1.
|
Seimo kanceliarijos teisės departamentas
2024-05-13
|
2
|
3
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį
Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos
taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Siekiant aiškumo,
projekto 2 straipsniu keičiamo Aplinkos oro
apsaugos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 3 dalies
trečiajame sakinyje po žodžių „siekdama mažinti oro taršos“ įrašytinas žodis
„kenksmingą“.
|
Pritarti
|
Komiteto
pasiūlymas:
Projekto 2 straipsniu keičiamo 4 straipsnio 3 dalį papildyti taip:
„3. Savivaldybės taryba, siekdama
užtikrinti, kad ribinės ar kitos šiame įstatyme nurodytos užterštumo vertės
ir pavojaus slenksčiai savivaldybės gyvenamosiose vietovėse nebūtų viršyti,
savivaldybės strateginiame plėtros plane ir (ar) savivaldybės strateginiame
veiklos plane numato aplinkos oro kokybės valdymo priemones. Aplinkos oro
kokybės valdymo priemonės numatomos atsižvelgiant į šio įstatymo 3
straipsnyje nustatytus aplinkos oro apsaugos prioritetus, savivaldybės
gyvenamosios vietovės aplinkos oro užterštumo lygį ir jo galimą kenksmingą
poveikį vietos gyventojų sveikatai. Savivaldybės taryba, siekdama
mažinti oro taršos kenksmingą poveikį žmonių sveikatai, kai pagal
Aplinkos monitoringo įstatymą vykdomo aplinkos oro monitoringo duomenys rodo,
kad savivaldybės teritorijoje ar jos dalyje viršytas Pasaulio sveikatos
organizacijos rekomenduojamas aplinkos oro užterštumo lygis, turi teisę
savivaldybės strateginiame plėtros plane ir (ar) savivaldybės strateginiame
veiklos plane numatyti papildomas aplinkos oro kokybės valdymo priemones
aplinkos oro užterštumo lygiui toliau mažinti. Kokia minimali
informacija turi būti pateikta savivaldybės strateginiame plėtros plane ir
(ar) savivaldybės strateginiame veiklos plane, nustato aplinkos ministras kartu
su sveikatos apsaugos ministru.“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
|
2.
|
Seimo kanceliarijos teisės departamentas
2024-05-13
|
8
|
|
|
|
2. Projekto 8
straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad
„draudžiama deginti kietąjį iškastinį kurą kurorto statusą turinčiose
gyvenamosiose vietovėse ir miestuose, kuriuose gyvena 50 tūkstančių ar daugiau
gyventojų (Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, Alytuje),
išskyrus atvejus, kai jis deginamas kaip technologinis kuras pramoninėse
krosnyse“. Atkreiptinas dėmesys, kad ankstesnių šio įstatymo projekto
variantų reg. Nr. XIVP-3293 ir reg. Nr. XIVP-3293(2) 8 straipsniuose
dėstomoje keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalyje buvo siūloma nustatyti
draudimą deginti kietąjį iškastinį kurą visoje Lietuvos Respublikos
teritorijoje, išskyrus atvejus, kai jis deginamas kaip technologinis kuras
pramoninėse krosnyse. Taigi, teikiamu projektu draudimo teritoriją siūloma
ženkliai sumažinti, apsiribojant draudimo taikymu tik kurorto statusą
turinčiose gyvenamosiose vietovėse ir miestuose, kuriuose gyvena 50
tūkstančių ar daugiau gyventojų (Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose,
Panevėžyje, Alytuje).
Projekto nuostata svarstytina šiais aspektais.
Pirma, pagal nacionalinės kurortų ir kurortinių teritorijų politikos tikslą,
jos įgyvendinimo uždavinius, jų nustatymo teisinius pagrindus, principus ir
priemones nustato Kurortų ir kurortinių teritorijų darnaus vystymo įstatymas.
Šiame įstatyme gyvenamosios vietovės, kuriose yra moksliškai ištirtų ir
pripažintų gamtinių gydomųjų veiksnių, rekreacinių teritorijų, vandens
telkinių, išplėtota specialioji infrastruktūra šiems veiksniams naudoti
gydymo, sveikatinimo, turizmo ir poilsio reikmėms, ir gyvenamosios vietovės (ar
jų dalys), kuriose yra gamtinių išteklių, galinčių turėti gydomųjų savybių,
ir specialioji infrastruktūra šiems ištekliams naudoti sveikatinimo, turizmo
ir poilsio reikmėms, skirstomos į kurortus ir kurortines teritorijas.
Atkreiptinas dėmesys, kad teikiamu įstatymo projektu siūloma nustatyti
draudimą deginti kietąjį iškastinį kurą tik kurorto statusą turinčiose
gyvenamosiose vietovėse, tačiau draudimo deginti tokios pačios rūšies kurą
gyvenamosiose teritorijose, kurios neturi kurorto statuso, tačiau Vyriausybės
nutarimu joms yra suteiktas kurortinės teritorijos statusas, nėra siūloma
nustatyti. Kyla abejonių, ar siūlomas draudimas deginti kietąjį iškastinį
kurą, kurio tikslas, manytina, yra šiose vietovėse užtikrinti kuo geresnes
sveikatinimo, poilsio, turizmo sąlygas, galėtų būti pagrįstai
diferencijuotas, netaikant tokio draudimo kurortinių teritorijų statusą
turinčioms gyvenamosioms vietovėms. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar
projekto nuostatų nereikėtų atitinkamai papildyti.
Antra, svarstytina, ar siūlymas nustatyti, kad draudimas deginti iškastinį
kietąjį kurą taikomas tik miestuose, kuriuose gyvena 50 tūkstančių ar daugiau
gyventojų, ir nėra taikomas kaimo gyvenamosiose vietovėse, atitinka keičiamo
įstatymo paskirtį ir tikslus, nurodytus keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1
dalies 1 punkte - nustatyti asmenų teises į švarų orą, pareigas saugoti
aplinkos orą nuo taršos, susijusios su žmonių veikla, ir mažinti jos daromą
žalą žmonių sveikatai bei aplinkai.
|
Nepritarti
|
Komiteto
pasiūlymas:
Nors kurortams ir kurortinėms teritorijoms iš esmės keliami lygiagretūs
tikslai bei uždaviniai ir taikomi tokie pat statuso suteikimo bendrieji reikalavimai,
bet kurortams keliami aukštesni specialieji reikalavimai (pvz., privalomas
baseinas, turi turėti daugiau maitinimo įstaigų ir kt.).
Taip pat pažymėtina, kad kurortus tvirtina Seimas Vyriausybės
teikimu. Kurortines teritorijas tvirtina Vyriausybė savivaldybės tarybos
siūlymu.
Todėl manytina, kad šiame etape būtų sudėtinga ir todėl netikslinga
taikyti draudimą deginti iškastinį kurą kurortinių teritorijų statusą
turinčiose vietovėse.
(Šiuo metu Lietuvoje yra keturi kurortai: Birštonas, Druskininkai,
Neringa, Palanga ir šios kurortinės teritorijos: Anykščiai, Trakai, Zarasai,
Ignalinos miesto Strigailiškio ir Palūšės kaimų dalių teritorijos bei Kulautuvos,
Kačerginės miestelių ir dalies Zapyškio miestelio teritorijos.)
Kietojo iškastinio kuro naudojimo draudimas nustatomas šešiuose
didžiausiuose ir tankiausiai apgyvendintuose miestuose, t. y. teritorijose,
kuriuose oro užterštumo lygis ir teršalų ekspozicija gyventojams įprastai
didesnė. Šių miestų oro kokybės ir kartu asmenų teisės į švarų orą
užtikrinimui reikalingos papildomos oro taršos mažinimo priemonės.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
|