LIETUVOS RESPUBLIKOS
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-2032 2, 6, 9 STRAIPSNIŲ IR 2, 5 PRIEDŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-3420 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-2233
2022-12-07 Nr. 108-P-55
Vilnius
1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius, komiteto pirmininko pavaduotojas G.Paluckas; komiteto nariai: A.Bagdonas, V.Fiodorovas, D.Labanavičius, A.Kupčinskas, L.Mogenienė, A.Nekrošius, I.Pakarklytė, P.Saudargas, L.Savickas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė, Ž. Klimka; padėjėja Z. Jodkonienė. Kviestieji asmenys: Susisiekimo ministerijos kancleris R.Dilba, Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės patarėja A.Krasočkienė,VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija direktorius R.Lipkevičius, Asociacijos Lietuvos keliai vykdantysis direktorius Š.Frolenko.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
1 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
|
|
|
1. Projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo įstatymo pavadinime brauktini žodžiai „ĮSTATYMO NR. XIII-3420 PAKEITIMO“.
|
Pritarti |
Projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo įstatymo pavadinimą išdėstyti taip: KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-2032 2, 6, 9 STRAIPSNIŲ IR 2, 5 PRIEDŲ PAKEITIMO ir įstatymo papildymo 61 STRAIPSNIU įstatymas“ |
2 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
1 |
|
|
2. Kalbiniu ir redakciniu aspektais tikslintina nauja redakcija dėstomo įstatymo 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalis, nes kelių naudotojo pareiga mokėti rinkliavą bei jos mokėjimas turėtų būti registruojami ir atliekami sistemoje, o ne „pagal“ sistemą.
|
Pritarti. |
Nauja redakcija dėstomo įstatymo 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalį (po tikslinimų 2 dalis): „Elektroninės kelių rinkliavos informacinė sistema – informacinė sistema, kurioje registruojama kelių naudotojų mokėtina elektroninė kelių rinkliava.“ |
3 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
1 |
|
|
3. Nauja redakcija dėstomo įstatymo 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 11 dalyje vietoj žodžių „jam nustatytas pareigas ir teises“ įrašytini žodžiai „jam suteiktą kompetenciją“.
|
Nepritarti |
Siūloma naudoti „jam nustatytas pareigas ir teises“, kadangi 2019 m. kovo 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2019/520 dėl elektroninių kelių rinkliavos sistemų sąveikumo, kuria sudaromos palankesnės sąlygos tarpvalstybiniu lygmeniu keistis informacija apie kelių rinkliavų nesumokėjimo atvejus Sąjungoje 6 straipsnyje ir Susisiekimo ministro 2007-02-20 įsakymu Nr. 3-35 (2021-12-20 įsakymo Nr. 3-561 redakcija) patvirtintame Bendrųjų elektroninių kelių rinkliavos sistemų sąveikumo, kelių naudotojo mokesčio ir kelių rinkliavos sistemų reikalavimų aprašo IV skyriuje apibrėžiamos rinkliavos rinkėjo teisės ir pareigos, o ne kompetencijos. |
4 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
1 |
|
|
4. Siekiant teisinio aiškumo, nauja redakcija dėstomo įstatymo 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 1 punkto a papunktyje siūlome prieš žodį „vienai“ įrašyti žodį „bent“, nes siūloma redakcija suponuoja, kad žemės ūkio veiklos subjekto veikla turi būti priskiriama tik vienai konkrečiai iš šiame papunktyje nurodytų ekonominės veiklos grupių.
|
Pritarti |
Atsižvelgiant į Seimo Kaimo reikalų komiteto išvadą pakeistas 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 1 punkto a papunktis ir ši pastaba nebeaktuali.
|
5 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
2 |
|
|
5. Svarstytina, ar nauja redakcija dėstomo įstatymo 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 6 dalies 4 punkte nereikėtų išbraukti žodžių „Lietuvos Respublikos Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teritorijoje“, nes jie implikuoja ne tai, kad bus vertinama Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjų atitiktis įstatyme nustatytiems reikalavimams, o tai, kad Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjų atitiktis įstatyme nustatytiems reikalavimams bus vertinama valstybinės reikšmės kelių tinkle. Pažymėtina, kad siūlomos nuostatos turinys iš viso nėra aiškus, nes reikalavimai paslaugų teikėjui, įtvirtinti keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalyje, nėra susiję tiesiogiai su kelių tinklu apskritai).
|
Pritarti |
Nauja redakcija dėstomo įstatymo 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 6 dalies 4 punktą išdėstyti taip: „4) Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjams registruoti ir jų atitikčiai nustatytiems reikalavimams vertinti.“ |
6 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
3 |
|
|
6. Siekiant teisinio aiškumo bei derinant projekto nuostatas su Lietuvos Respublikos įstatymuose vartojama terminija, nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalies nuostatą iki dvitaškio siūlome dėstyti taip: „Lietuvos Respublikoje registruoti juridiniai asmenys, pateikę registracijos prašymą, Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinėje sistemoje įregistruojami Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjais, jeigu jie atitinka šiuos reikalavimus:“. |
Pritarti |
Nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalį iki dvitaškio išdėstyti taip: „Lietuvos Respublikoje registruoti juridiniai asmenys, pateikę registracijos prašymą, Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinėje sistemoje įregistruojami Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjais, jeigu jie atitinka šiuos reikalavimus:“ |
7 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
3 |
|
|
7. Nėra aišku, kaip būtų vertinama juridinių asmenų atitiktis tokiam neapibrėžtam nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalies 3 punkte įtvirtintam reikalavimui turėti kompetencijos teikti elektroninės rinkliavos paslaugas. Pažymėtina, kad su asmenų teise užsiimti tam tikras ūkine veikla susiję įstatyminiai reikalavimai turi būti išdėstyti aiškiai, konkrečiai ir suprantamai, ir tik taip būtų užtikrinamas tinkamas jų taikymas. Be to, šiame punkte taip pat reikėtų atskleisti, kas būtų laikomos su elektroninės rinkliavos paslauga susijusios veiklos sritys. |
Pritarti |
Atsižvelgiant į pastabą patikslinta 61 straipsnio 1 dalies ir reikalavimai Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjams nurodomi aiškiai konkrečiai ir suprantamai (Žr. 9 p.)
|
8 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
3 |
|
|
8. Nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalies 5 punkte brauktini žodžiai „jo auditas atliekamas ne rečiau nei kas dvejus metus“, nes rizikos valdymo plano audito atlikimo užtikrinimas yra ne registracijos prašymą teikiančio juridinio asmens, o jau Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinėje sistemoje įregistruoto ir Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjo veiklą vykdančio subjekto pareiga (pažymime, kad tokia pareiga nustatyta šio straipsnio 2 dalies 6 punkte). |
Pritarti |
Atsižvelgiant į pastabą patikslinta 61 straipsnio 1 dalies ir reikalavimai Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjams nurodomi aiškiai konkrečiai ir suprantamai (Žr. 9 p.)
|
9 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
3 |
|
|
9. Atsižvelgiant į tai, kad nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalies 4 ir 6 punktuose nurodyti finansinės padėties ir geros reputacijos (beje, siūlome vartoti „nepriekaištingos reputacijos“ sąvoką) reikalavimai tiesiogiai susiję su ūkio subjekto teise užsiimti tam tikra valstybės reguliuojama ūkine veikla, manytume, kad šiuos reikalavimus apsprendžiantys kriterijai, ar bent jau esminės šių kriterijų nuostatos, turėtų būti įtvirtinti pačiame įstatyme, o ne poįstatyminiame teisės akte.
|
Pritarti |
Nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: 1. Lietuvos Respublikoje registruoti juridiniai asmenys, pateikę registracijos prašymą, Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinėje sistemoje įregistruojami Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjais, jeigu jie atitinka šiuos reikalavimus: 1) turi kokybės valdymo sistemos EN ISO 9001 „Kokybės vadybos sistemų sertifikavimas“ arba lygiavertį sertifikatą; 2) turi techninę įrangą Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugai teikti ir Europos Bendrijos deklaraciją ar sertifikatą, patvirtinantį, kad sąveikos sudedamosios dalys atitinka specifikacijas; 3) turi kompetencijos (patirtį) teikti elektroninės rinkliavos paslaugas arba vykdyti veiklą informacinių sistemų paslaugų, telekomunikacijų paslaugų, telematikos sistemų ir kitose susijusiose srityse ne trumpiau kaip 3 metus, per pastaruosius 5 metus; 4) yra mokūs, jiems nėra iškelta restruktūrizavimo ar bankroto byla, nėra inicijuotos ar pradėtos likvidavimo procedūros, jų turtas nėra valdomas teismo ar nemokumo administratoriaus, jų veikla nėra sustabdyta; 5) vėlavimo atsiskaityti reitingas yra žemas ir atitinka 4 arba mažesnę rizikos klasę; 6) bankroto reitingas yra žemas ir atitinka 4 arba mažesnę rizikos klasę; 7) bendrasis mokumo rodiklis (nuosavas kapitalas / skolos) yra ne mažesnis nei 2; 8) yra įvykdę įsipareigojimus, susijusius su mokesčių mokėjimu ir socialinio draudimo įmokų mokėjimu; 9) kritinio likvidumo koeficientas ne mažesnis už 1,0; 10) vidutinės metinės pajamos iš visų veiklų per pastaruosius 3 finansinius metus iki registravimo prašymo pateikimo dienos turi būti ne mažesnės kaip 0,7 koeficiento nuo juridiniam asmeniui reikalingų investicijų Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugai teikti; 11) yra parengę visuotinį rizikos valdymo planą, atitinkantį ISO 31000:2018 „Rizikos valdymas“ arba lygiavertį standartą, kuriame nurodomos konkrečių rizikų, susijusių su elektroninių rinkliavų, taip pat Europos elektroninės kelių rinkliavos rinkimu, įvertinimo ir mažinimo priemonės; 12) taiko informacijos (duomenų) saugumo valdymo politiką, užtikrindamas atitiktį 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentui (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas); 13) turi informacijos saugumo valdymo sistemos sertifikatą pagal ISO/IEC 27001 standarto arba lygiaverčio standarto reikalavimus; 14) turi aplinkos apsaugos vadybos sistemos sertifikatą pagal LST EN ISO 14001 arba EMAS ar kitus lygiaverčius aplinkos apsaugos vadybos standartus; 15) turi darbuotojų sveikatos ir saugos vadybos sertifikatą pagal OHSAS 18001 arba ISO 45001 arba lygiaverčius standartus; 16)
atitinka 2022 m. balandžio 8 d. Tarybos
Reglamento (ES) 2022/576, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) 17) dėl juridinių asmenų ir asmenų, paskirtų vadovauti šiam juridiniam asmeniui, per pastaruosius 5 metus nėra priimtas ir įsiteisėjęs teismo nuosprendis už dalyvavimą nusikalstamame susivienijime, jo organizavimą ar vadovavimą jam; kyšininkavimą, prekybą poveikiu, papirkimą; sukčiavimą, turto pasisavinimą, turto iššvaistymą, apgaulingą pareiškimą apie juridinio asmens veiklą, kredito, paskolos ar tikslinės paramos panaudojimą ne pagal paskirtį ar nustatytą tvarką, kreditinį sukčiavimą, neteisingų duomenų apie pajamas, pelną ar turtą pateikimą, deklaracijos, ataskaitos ar kito dokumento nepateikimą, apgaulingą apskaitos tvarkymą ar piktnaudžiavimą, kai šiomis nusikalstamomis veikomis kėsinamasi į Europos Sąjungos finansinius interesus, kaip apibrėžta Konvencijos dėl Europos Bendrijų finansinių interesų apsaugos 1 straipsnyje; nusikalstamą bankrotą; teroristinį ir su teroristine veikla susijusį nusikaltimą; nusikalstamu būdu gauto turto legalizavimą; prekybą žmonėmis, vaiko pirkimą arba pardavimą; 18) yra nepriekaištingos reputacijos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo 120 straipsnio nuostatomis; 19) nėra padaręs rimto profesinio pažeidimo, dėl kurio būtų abejojama juridinio asmens sąžiningumu (o jeigu yra padaręs – jeigu nuo šio pažeidimo padarymo dienos praėjo mažiau kaip vieni metai, turi pateikti kompetentingos institucijos išduotą dokumentą, priesaikos deklaraciją ar oficialią teikėjo deklaraciją), kai jis: a) yra padaręs finansinės atskaitomybės ir audito teisės aktų pažeidimą ir nuo jo padarymo dienos praėjo mažiau kaip vieni metai; b) neatitinka minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų, nustatytų Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnio 1 dalyje; vertinant juridinio asmens atitiktį, vadovaujamasi Mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnio 1 dalyje nustatytais terminais, juos skaičiuojant nuo Mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnio 1 dalyje nurodytų pažeidimų padarymo dienos, tačiau visais atvejais šie terminai negali būti ilgesni negu 3 metai; c) yra padaręs draudimo sudaryti draudžiamus susitarimus, įtvirtinto Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme ar panašaus pobūdžio kitos valstybės teisės akte, pažeidimą ir nuo jo padarymo dienos praėjo mažiau kaip 3 metai; 20) juridinis asmuo ir jo subteikėjai ar partneriai nėra subjektai, dėl kurių įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos įstatymai numato tiesioginį draudimą sudaryti sandorius, kurių vykdymas prieštarautų Lietuvos Respublikoje įgyvendinamoms tarptautinėms sankcijoms. Juridinis asmuo nėra registruotas, neturi filialo, sandorių, veiklos ar neplanuoja veiklos su valstybe, kuriai taikomos tarptautinės sankcijos, neturi santykių su jokiu fiziniu ar juridiniu asmeniu, registruotu, turinčiu nuolatinę buveinę ar filialą valstybėje, kuriai taikomos tarptautinės sankcijos. Juridinis asmuo užtikrina, kad Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugai teikti naudojamos paslaugos arba prekės nėra ir nebus kildinamos iš teritorijų ir (ar) asmenų arba įmonių, kurioms taikomos tarptautinės sankcijos. 21) nedalyvauja Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 5 straipsnyje nurodytuose draudžiamuose susitarimuose ir susitarimuose, pažeidžiančiuose šiame įstatyme nurodytus principus; 22) teikdamas paslaugas laikosi socialinės ir darbo teisės įsipareigojimų, nustatytų Europos Sąjungos teisėje, kolektyvinėje sutartyje ir Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimo įstatymo 5 priede.“ |
