LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo

Pirmininkui

Viktorui Pranckiečiui

El. paštas [email protected]

                     

 

 


 

      Į 2017-09-27 Nr. SV-S-393

 

 

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

dėl ŽEMĖS ŪKIO PASKIRTIES ŽEMĖS ĮSIGIJIMO ĮSTATYMO NR. IX-1314
4 STRAIPSNIO pakeitimo įstatymo projekto nr. xiiip-1100, ŽEMĖS ĮSTATYMO Nr. I-446 10 IR 40 STRAIPSNIų PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIIIP-1101 ir ŽEMĖS REFORMOS ĮSTATYMO NR. I-1607 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMo PROJEKTo Nr. XIIIP-1102

 

 

2017 m.              d. Nr. 4-01-

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, Lietuvos Respublikos Seimo valdybos prašymu atliko Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1000 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-1100), Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 10 ir 40 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1102 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-1102) ir Lietuvos Respublikos žemės reformos įstatymo Nr. I-1607 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1101 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-1101) antikorupcinį vertinimą.

Atlikus minėtų teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą nenustatyta, kad jie sudarytų tiesiogines sąlygas korupcijai, tačiau kai kurie projektų pasiūlymai gali būti suvokiami ir taikomi nevienodai, tam tikrais atvejais būtų neaišku, kaip juos įgyvendinti. Be to, priėmus minėtų teisės aktų projektus gali nebūti pasiekti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo tikslai, pavyzdžiui, valstybinę žemę naudoti racionaliai, o kai kurių asmenų grupėms sudarytų išskirtines galimybes neskelbiant aukciono įsigyti didelius valstybinės žemės ir miškų plotus.

Dėl Projekto Nr. XIIIP-1100 teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1.         Projekte Nr. XIIIP-1100 siūloma pakeisti Žemės įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostatas ir nustatyti, kad teisę be aukciono pirkti valstybinę žemės ūkio paskirties žemę Vyriausybės nustatyta tvarka turi privačių žemės sklypų savininkai – tarp jų nuosavybės teise valdomų žemės sklypų įsiterpusius ir (ar) su jais besiribojančius valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotus, ne didesnius kaip 10 ha, taip pat didesnius kaip 10 ha, jeigu šiuose valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotuose pagal teisės aktų nuostatas, reglamentuojančias žemės sklypų formavimą, negalima suformuoti racionalių ribų ir dydžio žemės ūkio paskirties žemės sklypų, ir neviršijančius Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodyto ploto.

Manome, kad minėti Projekto Nr. XIIIP-1100 siūlymai svarstytini:

1.1.   Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėtose nuostatose vartojama formuluotė „įsiterpę žemės plotai“ gali būti suvokiama ir taikoma nevienodai, pavyzdžiui: „įsiterpusiais žemės plotais“ gali būti laikoma žemė, nors ir įsiterpusi tarp privačių žemės sklypų, tačiau nuo jų nutolusi dideliu atstumu.

Šiuo atveju atkreiptinas dėmesys į Projektu Nr. XIIIP-1100 keičiamo įstatymo tikslus (užtikrinti, kad Lietuvos nacionalinis turtas – žemės ūkio paskirties žemė būtų naudojama racionaliai, skatinant žemės ūkio veiklą ir konkurencingą žemės ūkį, sudarant sąlygas racionaliai tvarkomoms žemės valdoms suformuoti ir žemės konsolidacijai), kadangi, suteikus galimybę be aukciono įsigyti nuo privačių žemės sklypų nutolusius valstybinės žemės plotus, šie tikslai galimai nebūtų įgyvendinti.

1.2.   Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu galiojančiuose įstatymuose nėra apibrėžtų „racionalių ribų ir dydžių“ žemės sklypų kriterijų ir, nors dalį iš jų galima identifikuoti iš įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų nuostatų[1], šie kriterijai, priėmus Projektą Nr. XIIIP-1100, turėtų būti iš esmės keičiami.

Taigi, nei iš Projekto Nr. XIIIP-1100 ar jo lydimųjų dokumentų, nei iš galiojančių teisės aktų neaišku, kurie valstybinės žemės plotai Projekte Nr. XIIIP-1100 siūlomų Žemės įstatymo nuostatų kontekste laikytini „racionalaus dydžio ir ribų“ (ar atvirkščiai, pagal kokius kriterijus žemės plotai pripažįstami neracionalaus dydžio ir ribų[2]), – tai yra papildomas korupcijos rizikos veiksnys.

2.         Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Seime yra užregistruotas Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIP-1902(4) (toliau – Projektas Nr. XIIP-1902(4)), kuriame nurodytos įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostatos visiškai atitinka galiojančio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 3 punktą, tačiau neaišku, ar Projekto Nr. XIIIP-1100 siūlymais bus keičiamos galiojančio įstatymo, ar Projektu Nr. XIIP-1902(4) siūlomo įstatymo nuostatos.

Specialiųjų tyrimų tarnyba atkreipia dėmesį, kad Projektu Nr. XIIP-1902(4) siūlomu įstatymu naikinami galiojančio Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai, pagal kuriuos teisę įsigyti žemės ūkio paskirties žemės turi tik žemės ūkio veiklą vykdantys fiziniai ir juridiniai asmenys. Be to, pagal galiojančio įstatymo 2 straipsnio 5 dalį ir Projektu Nr. XIIP-1902(4) siūlomo įstatymo 2 straipsnio 2 dalį pareiga užtikrinti įsigytos žemės ūkio paskirties žemės naudojimą žemės ūkio veiklai neprivaloma, kai pagal įstatymą perkami tarp nuosavybės teise valdomų žemės sklypų įsiterpę valstybiniai žemės ūkio paskirties žemės plotai. Atsižvelgdami į tai, manome, kad kyla rizika, jog Projektu Nr. XIIIP-1100 gali būti siekiama pakeisti Projekte Nr. XIIP-1902(4) siūlomą įstatymą ir žemės ūkio veikla neužsiimantiems asmenims padidinti galimybių be aukciono įsigyti didelius valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotus.

Projekto Nr. XIIIP-1100 siūlymai taip pat gali būti svarstomi įstatymo tikslų (užtikrinti, kad Lietuvos nacionalinis turtas – žemės ūkio paskirties žemė būtų naudojama racionaliai, skatinant žemės ūkio veiklą ir konkurencingą žemės ūkį) arba Projekto Nr. XIIP-1902(4) siūlomo įstatymo tikslų (užkirsti kelią žemės ūkio paskirties žemės spekuliacijai, sudaryti sąlygas racionaliai tvarkomoms žemės valdoms suformuoti ir žemės konsolidacijai ir skatinti racionalų žemės ūkio paskirties žemės naudojimą) įgyvendinimo požiūriu.

Dėl Projekto Nr. XIIIP-1101 teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

3.         Projekte Nr. XIIIP-1101 siūloma pakeisti Žemės reformos įstatymo 10 straipsnio 5 dalį ir nustatyti, kad „privatizuotini valstybinėje žemėje esantys miškai, medžių savaiminukais apaugusi ne miško žemė inventorizuota ir įtraukta į apskaitą kaip miškas (toliau – medžių savaiminukais apaugusi ne miško žemė) ir vandens telkiniai, įsiterpę į žemės ūkio paskirties žemės sklypus, gali būti parduodami šių žemės sklypų savininkams, o besiribojantys su žemės ūkio paskirties žemės sklypais valstybinėje žemėje esantys miškai, medžių savaiminukais apaugusi ne miško žemė ir vandens telkiniai gali būti parduodami šių žemės sklypų savininkams, jeigu miškai sudaro atskirus, ne didesnius kaip 1 ha masyvus, medžių savaiminukais apaugusi ne miško žemė sudaro atskirus, ne didesnius kaip 10 ha sklypus, o vandens telkiniai yra iki 1 ha. Šiais atvejais miškai, medžių savaiminukais apaugusi ne miško žemė ir vandens telkiniai parduodami be aukciono žemės sklypų savininkams, nesilaikant šiame straipsnyje nustatytos eilės.“

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėti Projekto Nr. XIIIP-1101 siūlymai svarstytini:

3.1.   Projekto Nr. XIIIP-1101 siūlymuose vartojama sąvoka (formuluotė) „medžių savaiminukais apaugusi ne miško žemė, inventorizuota ir įtraukta į apskaitą kaip miškas“ atitinka Lietuvos Respublikos miškų įstatymo 2 straipsnio 8 dalyje nustatytos „miško“ sąvokos kriterijus, todėl manome, kad Projekto Nr. XIIIP-1101 siūlymai yra tiesiogiai susiję su valstybinėje žemėje esančių miškų pardavimu. Šią nuomonę patvirtina Medžių savaiminukais apaugusios ne miško žemės inventorizacijos ir įtraukimo į apskaitą tvarkos aprašo[3], patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2012 m. gegužės 8 d. įsakymu Nr. D1-409/3D-331, 7 punkto nuostatos, pagal kurias kaip miškas medžių savaiminukais apaugę ne miško žemės plotai inventorizuojami tik tais atvejais, kai medžių savaiminukų vidutinis amžius ne mažesnis kaip 20 metų, o žemės plotai atitinka Miškotvarkos darbų vykdymo instrukcijoje nustatytus reikalavimus miškui.

Taigi, jei būtų priimtas Projektas Nr. XIIIP-1101, asmenims, į kurių žemės ūkio paskirties žemės sklypus yra įsiterpę arba su jais besiriboja savaiminukais apaugę miškai, būtų sudaromos galimybės be aukciono įsigyti iki 10 ha ploto valstybinėje žemėje esančius miškus.

3.2.   Atsižvelgdami į tai, kad Projekto Nr. XIIIP-1101 siūlymų esmė yra miško pardavimo galimybių išplėtimas tam tikrai asmenų grupei, atkreipiame dėmesį, kad priėmus Projektą Nr. XIIIP-1101 susidarytų sąlygos nevienodai interpretuoti Žemės reformos įstatymo 10 straipsnio 5 dalies nuostatas, kadangi vienos minėto straipsnio dalies nuostatos reglamentuotų atskirų ne didesnių kaip 1 ha miškų masyvų, o kitos – savaiminukais apaugusių ne didesnių kaip 10 ha miško sklypų pardavimą. Taigi, priėmus Projektą Nr. XIIIP-1101, nebūtų aišku, kurios konkrečios nuostatos ir kuriais atvejais turėtų būti tiesiogiai taikomos.

3.3.   Aukščiau išdėstyta (3.2) pastaba suponuoja nuomonę, kad priėmus Projektą Nr. XIIIP-1101 ir siekiant įgyvendinti Žemės reformos įstatymo 10 straipsnio 5 dalies nuostatas ir priimti sprendimus dėl valstybinėje žemėje esančių miškų pardavimo kiekvienu konkrečiu atveju turėtų būti konstatuojamas faktas, ar miškas yra „savaiminukais apaugusi miško žemė“, ar ne.

Nei iš Projekto Nr. XIIIP-1101, nei iš jo lydimųjų dokumentų neaišku, ar tokia procedūra bus taikoma ir kas (jeigu bus taikoma) priims atitinkamus sprendimus. Be to, jeigu įgyvendinant Projekto Nr. XIIIP-1101 nuostatas tokia procedūra bus taikoma, nenurodoma, kaip bus išvengiama rizikos dėl sprendimus priimančių asmenų neobjektyvaus elgesio, pavyzdžiui, kai pasodintas miškas iš esmės neatitinka „savaiminukais apaugusio miško“ kriterijaus.

Dėl Projekto Nr. XIIIP-1102 teikiame šią pastabą:

4.         Pritardami Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2017 m. rugsėjo 20 d. išvados dėl Projekto Nr. XIIIP-1102 2 pastabai manome, kad Projekto Nr. XIIIP-1102 1 straipsnyje siūlomos įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 4 punkto nuostatos gali būti suvokiamos nevienodai: arba Vyriausybė nenustato įsiterpusių tarp privačių žemės sklypų valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų dydžių, arba Projekte Nr. XIIIP-1102 siūloma naikinti įstatymo nuostatą, kuri suteikia teisę privačių žemės sklypų savininkams be aukciono įsigyti tarp jų įsiterpusius valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus, – tai laikytina korupcijos rizikos veiksniu.

Siekdami teisinio aiškumo, siūlome minėtas Projekto Nr. XIIIP-1102 nuostatas patikslinti.

 

Direktorius                                                                                          Saulius Urbanavičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gintas Kerbelis, tel. (8 706) 63 294, el. p. [email protected]  



[1] Šiuo metu įsiterpusių žemės sklypų, kurie gali būti parduodami be aukciono privačių žemės sklypų savininkams kriterijus nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 18 d. nutarimas Nr. 236 „Dėl valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų pardavimo ir nuomos“ (toliau – Nutarimas) ir juo patvirtintos Valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų pardavimo taisyklės (toliau – Taisyklės), pagal kuriuos parduodami laisvos valstybinės žemės plotai, tinkami naudoti žemės ūkio veiklai, įsiterpę tarp privačių žemės sklypų, ne didesni kaip 0,04 ha, esantys po 1995 m. birželio 1 d. miestams priskirtose teritorijose, ir ne didesni kaip 1 ha, esantys kaimo gyvenamosiose vietovėse, jeigu šiuose valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotuose pagal teisės aktų nuostatas, reglamentuojančias žemės sklypų formavimą, negalima suformuoti racionalių ribų ir dydžio žemės ūkio paskirties žemės sklypų (Nutarimo 2.3.3 ir Taisyklių 51 punktai).

[2] Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, atsižvelgiant į tai, kad priėmus Projektą Nr. XIIIP-1100 būtų sudaromos prielaidos įsigyti iki Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodyto ploto (t. y. nuo 10 ha iki 300 ha) valstybinės žemės sklypus, sunkiai suvokiama, kad tokio dydžio žemės plotuose nebūtų galima suformuoti objektyviai racionalių ribų ir dydžio ūkio paskirties žemės sklypų.

[3] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.424370/gZVefDPQAP.