LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO PAPILDYMO  314STRAIPSNIU IR 330 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-12-20 Nr. XIVP-3409

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms,  teikiame šias pastabas.

1.         Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Baudžiamojo kodekso (toliau – BK) XLVI skyrių 3141 straipsniu, numatančiu baudžiamąją atsakomybę už vengimą atrankos ir skyrimo į alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą ir jos atlikimą. BK 3141  straipsnio 1 dalyje nurodyto nusikaltimo objektyvioji pusė pasireiškia vengimu atrankos ar skyrimo į alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą, jei tai daroma sutrikdant savo sveikatą, simuliuojant ligą ar sveikatos sutrikimą, suklastojant dokumentus arba kitokia apgaule. Minėto straipsnio 2 dalyje siūlomo įtvirtinti nusikaltimo objektyvioji pusė taip pat pasireiškia vengimu atlikti alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą, tik šiuo atveju asmuo alternatyviosios krašto apsaugos tarnybos prievolininkas atsakys tada, kai jis jau bus paskirtas atlikti šią tarnybą. Šioje dalyje išskiriami alternatyvūs tokio vengimo būdai kaip ir BK 3141  straipsnio 1 dalyje, tačiau atsisakant vieno iš būdų – simuliuojant sveikatos sutrikdymą. Sistemiškai ir logiškai vertinant BK 3141  straipsnio 1 ir 2 dalies nusikalstamų veikų sudėtis, svarstytina, ar BK 3141  straipsnio 2 dalis neturėtų būti papildyta alternatyviu vengimo būdu – simuliuojant sveikatos sutrikdymą, kaip tai numatoma BK 3141  straipsnio 1 dalyje. Pritarus šiai pastabai, siekiant išlaikyti BK normų sistemiškumą, manytina, kad šiuo alternatyviu vengimo būdu turėtų būti papildyta ir BK 316 straipsnio 1 dalis.

2.    Svarstytinas keičiamo BK 3141 straipsnio nuostatų, nustatančių baudžiamąją atsakomybę už vengimą atrankos ir skyrimo į alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą ir jos atlikimą, pagrįstumas. Pažymėtina, kad alternatyviosios tarnybos prievolininkai nėra nei šaukiami, nei parenkami, nei kažkaip kitaip vykdoma jų atranka. Karo prievolininkai į alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą skiriami išimtinai tik pagal jų pačių prašymus, kuriuos nagrinėja speciali komisija. Todėl būtų neaiškus numatytos funkcijos – organizuoti alternatyviosios tarnybos prievolininkų atranką į alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą, turinys bei jos taikymas.

3.    Remiantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 174.1 papunkčiu, įstatymo projekto pavadinime pirmiausia turėtų būti nurodomas BK straipsnis, kurį siūloma keisti, o tik po to – straipsnis, kuriuo siūloma papildyti BK.

4.    Projekto 1 straipsnio pavadinime vietoj žodžio „Įstatymo“ įrašytinas žodis „Kodekso“ bei pakeitimo esmėje vietoj formuluotės „Įstatymo XLVI skyrių“ įrašyti žodį „Kodeksą“.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E. Drėgvaitė, tel. +370 5 209 6891, el. p. [email protected]

J. Meškienė, tel. +370 5 209 6089, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. +370 5 209 6356, el. p. [email protected]

L. Schulte-Ebbert, tel. +370 5 209 6055, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. +370 5 209 6850, el. p. [email protected]