LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS ĮSTATYMO NR. I-464 PAPILDYMO 301 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2017-12-12 Nr. XIIIP-1468

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.         Projekto 1 straipsniu siūloma Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo (toliau –keičiamas įstatymas) 301 straipsnio 1 dalyje nustatyti, kad „Vyriausybė gali steigti biudžetines įstaigas, kurios centralizuotai vykdo viešojo sektoriaus subjektų bendrųjų funkcijų (buhalterinės apskaitos, dokumentų valdymo, personalo administravimo ir kt.) dalį. Šių funkcijų apimtį nustato Vyriausybė“. Siūloma nuostata diskutuotina.

Pirma, projekte nėra siūloma nustatyti baigtinio viešojo sektoriaus bendrųjų funkcijų sąrašo. Todėl taikant įstatymą, gali būti nevienodai aiškinama, kurios dar funkcijos be išvardintųjų projekte gali būti priskiriamos prie viešojo sektoriaus subjektų bendrųjų funkcijų. Jokių priskyrimo kriterijų projekte nėra siūloma nustatyti, taip pat nėra pateikiamas viešojo sektoriaus bendrųjų funkcijų apibrėžimas. Be to, siekiant aiškumo, įstatymuos tokių trumpinių kaip ,,ir kt.“ ir panašiai reikėtų vengti vartoti. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekte nereikėtų pateikti viešojo sektoriaus bendrųjų funkcijų apibrėžimo arba pateikti baigtinį viešojo sektoriaus bendrųjų funkcijų sąrašą.

Antra, atkreipiame dėmesį, kad pagal Biudžetinių įstaigų įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje pateiktą biudžetinės įstaigos sampratą, biudžetinė įstaiga yra ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo, įgyvendinantis valstybės ir savivaldybės funkcijas. Tuo tarpu  projektu keičiamame įstatyme siūloma nustatyti, kad Vyriausybė galėtų steigti biudžetines įstaigas, kurios vykdytų ne valstybės funkcijas, bet centralizuotai vykdytų viešojo sektoriaus subjektų bendrąsias funkcijas.  Atsižvelgus į tai, projekto nuostatos derintinos su Biudžetinių įstaigų įstatymo 2 straipsnio 1 dalies nuostatomis.

Trečia, kartu su projektu teikiamame Viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 10 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 111straipsniu įstatymo projekte (reg. Nr. XIIIP-1467) siūloma nustatyti, kad viešųjų įstaigų, kurių savininkas arba dalininkas yra valstybė arba savivaldybė, funkcijos gali būti atliekamos centralizuotai, sprendimą dėl biudžetinės įstaigos (įstaigų), kuri (kurios) centralizuotai atliktų bendrųjų funkcijų (buhalterinės apskaitos, dokumentų valdymo, personalo administravimo ir kt.) dalį priima Vyriausybė arba savivaldybės taryba. Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo 2 straipsnio 22 dalyje pateikiamas viešojo sektoriaus subjektų sąvokos apibrėžimas. Atkreiptinas dėmesys, kad ne visos viešosios įstaigos, kurių savininkas arba dalininkas yra valstybė arba savivaldybė, gali būti laikomos viešojo sektoriaus subjektais. Atsižvelgiant į tai, įsigaliojus projektu siūlomoms nuostatoms, būtų neaišku, kokia biudžetinė įstaiga galėtų atliktų viešųjų įstaigų, kurios nebūtų laikomos viešojo sektoriaus subjektais, centralizuotą bendrųjų funkcijų administravimą.

2.         Projekto 1 straipsniu siūloma keičiamas įstatymo 301 straipsnio 2 dalyje nustatyti, kad „Vyriausybė gali steigti biudžetines įstaigas, kurios centralizuotai vykdo kitas, nei šio straipsnio 1 dalyje nustatytas, įstaigų, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina Vyriausybė arba jos įgaliota institucija, funkcijas“. Siūloma nuostata tikslintina.

Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 301 straipsnio 1 dalyje išvardijamos centralizuotai vykdomos viešojo sektoriaus subjektų bendrosios funkcijos neturi baigtinio sąrašo - buhalterinės apskaitos, dokumentų valdymo, personalo administravimo ir kt. Todėl iš projekto nuostatų nėra aišku, kokias „kitas“ nei šio keičiamo įstatymo straipsnio 1 dalyje išvardintas centralizuotai vykdomas funkcijas turima omenyje. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos. Šiame kontekste pažymėtina ir tai, kad pagal Biudžetinių įstaigų įstatyme nustatytą teisinį reguliavimą biudžetinės įstaigos gali būti steigiamos tik valstybės funkcijoms įgyvendinti.

3.         Vadovaujantis teisės aktų aiškumo ir sistemiškumo principais, siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 301 straipsnio 1 dalyje skliaustuose pateiktą tekstą išbraukti ir keičiamame įstatyme įtvirtinti bendrųjų  funkcijų sąvoką.

4.         Teikiamu įstatymo projektu keičiamame įstatyme siūlome nustatyti Vyriausybės teisę steigti biudžetines įstaigas, kurios centralizuotai vykdytų viešojo sektoriaus subjektų bendrąsias bei kitas funkcijas. Biudžetinių įstaigų veikla yra finansuojama iš valstybės biudžeto ir atitinkamų valstybės pinigų fondų lėšų. Vyriausybė pagal įstatymus yra atsakinga už valstybės biudžeto pajamų ir išlaidų planavimą. Lėšos naujai steigiamų biudžetinių įstaigų veiklos finansavimui turėtų būti numatytos valstybė biudžete. Atsižvelgus į tai, bei į tai, kad Seime šiuo metu yra svarstomas 2018 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektas reg. Nr. XIIIP-1227, dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų prašyti Vyriausybės išvados.

5.         Projekto nuostatos įsigaliotų kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su projektu teikiamuose Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 10, 11, 14 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 103 straipsniu įstatymo projekto, reg. Nr. XIIIP-1351, Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 2 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIIIP-1352, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo Nr. VIII-1234 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIIIP-1353, Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 481 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIIIP-1354, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo Nr. I-1113 papildymo 91 straipsniu įstatymo projekto, reg. Nr. XIIIP-1466 ir Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 10 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 111 straipsniu įstatymo projekto, reg. Nr. XIIIP-1467, įsigaliojimo data numatyta 2018 m. birželio 1 d. Atsižvelgiant į tai, projekto įsigaliojimo data derintina su kartu teikiamais projektais.

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Bakutis, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 61 65, el. p. [email protected]