pakeitimo). |
Pritarti |
|
1.2 |
Teisės departamentas |
1 |
|
|
2. Įstatymo projekte siūloma atsisakyti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 7, 8 ir 9 dalyse apibrėžtų sąvokų „Socialinės rizikos suaugęs asmuo“, „Socialinės rizikos šeima“ ir „Socialinės rizikos vaikas“, tačiau šios sąvokos ir jų santrumpos keičiamame įstatyme vartojamos, todėl neaišku kodėl jų siūloma atsisakyti ir, ar toks atsisakymas nesukels nuostatų praktinio taikymo problemų. |
Pritarti |
|
1.3 |
Teisės departamentas |
1 |
|
|
3. Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 7 dalyje siūloma apibrėžti sąvoką „Socialinė rizika“. Pagal pateiktą apibrėžimą, socialine rizika, be kita ko, yra nurodyta psichologinė, fizinė ar seksualinė prievarta (čia ir toliau – išskirta mūsų). Atkreiptinas dėmesys į tai, kad kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamo Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-354 (toliau - įstatymo projektas Nr. XIIIP-354) 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje ir 3 straipsnyje analogiškos veikos apibrėžtos kaip smurtas ir jo (smurto) rūšys. Be to, šio įstatymo III skyriuje „Vaikas ir socialinė aplinka“ (24 straipsnio 6 dalis, 27 straipsnio 1 ir 2 dalys) taip pat nurodomos savo esme analogiškos veikos, tačiau jas gali būti sunku kvalifikuoti ir atriboti administracinės ar baudžiamosios teisės požiūriu, todėl vartojamą terminiją reikėtų suvienodinti. Taip pat svarstytina, ar šiame įstatyme nereikėtų atsisakyti reguliuoti tas veikas ir tuos teisinius santykius, kuriuos reguliuoja administracinė ir baudžiamoji teisė. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje taip pat nustatytos specialios normos, kurios taikomos kai asmuo ar šeima patiria smurtą, todėl, priklausomai nuo pasirinktų apibrėžimų, reikėtų tikslinti ir keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalies formuluotes. |
Nepritarti. |
Socialinės rizikos sąvoka nėra susijusi tik su vaiku ir šeima, bet bus taikoma ir suaugusiems asmenims. Ši sąvoka vartojama siekiant užtikrinti socialinių paslaugų teikimą socialinę atskirtį patiriantiems vaikams, šeimoms ar suaugusiems asmenims, bet ne kvalifikuojant veikas pagal administracinę ar baudžiamąją teisę, todėl manytina, kad nėra tikslinga suvienodinti sąvokas. Pažymėtina, kad socialinės rizikos sąvoka analogiškai apibrėžiama Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatyme (2 straipsnio 14 dalyje). |
1.4.1 |
Teisės departamentas |
1 |
|
|
4. Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 8 dalyje siūloma apibrėžti sąvoką „Budintis globėjas“. Pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 8 dalį, budintis globėjas veiktų kaip fizinis asmuo, atlygintinai savo šeimoje laikinai prižiūrintis likusius be tėvų globos vaikus, socialinės rizikos vaikus, vaikus su negalia, su kuriais nėra susietas giminystės ryšiais, pagal tarpusavio bendradarbiavimo ir paslaugų teikimo sutartį, sudarytą tarp globėjų centro ir budinčio globėjo. Projekto nuostatos diskutuotinos. Pirma, pagal keičiamo įstatymo 19 straipsnio 4 dalį, vaiko laikinąją globą (rūpybą) įgyvendintų „Globėjų centrai“, o budinčiam globėjui tektų ne vaiko globos (rūpybos), o priežiūros funkcija, todėl sąvokos „Budintis globėjas“ pavadinimas laikytinas nederančiu su jo turiniu. Pažymėtina, kad sampratos „budintis“, „laikinasis“, „nuolatinis“ atspindi globėjo (rūpintojo) statuso terminuotumą, bet ne patį globėjo (rūpintojo) teisinį statusą, todėl šio įstatymo bei Civilinio kodekso trečios knygos kontekste globėju negali būti apibrėžiamas asmuo, kuris neturi globėjo teisinio statuso. |
Pritarti |
Remiantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 191 straipsniu įstatymu Nr. XIII-246 įtvirtinta „budinčio globotojo“ ir „globos centro“ sąvokos. Atitinkamai tobulinamas šis projektas. |
1.4.2 |
Teisės departamentas |
|
|
* |
Antra, projektą būtina papildyti nuostatomis, nustatančiomis konkrečias „budinčių globėjų“ teises ir pareigas, atsakomybę, įtvirtinti pagrindines nuostatas, kokiais atvejais ir kokia tvarka likę be tėvų globos vaikai, socialinės rizikos vaikai, vaikai su negalia atiduodami į „budinčių globėjų“ šeimą. Pastebėtina, kad iš projekto nuostatų neaišku, ar, o jeigu taip, tai kodėl ir kada (visą parą ar tik tam tikru paros metu) socialinės rizikos vaikai ir vaikai su negalia, turintys tėvus, nuo kurių jie neatskirti ar kurių tėvų valdžia neapribota, prižiūrimi „budinčių globėjų“ šeimoje. |
Pritarti. |
Pastabai pritartina, tačiau atkreiptinas dėmesys, kad šios nuostatos jau nustatytos 2018-01-01 įsigaliosiančiame Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 19-1 straipsniu įstatyme Nr. XIII-246. |
1.4.3 |
Teisės departamentas |
|
|
* |
Trečia, projekto nuostatos nesuderintos su galiojančiomis CK nuostatomis, pvz.: 3.252 straipsniu, nustatančiu globos (rūpybos) rūšis, 3.243 straipsnio 4 dalimi, nustatančia, kad nepilnamečių asmenų globėjai ir rūpintojai turi gyventi kartu su nepilnamečiu (kai nepilnamečio globėjas yra globėjų centras, o nepilnamečiai gyvena ne globėjų centre, bet „budinčių globėjų“ šeimose), 3.265 straipsniu, nustatančiu vaiko globos (rūpybos) vietą. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad „budinčiam globėjui“ negalėtų būti taikomos CK 3.259 straipsnio, nustatančio vaiko globą (rūpybą) šeimoje, nuostatos, nes vaiko globėju (rūpintoju) yra ne „budintis globėjas“, bet globėjų centras. CK nuostatoms prieštarautų ir globojamo vaiko perdavimas į „budinčio globėjo“ šeimą, nes CK 3.271 straipsnyje nustatytas vaiko globėjo (rūpintojo) pareigas turi vykdyti pats vaiko globėjas (rūpintojas), t.y. globėjų centras. Pažymėtina ir tai, kad pagal CK 3.273 straipsnį, vaiko globėjas (rūpintojas) už vaiko padarytą žalą atsako įstatymų nustatyta tvarka; vaiko globėjas (rūpintojas) už savo pareigų nevykdymą ar netinkamą jų atlikimą atsako įstatymų nustatyta tvarka. Taigi įstatymu nustatyta atsakomybė negalėtų būti taikomas asmenims, kuriems vaiko globėjas (rūpintojas) yra patikėjęs vaiką prižiūrėti ir auklėti, t.y. „budintiems globėjams“. Todėl „budintys globėjai“ už netinkamą vaikų priežiūrą ir auklėjimą atsakytų tik pagal civilinę sutartį su globėjų centru. |
