LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ TRANSPORTO KODEKSO NR. I-1628  

18 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-02-19 Nr. XIVP-3482

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu siūloma pripažinti netekusiu galios Kelių transporto kodekso (toliau – keičiamas kodeksas) 18 straipsnio 14 dalies 4 punktą, kuriame nustatyta, kad tolimojo susisiekimo maršrutas ir su juo susietas autobusų išvykimo dažnumas nustatomi atsižvelgiant į tai, ar sudaromo maršruto trasa nesutampa su kitų maršrutų trasomis daugiau kaip 50 procentų, palyginti su kiekvienu esamu maršrutu atskirai. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „naujų maršrutų nustatymas, vadovaujantis šiuo kriterijumi, tampa neįmanomas arba labai sudėtingas. Svarbu pažymėti, kad, kaip nustatyta Kodekso 18 straipsnio 3 dalyje, tvirtinant maršrutus turi būti atsižvelgta į visuomenės interesus, poreikius ir paslaugų patogumą, o maršrutai sudaryti laikantis šio kriterijaus turėtų būti vykdomi nuošalesniais keliais, kur ir visuomenės intereso galbūt nėra arba jis yra tik minimalus, o likusių keleivių keliavimo trukmė taptų ilgesnė, kas pablogintų pačios paslaugos patogumą, tad tokie maršrutai nebūtų patrauklūs keleiviams ir aktualūs vežėjams, kadangi jų veikla vykdoma komerciniu pagrindu“. Pažymėtina, kad atsisakius keičiamo kodekso 18 straipsnio 14 dalies 4 punkte nustatyto kriterijaus, nauji vežėjų tolimojo susisiekimo autobusais maršrutai galėtų 100 procentų sutapti su jau esamais kitų vežėjų maršrutais. Nelikus minėto kriterijaus, galėtų padidėti vežėjų konkurencija vykdant keleivių vežimą autobusais komerciškai patraukliuose tolimojo susisiekimo autobusų maršrutuose. Padidėjusi konkurencija, manytina, gali sąlygoti autobusų bilietų kainų sumažėjimą, tačiau svarstytina, ar tokiu atveju atsirastų vežėjų, kurie būtų suinteresuoti naujus tolimojo susisiekimo autobusų maršrutus planuoti vietovėse, kurių neapima (ar tik iš dalies apima) jau esantys komerciškai patrauklūs maršrutai, kas pablogintų pačios paslaugos prieinamumą atitinkamų teritorijų gyventojams. Atsižvelgiant į tai, kyla abejonių, ar projektu siūlomu teisiniu reguliavimu būtų pasiekti projekto aiškinamajame rašte nurodyti projekto tikslai. Svarstytina, ar šie tikslai negalėtų būti pasiekti keičiamo kodekso 18 straipsnio 14 dalies 4 punkte pakeitus naujų maršrutų tapatumo esamiems maršrutams procentą.

2.    Projekto 2 straipsnio pavadinime reikėtų išbraukti perteklinius žodžius „įgyvendinimas ir taikymas“, nes šiame straipsnyje nėra įgyvendinimo ir taikymo nuostatų.

3.    Projektas tikslintinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) – projekto pavadinime reikia išbraukti numerį „NR. I-1628“, nes keičiant kodeksus įstatymų numeriai nenurodomi.

4.    Atsižvelgiant į Kelių transporto kodekse nustatytą Susisiekimo ministerijos kompetenciją, dėl siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės nuomonę.

 

 

Privatinės teisės skyriaus vedėja,

pavaduojanti departamento direktorių                                           Akvilė Dulevičiūtė-Akimovienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Raškauskaitė, tel. +370 5 209 6842, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. +370 5 209 6165, el. p. [email protected]