LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO  KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBĖS ĮMONIŲ ĮSTATYMO NR. I-722 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-4084

 

2020-06-17 Nr. 108-P-25

 

                                                                                                                         Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas R. Sinkevičius, pirmininko pavaduotojas D. Kreivys; nariai: A. Baura, E. Gentvilas, Z.Jediskij, A. Kupčinskas, B. Matelis, R.Miliūtė,  V.Poderys, J. Razma, R.Žemaitaitis. Komiteto biuro: vedėja R. Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, I. Jurkšuvienė, Ž. Klimka; padėjėja Z. Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: ekonomikos ir inovacijų ministro pareigas laikinai einantis energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas, ekonomikos ir inovacijų viceministrė Jekaterina Rojaka, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Įmonių politikos departamento direktorius Vaidotas Rudokas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2019-11-05

1

 

 

1.                  Projekto 1 straipsnio 1 dalimi Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo (toliau - keičiamo įstatymo) 10 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,valdybos, kurios konkrečią sudėtį, vadovaudamosi šiuo straipsniu, nustato įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, nariais turi būti skiriami:“. Minėta nuostata nėra pakankamai aiški, nes neaišku, ar valstybės ar savivaldybės įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija turėtų nustatyti personalinę valdybos sudėtį, ar konkrečias asmenų, nurodytų keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose, proporcijas valdybos sudėtyje. Atsižvelgus į tai, projekto nuostata tikslintina. Be to, tuo atveju, jeigu turimas tikslas nustatyti atitinkamas proporcijas, tai nėra aišku, kokiais konkrečiai kriterijais remiantis įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija tokias proporcijas nustatytų. Projektą reikėtų papildyti, nustatant aiškius tokių proporcijų nustatymo kriterijus. Kitu atveju, siūlomas teisinis reguliavimas galėtų kelti abejonių dėl jo atitikimo valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principams, nustatytiems Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 9 straipsnyje.

Pritarti.

1 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 10 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Valdybos, kurios konkrečią sudėtį, vadovaudamasi šiuo straipsniu, nustato įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, nariais turi būti skiriami:“

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2019-11-05

1

 

 

2.                  Projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad valdybos nariu negali būti skiriamas įmonės vadovas. Galiojančio keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad valdybos nariu gali būti skiriamas ir įmonės vadovas. Taigi galiojančiame įstatyme nustatyta daug lankstesnė formuluotė, leidžianti valstybės ir savivaldybės įmonės teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai, įvertinus visas aplinkybes, pačiai nuspręsti, ar skirti įmonės vadovą valdybos nariu. Tuo tarpu pagal projektu siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą valstybės ir savivaldybės įmonių savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija tokios galimybės neturėtų. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar siūlomas nustatyti ribojimas atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 ir 5 punktuose nustatytus teisėkūros tikslingumo ir efektyvumo principus.

Pritarti.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2019-11-05

1

 

 

3.                  Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar, įsigaliojus įstatymui, turėtų būti keičiamos įmonių valdybų sudėtys, atsižvelgiant į įmonių savininko teises ir pareigas įgyvendinančių institucijų nustatytas naujas atskirų asmenų grupių atstovavimo valdybose proporcijas bei į tai, kad vadovaujantis projekto 1 straipsnio 3 dalies nuostatomis valdybos nariu negalėtų būti skiriamas įmonės vadovas, ar iki įstatymo įsigaliojimo sudarytos valdybos atliktų savo funkcijas iki kadencijos, kurioms jos sudarytos, pabaigos arba iki bus sudarytos naujos valdybos. Atsižvelgus į tai, projekto 2 straipsnis turėtų būti pildytinas įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, o jo pavadinimą siūlytume dėstyti taip: ,,2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas“.

Pritarti.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2019-11-05

2

 

 

4.                  Projekto  2 straipsnio 1 dalyje po žodžio ,,įstatymas“ įrašytini žodžiai ,,išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

Pritarti.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2019-11-05

 

 

 

5.                  Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės įmonės savininkė yra valstybė. Valstybės įmonės savininko teises ir pareigas valstybė įgyvendina per Vyriausybės įgaliotą valstybės instituciją. Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės turto savininko funkcijas įgyvendina Lietuvos Respublikos Seimas ir Vyriausybė įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar dėl teikiamo įstatymo projekto nereikėtų gauti Vyriausybės išvados.

Susipažinta.

Vyriausybės išvados nuspręsta neprašyti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Specialiųjų tyrimų tarnyba,

2020-06-11

 

 

 

Atlikus Projekto antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad valstybės ir savivaldybės įmonių savininko teises ir pareigas įgyvendinančioms institucijoms bus suteikta diskrecinė teisė savo nuožiūra spręsti, kokios kategorijos asmenys sudaro valstybės ir savivaldybės įmonių valdybų daugumą. Jeigu įmonių valdybų daugumą sudarytų valstybės tarnautojai, kiltų rizika dėl valdybose priimamų sprendimų objektyvumo ir skaidrumo. Taip pat Projekto nuostatos galimai neatitinka tarptautinių organizacijų rekomendacijų dėl valstybei ir savivaldybėms priklausančių įmonių valdymo.