Pritarti. |
Pastabai pritartina, tačiau atkreiptinas dėmesys, kad šios nuostatos iš dalies suderintos 2018 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 3.172, 3.176, 3.180, 3.183, 3.210, 3.212, 3.217, 3.219, 3.222, 3.223, 3.224, 3.243, 3.249, 3.250, 3.252, 3.253, 3.254, 3.256, 3.257, 3.262, 3.264, 3.265, 3.266, 3.267, 3.269, 3.271, 3.274 straipsnių pakeitimo ir kodekso papildymo 3.2761 straipsniu Įstatymo VIII-241 nuostatomis. |
1.4.4 |
Teisės departamentas |
|
|
|
Ketvirta, atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal kartu su vertinamu projektu teikiamo Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIIIP-354) skirsnio „Pagalbos organizavimas“ nuostatas, pagalbos priemonės teikiamos vaiko atstovams pagal įstatymą, t.y. jos galėtų būti teikiamos globėjų centrui, bet ne budinčiam globėjui, pas kurį faktiškai gyventų vaikai. |
Pritarti |
|
1.5.1 |
Teisės departamentas |
3, 4, 5, 6 |
|
|
5. Keičiamo įstatymo 14, 15, 16 ir 17 straipsniuose siūlomi pakeitimai, susiję su globos (rūpybos) išmoka pagal Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymą tobulintini. Pirma, keičiamo įstatymo ketvirtajame skirsnyje, kuriame yra siūlomi keisti straipsniai, reguliuojamas socialinių paslaugų skyrimas. |
Pritarti |
|
1.5.2 |
Teisės departamentas |
5 |
|
|
Antra, šių pakeitimų turinys (pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 16 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad valstybės biudžeto lėšų, skirtų globos (rūpybos) išmokai pagal Išmokų vaikams įstatymą mokėti poreikį nustato socialiniai darbuotojai) nevisiškai suprantamas ir nedera su Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymu, valstybės ir savivaldybių biudžetų sandarą reguliuojančiais įstatymais. Siekiant tinkamai sureguliuoti šiuos teisinius santykius taip pat turėtų būti teikiamas Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo atitinkamų straipsnių pakeitimo įstatymo projektas. |
Pritarti |
|
1.6 |
Teisės departamentas |
8 |
|
|
6. Keičiamo įstatymo 19 straipsnio 4 dalies 5 punkto nuostatas reikėtų tarpusavyje derinti su įstatymo projekto Nr. XIIIP-354 51 straipsnio 10 dalies nuostatomis, kad nekiltų neaiškumo dėl globėjų centrų ir savivaldybės institucijų kompetencijai priskiriamų klausimų. Minėto punkto formuluotė būtų tinkama, jeigu būtų atsisakyta „budinčiojo globėjo“ sąvokos. |
Pritarti. |
|
1.7 |
Teisės departamentas |
8 |
|
|
7. Keičiamo įstatymo 19 straipsnio 4 dalies 7 punkte reikėtų išbraukti žodį „biologiniams“, nes toks tėvų skirstymas nėra įtvirtintas ir primtinas. |
Pritarti |
|
1.8 |
Teisės departamentas |
|
|
N |
8. Įstatymo projekte reikėtų aiškiau apibrėžti „Globėjų centrą“. Pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 8 dalyje pateiktą santrumpą ir keičiamo įstatymo 19 straipsnio 4 dalį, globėjų centras yra socialinių paslaugų įstaiga, kuri įgyvendina vaiko laikinąją globą (rūpybą). Galima preziumuoti, kad globėjų centrų, kaip socialinių paslaugų įstaigų, steigėjais, būtų ne tik valstybė ar savivaldybės, todėl tikslintina keičiamo įstatymo 19 straipsnio 5 dalies nuostata, pagal kurią Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai nustatoma pareiga nustatyti globėjų centrų veiklos tvarką, nes manytina, kad tokią tvarką turėtų nustatyti steigėjas. Įstatyme turi būti aiškiai nurodyta, kad globėjų centras yra vaiko, kuriam nustatyta laikinoji globa, atstovas pagal įstatymą. Be to, iš įstatymo projekto neaišku, kaip bus užtikrinami globojamo vaiko interesai, kai vaiko globėjas yra juridinis asmuo, o vaikas auklėjamas fizinio asmens, sudariusio civilinę sutartį su globėju, šeimoje. Pavyzdžiui, neaišku, kaip turėtų būti elgiamasi konkrečiu atveju, kai vaikui reikalinga skubi operacija (pagal CK sutikimą operuoti vaiką gali duoti tik jo atstovas pagal įstatymą) ir pan. Kartu atkreiptinas dėmesys, kad globėjų centras yra institucija, todėl jam patikėtų nepilnamečių globa laikytina institucine globa. Tačiau nuo kitų globos institucijų globėjų centras skirtųsi tuo, kad vaikai būtų auklėjami šeimose. Taigi globėjų centrui netiktų CK 3.261 straipsnyje nustatytos taisyklės, o specialių taisyklių jam CK nėra. |
Pritarti |
Pastabai pritartina, tačiau atkreiptinas dėmesys, kad šios nuostatos jau nustatytos 2018-01-01 įsigaliosiančiame Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 19-1 straipsniu įstatyme Nr. XIII-246. |
1.9 |
Teisės departamentas |
10 |
2 |
|
9. Įstatymo 11 straipsnio 2 dalis koreguotina loginiu požiūriu, nes įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus reikėtų priimti iki įstatymo įsigaliojimo, o ne iki įstatymo įgyvendinimo. |
Pritarti |
|
2. |
Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos, 2017-02-24 |
|
|
* |
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-358, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto pagal kompetenciją neturime.
|
Atsižvelgti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1.1 |
Lietuvos savivaldybių asociacija (LSA), 2017-03-10 Nr. g- 2017-3040 |
1 |
|
|
1. Dėl budinčių globėjų, t.y. 2 str. 8 dalies pakeitimo. Iki šiol teisės aktuose nėra reglamentuotas nei šių nuolatinį darbą su globojamais vaikais dirbančių žmonių darbo apmokėjimas, nei jų atsakomybė, teisės, socialinės garantijos ir kt. Todėl būtina reglamentuoti Budinčio globėjo institutą – jo neįteisinus savivaldybės neturi aiškių argumentų, kurie motyvuotų ir skatintų žmones tapti budinčiais globėjais. Projekte pasigendame tikslesnio budinčio globėjo veiklos reglamentavimo - nėra apibrėžta nei jų įdarbinimo tvarka, nei apmokėjimo dydis, kas svarbu potencialiems budintiems globėjams. Esame įsitikinę, kad šiuo metu atskirų savivaldybių iniciatyva pradėti taikyti skirtingi budinčių globėjų įdarbinimo modeliai, kuomet budintys globėjai įdarbinami pagal verslo liudijimus, individualios veiklos pažymėjimus ar socialiniais darbuotojais biudžetinėje įstaigoje ir kai jiems mokamos skirtingo dydžio ir paskirties išmokos (vienkartinės įsikūrimo pašalpos, pagalbos pinigai ir kt. ) neturi būti taikoma kaip tęstinė praktika. Ši praktika turėtų būti išanalizuota ir teisės aktuose įteisinti vienodi budinčių globėjų įdarbinimo, darbo apmokėjimo ir darbo sąlygų standartai. Atkreipiame dėmesį, kad budinčių globėjų įdarbinimas socialinių darbuotojų pareigybėse prieštarauja Socialinių paslaugų įstatymo 20 str., kuriame socialiniam darbuotojui keliami išsilavinimo reikalavimai (turi turėti socialinio darbo kvalifikacinį laipsnį ir kt.), kas neatitinka daugelio globėjų realios situacijos. |
Atsižvelgti |
|
1.2 |
LSA |
1 |
|
|
2. Nepritariame 2 str. 9 str. pakeitimui, kuriame reglamentuota, kad globėjų centrui iš savivaldybės biudžeto lėšų gali būti mokami pagalbos pinigai. Tai reiškia, kad Lietuvoje vėl turėtume 60 skirtingų globėjų apmokėjimo tvarkų. Manome, kad turėtų būti vienodas budinčių globėjų darbo apmokėjimo standartas. Šiuo metu pagal skirtingas savivaldybių tarybų nustatytas tvarkas skiriamos lėšos ir laikiniesiems globėjams, todėl susidarė paradoksalios situacijos, kuomet laikiniesiems globėjams, pvz. pasiėmus globoti 2 vaikus iš tų pačių globos namų, tačiau nukreiptų iš skirtingų savivaldybių, skirtingai mokama - už vieną vaiką gali būti skiriami 304 eurai, o už- kitą daugiau nei 600 eurų.?! ( vaikai - iš skirtingų savivaldybių ir savivaldybės skiria skirtingas sumas pagal savivaldybių tarybų patvirtintas globėjų apmokėjimo tvarkas). Manome, būtų tikslinga svarstyti galimybę globėjų apmokėjimui lėšas skirti iš valstybės biudžeto, o savivaldybėms finansuoti socialines paslaugas, pagalbą globėjams ir kitas prevencines bendruomenines paslaugas. Tokia finansavimo tvarka skatintų ir realiai motyvuotų savivaldybes surasti kuo daugiau globėjų, o nemokant papildomų išmokų globėjams, savivaldybėms atsirastų daugiau galimybių plėtoti bendruomeninių paslaugų ir pagalbos šeimoms tinklą. |
Atsižvelgti. |
|
1.3 |
LSA |
2
|
|
|
3. Tikslintinas 3 str. 14 str. 7 p. Nepakeistame straipsnyje kalbama apie socialinių paslaugų poreikio nustatymo, paslaugų skyrimo ir teikimo kontrolę, todėl neaišku, kodėl siūloma kontroliuoti globos ( rūpybos) išmokų poreikį ir skyrimą. Tai reglamentuojama Išmokų vaikams įstatyme. |
Pritarti |
|
1.4 |
LSA |
8 |
|
|
4. Dėl globėjų centrų – 19 str. 4 d. pakeitimas. Neišdiskutuotos su savivaldybių specialistais globėjų centro funkcijos: pagal esamą reglamentavimą darbą su biologiniais tėvais, kai iš jų paimamas vaikas, vykdo socialiniai darbuotojai darbui su rizikos šeimoms. Neaišku, kas ir iš kokių lėšų finansuos globėjų centro darbuotojus, kurie teiks pagalbą biologiniams tėvams ( 19 str. 4 d. 7 p. ). |
Atsižvelgti |
|
1.5 |
LSA |
10 |
|
|
5. Nepritariame 34 str. 6 d. pakeitimui, kad „globėjų centro teikiamos socialinės paslaugos finansuojamos iš globos (rūpybos) išmokai, globos (rūpybos) tiksliniam priedui pagal Išmokų vaikams įstatymą, lėšų. Manome, kad minėtos lėšos turi būti skiriamos tik globėjui ir vaikui, o ne tarpininkams. |
Atsižvelgti. |
Atsisakyta šios dalies pakeitimo. |
2.1 |
Vaiko teisių apsaugos skyrių (tarnybų) vadovų asociacija (VTAS vadovų asociacija), 2017-03-14 Nr. g-2017-3211 |
1 |
|
|
Dėl LR Socialinių paslaugų įstatymo 2
straipsnio 8 dalies pakeitimo – Nėra aiški budinčiojo globėjo sąvoka,
kaip matyti iš pateikto straipsnio pakeitimo, tai fizinis asmuo, kuris pagal
tarpusavio bendradarbiavimo ir paslaugų teikimo sutartį už atlygį laikinai savo
šeimoje prižiūri be tėvų globos
vaikus, socialinės rizikos vaikus, vaikus su negalia. Realiai budinčiojo
globėjo sąvoka atitinka įstatymuose jau esančiai laikinojo vaiko globėjo
sąvokai. Pažymėtina ir tai, kad pagal pateiktą įstatymo projekto straipsnio
pakeitimą budintysis globėjas vaiko atžvilgiu neturės jokių teisių, pareigų
bei atsakomybės, o tai šiurkščiai pažeistų vaiko teises. Toks reglamentavimas
nesuderintas su LR CK bei Vaiko teisių konvencijos nuostatomis, nes vaikas gali augti ir būti prižiūrimas
įstatyminių atstovų šeimoje t. y. – tėvų, įtėvių, globėjų (rūpintojų)
šeimoje. Siūlytina keisti
straipsnį sekančiai: „8. |
Pritarti iš dalies |
Remiantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 19-1 straipsniu įstatymu XIII-246 įtvirtinta „budinčio globotojo“ ir „globos centro“ sąvokos. |
2.2 |
VTAS vadovų asociacija |
1 |
|
|
Dėl 2
straipsnio 13 dalies pakeitimo – atsižvelgiant į aukščiau minėtas
pastabas dalis keistina sekančiai: „13. Vaikus globojanti šeima –
sutuoktiniai ar vienas gyvenantis asmuo, ne jaunesnis kaip (išskyrus vaiko
artimąjį giminaitį) 21 metų, įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka |
Atsižvelgti |
|
2.3 |
VTAS vadovų asociacija |
5 |
|
|
Dėl LR
Socialinių paslaugų įstatymo 9 straipsnio pakeitimo – atsižvelgiant į
aukščiau išdėstytas aplinkybes pakeitimas turėtų atrodyti sekančiai: „„1. Atskirais savivaldybės institucijos
nustatytais atvejais, kai vaikus |
Atsižvelgti. |
|
2.4 |
VTAS vadovų asociacija |
7 |
|
|
Dėl LR
Socialinių paslaugų įstatymo 18 straipsnio 9 dalies pakeitimo –
atsižvelgiant į aukščiau išdėstytas aplinkybes pakeitimas koreguotinas
sekančiai: „9. Vaikus globojančiai šeimai, |
Atsižvelgti. |
|
2.5 |
VTAS vadovų asociacija |
8 |
|
|
Dėl LR Socialinių paslaugų įstatymo 19 straipsnio 3 dalies pakeitimo – Nepritartina, nes galiojančiose teisės aktuose nėra numatyta, kad Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba prie LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos turi teisę ir galią teikti išvadą apie vaikus globojančios šeimos, budinčio globėjo tinkamumą globoti (rūpintis) vaikus (vaikais). Manytina, kad tokias išvadas turėtų teikti globėjus rengiančios įstaigas. |
Atsižvelgti. |
|
2.6 |
VTAS vadovų asociacija |
8 |
|
|
Dėl LR Socialinių paslaugų įstatymo 19 straipsnio papildymo 4 dalimi – nepritartina iš dalies, nes vartojama budinčiojo globėjo sąvoka neatitinka LR CK numatytus reikalavimus. Straipsnio papildymui pritartume jei vietoje budinčiojo globėjo būtų vartojama „laikinojo“ globėjo sąvoka. Pažymėtina ir tai, straipsnio 1 punktas turėtų būti įvertintas ir korupciniu požiūriu, nes nėra aišku kodėl vaiko globos (rūpybos) išmoka globėjui turėtų būti mokama per tarpininką? Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad Globėjų centrai turėtų bendradarbiauti ir teikti pagalbą visiems (laikiniesiems ir nuolatiniams) vaiko globėjams (rūpintojams), todėl sąvokos budintis globėjas vartojimas susiaurina asmenų, galinčių gauti pagalbą iš minėto centro ratą. Todėl manytina, kad 4 dalis tobulintina sekančiai: „4. Globėjų centrai įgyvendina vaiko laikinąją (nuolatinę) globą (rūpybą) ir vykdo šias pagrindines funkcijas: 1) užtikrindami tinkamą vaiko priežiūrą 2) kartu su 3) teikia ar organizuoja pagalbą 4) tarpininkauja 5) vykdo 6) organizuoja 7) teikia
pagalbą vaiko |
Atsižvelgti |
|
2.7 |
VTAS vadovų asociacija |
10 |
|
|
Dėl LR
Socialinių paslaugų įstatymo 34 straipsnio 6 dalies pakeitimo –
nepritartina iš dalies, nes straipsnio pakeitime neturėtų būti vartojama
sąvoka „priežiūra“. Minėtos sąvokos nėra vaiko globą (rūpybą)
reglamentuojančiuose teisės aktuose. Manytina, kad vartojama sąvoka
neatitinka vaiko teisių bei teisėtų interesų augti įstatyminio atstovo -
globėjo (rūpintojo) šeimoje. Todėl straipsnio 6 keistina sekančiai: „6. Vaikų |
Atsižvelgti. |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
|||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos Aukščiausias Teismas (LAT) 2017-03-10 Nr. g-2017-3123
|
1 2 |
|
|
15. Projekte Nr. 4 numatomų globėjų̨ centrų ir budinčių̨ globėjų̨ statusas yra neaiškus vertinant jį CK ir Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo projektų nuostatų kontekste. Neaišku, ar budintis globėjas ir socialinis globėjas (ši sąvoka vartojama Projekte Nr. 1) yra tas pats subjektas. Pagal Projekto Nr. 4 8 straipsnyje numatytą Socialinių paslaugų įstatymo 19 straipsnio 4 dalį globėjų̨ centrai įgyvendina vaiko laikinąją globą (rūpybą̨), tačiau siūlomoje 9 straipsnio 1 dalyje (Projekto Nr. 4 2 straipsnis) numatyta, kad vaikus prižiūri ar juos globoja budintys globėjai kartu su globėjų̨ centrais, o pagal įstatymo 2 straipsnio 8 dalį (Projekto Nr. 4 1 straipsnis) budintis globėjas yra fizinis asmuo, pagal tarpusavio bendradarbiavimo ir paslaugų teikimo sutartį su socialinių paslaugų įstaiga atlygintinai savo šeimoje laikinai prižiūrintis likusius be tėvų̨ globos vaikus, socialinės rizikos vaikus ir kt. Iš šių̨ nuostatų neaišku, kas yra laikomas teisėtu vaiko globėju ir kaip įgyvendinama vaiko globa, t. y. kokios teises, pareigos ir atsakomybė tenka globėjų centrui ir budinčiam globėjui. |
Pritarti |
Pastabai pritartina, tačiau atkreiptinas dėmesys į tai, kad remiantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 19-1 straipsniu įstatymu XIII-246 įtvirtinta „budinčio globotojo“ ir „globos centro“ sąvokos. Atitinkamai tobulintas šis projektas. |
|
2. |
Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga, 2014-03-14 g-2017-3176 |
|
|
* |
Dėl daugelio įstatymo projekto XIIIP-358 nuostatų, reglamentuojančių naujai įvedamus budinčio globėjo, globėjų centro teisinius institutus, taip pat socialinės rizikos apibrėžimo korekcijos vyko išsamiai diskusijos ir dėl jų Lietuvos Respublikos Seimo komitetai priėmė sprendimus svarstant įstatymo projektą Nr. XIIIP-293 (2), todėl būtų tikslinga atsisakyti šio įstatymo projekto nuostatų, dubliuojančių įstatymo projektą Nr. XIIIP-293 arba suderinti šių projektų nuostatas dėl sąvokų (budintis globotojas, globos centras, jų statuso, teisių bei pareigų, atliekamų funkcijų turinio). |
Pritarti |
|
|
3.1 |
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, 2017-03-20 g-2017-3194 |
4 |
|
|
Dėl Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP- 358: atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. 1-1489 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 20, 21, 23 ir 58 straipsnių pakeitimo įstatymo nuostatas ir siekiant teisės aktų dermės, siūlome 7 straipsniu keičiamo 18 straipsnio 8 dalyje žodžius „organizuojant su sveikatos priežiūra, užimtumu, švietimu ir ugdymu suderintą pagalbą“ tikslinti ir rašyti: „koordinuotai teikiant švietimo pagalbą, socialines ir sveikatos priežiūros paslaugas“. Atitinkamai taisytini ir 8 straipsniu keičiamo 19 straipsnio 4 dalies 4 ir 7 punktai. |
Pritarti |
|
|
3.2. |
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija
|
1 |
|
|
Dėl Lietuvos Respublikos šeimynų įstatymo Nr. XI-681 2, 4, 5, 9, 12 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-359: siūlome projekto 2 straipsniu keičiamo 4 straipsnio 1 dalies 3 punkto c) papunktį išdėstyti taip: „turi aukštąjį universitetinį ar jam lygiavertį išsilavinimą ir ne mažiau kaip vienerių metų tiesioginio darbo su vaikais patirtį socialinio darbo, socialinės pedagogikos, specialiosios pedagogikos, psichologinės pagalbos teikimo, ikimokyklinio ugdymo srityse“. |
Atsižvelgti. |
|
|
4. |
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, 2017-03-21 g-2017-3554 |
5 |
|
|
Pastebėtina, kad Projekto Nr. XIIIP-358 9 straipsnis prieštarauja Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo bei Civilinio kodekso nuostatoms. Galioja paaiškinimas, nurodytas šio rašto 1.6 papunktyje. |
Atsižvelgti. |
|
|
5. |
Lietuvos Respublikos finansų ministerija 2017-03-24 g-2017-3765 |
|
|
* |
Svarstytina, ar Socialinių paslaugų įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIIP-358 siūlomos nuostatos dėl globos (rūpybos) išmokos neturėtų būti reglamentuotos Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatyme. |
Pritarti |
|
|
6. |
Nacionalinė teismų administracija (NTA) 2014-04-18 g-2017-3881 |
|
|
* |
Administracija, susipažinusi su Socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-358, pažymi, kad šio įstatymo nuostatos turėtų būti suderintos su Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-354 (pvz., numatytas „bendruomeninių paslaugų“ apibrėžimas ir apimtis, aptariamas socialinių paslaugų teikimas kartu su vaiku gyvenantiems asmenims, kurie nėra įstatyminiai vaiko atstovai ir pan.). |
Pritarti |
|
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1.1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2017-06-21 |
|
|
|
* |
5. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-358 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-358), tačiau pasiūlyti Seimui jį tobulinti pagal šias pastabas: |
Pritarti |
|
1.2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė |
7 |
|
|
|
5.1. Siekiant skatinti savivaldybes ir socialinių paslaugų įstaigas organizuoti socialines paslaugas, jas derinant su koordinuotai teikiama švietimo pagalba, socialinėmis ir sveikatos priežiūros paslaugomis vaikams nuo gimimo iki 18 metų (turintiems didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių – iki 21 metų) ir jų atstovams pagal įstatymą, siūloma tikslinti Įstatymo projekto Nr. XIIIP-358 7 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 18 straipsnio 8 dalį – įrašyti pirmajame sakinyje po žodžio „suderintą“ žodžius „bei koordinuotai teikiamą“. |
Pritarti |
|
1.3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė |
1, 2, 7, 8, 10
|
|
|
|
5.2. Seimas 2017 m. kovo 30 d. priėmė Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 191 straipsniu įstatymą Nr. XIII-246, įsigaliosiantį 2018 m. sausio 1 d., kuriame įtvirtintas budinčių globotojų ir globos centrų veiklos teisinis reguliavimas. Atsižvelgiant į tai, siūloma atsisakyti kaip nebeaktualių Įstatymo projekto Nr. XIIIP-358 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 8 dalies, 2 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio, 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 9 dalies, 8 straipsniu keičiamo įstatymo 19 straipsnio ir 10 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 34 straipsnio 6 dalies pakeitimų. |
Pritarti |
Žr. komiteto 1 pasiūlymą. |
1.4. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė |
10 |
|
|
|
7. Siekiant, kad Įstatymo projekto Nr. XIIIP-354 ir kitų susijusių įstatymų projektų nuostatoms įgyvendinti Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai būtų nustatytas pakankamas laikotarpis įgyvendinamiesiems teisės aktams parengti, siūloma nurodytų įstatymų projektų įsigaliojimą nustatyti 2018 m. sausio 1 dieną. |
Pritarti iš dalies. |
Pritarta Teisės ir teisėtvarkos komiteto 3.2 pasiūlymui. |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas, 2017-07-03 |
|
|
|
|
Daryti pertrauką Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-354 ir lydimųjų projektų Nr. XIIIP-355 - XIIIP-358 svarstyme ir siūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui kreiptis į Seimo valdybą su prašymu sudaryti darbo grupę šiems Įstatymų projektams tobulinti |
Nepritarti. |
Komiteto 2017-07-05 posėdyje nutarta nepritarti šiam sprendimui ir kreiptasi į Teisės ir teisėtvarkos komitetą su prašymu pateikti papildomo komiteto išvadas minėtiems įstatymų projektams. |
2. |
Žmogaus teisių komitetas, 2017-07-05 |
|
|
|
|
6.1. Sprendimas: Pritarti įstatymo projektui; 6.2. Pasiūlymas: Tobulinti įstatymo projektą pagal Žmogaus teisių komiteto išvadą: atsižvelgiant į Seimo teisės departamento nuomonę; vertinant 2017-03-30 Seime priimtus Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo pakeitimus bei tobulinant projektą pagal Vyriausybės pastabas ir pasiūlymus. |
Pritarti. |
|
3. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas, 2017-09-04 |
|
|
|
|
Siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti Socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą XIIIP-358 pagal pastabas ir pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė. |
Pritarti. |
|
3.1 |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas, 2017-09-04 |
|
|
|
* |
Pasiūlymas: Projektas sistemiškai tobulintinas, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 19-1 straipsniu įstatymu XIII-246 įtvirtintą budinčio globotojo ir globos centro reglamentavimą. |
Pritarti. |
|
3.2 |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas, 2017-09-04 |
10 |
1 |
|
|
Argumentai: Projekto įsigaliojimo data derintina su Civilinio kodekso 3.151, 3.153, 3.163, 3.172, 3.176, 3.182, 3.183, 3.209, 3.210, 3.211, 3.212, 3.217, 3.218, 3.219, 3.220, 3.223, 3.224, 3.226, 3.253, 3.254, 3.257, 3.259, 3.260, 3.262, 3.264, 3.266, 3.267 ir 3.269 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIIIP-356 ir su Civilinio proceso kodekso 28, 282, 404, 407, 481, 482, 483 ir 487 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIIIP-357 įsigaliojimo data. Komitetas, atsižvelgdamas į Civilinio kodekso pataisas (įstatymas Nr. XIII-241) ir Civilinio proceso kodekso pataisas (įstatymas Nr. XIII-242), įsigaliosiančias 2018 m. sausio d. atkreipia dėmesį į tai, kad paketo projektai, negali įsigalioti anksčiau nei 2018 m. sausio 2 d., nes Projektu XIIIP-356 teikiamos nuostatos taip pat keičia kai kuriuos straipsnius, kurių pataisos įsigalios 2018 m. sausio 1 d. Tačiau atsižvelgiant į tai, kad projektų paketu siūloma iš esmės pertvarkyti vaiko teisių apsaugos institucijų sistemą bei atkreipiant dėmesį į šiai pertvarkai po įstatymų priėmimo reikalingą pasirengimo laikotarpį, turi būti imtasi visų priemonių, kad dėl per trumpo laiko pertvarkai iš esmės nenukentėtų vaikai. Todėl siūlytina Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr.1234 pakeitimo įstatymo bei lydimųjų projektų įsigaliojimo data – 2018 m. liepos 1 d. Atsižvelgtina ir į tai, kad Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso 186, 188, 272, 280 ir 283 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIII-217, kuriuo siekiama sumažinti neigiamą baudžiamojo proceso poveikį vaikui, apginti jo interesus, užtikrinti sudėtingų, specialių žinių reikalaujančių ikiteisminių tyrimų kokybę, nepilnamečių apklausos profesionalumą, galintį turėti lemiamą įtaką smurtautojo nuteisimui, įsigalios 2018 m. liepos 1 d. Pasiūlymas: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio
2 dalį, įsigalioja |
Pritarti. |
Atsižvelgiant į pasiūlymą atitinkamai išdėstyti įstatymo projekto 10 straipsnio 1 dalį. |
3.3 |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas, 2017-09-04 |
10 |
2 |
|
|
Pasiūlymas: „2. Lietuvos
Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2018 m. birželio 30
d. |
Pritarti. |
Atsižvelgiant į pasiūlymą atitinkamai išdėstyti projekto 10 straipsnio 2 dalį. |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
1 |
|
|
|
Argumentai. Atsižvelgiant į pateiktas pastabas ir siekiant projektą suderinti su Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 191 straipsniu įstatymu Nr. XIII-246, siūlome atitinkamai tikslinti įstatymo projekto 1 straipsnį. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir išdėstyti taip: „1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos 1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas Pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos 1. Asmuo su sunkia negalia: 1) vaikas su sunkia negalia – asmuo, kuriam pagal šį įstatymą nustatytas visiško nesavarankiškumo lygis ir pagal Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymą (toliau – Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymas) pripažintas sunkaus neįgalumo lygis; 2) suaugęs asmuo su sunkia negalia – asmuo, kuriam pagal šį įstatymą nustatytas visiško nesavarankiškumo lygis ir kuris pagal Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymą yra pripažintas nedarbingu; 3) senatvės pensijos amžių sukakęs asmuo su sunkia negalia – sukakęs senatvės pensijos amžių asmuo, kuriam pagal šį įstatymą nustatytas visiško nesavarankiškumo lygis. 2. Budintis globotojas – fizinis asmuo, atitinkantis Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse globėjui (rūpintojui) keliamus reikalavimus, išklausęs globėjų ir įtėvių mokymus ir budinčių globotojų konsultavimo kursus, pagal su globos centru sudarytą tarpusavio bendradarbiavimo ir paslaugų teikimo sutartį prižiūrintis likusius be tėvų globos vaikus, socialinės rizikos vaikus, su kuriais nėra susietas giminystės ryšiais, arba šioje sutartyje nustatytais atvejais teikiantis kitokią pagalbą vaiko tėvams, siekiant grąžinti vaiką į šeimą. Budintis globotojas vykdo veiklą pagal individualios veiklos pažymėjimą. 3. Globos centras – socialinių paslaugų įstaiga, kuri, įgyvendindama vaiko globėjo (rūpintojo) teises ir pareigas, pagal tarpusavio bendradarbiavimo ir paslaugų teikimo sutartį perduoda likusį be tėvų globos vaiką, socialinės rizikos vaiką prižiūrėti budinčiam globotojui, teikia ir organizuoja socialines paslaugas bei kitą pagalbą pagal poreikį vaikui ir budinčiam globotojui, taip pat kitokią pagalbą vaiko tėvams, siekiant grąžinti vaiką į šeimą. 4. Likęs be tėvų globos vaikas – vaikas iki 18 metų, kuriam įstatymų nustatyta tvarka yra nustatyta laikinoji ar nuolatinė globa (rūpyba). 5. Senyvo amžiaus asmuo – sukakęs senatvės pensijos amžių asmuo, kuris dėl amžiaus iš dalies ar visiškai yra netekęs gebėjimų savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime. 6. Sielovados darbuotojas – pagal darbo sutartį socialinių paslaugų įstaigoje dirbantis asmuo, turintis tradicinės religinės bendruomenės ar bendrijos leidimą arba siuntimą religinės bendruomenės ar bendrijos pavedimu teikti religinius patarnavimus ir sielovados pagalbą. 7. Socialinės globos įstaiga – šio įstatymo nustatyta tvarka turinti teisę teikti socialinę globą socialinių paslaugų įstaiga. 8. Socialinės globos norma – Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) ar jos įgaliotos institucijos patvirtinti socialinės globos teikimo vaikams, suaugusiems asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims, socialinę riziką patiriantiems suaugusiems asmenims principai ir charakteristikos. 9. Socialinė rizika – veiksniai ir aplinkybės, dėl kurių asmenys (šeimos) patiria ar yra pavojus jiems patirti socialinę atskirtį: suaugusių šeimos narių socialinių įgūdžių tinkamai prižiūrėti ir ugdyti nepilnamečius vaikus (įvaikius) stoka ar nebuvimas; nepilnamečių vaikų (įvaikių) visapusio fizinio, protinio, dvasinio, dorovinio vystymosi ir saugumo sąlygų šeimoje neužtikrinimas; psichologinė, fizinė ar seksualinė prievarta; smurtas; išnaudojimas prekybai žmonėmis; įsitraukimas ar polinkis įsitraukti į nusikalstamą veiklą; piktnaudžiavimas alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis medžiagomis; priklausomybė nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių medžiagų, azartinių lošimų; elgetavimas, valkatavimas, benamystė; motyvacijos dalyvauti darbo rinkoje stoka ar nebuvimas. 10. Socialinių paslaugų įstaiga – socialines paslaugas teikiantis Lietuvos Respublikoje ar kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje arba kitoje Europos ekonominės erdvės valstybėje įsisteigęs juridinis asmuo ar kita organizacija, jų padalinys, atitinkantys šiame įstatyme nustatytus reikalavimus. 11. Suaugęs asmuo su negalia – darbingo amžiaus asmuo, kuris dėl neįgalumo yra iš dalies ar visiškai netekęs gebėjimų savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime. 12. Vaikas su negalia – vaikas iki 18 metų, kuris dėl neįgalumo yra iš dalies ar visiškai neįgijęs jo amžių atitinkančio savarankiškumo ir kurio galimybės ugdytis bei dalyvauti visuomenės gyvenime yra ribotos. 13. Vaikus globojanti šeima – sutuoktiniai ar vienas gyvenantis asmuo, ne jaunesnis kaip 21 metų (išskyrus vaiko artimąjį giminaitį), įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka prižiūrintys ar globojantys (besirūpinantys) vaikus (vaikais).“ |
Pritarti. |
|
2. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
2, 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
2
2 |
|
|
Argumentai. Atsižvelgiant į Vyriausybės 5.2 pasiūlymą ir Teisės departamento pastabas, siūlome atsisakyti pateikto įstatymo projekto Nr. XIIIP-358 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 8 dalies, 2 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio, 4 straipsniu keičiamos 15 straipsnio 1 dalies, 5 straipsniu keičiamo 16 straipsnio 6 dalies, 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 9 dalies, 8 straipsniu keičiamo įstatymo 19 straipsnio ir 10 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 34 straipsnio 6 dalies pakeitimų. Pasiūlymas. Išbraukti pateikto įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio, 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 9 dalies, 8 straipsniu keičiamo įstatymo 19 straipsnio ir 10 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 34 straipsnio 6 dalies straipsnius, atitinkamai pakeičiant likusių straipsnių numeraciją: „
|
Pritarti. |
|
3. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
2 |
|
|
|
Pasiūlymas: atsižvelgiant į pateiktas pastabas, siūlome įstatymo projekto 2 (buvusį 3) straipsnį pakeisti ir išdėstyti taip:
„2) teikia metodinę pagalbą savivaldybėms dėl
socialinės priežiūros
|
Pritarti. |
|
4. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
3 |
|
|
N |
Argumentai: Siekiant projekte suvienodinti vartojamas sąvokas, siūlome įstatymo projektą papildyti 3 straipsniu ir jį išdėstyti taip: Pasiūlymas: Siūlome įstatymo projektą papildyti 3 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „3 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas Pakeisti 16 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip: „9. Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymą, socialinių paslaugų skyrimą, sustabdymą ir nutraukimą reglamentuoja Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtinti: asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašas bei socialinės globos poreikio vaikui, suaugusiam asmeniui su negalia, senyvo amžiaus asmeniui, socialinę riziką patiriančiam suaugusiam asmeniui nustatymo metodikos.“ |
Pritarti. |
|
5. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
4 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į pateiktas pastabas ir siekiant projekte suvienodinti vartojamas sąvokas, siūlome papildyti įstatymo projekto 4 (buvusį 7) straipsnį. Pasiūlymas: Siūlome pakeisti įstatymo projekto 4 (buvusį 7) straipsnį ir jį išdėstyti taip: „4 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 18 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Socialinės paslaugos socialinę riziką patiriančiam vaikui, likusiam be tėvų globos vaikui teikiamos kuriant saugią ir sveiką vaiko ugdymosi ir vystymosi aplinką, formuojant savarankiško gyvenimo įgūdžius, atkuriant, palaikant ir stiprinant socialinius ryšius su šeima, artimaisiais, visuomene ir organizuojant su švietimu ir ugdymu suderintą pagalbą bei išnaudojant visas galimybes, kad vaikas gyventų šeimoje.“ 2. Pakeisti 18 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Socialinės paslaugos socialinę riziką patiriančiam suaugusiam asmeniui teikiamos padedant ugdyti socialinius įgūdžius ir stiprinti motyvaciją įveikti iškilusias socialines problemas ir organizuojant pagalbą, suderintą su švietimo ir ugdymo, užimtumo, sveikatos priežiūros priemonėmis, užtikrinančią rūpinimąsi asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvavimą darbo rinkoje.“ 3. Pakeisti 18 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „8. Socialinės paslaugos |
Pritarti. |
|
6. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
5 |
|
|
|
Argumentai: atsižvelgiant į išsakytas pastabas ir siekiant suvienodinti vartojamas sąvokas, siūlome papildyti projekto 5 (buvusį 9) straipsnį. Pasiūlymas: pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „5 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 20 straipsnio 3 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: „3) asmuo, įgijęs socialinės pedagogikos kvalifikacinį (profesinio bakalauro, bakalauro, magistro) laipsnį ar socialinio pedagogo kvalifikaciją, jeigu jis dirbs su vaikais ir (arba) šeimomis.“
„4. Socialinis darbuotojas socialinių
paslaugų teikimo tikslais turi teisę tvarkyti asmens duomenis, įskaitant
ypatingus asmens duomenis, susijusius su sveikatos būkle 3. Buvusias straipsnio 4, 5 ir 6 dalis laikyti atitinkamai 5, 6 ir 7 dalimis.“ |
Pritarti. |
|
7. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
6 |
|
|
N |
Argumentai: Atsižvelgiant į išsakytas pastabas ir siekiant suvienodinti vartojamas sąvokas, siūlome projektą papildyti 6 straipsniu. Pasiūlymas: Įstatymo projektą papildyti 6 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „6 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas Pakeisti 21 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Įstaigai gali būti išduodamos šių rūšių veiklos licencijos: 1) institucinės socialinės globos (dienos) vaikams su negalia, suaugusiems asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims; 2) institucinės socialinės globos (ilgalaikė, trumpalaikė) vaikams socialinės globos įstaigoje, išskyrus šeimyną; 3) institucinės socialinės globos (ilgalaikė, trumpalaikė) suaugusiems asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims;“ 4) institucinės socialinės globos (trumpalaikė) socialinę riziką patiriantiems suaugusiems asmenims; 5) institucinės socialinės globos (ilgalaikė, trumpalaikė) vaikams šeimynoje; 6) socialinės globos vaikams su negalia, suaugusiems asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims namuose.“ |
Pritarti. |
|
8. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
7 |
|
|
N |
Argumentai: atsižvelgiant į išsakytas pastabas ir siekiant suvienodinti vartojamas sąvokas, siūlome projektą papildyti 7 straipsniu. Pasiūlymas: Įstatymo projektą papildyti 7 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „7 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas Pakeisti 26 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Asmeniui (šeimai), teisės aktų nustatyta tvarka gaunančiam (gaunančiai) socialinę pašalpą, arba asmeniui (šeimai), kurio (kurios) pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam asmeniui) yra mažesnės už valstybės remiamų pajamų dvigubą dydį, bendrosios socialinės paslaugos ir socialinė priežiūra teikiamos nemokamai, išskyrus atvejus, kai šis asmuo yra patiriantis socialinę riziką suaugęs asmuo, kuris ilgiau kaip mėnesį per kalendorinius metus gyvena socialinių paslaugų įstaigoje ir joje gauna socialinę priežiūrą.“ |
Pritarti. |
|
9. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
8 |
|
|
N |
Argumentai: atsižvelgiant į išsakytas pastabas ir siekiant suvienodinti vartojamas sąvokas, siūlome projektą papildyti 8 straipsniu. Pasiūlymas: Įstatymo projektą papildyti 8 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „8 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas Pakeisti 29 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip: „12. Socialinė globa likusiam be tėvų globos vaikui ir socialinę riziką patiriančiam vaikui teikiama nemokamai.“ |
Pritarti. |
|
10. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
9 |
|
|
|
Argumentai: atsižvelgiant į išsakytas pastabas ir siekiant suvienodinti vartojamas sąvokas, siūlome papildyti 9 (buvusį 10) straipsnį. Pasiūlymas: pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip: ”9 straipsnis. 34 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 34 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Bendrosios socialinės paslaugos ir socialinė priežiūra senyvo amžiaus asmenims, suaugusiems asmenims su negalia, vaikams su negalia, socialinę riziką patiriantiems vaikams, socialinę riziką patiriantiems suaugusiems asmenims ir jų šeimoms finansuojamos iš savivaldybės biudžeto lėšų.“ 2. Pakeisti 34 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Socialinė priežiūra šeimoms finansuojama iš savivaldybės biudžeto lėšų ir iš valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams.“ 3. Pakeisti 34 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Socialinė globa senyvo amžiaus asmenims, suaugusiems asmenims su negalia, vaikams su negalia (išskyrus asmenis su sunkia negalia), socialinę riziką patiriantiems vaikams, socialinę riziką patiriantiems suaugusiems asmenims finansuojamos iš savivaldybės biudžeto lėšų.“ 4. Pakeisti 34 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Socialinė globa likusiems be tėvų globos vaikams finansuojama iš savivaldybės biudžeto lėšų ir iš valstybės biudžeto lėšų, skirtų globos (rūpybos) išmokai pagal Išmokų vaikams įstatymą mokėti.“ |
Pritarti. |
|
10. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
|
|
|
I |
Pasiūlymas: Kadangi projektas papildytas naujomis nuostatomis, siūlome pakeisti įstatymo pavadinimą ir išdėstyti taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTATYMO NR. X-493 2, 4, ĮSTATYMAS“. |
Pritarti. |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Algirdas Sysas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Algirdas Sysas
Komiteto biuro patarėja A. Dolmantienė