10 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
3 |
|
|
10. Siekiant teisinio aiškumo, nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 2 dalies 1 punkte po žodžių „pirmosios sutarties“ siūlome įrašyti žodžius „dėl vienos ar kelių Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teritorijų“.
|
Pritarti |
Nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 2 dalies 1 punktą išdėstyti taip: „1) per 36 mėnesius po jų įregistravimo dienos turi sudaryti Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikimo sutartis, apimančias visas Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teritorijas, esančias bent keturių Europos Sąjungos valstybių narių teritorijose; šie Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjai turi sudaryti Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikimo sutartis, apimančias visas Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teritorijas tam tikroje Europos Sąjungos valstybėje narėje, per 24 mėnesius nuo pirmosios sutarties dėl vienos ar kelių Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teritorijų sudarymo toje Europos Sąjungos valstybėje narėje dienos;“ |
11 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
3 |
|
|
11. Nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 2 dalies 2 punktą reikėtų patikslinti, nurodant, kad Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinėje sistemoje įregistruoti Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjai turi išlaikyti ne visų Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teritorijų aprėptį, o tik tų teritorijų, kurias apima jų sudarytos sutartys dėl atitinkamų paslaugų teikimo. |
Pritarti |
Nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 2 dalies 2 punkto pirmą sakinį išdėstyti taip: „2) turi visada išlaikyti visų Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teritorijų, dėl kurių yra sudarę Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikimo sutartys, aprėptį. << ... >>“
|
12 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
3 |
|
|
12. Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „Įsiregistravę Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinėje sistemoje subjektai“ įrašytini žodžiai „Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinėje sistemoje įregistruoti Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjai“.
|
Pritarti |
Nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „3. Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinėje sistemoje įregistruoti Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjai, norintys teikti Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugą Lietuvos teritorijoje, turi susiderinti elektronines sąsajas ir sąveikas susisiekimo ministro nustatyta tvarka ir sudaryti sutartį su paskirtuoju kelių rinkliavos rinkėju.“ |
13 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
3 |
|
|
13. Nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „su transporto priemonėje montuojama įranga“ įrašytini žodžiai „naudojant transporto priemonėje montuojamą įrangą“.
|
Pritarti |
Nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip: „4. Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinėje sistemoje įregistruoti Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjai ir Lietuvos Respublikos Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teritorijoje paslaugas teikiantys Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjai turi teikti Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugas Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos gavėjams naudojant transporto priemonėje montuojamą įrangą.“ |
14 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
3 |
|
|
14. Nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 5 dalies 2 punkte prieš žodžius „kelių rinkliavos rinkėju“ įrašytinas žodis „paskirtuoju“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir šio straipsnio 6 daliai.
|
Pritarti |
Nauja redakcija dėstomo įstatymo 1 straipsniu keičiamame 2 straipsnyje nustatytos sąvokos „paskirtasis kelių rinkliavos rinkėjas“, „pagrindinis kelių rinkliavos paslaugos teikėjas“. Atsižvelgiant į tai ir į 14 p. pateiktą pasiūlymą, siūlome prieš žodžius „kelių rinkliavos rinkėjas“ įrašyti žodį „paskirtasis“ (reikiamu linksniu): nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsniu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 5 dalies 2 punkte, 61 straipsnio 6 dalyje taip pat 61 straipsnio 2 dalies 2, 5 punkte; - nauja redakcija dėstomo įstatymo 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje, nauja redakcija dėstomo įstatymo 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje vietoje žodžio „rinkliavos“ naudoti „kelių rinkliavos“; - nauja redakcija dėstomo įstatymo 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 8 dalyje vietoje „pagrindiniu paslaugos teikėju“ naudoti „kelių rinkliavos paslaugos teikėju“. |
15 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
7 |
|
|
15. Nauja redakcija dėstomo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje turi būti aiškiai išvardintos tos nauja redakcija dėstomo įstatymo 4 straipsnio struktūrinės dalys, kurių įsigaliojimas numatomas vėliau, t. y. 2023 m. sausio 1 d. Atitinkamai nauja redakcija dėstomo įstatymo 7 straipsnio 4 dalyje šios vėliau įsigaliosiančios struktūrinės 4 straipsnio dalys turi būti pakartotos.
|
Pritarti |
Atsižvelgiant į 15 ir 16 p. pateiktus pasiūlymus nauja redakcija dėstomo įstatymo 7 straipsnį išdėstyti taip: 7 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis įstatymas, išskyrus 4 straipsnio 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 dalis ir šio straipsnio 3, ir 4 dalis, įsigalioja 2024 m. liepos 1 d. 2. Šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo 9 straipsnio 1 dalies 24 punktas, 4 straipsnio 5 dalimi keičiamo 9 straipsnio 3 dalis, 4 straipsnio 6 dalimi keičiamo 4 dalis ir 4 straipsnio 7 dalimi keičiama 6 dalis įsigalioja 2023 m. sausio 3 d. 3. Iki 2024 m. sausio 1 d. Vyriausybė ar jos įgaliota institucija priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. 4. Kelių rinkliavos sistemos sukūrimo ir įdiegimo finansavimui užtikrinti valstybės įmonei Lietuvos automobilių kelių direkcijai Vyriausybė suteikia valstybės garantiją dėl ne didesnės negu 90 milijonų eurų paskolos. Valstybės įmonę Lietuvos automobilių kelių direkciją pertvarkius į akcinę bendrovę, šias teises ir pareigas perima akcinė bendrovė Lietuvos automobilių kelių direkcija. 5. Kelių rinkliavos sistemos metinės administravimo išlaidos neturi viršyti 10 procentų gautų metinių kelių rinkliavos pajamų, išskyrus išlaidas Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teikėjams registruoti ir jų atitikties nustatytiems reikalavimams vertinimui finansuoti. 6. Iki šio įstatymo įsigaliojimo išduoti kelių naudotojo mokesčio sumokėjimą patvirtinantys dokumentai galioja Vyriausybės nustatyta tvarka.“ |
16 |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-14 |
7 |
|
|
16. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, nauja redakcija dėstomo įstatymo 7 straipsnio 6 ir 7 dalys neturėtų būti sujungtos ir suformuluotos taip, kad būtų aišku, jog šioje nuostatoje turima omenyje tik viena ne didesnės negu 90 milijonų eurų paskola dėl kurios Vyriausybė suteikia valstybės garantiją. Dabar siūlomos šių dviejų dalių formuluotės implikuoja, kad gali būti suteikiamos dvi ne didesnės negu 90 milijonų eurų paskolos, viena valstybės įmonei, o kita – jau tą įmonę pertvarkius į akcinę bendrovę.
|
Pritarti |
Siūlome sujungti nauja redakcija dėstomo 7 straipsnio 6 ir 7 dalis (po 7 straipsnio patikslinimo – 4 dalis) ir išdėstyti taip: „4. Kelių rinkliavos sistemos sukūrimo ir įdiegimo finansavimui užtikrinti valstybės įmonei Lietuvos automobilių kelių direkcijai Vyriausybė suteikia valstybės garantiją dėl ne didesnės negu 90 milijonų eurų paskolos. Valstybės įmonę Lietuvos automobilių kelių direkciją pertvarkius į akcinę bendrovę, šias teises ir pareigas perima akcinė bendrovė Lietuvos automobilių kelių direkcija.“ |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Asociacija Lietuvos keliai, 2022-11-22 |
4 |
|
|
|
Asociacijos nuomone Seimui priėmus šį siūlymą būtų įtvirtinta valstybinės reikšmės kelių tinklo priežiūros monopolija, patikint šią veiklą ir finansavimą išskirtinai akcinei bendrovei „Kelių priežiūra“ (AB „Kelių priežiūra“). Toks reguliavimas, neišsprendus kitų esamų AB „Kelių priežiūra“ veiklos problemų, būtų valstybės pagalba ir iš esmės iškreiptų sąžiningą konkurenciją kelių sektoriuje. Būtina paiminėti, kad nuo 2018 m. Europos Komisija nagrinėja skundą dėl Lietuvos valdžios institucijų veiksmų, kuriais galimai buvo suteikta neteisėta valstybės pagalba VĮ "Kelių priežiūra". Šis procesas iki šiol dar nėra pasibaigęs, todėl neturėtų būti siūloma įtvirtinti reguliavimą, kuris įteisintų valstybės pagalbą ir išskirtinę monopoliją, Jei visgi norima suteikti valstybės pagalbą AB „Kelių priežiūra“, tuomet turėtų būti vadovaujamasi ES reguliavimu. Susisiekimo ministerija turėtų laikytis Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo nuostatų (Sutartis) ir prieš teikiant tokiais įstatymo pataisas, turėtų būti įvertinta ar tokia parama iškraipo (arba gali iškraipyti) konkurenciją. Taip pat, Susisiekimo ministerija apie ketinimus teikti valstybės pagalbą AB „Kelių priežiūra“ turėtų iš anksto informuoti Europos Komisiją ir gauti Europos Komisijos pritarimą. Jei valstybės pagalba AB „Kelių priežiūra“ bus suteikta nesilaikant Sutarties nuostatų, neatlikus vertinimo ir negavus Europos Komisijos pritarimo, tokia valstybės pagalba gali būti laikoma neteisėta ir nacionalinio teismo ar Europos Komisijos sprendimu gali būti pareikalauta jos išieškojimo su palūkanomis. Taip pat norime pabrėžti, kad Asociacija supranta valstybinės reikšmės kelių tinklo priežiūros veiklos išskirtinumą, svarbą ir reikšmę. Asociacijos nuomone, ydingas yra ne šios veiklos monopolizavimas, bet šio monopolio patikėjimas vienam iš privačių juridinių asmenų, t.y., AB „Kelių priežiūra“. Asociacija nesutinka ir prieštarauja ne dėl valstybinės reikšmės kelių tinklo priežiūros monopolizavimo, bet dėl to, kokiam juridiniam asmeniui šis monopolis yra patikimas. Asociacija sveikintų ir palaikytų jei monopolizuojant šią veiklą būtų teikiamas ir siūlymas reorganizuoti AB „Kelių priežiūra“ į biudžetinę įstaigą, numatant šios įstaigos veiklos sritis, atsakomybes ir finansavimą. Seimo Ekonomikos ir Kaimo reikalų komitetams turėtų būti žinoma, kad AB “Kelių priežiūra” nuolat dalyvauja ir laimi viešuosius pirkimus, kuriuose konkuruoja su kitomis kelių sektoriaus įmonėmis negaunančiomis valstybės pagalbos. Vien 2022 m. AB „Kelių priežiūra“ laimėjo viešųjų pirkimų daugiau kaip už 14,5 mln. Eur. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2022 m. rugpjūčio 29 d. įsakymu Nr. 3-417 patvirtintame rašte „Dėl valstybės siekiamų tikslų ir keliamų lūkesčių valstybės įmonei Lietuvos automobilių kelių direkcijai“ yra numatyta, kad Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) bendradarbiaudama su suinteresuotomis šalimis, turi atlikti kelių priežiūros veiklos liberalizavimo Lietuvoje galimybių ir rizikų analizę, įvertinti užsienio valstybių gerąją patirtį ir iki 2022 m. gruodžio 31 d. pateikti Susisiekimo ministerijai išvadas ir pasiūlymus. Ministerijos teikiamas siūlymas įtvirtinti kelių priežiūros veiklos monopoliją ir išsakyti lūkesčiai LAKD – atlikti liberalizavimo analizę – prieštarauja vieni kitiems. Asociacijos nuomone, aukščiau pateikti argumentai leidžia spręsti dėl Įstatymo projektu siūlomų pakeitimų ydingumo. Asociacija taip pat supranta kitų Įstatymo projektu teikiamų pataisų poreikį, svarbą bei skubą. Todėl siūlome Įstatymo projekte atsisakyti siūlymų monopolizuoti valstybinių kelių priežiūros veiklą bei tokiai veiklai skirti finansavimą be konkurso, t.y. atsisakyti 4 straipsnio, kuriuo keičiamas Įstatymo 9 straipsnis 3 dalies. |
