Argumentai:
Konstitucinis Teismas ne kartą
savo bylose yra pasisakęs, jog konstitucinis teisinės valstybės principas
neatsiejamas ir nuo Konstitucijoje įtvirtinto asmenų lygiateisiškumo
principo. Konstitucinio asmenų lygiateisiškumo principo pažeidimas kartu yra
ir konstitucinių teisingumo, darnios visuomenės imperatyvų, taigi ir
konstitucinio teisinės valstybės principo, pažeidimas.
Konstitucinis Teismas taip pat
yra aiškiai pasisakęs, kad visų asmenų lygybės principas reiškia tai, jog
visiems vienodai turi būti taikomos teisės normos. Konstitucinis visų asmenų
lygybės įstatymui principas būtų pažeidžiamas, jei tam tikra grupė asmenų,
kuriems yra skiriama teisės norma, palyginti su kitais tos pačios normos
adresatais, būtų kitaip traktuojama, nors tarp tų grupių nėra tokio pobūdžio
ir tokios apimties skirtumų, kad toks nevienodas traktavimas būtų objektyviai
pateisintinas.
Konstitucinis Teismas aiškiai
nurodė, kad Konstitucijoje yra įtvirtinta kiekvieno piliečio teisė gauti
teisingą apmokėjimą už darbą. Garantuota teisė gauti teisingą apmokėjimą už
darbą yra tiesiogiai susijusi su visų asmenų lygybės principu.
Tuo tarpu įstatymo projekto
normomis siekiama diferencijuoti žvalgybos institucijų vadovų darbo užmokestį
pagal tai, koks laikotarpis jiems liko iki jų kadencijos pabaigos, t. y.
jeigu iki jų kadencijos pabaigos liko mažiau nei pusė kadencijos, tuomet
jiems būtų mokamas mažesnis darbo užmokestis lyginant su tais, kuriems liko
daugiau kaip pusė kadencijos laikotarpio.
Labai svarbu atkreipti dėmesį ir
į tai, kad žvalgybos institucijos atsakingos už informacijos
apie vidaus rizikos veiksnius, pavojus ir grėsmes Lietuvos Respublikos
nacionaliniam saugumui ir valstybės interesams rinkimą, apdorojimą, vertinimą
ir šios informacijos pateikimą nacionalinį saugumą užtikrinančioms
institucijoms, taip pat vykdo veiklą, kuria siekiama šiuos rizikos veiksnius,
pavojus ir grėsmes šalinti. Žvalgyba ir kontržvalgyba vykdoma vadovaujantis
Valstybės gynimo tarybos patvirtintais žvalgybos informacijos poreikiais ir
prioritetais, žvalgybos užduočių pagrindu.
Taigi, įstatymo
projektu nustatant iš esmės skirtingus žvalgybos institucijų vadovų darbo
užmokesčius vien tik
dėl to, jog į savo pareigas buvo paskirti skirtingu metu, nesant jokiems
kitiems kriterijams, būtų sukuriama situacija, pagal kurią:
1.
būtų
pažeidžiami Konstitucijoje įtvirtinti asmenų lygiateisiškumo, lygybės bei
teisės gauti teisingą apmokėjimą už darbą principai;
2.
būtų
pažeidžiamas pareigūnų nepriklausomumo principas;
3.
būtų
sukeliamas pavojus valstybės nacionaliniam saugumui.
Taigi, siūlytina
atsisakyti diferencijuoti žvalgybos institucijų vadovų darbo užmokestį pagal tai, koks
laikotarpis jiems liko iki jų kadencijos pabaigos, ir nustatyti, kad
padidintas darbo užmokestis jiems nustatomas nuo įstatymo įsigaliojimo.
Pasiūlymas:
Išbraukti įstatymo projekto 12 straipsnio 5-7 dalis:
5. Įsigaliojus šiam įstatymui, žvalgybos institucijos
vadovui Žvalgybos įstatymo 2 priede nustatytas pareiginės algos koeficientas
taikomas nuo naujos kadencijos pradžios, išskyrus atvejus, jeigu iki
žvalgybos institucijos vadovo kadencijos pabaigos liko daugiau kaip pusė
kadencijos laikotarpio.
6. Jeigu iki žvalgybos institucijos vadovo naujos
kadencijos pradžios liko mažiau kaip pusė kadencijos laikotarpio, jam
taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusios Lietuvos Respublikos
valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo
nuostatos. Jeigu įsigaliojus šiam įstatymui žvalgybos įstaigos vadovo, kuriam
iki kadencijos pabaigos liko mažiau kaip pusė kadencijos
laikotarpio, apskaičiuotas tarnybinis atlyginimas yra mažesnis negu
115 procentų toje įstaigoje dirbančio ir didžiausią tarnybinį
atlyginimą gaunančio žvalgybos pareigūno, o kai tokiu didžiausią tarnybinį
atlyginimą gaunančiu žvalgybos pareigūnu yra vadovo pavaduotojas, – mažesnis
negu 110 procentų, tarnybinio atlyginimo vidurkis, įvertinus per praėjusius
kalendorinius metus apskaičiuotą tarnybinį atlyginimą, žvalgybos institucijos
vadovo tarnybinio atlyginimo dydis apskaičiuojamas šio straipsnio 7 dalyje
nustatyta tvarka.
7. Šio straipsnio 6 dalyje nurodytu atveju žvalgybos
institucijos vadovo tarnybinis atlyginimas nustatomas 15 procentų didesnis
negu toje įstaigoje didžiausią tarnybinį atlyginimą gaunančio žvalgybos
pareigūno tarnybinio atlyginimo per praėjusius kalendorinius metus vidurkis,
o kai tokiu didžiausią tarnybinį atlyginimą gaunančiu žvalgybos pareigūnu yra
vadovo pavaduotojas, – 10 procentų didesnis. Šioje dalyje nustatytas tarnybinis
atlyginimas perskaičiuojamas vieną kartą per metus.
|