2018-03-27 

PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. IX-1737 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1513

 

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

43

 

 

                                            Argumentai: Įstatymo projekto rengėjų siūlomas reglamentavimas iš esmės keičia Draudimo brokerių rūmų (toliau - DBR) funkcijas ir išplečia jų veiklos ribas. DBR taptų atsakingais už draudimo brokerių kvalifikacinių egzaminų organizavimą.

                      Akivaizdu, kad Įstatymo projekto rengėjai siekia DBR padaryti tokia savivaldos institucija, kokia yra Lietuvos advokatūra, Notarų rūmai, Antstolių rūmai ir pan. Tačiau tai daroma neatsižvelgiant į esminį skirtumą tarp draudimo brokerio profesijos ir minėtų profesijų, kurios turi kvalifikacijos užtikrinimo ir priežiūros funkcijas įgyvendinančią savivaldą. Tiek advokatai, tiek notarai, tiek antstoliai yra laisvųjų profesijų atstovai, kurie veiklą vykdo ir/ar gali vykdyti individualiai. Tuo tarpu pagal Draudimo įstatymą draudimo brokerio veikla gali būti vykdoma tik per draudimo brokerių įmones, o ne individualiai. Brokeriai, kaip fiziniai asmenys, brokerių veiklą gali vykdyti tik dirbami ar eidami renkamas pareigas draudimo brokerių įmonėje.

                      Tai, kad nepriklausomo draudimo tarpininkavimo veiklą gali vykdyti tik draudimo brokerių įmonės, o ne draudimo brokeriai individualiai, suponuoja, kad kiekvienas draudimo brokeris yra priklausomas nuo įmonės, kurioje dirba ar eina renkamas pareigas, kaip nuo darbdavio. Akivaizdu, kad esant tokiai situacijai įdiegti kvalifikacijos užtikrinimo ir priežiūros funkcijas įgyvendinančią savivaldą per asociaciją, kurios nariai yra fiziniai asmenys - draudimo brokeriai - yra objektyviai neįmanoma, nes kiekvienas DBR narys - fizinis asmuo - savivaldoje priiminės tokius sprendimus, kurie būtų naudingi jo darbdaviui - draudimo brokerių įmonei. Tai gali sukurti situaciją, kai stambios draudimo brokerių įmonės, turinčios didelį skaičių darbuotojų - brokerių, įgis reikšmingą balsų persvarą DBR ir galės ja naudotis plėsdami savo įtaką smulkaus ir vidutinio verslo - mažesnių draudimo brokerių įmonių - atžvilgiu.

                      Atsižvelgiant į tai yra tikslinga įstatyme įtvirtinti reguliavimą, kuris leistų priežiūros institucijai, t.y. Lietuvos bankui, parinkti asmenį, kuris vykdys draudimo brokerių kvalifikacijos tikrinimą. Tokiu atveju šiuo asmeniu galės tapti ir draudimo brokerių rūmai (ar kitas kompetentingas trečiasis asmuo), tačiau priežiūros institucija turės svertus užtikrinti, kad kvalifikaciją tikrinantis asmuo nepiktnaudžiaus jam suteiktomis galiomis, o draudimo brokeriai ar pretendentai į juos turės galimybę, įtardami savo teisių pažeidimus, jas ginti kompetentingoje valstybės institucijoje – Lietuvos banke. Taip bus geriau užtikrinama pusiausvyra tarp stambių, vidutinių ir smulkių draudimo brokerių įmonių bei netrikdoma konkurencinė aplinka nuo kurios priklauso vartotojams teikiamų produktų ir paslaugų kokybė.

 

                      Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo projekto 43 str. ir jį išdėstyti taip:

                      43 straipsnis. 165 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 165 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„165 straipsnis. Draudimo brokerisų kvalifikacinis egzaminas ir kitos draudimo brokerių veiklos sąlygos

1. Draudimo brokeriu gali būti tik nepriekaištingos reputacijos fizinis asmuo, išlaikęs draudimo brokerių kvalifikacinį egzaminą, įrašytas į priežiūros institucijos tvarkomą draudimo brokerių sąrašą ir tapęs Draudimo brokerių rūmų nariu. 2. Draudimo brokeriu laikomas asmuo, išlaikęs draudimo brokerio kvalifikacinį egzaminą. Draudimo brokerių kvalifikacinius egzaminus rengia priežiūros institucijos įgaliotas trečiasis asmuo. Draudimo brokerių kvalifikacinių egzaminų tvarką nustato šis įstatymas ir priežiūros institucija institucijos teisės aktai. Priežiūros institucijos įgalioto trečiojo asmens sprendimai, pažeidžiantys draudimo brokerių kvalifikacinius egzaminus reglamentuojančius teisės aktus, gali būti skundžiami priežiūros institucijai ir Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

2. Asmenys privalo išlaikyti draudimo brokerių kvalifikacinį egzaminą prieš jiems pradedant vykdyti draudimo produktų platinimo veiklą. Priežiūros institucijos įgaliotas trečiasis asmuo draudimo brokerio kvalifikacinį egzaminą išlaikiusiam asmeniui išduoda tai patvirtinantį pažymėjimą.

3. Draudimo brokerių kvalifikaciniai egzaminai rengiami ne rečiau kaip kartą per 4 mėnesius.4. Priežiūros institucija išlaikiusį draudimo brokerių kvalifikacinį egzaminą asmenį per 5 dienas įrašo į draudimo brokerių sąrašą ir išduoda jam nustatytos formos pažymėjimą. . Draudimo brokerių sąrašo duomenys yra viešai skelbiami priežiūros institucijos interneto svetainėje.

5. Rengdami draudimo brokerių kvalifikacinius egzaminus Priežiūros institucija ir jų įgaliotas trečiasis asmuo privalo laikytis šiame įstatyme ir priežiūros institucijos teisės aktuose nustatytų reikalavimų ir užtikrinti draudimo brokerių egzaminavimo kokybę ir tęstinumą. Šiuo tikslu Priežiūros institucijos įgaliotas trečiasis asmuo privalo turėti vidinę veiklos kokybės užtikrinimo sistemą, numatyti veikimo būdus ir priemones, užtikrinančias teisės aktų reikalavimų laikymąsi, draudimo brokerių egzaminavimo kokybę ir tęstinumą.

6. Priežiūros institucijos įgaliotas trečiasis asmuo savo interneto svetainėje skelbia draudimo brokerio kvalifikacinį egzaminą išlaikiusių asmenų skaičių, taip pat ne rečiau kaip kartą per metus savo interneto svetainėje skelbia per metus įvykusių egzaminų skaičių, juose dalyvavusių asmenų skaičių, egzaminą išlaikiusių asmenų skaičių, informaciją apie gautus skundus ir jų nagrinėjimo rezultatus. Skundą pateikusio asmens duomenys viešai neskelbiami.

5. Priežiūros institucija turi teisę išbraukti draudimo brokerį iš draudimo brokerių sąrašo:

1) rašytiniu draudimo brokerio prašymu;

2) draudimo brokeriui mirus;

3) jeigu draudimo brokeris per 12 mėnesių nepradėjo profesinės veiklos arba jeigu jis ilgiau kaip 12 mėnesių šios veiklos nebevykdo;

4) jeigu po įrašymo į draudimo brokerių sąrašą paaiškėjo faktų, dėl kurių būtų atsisakyta įrašyti draudimo brokerį į šį sąrašą;

5) jeigu atsiranda aplinkybių, dėl kurių jis negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos;

6) Draudimo brokerių rūmų siūlymu, pateiktu atsižvelgiant į Draudimo brokerių garbės teismo sprendimą;

7) šio straipsnio 8 dalyje nurodytais atvejais.

6. Priežiūros institucija Draudimo brokerių garbės teismo prašymu, numatytu šio įstatymo 177 straipsnio 3 dalyje, turi teisę laikinai sustabdyti draudimo brokerio pažymėjimo galiojimą. Pažymėjimo galiojimo sustabdymo laikotarpiu draudimo brokeris neturi teisės atlikti su draudimo tarpininkavimu susijusių funkcijų draudimo brokerių įmonėje.

7. Išbrauktas iš draudimo brokerių sąrašo buvęs draudimo brokeris privalo grąžinti priežiūros institucijai šio straipsnio 4 dalyje nurodytą dokumentą. Šis reikalavimas netaikomas šio straipsnio 5 dalies 2 punkte nurodytu atveju. Asmuo, išbrauktas iš draudimo brokerių sąrašo šio straipsnio 5 dalies 4–7 punktuose nurodytais atvejais, turi teisę vėl tapti draudimo brokeriu šio įstatymo nustatyta tvarka ne anksčiau kaip praėjus 3 metams po išbraukimo iš draudimo brokerių sąrašo.

8. Priežiūros institucija turi teisę surengti ar pasitelktam asmeniui nurodyti surengti draudimo brokerio peratestavimą, jeigu pasitvirtina skundai dėl draudimo brokerio veiklos ar patikrinimo duomenys kelia abejonių dėl jo kvalifikacijos. Jeigu nustatoma, kad draudimo brokeris prarado kvalifikaciją arba be svarbių priežasčių neatvyko į peratestavimą, jis išbraukiamas iš draudimo brokerių sąrašo.

7.9. Draudimo brokeris su draudimo ir perdraudimo tarpininkavimu platinimu susijusias funkcijas gali atlikti tik dirbdamas ar eidamas renkamas pareigas draudimo brokerių įmonėje.

10. Draudimo brokeris privalo laikytis profesinės etikos kodekso.

45

 

 

                      Argumentai: Įstatymo rengėjų siūlomas reguliavimas suponuoja, kad draudimo brokerio paslaugas gali teikti tik Draudimo brokerių rūmų (toliau - DBR) nariai, t.y. numato privalomą visų draudimo brokerių narystę asociacijoje.

                      Privalomas draudimo brokerių dalyvavimas Draudimo brokerių rūmų veikloje, t.y. buvimas šios asociacijos nariais, gali būti nesuderinamas su Lietuvos Respublikos Konstitucijos 35 str. įtvirtintu asociacijų laisvės principu.

                      Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas, nagrinėdamas klausimą, ar Konstitucijoje įtvirtinam asociacijų laisvės principui neprieštarauja įstatymu įtvirtinta privaloma antstolių narystė antstolių rūmuose, pažymėjo, jog “<…> pagal Antstolių įstatymą antstoliai vykdo tokias funkcijas, kurių vykdymą valstybė privalo užtikrinti. Šių funkcijų vykdymo užtikrinimas – viešasis interesas ir valstybės priedermė. Antstoliai nėra valstybės (ar savivaldybės) tarnautojai ir verčiasi savarankiška profesine (privačia) veikla, tačiau jų funkcijas, kitą veiklą bei įgaliojimus apibrėžia įstatymai. Šiame kontekste paminėtina ir tai, kad už įstatymų ar kitų teisės aktų pažeidimus, padarytus atliekant antstolio funkcijas, už kuriuos taikoma baudžiamoji ar administracinė atsakomybė, antstolis atsako kaip valstybės pareigūnas. Apibendrinant konstatuotina, kad antstolio profesija – tai valstybės kontroliuojama profesija, <…> o jiems šias funkcijas vykdyti perdavusi valstybė turi kontroliuoti, kaip jos yra vykdomos.” (LRKT 2008-01-07 nutarimas Nr. 44/06).

                      Tuo Konstitucinis Teismas konstatavo, kad anstolio profesija yra valstybės kontroliuojama profesija, nes jie vykdo funkcijas, kurių vykdymą valstybė privalo užtikrinti ir jie, tam tikra apimtimi, yra prilyginami valstybės pareigūnams.

                      Be to, Konstitucinis teismas pažymėjo, jog “<…> Savaime suprantama, kad atitinkama valstybės kontroliuojama profesija besiverčiantys asmenys negali neturėti tam tikrų pareigų, susijusių su minėtos savivaldos sistemos veikimo užtikrinimu” (ten pat). Taigi, iš to darytina išvada, kad pareiga priklausyti savivaldos sistemai gali būti numatyta tik asmenims, besiverčiantiems valstybės kontroliuojama profesija.

                      Draudimo brokeriai nėra ir negali būti laikomi valstybės kontroliuoja profesija, nes:

a)       jie nevykdo jokios veiklos, kurios vykdymą valstybė yra įsipareigojusi užtikrinti;

b)       jie nevykdo jokių valstybės jiems perduotų funkcijų;

c)       jie negali jokios veiklos vykdyti laisvai, t.y. ne per draudimo brokerių įmones.

              Dėl šių priežasčių įstatyme įtvirtintas reikalavimas kiekvienam draudimo brokeriui privalomai būti DBR nariu yra nesuderinamas su Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintu asociacijų laisvės principu. Atsižvelgiant į tai narystė DBR neturėtų būti privaloma.

 

                      Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo projekto 45 str. ir jį išdėstyti taip:

                      45 straipsnis. 170 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 170 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„170 straipsnis. Draudimo brokerio pašalinimas iš Draudimo brokerių rūmų narių

1. Draudimo brokeris, kurį priežiūros institucija išbraukė iš draudimo brokerių sąrašo, privalo būti pašalintas pašalinamas iš Draudimo brokerių rūmų narių visuotinio Draudimo brokerių rūmų narių susirinkimo nustatyta tvarka:

1) rašytiniu draudimo brokerio prašymu;

2) draudimo brokeriui mirus;                                      

3) Draudimo brokerių garbės teismo siūlymu.”

 

 

Seimo narė                                                                                                       Rasa Budbergytė