Nepritarti |
1. AB „Kelių priežiūra“ vykdoma veikla - valstybinės reikšmės (magistralinių, krašto ir rajoninių) kelių priežiūra ir tvarkymas yra specialusis įpareigojimas, numatytas Valstybės valdomų įmonių ir jų dukterinių bendrovių vykdomų specialiųjų įpareigojimų sąraše. Nustatant lėšų skyrimą akcinės bendrovės „Kelių priežiūra“ veiklai, susijusiai su valstybinės reikšmės kelių tinklo priežiūra, nustatomas lėšų skyrimas specialiuosius įpareigojimus vykdančiam subjektui. Tai reiškia, kad bendrovė, teikdama šias paslaugas, neveikia rinkos sąlygomis ir šios paslaugos nepriskirtinos komercinei veiklai. Pažymėtina, kad toks teisinis reglamentavimas neprieštarauja Europos Sąjungos teisei, kadangi valstybės narės, tam tikruose sektoriuose siekdamos užtikrinti viešąjį interesą, turi teisę turėti valstybinį monopolį, jeigu tai yra būtina. 2. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymu (pagal kurį AB „Kelių priežiūra“, vykdanti valstybinių kelių priežiūrą įtraukta į Antros kategorijos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių sąrašą) ir Ekonomikos ir inovacijų ministro 2021-03-16 įsakymu Nr. 4-193 „Dėl valstybės valdomų įmonių ir jų dukterinių bendrovių vykdomų specialiųjų įpareigojimų sąrašo patvirtinimo“ (pagal kurį specialiojo įpareigojimo „valstybinės reikšmės (magistralinių, krašto ir rajoninių) kelių priežiūra ir tvarkymas“ vykdymas priskirtas AB „Kelių priežiūra“) Lietuvos valstybinės reikšmės kelių priežiūrą vykdo AB „Kelių priežiūra“, kurios vykdomiems specialiesiems įpareigojimams, skiriamas finansavimas iš Kelių priežiūros ir plėtros programos. Siekiant teisinio aiškumo svarbu nuostatą dėl finansavimo skyrimo numatyti įstatyme. Neatlikus šio pakeitimo kyla rizika sklandžiam Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšų skyrimui AB „Kelių priežiūra“ 2023 m. 3. Pažymėtina, kad, šiuo metu AB „Kelių priežiūra“ taiko tarptautinius apskaitos standartus, leidžiančius tinkamai, aiškiai ir skaidriai tvarkyti apskaitą. Bendrovėje visos tiesioginės veiklos sąnaudos atskiriamos ir priskiriamos atitinkamai rangos ir kelių priežiūros veiklai. Nuo 2020 m. AB „Kelių priežiūra“ apskaitoje įdiegtas sąnaudų apskaitos modelis (ABC – activity based costing), kurį taikant netiesioginės veiklos sąnaudos paskirstomos rangos ir priežiūros veikloms, atskiroms sutartims ir projektams. Šie sprendimai leidžia AB „Kelių priežiūra“ atskirti pagrindinės ir papildomos veiklos pajamas ir sąnaudas. AB „Kelių priežiūra“, vykdydama priežiūros darbus ir dalyvaudama rangos konkursuose, išlaiko kaštų paskirstymą pagal veiklas, todėl, vykdydama komercinę veiklą, ji nenaudoja valstybinės reikšmės kelių priežiūros veiklai skirtų išteklių. 4. Svarbu ir tai, kad rašte dėl valstybės siekiamų tikslų ir keliamų lūkesčių akcinei bendrovei „Kelių priežiūra“, kuriam pritarta susisiekimo ministro 2022 m. gegužės 24 d. įsakymu, akcinei bendrovei „Kelių priežiūra“ išsakytas Susisiekimo ministerijos lūkestis dėl išėjimo iš kelių tiesimo ir rekonstravimo kelių rinkos. 5. Vadovaujantis Lietuvos respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymu, atsižvelgiant į valstybinės reikšmės kelių strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui, bendrovė, vykdanti valstybinės reikšmės (magistralinių, krašto ir rajoninių) kelių priežiūrą ir tvarkymą, įtraukta į Antros kategorijos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių sąrašą. Tai ypač svarbu šių dienų kontekste. Atsižvelgiant į šių dienų aktualijas ir nacionalinio saugumo interesus ypatingai svarbu, kad specialų įpareigojimą – valstybinės reikšmės kelių priežiūrą vykdytų įmonė, kurios pagrindinis tikslas yra šio įpareigojimo vykdymas. Taip yra užtikrinamas stabili ir nepertraukiama valstybinės reikšmės kelių priežiūra. 6. Minimas įstatymo pakeitimas suderintas su suinteresuotomis institucijomis. Be to, buvo suorganizuotas Konkurencijos tarybos ir Susisiekimo ministerijos atstovų susitikimas šiam klausimui aptarti. Taip pat pažymėtina, kad minėtam pakeitimui buvo pritarta 2022-11-09 Vyriausybės posėdyje. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
|
Kaimo reikalų komitetas, 2022-11-23 |
|
|
|
Pritarti Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateiktam Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų pakeitimo įstatymo Nr. XIII-3420 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2233 ir komiteto išvadoms; 6.2. Pasiūlymai: pasiūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui nepritarti tai įstatymo projekto 2 straipsnio nuostatai, kuria keičiamas 6 straipsnio 4 dalies 1 punkto a) papunktis. |
Pritarti |
Nauja redakcija dėstomo įstatymo 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 1 punkto a papunktį išdėstyti taip: „a) verčiasi
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Ekonomikos komitetas, 2022-12-07 |
1 |
|
|
|
Argumentai: Dėl nauja redakcija dėstomo įstatymo 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 dalies. Nesutampa termino ir apibrėžties gramatinis skaičius: kelių naudotojas – ... besinaudojantis keliu. Pasiūlymas: Nauja redakcija dėstomo įstatymo 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip: „6. Kelių naudotojas – transporto priemonės valdytojas, besinaudojantis keliais“.
|
Pritarti |
|
2 |
Ekonomikos komitetas, 2022-12-07 |
1 |
|
|
|
Argumentai: Dėl nauja redakcija dėstomo įstatymo 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 10 dalies. Neaišku prie ko jungiama dalis „prisiimama rizika“, nes dabar atrodo, kad turi teisę į prisiimamą riziką. Pasiūlymas: Nauja redakcija dėstomo įstatymo 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 10 dalį išdėstyti taip: „10. Pagrindinis kelių rinkliavos paslaugos teikėjas – pagal Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos
nustatytas pareigas ir teises veikiantis kelių rinkliavos
paslaugos teikėjas, turintis pareigą visiems
suinteresuotiems kelių naudotojams teikti kelių rinkliavos paslaugas Lietuvos
Respublikos teritorijoje ir turintis teisę į
atlygį už šios paslaugos teikimą, Siekiant aiškumo nenaudojama „prisiimamą riziką“, kadangi Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos nenustatys pagrindinio kelių rinkliavos paslaugos teikėjo prisiimamų rizikų, o nustatys jo pareigas ir teises.
|
Pritarti |
|
3 |
Ekonomikos komitetas, 2022-12-07 |
1 |
|
|
|
Argumentai: Dėl nauja redakcija dėstomo įstatymo 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 11 dalies. Vietoje „kelių rinkliavų rinkimą“ naudoti „kelių rinkliavos rinkimą“. Dėstymą suvienodinti su 10 dalimi. Pasiūlymas: Nauja redakcija dėstomo įstatymo 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 11 dalį išdėstyti taip: „11. Paskirtasis kelių rinkliavos rinkėjas – pagal Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytas pareigas ir teises veikiantis juridinis asmuo, paskirtas kelių rinkliavos rinkėju Lietuvos Respublikos Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teritorijoje, atsakingas už transporto priemonių, važiuojančių Lietuvos Respublikos Europos elektroninės kelių rinkliavos paslaugos teritorijoje, kelių rinkliavos rinkimą.“
|
Pritarti |
|
4 |
Ekonomikos komitetas, 2022-12-07 |
1 |
|
|
|
Argumentai: Dėl nauja redakcija dėstomo įstatymo 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalies. Valstybinė lietuvių kalbos komisija (toliau – VLKK) siūlo įtraukti sąvoką „elektroninė kelių rinkliava“. Dėl šios priežasties tikslintina ir sąvoka „elektroninės kelių rinkliavos informacinė sistema“ Pasiūlymas: Nauja redakcija dėstomo įstatymo 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 ir 2 dalis išdėstyti taip: „1. Elektroninė kelių rinkliava - kelių rinkliava, apskaičiuojama pagal automatiškai nustatomą transporto priemonės buvimo vietą. 2. Elektroninės kelių rinkliavos informacinė sistema – informacinė sistema, kurioje administruojama kelių naudotojų mokama elektroninė kelių rinkliava“. |
Pritarti. |
|
8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: K. Starkevičius, G. Paluckas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris