Projektas Nr. XIVP-3292(2)

 

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

APLINKOS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. I-2223 1, 6, 8, 194 , 31 IR 33 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2024 m.                     d. Nr.

Vilnius

 

 

1 straipsnis. 1 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 1 straipsnį nauju 34 punktu:

„34) aplinkos apsaugos kontrolė – įstatymais įgaliotų viešojo administravimo subjektų veikla, kuria siekiama užtikrinti fizinių ir juridinių asmenų veiklos aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityje teisėtumą ir teisėtvarką ir kuri apima pažeidimų prevenciją ir jų nutraukimą, asmenų, padariusių pažeidimų aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityje, nustatymą, jų patraukimą teisinėn atsakomybėn;“.

2. Buvusį 1 straipsnio 34 punktą laikyti 35 punktu.

3. Pakeisti 1 straipsnio 35 punktą ir jį išdėstyti taip:

„35) kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatyme, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme.“

 

·   Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2024-05-13:

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Pagal projekto 7 straipsnį įstatymas įsigaliotų 2024 m. spalio 1 d. Projekto 1 straipsniu siūloma Aplinkos apsaugos įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 1 straipsnį papildyti nauju 34 punktu, buvusį 1 straipsnio 34 punktą laikyti 35 punktu ir pakeisti 1 straipsnio 35 punktą. Atkreiptinas dėmesys, kad 2023 m. gruodžio 14 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 1, 12, 122 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 121, 122, 123, 124, 125 straipsniais įstatymą Nr. XIV-2351 (toliau – įstatymas Nr. XIV-2351), kurio 1 straipsniu keičiamo Aplinkos apsaugos įstatymo 1 straipsnis taip pat pildomas nauju 34 punktu bei naujais 35 ir 36 punktais, buvęs 1 straipsnio 34 punktas laikomas 37 punktu, pakeičiamas 1 straipsnio 37 punktas. Atkreiptinas dėmesys, kad minėto įstatymo nuostatos įsigalioja 2024 m. liepos 1 d. Atsižvelgiant į tai projekto 1 straipsnio nuostatas reikėtų suderinti su minėto įstatymo nuostatomis, t. y. projekto 1 straipsnio 1 dalyje reikėtų nurodyti, kad keičiamo įstatymo 1 straipsnis pildomas nauju 37 punktu; 2 dalyje reikėtų nurodyti, kad buvęs keičiamo įstatymo 1 straipsnio 37 punktas laikomas 38 punktu; 3 dalyje dėstyti keičiamo įstatymo 1 straipsnio 38 punkto pakeitimus.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Projekto 1 straipsnio 1 dalyje nurodyti, kad keičiamo įstatymo 1 straipsnis pildomas nauju 37 punktu; 2 dalyje nurodyti, kad buvęs keičiamo įstatymo 1 straipsnio 37 punktas laikomas 38 punktu; 3 dalyje dėstyti keičiamo įstatymo 1 straipsnio 38 punkto pakeitimus.

Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 1 straipsnį išdėstyti taip:

„1. Papildyti 1 straipsnį nauju 37 punktu: 

„37) aplinkos apsaugos kontrolė – įstatymais įgaliotų viešojo administravimo subjektų veikla, kuria siekiama užtikrinti fizinių ir juridinių asmenų veiklos aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityje teisėtumą ir teisėtvarką ir kuri apima pažeidimų prevenciją ir jų nutraukimą, asmenų, padariusių pažeidimų aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityje, nustatymą, jų patraukimą teisinėn atsakomybėn;“. 

2. Buvusį 1 straipsnio 37 punktą laikyti 38 punktu. 

3. Pakeisti 1 straipsnio 38 punktą ir jį išdėstyti taip: 

„38) kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatyme, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme ir Lietuvos Respublikos želdynu įstatyme.“ 

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

·   Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2024-05-13:

2.         Projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 35 punkto nuostatos turėtų būti suderintos su įstatymo Nr. XIV-2351 1 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 1 straipsnio 37 punkto nuostatomis.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Projekto 1 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip:

„3. Pakeisti 1 straipsnio 38 punktą ir jį išdėstyti taip: 

„38) kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatyme, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme ir Lietuvos Respublikos želdynu įstatyme.“ 

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

2 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 6 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„Aplinkos apsaugos valdymą savivaldybių teritorijose įstatymų nustatyta tvarka vykdo savivaldybių institucijos ir įstaigos.“

2. Pakeisti 6 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) koordinuoja valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų veiklą aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityje;“.

3. Pakeisti 6 straipsnio 7 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

Savivaldybių institucijos, saugodamos aplinką, užtikrindamos vietos gyventojų teisę į švarią aplinką, gerindamos aplinkos kokybę savivaldybės teritorijoje ir organizuodamos aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių įstatymų ir kitų teisės aktų įgyvendinimą:“.

4. Pakeisti 6 straipsnio 7 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

„8) gali nustatyti griežtesnius už valstybinius aplinkos apsaugos normatyvus suderinusios su juos patvirtinusiomis valstybės institucijomis, taikomus savivaldybės teritorijoje ar jos dalyje, atsižvelgdamos į vietos gyventojų ir bendruomenių poreikius ir (ar) vietos aplinkos sąlygas;“.

5. Papildyti 6 straipsnio 7 dalį naujais 10 ir 11 punktais:

10) vykdo savivaldybės institucijų nustatytų aplinkos apsaugos normatyvų laikymosi kontrolę;

11) vykdo aplinkos apsaugos kontrolę aplinkos apsaugos srityse, kuriose tokie įgaliojimai suteikti savivaldybėms kituose aplinkos apsaugą reglamentuojančiuose įstatymuose;“.

6. Buvusį 6 straipsnio 7 dalies 10 punktą laikyti 12 punktu.

 

3 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas

Papildyti 8 straipsnį 2 dalimi:

Savivaldybės administracijos direktoriaus įgalioti savivaldybės administracijos valstybės tarnautojai, vykdydami aplinkos apsaugos kontrolę, turi teisę pateikę tarnybinį pažymėjimą patekti (įeiti, įvažiuoti) į privačias teritorijas ir jose esančius objektus (statinius, įrenginius, patalpas ir kt.), išskyrus tikrinamo fizinio asmens gyvenamąsias patalpas. Savivaldybės administracijos direktoriaus įgalioti savivaldybės administracijos valstybės tarnautojai, pateikę teismo nutartį, turi teisę patekti į tikrinamo fizinio asmens gyvenamąsias patalpas (tarp jų ir nuomojamas ar naudojamas kitu pagrindu). Teismo nutartis gaunama mutatis mutandis vadovaujantis Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo 121 straipsniu. Jeigu pradėjus administracinio nusižengimo teiseną nustatoma, kad padaryta veika turi administracinio nusižengimo, kurį tirti savivaldybės administracijos valstybės tarnautojams įstatymu įgaliojimai nesuteikti, požymių, surinka medžiaga perduodama institucijai, kuri pagal įstatymą turi įgaliojimus vykdyti administracinio nusižengimo tyrimą ir dėl jo surašyti administracinio nusižengimo protokolą.“

 

4 straipsnis. 194 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 194 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„Šio įstatymo 19 straipsnio antrojoje dalyje nustatytos sąlygos gali būti laikinai netaikomos ūkinės veiklos objektą eksploatuojančiam ir (ar) ūkinę veiklą vykdančiam fiziniam ar juridiniam asmeniui, kai tai būtina gresiančiai ar susidariusiai ekstremaliajai energetikos padėčiai arba valstybės lygio ekstremaliajai situacijai valdyti, likviduoti ir (ar) jų padariniams šalinti. Konkrečios laikinosios ūkinės veiklos objekto eksploatavimo ir (ar) ūkinės veiklos vykdymo sąlygos, pagal kurias gali būti eksploatuojamas ūkinės veiklos objektas ir (ar) vykdoma ūkinė veikla gresiant arba susidarius ekstremaliajai energetikos padėčiai arba ekstremaliajai situacijai, nustatomos ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo sprendimu, priimtu Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme nustatyta tvarka, arba Vyriausybės ar jos įgaliotos valstybės institucijos arba savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu, priimtu Energetikos įstatyme nustatyta tvarka. Šioje dalyje nustatyta išimtis negali būti taikoma platesniu mastu ir ilgesnį laikotarpį, negu būtina gresiančiai ar susidariusiai ekstremaliajai energetikos padėčiai arba valstybės lygio ekstremaliajai situacijai, taip pat savivaldybės lygio ekstremaliajai situacijai šilumos energijos gamybos ir šilumos tiekimo srityje valdyti, likviduoti ir (ar) jų padariniams šalinti. Fizinis ar juridinis asmuo, eksploatuojantis ūkinės veiklos objektą ir (ar) vykdantis ūkinę veiklą pagal šioje dalyje nustatyta tvarka nustatytas laikinąsias ūkinės veiklos objekto eksploatavimo ir (ar) ūkinės veiklos vykdymo sąlygas, privalo taikyti visas įmanomas neigiamą poveikį aplinkai ir žmonių sveikatai mažinančias priemones.“

 

5 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

31 straipsnis. Aplinkos apsaugos kontrolė

Lietuvos Respublikoje aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių teisės aktų įgyvendinimo kontrolę atlieka:

1) aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdanti institucija ir aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai šio įstatymo, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo, Lietuvos Respublikos miškų įstatymo, Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo ir kitų aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių įstatymų nustatytose srityse;

2) savivaldybių institucijos ir įstaigos šio įstatymo, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo, Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo, Lietuvos Respublikos aplinkos oro apsaugos įstatymo ir kitų aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių įstatymų nustatytose srityse;

 

·   Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2024-05-13:

3.         Projekto 2 straipsnio 3 ir 5 dalimis keičiamo įstatymo 6 straipsnio 7 dalies 10 ir 11 punktuose siūloma nustatyti, kad savivaldybių institucijos vykdo savivaldybės institucijų nustatytų aplinkos apsaugos normatyvų laikymosi kontrolę bei aplinkos apsaugos kontrolę aplinkos apsaugos srityse, kuriose tokie įgaliojimai suteikti savivaldybėms kituose aplinkos apsaugą reglamentuojančiuose įstatymuose. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 2 punkte siūloma nustatyti, kad aplinkos apsaugos kontrolę atlieka ne tik savivaldybių institucijos, bet ir savivaldybių įstaigos. Taigi, iš projekto nuostatų nėra aišku, ar aplinkos apsaugos kontrolę įstatymu būtų įgaliotos atlikti tik savivaldybių institucijos, ar ir savivaldybių įstaigos. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies nuostatas aplinkos apsaugos kontrolę vykdytų savivaldybės administracijos direktoriaus įgalioti savivaldybės administracijos valstybės tarnautojai. Pagal Vietos savivaldos 33 straipsnio 1 dalį savivaldybės administracija yra savivaldybės biudžetinė įstaiga. Atsižvelgiant į tai, ir siekiant teisinio aiškumo, minėtos projekto nuostatos derintinos tarpusavyje, aiškiai nustatant subjektus, kurie įstatymu būtų įgalioti vykdyti aplinkos apsaugos kontrolę.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Projekto 2 straipsnio ir Projekto 5 straipsnio nuostatos, susijusios su funkcijų, įgalinimų aplinkos srityje suteikimu vietos savivaldos lygmeniu veikiantiems subjektams, derintinos tarpusavyje.

 

Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 2 punktą tikslinga koreguoti ir išdėstyti taip:

„2) savivaldybių institucijos ir įstaigos šio įstatymo, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo, Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo, Lietuvos Respublikos aplinkos oro apsaugos įstatymo ir kitų aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių įstatymų nustatytose srityse;“

 

Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalimi įgaliotiems  savivaldybės administracijos valstybės tarnautojams suteikiama teisė patekti į privačias teritorijas ir jose esančius objektus. Manytina, kad tokia formuluotė turėtų išlikti.

 

Atsižvelgiant į Vietos savivaldos įstatyme apibrėžtą savivaldybių institucijų kompetenciją, manytina, kad funkcijos, kylančios iš keičiamo įstatymo turi būti numatytos būtent joms. Atsižvelgdamos į numatytos funkcijos pobūdį (teisėkūrinio ar vykdomojo pobūdžio) savivaldybės institucijos įgaliotų veikti atitinkamus subjektus (pvz., savivaldybės administraciją).

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

3) kiti aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančiais įstatymais įgalioti viešojo administravimo subjektai.“

 

6 straipsnis. 33 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 33 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos ar kitos valstybės institucijos, meras arba jo įgalioti asmenys pagal kompetenciją ieškinius dėl žalos aplinkai bei kitų nuostolių atlyginimo gali pareikšti ūkio subjektui arba kitam asmeniui, padariusiam aplinkai žalos arba sukėlusiam neišvengiamą (realią) žalos aplinkai grėsmę, per penkerius metus nuo dienos, kurią buvo nustatytas atsakingas ūkio subjektas ar kitas asmuo arba buvo baigtos taikyti žalos aplinkai prevencijos priemonės, veiksmai, užtikrinantys teršalų ir (arba) kitokių darančių žalą aplinkai veiksnių skubią kontrolę, sulaikymą, pašalinimą ar kitokį valdymą siekiant sumažinti ar išvengti didesnės žalos aplinkai, neigiamo poveikio žmonių sveikatai ar tolesnio aplinkos elementų funkcijų pablogėjimo, arba aplinkos atkūrimo priemonės, atsižvelgus į tai, kuri iš šių aplinkybių atsirado vėliau. Žalos aplinkai dydis apskaičiuojamas šio įstatymo 32 straipsnio ketvirtojoje dalyje nustatyta tvarka, kitų nuostolių dydis apskaičiuojamas įvertinus žalos aplinkai prevencijos priemonių, veiksmų, užtikrinančių teršalų ir (arba) kitokių darančių žalą aplinkai veiksnių skubią kontrolę, sulaikymą, pašalinimą ar kitokį valdymą siekiant sumažinti ar išvengti didesnės žalos aplinkai, neigiamo poveikio žmonių sveikatai ar tolesnio aplinkos elementų funkcijų pablogėjimo, ir (arba) aplinkos atkūrimo priemonių vykdymo, žalos aplinkai ar neišvengiamos (realios) žalos aplinkai grėsmės, taikytinų aplinkos atkūrimo priemonių alternatyvų įvertinimo išlaidas, taip pat administracinių, teisinių sprendimų vykdymo išlaidas, duomenų surinkimo, stebėsenos ir priežiūros išlaidas.“

 

 

7 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. spalio 1 d.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas

 

Teikia

Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė