LIETUVOS RESPUBLIKOS BIUDŽETO SANDAROS ĮSTATYMO NR. I-430 1, 4, 5 IR 11 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 186 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų Įstatymų projektų tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 1, 4, 5 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – BSĮ pakeitimo projektas) ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 186 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – ANK pakeitimo projektas) (toliau kartu – Įstatymų projektai) parengti siekiant sudaryti galimybę tam tikriems asignavimų valdytojų vadovams įgalioti kitus asmenis (ministerijose – ministerijų kanclerius, teismuose – teismų kanclerius ir savivaldybių administracijose – jų įgaliotus asmenis) atlikti Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme nustatytas asignavimų valdytojų teises ir pareigas. Kartu BSĮ pakeitimo projektu siekiama nustatyti, kokios išlaidos ginant valstybės interesus galėtų būti apmokamos iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės rezervo lėšų.
2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymų projektus parengė Lietuvos Respublikos finansų ministerija (Finansų ministerijos Viešųjų finansų sistemos valdymo grupės (vadovė Asta Butrimė, tel. (8 5) 239 0090, el. p. asta.butrime@finmin.lt) patarėja Aušra Kolpakovienė, tel. (8 5) 239 0078, el. p. [email protected]).
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai
Galiojantis Biudžeto sandaros įstatymas nenumato galimybės tokių asignavimų valdytojų kaip ministerijos, teismai ir savivaldybių administracijos vadovams įgalioti kitus asmenis įgyvendinti Biudžeto sandaros įstatyme šių asignavimų valdytojų (įstaigų) vadovams nustatytas pareigas ir naudotis jiems suteiktomis teisėmis. Pažymėtina, kad ankstesnės redakcijos Biudžeto sandaros įstatyme tokia galimybė (t. y. ministerijose, teismuose ir savivaldybių administracijose įgalioti tam tikrus asmenis įgyvendinti asignavimų valdytojų teises ir pareigas) buvo numatyta. Atitinkamai galiojančiame Administracinių nusižengimų kodekse atsakomybė už biudžeto asignavimų paskirstymo ir (ar) panaudojimo tvarkos pažeidimą numatyta asignavimų valdytojų, t. y. įstaigų, vadovams.
Nesant galimybės ministerijose, teismuose ir savivaldybių administracijose įgalioti kitus, nei įstaigos vadovas, asmenis įgyvendinti šių asignavimų valdytojų vadovų teises ir pareigas (pavyzdžiui, tvirtinti biudžeto programų sąmatas, jas einamaisiais metais tikslinti ir pan.), minėtų įstaigų vadovams ženkliai padidėtų administracinė našta.
Pagal galiojantį Biudžeto sandaros įstatymą, vienas iš Vyriausybės rezervo lėšų naudojimo atvejų – arbitražų ar teismų sprendimams, kuriais iš Lietuvos valstybės priteistos mokėtinos sumos, vykdyti, taip pat kitoms išlaidoms ginant valstybės interesus padengti. Konkretūs atvejai ar kriterijai, kuriems esant iš Vyriausybės rezervo lėšų apmokamos valstybės interesų gynimo išlaidos, nenustatyti.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Siūlomos Įstatymų projektų nuostatos:
- BSĮ pakeitimo projektu siūloma numatyti galimybę Biudžeto sandaros įstatymo 4 ir 5 straipsniuose nustatytas teises ir pareigas įgyvendinti valstybės biudžeto asignavimų valdytojų vadovams ar ministerijose jų galiotiems ministerijų kancleriams, teismuose jų galiotiems teismų kancleriams ir savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojų vadovams ar savivaldybių administracijose jų įgaliotiems asmenims;
- BSĮ pakeitimo projektu siūloma suderinti Biudžeto sandaros įstatymo 1 ir 5 straipsnių nuostatas su 4 straipsnio nuostatomis, kad nustatomos asignavimų valdytojų vadovų ir ministrų valdymo sričių įstaigų vadovų pareigos, teisės ir atsakomybės;
- BSĮ pakeitimo projektu siūloma naudoti Vyriausybės rezervo lėšas valstybės interesams ginti, Lietuvos Respublikos Vyriausybė priima tokį sprendimą;
- ANK pakeitimo projektu siūloma papildyti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 186 straipsnį – numatyti atsakomybę už biudžeto asignavimų paskirstymo ir (ar) panaudojimo tvarkos pažeidimus ne tik asignavimų valdytojų vadovams, bet ir jų įgaliotiems asmenims.
Siūloma, kad Įstatymų projektai įsigaliotų nuo jų priėmimo dienos, o BSĮ pakeitimo projekto nuostatos būtų taikomos rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 ir vėlesnių metų biudžeto patvirtinimo įstatymų projektus, juos tvirtinant, vykdant, vertinant ir kontroliuojant jų vykdymą. Siūlomos nuostatos suderintos su galiojančiomis Biudžeto sandaros įstatymo ir Administracinių nusižengimų kodekso nuostatomis.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant Įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jų rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus Įstatymų projektus, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės viešojo valdymo sistemai (viešajam administravimui)
Įstatymų projektai neturės neigiamos įtakos viešojo valdymo sistemai (viešajam administravimui).
7. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymų projektai neturės įtakos kriminogeninei situacijai.
8. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymų projektai neturės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
9. Ar Įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
Įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
10. Įstatymų įtraukimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus Įstatymų projektus, kitų įstatymų keisti nereikės.
11. Ar Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o Įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymų projektuose neapibrėžiama naujų sąvokų.
12. Ar Įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymų projektai Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams neprieštarauja.
13. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti
Priėmus Įstatymų projektus, įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.
14. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti
Įstatymų projektams įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto ar savivaldybių biudžetų lėšų neprireiks.
15. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Specialistų vertinimų ir išvadų negauta.
16. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia Įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, taip pat Europos žodyno „Eurovoc“ terminai, temos bei sritys
„Biudžeto sudarymas“, „vidutinės trukmės biudžetas“.