Dėl Projekto teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1.              Projekte siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įmonių įstatymo (toliau – Įstatymas) 10 straipsnio 2 dalį ir nustatyti, kad vadovaujantis Įstatymo 10 straipsniu valdybos konkrečią sudėtį nustato įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija.

Atsižvelgiant į Įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 5 punkto nuostatas[1] (suponuojančias nuomonę, kad sprendimus dėl konkrečių asmenų skyrimo į įmonės valdybą priima įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija) minėtų Projekto siūlymų esmė – įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai suteikti teisę spręsti dėl konkrečių valdybos narių kategorijų, t. y. valstybės tarnautojų, darbuotojų atstovų ir kitų fizinių asmenų, proporcijų nustatymo.

Nei iš Projekto, nei iš galiojančio teisinio reglamentavimo neaišku, pagal kokius kriterijus (ir kuo vadovaudamasi) įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija tokias proporcijas kiekvienu konkrečiu atveju nustato. Siekdami teisinio aiškumo ir kad nesusidarytų sąlygos nepagrįstų sprendimų priėmimui, siūlome Projekte tai atskleisti.

2.              Projekto siūlymai dėl Įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 2 punkto pakeitimo (Projektu keičiama galiojančio Įstatymo nuostata, kad fiziniai asmenys turi sudaryti ne mažiau kaip 1/2 įmonės įstatuose nurodyto valdybos narių skaičiaus ir siūloma nustatyti, kad fiziniai asmenys valdyboje sudarytų ne mažiau kaip 1/5 valdybos narių skaičiaus) (pabrauktas tekstas – Projekte siūlomi pakeitimai) ir aukščiau išdėstytoje pastaboje nurodyti argumentai leidžia daryti išvadą, kad įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai bus suteikta diskrecinė teisė spręsti, kokios kategorijos asmenys sudarys valdybos daugumą.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėti Projekto siūlymai svarstytini keliais aspektais:

2.1.        Vykdydama minėtus Projekto siūlymus įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija galėtų nuspręsti, kad įmonės valdybos daugumą sudaro valstybės tarnautojai.

Nepaneigdami Projekto aiškinamajame rašte dėl minėtų Projekto siūlymų pateiktų Projekto rengėjų argumentų, manome, jog situacija, kai įmonės valdybos daugumą sudaro valstybės tarnautojai, gali sukelti riziką. Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija šiuo atveju galėtų daryti netiesioginį poveikį įmonės valdybos priimamiems sprendimams, pavyzdžiui, jeigu valstybės tarnautojai būtų įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos ar jai pavaldžios įstaigos darbuotojai. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar tokių valdybų priimami sprendimai (kuriuos lemia valdybos narių dauguma) visais atvejais būtų objektyvūs, o sprendimų priėmimo procedūros – skaidrios.

2.2.        Priėmus Projekto siūlymus tik nuo įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos sprendimo priklausytų, kiek valdybos narių sudarytų kiti fiziniai asmenys.

Atkreipiame dėmesį į Įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje valdybos nariams – fiziniams asmenims keliamus ir jų nepriklausomumą užtikrinančius reikalavimus[2], kurie dėl tokių asmenų daugumos valdybose padeda užtikrinti valdybos priimamų sprendimų objektyvumą.

Šiuo atveju svarstytina, ar Projektu sumažinus privalomą įmonių valdybose esančių nepriklausomų fizinių asmenų kriterijų visais atvejais bus užtikrinamas šio tikslo įgyvendinimas.

3.              Galiojančio Įstatymo nuostatos[3] įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai suteikia teisę atšaukti visus ar pavienius valdybos narius nepasibaigus laikotarpiui, kuriam valdyba buvo sudaryta. Kadangi (paprastai) įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančioms institucijoms vadovauja asmenys, esantys politinių partijų nariais ir atstovaujantys jų interesams, pokyčiai su politika susijusiuose visuomeniniuose santykiuose (pavyzdžiui, kitos politinės partijos atstovo skyrimas vadovauti įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai) gali turėti reikšmės ir įmonių valdybų sudėties pasikeitimui.

Dėl minėtos priežasties gali kilti rizika, kad Projekto siūlymų priėmimas lems įmonių valdybose (ypač tais atvejais, jeigu jos narių daugumą sudaro politinio pasitikėjimo valstybės tarnautojai) priimamų sprendimų politizavimą ir galimą neobjektyvumą, neužtikrins valstybės ir savivaldybės įmonių veiklos nuoseklumo.

4.              Neaišku, ar priėmus Projektą jo nuostatos būtų taikomos valstybės ir savivaldybių įmonėse jau sudarytų ir veikiančių valdybų nariams. Siekiant teisinio aiškumo šis klausimas turėtų būti Projekte išsprendžiamas.

5.              Atkreipiame dėmesį, kad pagal Įstatymo 11 straipsnio 8 dalies nuostatas, „jeigu įmonės vadovas buvo paskirtas įmonės valdybos nariu, atšaukus jį iš vadovo pareigų, jis atšaukiamas ir iš įmonės valdybos narių“. Kadangi priėmus Projektą šios nuostatos nederėtų su Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies nuostatomis, Projekte turėtų būti sprendžiamas ir minėtų Įstatymo nuostatų pakeitimo klausimas.

6.              Nors Projekto aiškinamajame rašte Projekto siūlymai argumentuojami tarptautinių organizacijų (Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO, angl. OECD) ir kt.) rekomendacijomis, atkreipiame dėmesį į EBPO rekomendacijas valstybės valdymo įmonių valdybų sudarymui (angl. OECD Guidelines on corporate governance of state-owned enterprises), pagal kurias valstybės valdymo įmonių valdybos sudėtis turi užtikrinti objektyvius ir nepriklausomus sprendimus; valdybos nariai neturėtų veikti kaip juos skyrusių institucijų atstovai, o valdybos turėtų būti apsaugotos nuo politinio kišimosi. 2018 m. liepos 26 d. EBPO Lietuvos pažangos vertinime akcentuojama Lietuvos pažanga didinant valstybės valdymo įmonių veiklos nepriklausomumą, įskaitant didesnį nepriklausomų narių skaičiaus valstybės valdomų įmonių valdybose įvedimą. Tarp prioritetinių rekomendacijų EBPO Lietuvai siūlo toliau didinti valstybės valdomų įmonių valdybų narių nepriklausomumą, o siekiant išspręsti likusias problemas, susijusias su ribota valstybės valdomų įmonių nepriklausomybe nuo jas valdančių ministerijų  siūloma pirmenybę teikti praktikos, kai įmones valdančios ministerijos nurodo, kaip balsuoti į valdybas paskirtiems valstybės tarnautojams, panaikinimui.

Atsižvelgdami į aukščiau išdėstytose 1 – 3 pastabose pateiktus argumentus manytume, kad Projektu siūlomos nuostatos neatitinka minėtų rekomendacijų įgyvendinimo, todėl Projektu siūlomų nuostatų priėmimas gali sukelti neigiamus padarinius Lietuvos, kaip EBPO narės, reputacijai.

Pritarti.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2020-06-10

 

 

 

Gąžinti įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms pritarė komitetas, taip pat, įvertinus tai, kad galiojančio keičiamo įstatymo nuostatos neriboja nepriklausomų ir kompetentingų valdybos narių pritraukimo į valdybas ir veiklos jose, depolitizuoja, skaidrina ir efektyvina valdybų darbą, numato galimybę, o ne imperatyvą, kad įmonės vadovas, kaip asmuo, kuris veikia įmonės ir jos akcininkų naudai, įmonę ir jį sieja išskirtiniai pasitikėjimo santykiai, galėtų būti ir valdybos nariu, todėl įstatymo projektu teikiami pakeitimai iš esmės sudarytų sąlygas deefektyvinti valdybų darbą, didinti jų politinę priklausomybę.

Pritarti.

 

2.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2020-06-10

 

 

 

Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui XIIIP-4084 ir pasiūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui patobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė.

Nepritarti.

Įstatymo projektą siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1. Sprendimas:  grąžinti  įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti pagal gautas pastabas ir pasiūlymus, bei įvertinant komiteto priimtus sprendimus dėl valstybės ir savivaldybių valdomų įmonių valdysenos tobulinimo.

 

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: 10 „už“; - „prieš“ 1 „susilaikė“.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: V.Poderys.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

PRIDEDAMA. Priedų nėra.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Rimantas Sinkevičius

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris 



[1] Įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 5 punktas nustato, kad „Įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija: 5) skiria ir atšaukia valdybos narius, jeigu sudaroma valdyba“.

[2] Įstatymo 10 straipsnio 4 dalis nustato, kad valdybos nariu gali būti tik toks fizinis asmuo, kuris atitinka visus šiuos bendruosius reikalavimus: 1) turi aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą išsilavinimą; 2) yra nepriekaištingos reputacijos; 3) nesusijęs su kitais juridiniais asmenimis ryšiais, dėl kurių galėtų kilti interesų konfliktas.

[3] Pagal Įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 5 punktą įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija skiria ir atšaukia valdybos narius, jeigu sudaroma valdyba, o pagal Įstatymo 10 straipsnio 10 dalies nuostatas įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija gali atšaukti visus ar pavienius valdybos narius nepasibaigus laikotarpiui, kuriam valdyba buvo sudaryta.