LIETUVOS RESPUBLIKOS
TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 191 STRAIPSNIU PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai.
Atsižvelgiant į tai, kad žmogaus ir visuomenės sveikata yra viena svarbiausių visuomenės vertybių, Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymu (toliau – Įstatymu) siekiama mažinti Lietuvos Respublikoje tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių vartojimą, jų prieinamumą (ypač nepilnamečiams asmenims) ir dėl tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių vartojimo atsiradusius neigiamus padarinius gyventojų sveikatai ir ūkiui.
Kaip vienas iš būdų sumažinti tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių vartojimą, numatytas nuotolinės prekybos draudimas. Nors už Įstatymo nuostatų laužymą numatytos sankcijos – piniginės baudos - duomenys rodo, jog tai nėra pakankama priemonė užtikrinti teisės aktų, numatančių tabako ir su jais susijusių gaminių prekybos nuotoliniu būdu reglamentavimą, vykdymą. Pavyzdžiui, vienos iš e. cigarečių prekyba besiverčiančių įmonių (duomenų apsaugos sumetimais - įmonės A) atžvilgiu 2015 m. nustatyti 2 nuotolinės prekybos e. cigaretėmis atvejai; įmonės B atžvilgiu 2015-2019 m. laikotarpiu – 6 nuotolinės prekybos e. cigaretėmis atvejai, 3 iš jų atvejai, kai kartu su nuotoline prekyba nustatytas pardavimo 18 m. nesulaukusiems asmenims faktas; įmonės C atžvilgiu 2017-2019 m. laikotarpiu – 3 nuotolinės prekybos atvejai ir t.t.
Ši statistika aiškiai rodo, jog iš Įstatymo pažeidimų atsirandančios piniginės baudos neatbaido nuotoline prekyba užsiimančių subjektų nuo tolimesnio teisės aktų laužymo, o tai verčia ieškoti naujų, Įstatymo laikymąsi geriau užtikrinsiančių priemonių.
Teikiamu Įstatymo papildymu siekiama įgalinti nuotolinės prekybos kontrolės funkciją vykdančias institucijas imtis platesnio spektro priemonių, leisiančių geriau užtikrinti Įstatymo laikymąsi.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.
Projekto iniciatoriai ir rengėjai – LR Seimo nariai.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai.
Šiuo metu, Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 162 straipsnyje numatoma, jog vidaus ir tarpvalstybinė nuotolinė prekyba elektroninėmis cigaretėmis ir elektroninių cigarečių pildyklėmis Lietuvos Respublikoje yra draudžiama. Įstatymo 26 straipsnio 8 dalyje numatyta, jog už nustatytų nuotolinės prekybos elektroninėmis cigaretėmis ir pildomosiomis talpyklomis draudimų pažeidimą juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų šimtų aštuoniasdešimt devynių eurų iki aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų bauda. Už šių draudimų pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienerius metus nuo baudos paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų iki vieno tūkstančio keturių šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų bauda.
Šiuo metu Įstatymu Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentui, Lietuvos Respublikos Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai nėra suteikta teisė duoti privalomus nurodymus informacijos prieglobos paslaugų teikėjui skubiai pašalinti informacijos prieglobos paslaugų teikėjo saugomą informaciją, kuri naudojama vykdomai vidaus ir tarpvalstybinei nuotolinei prekybai tabako gaminiais ir/ar su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, arba panaikinti galimybę tokią informaciją pasiekti.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.
Naujomis teisinio reguliavimo nuostatomis siūloma numatyti, jog Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliota institucija nustatyta tvarka atlikusi tyrimą ir nustačiusi, kad elektroniniais ryšiais vykdoma vidaus ir tarpvalstybinė nuotolinė prekyba tabako gaminiais ir/ar su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, turėtų teisę duoti privalomus nurodymus informacijos prieglobos paslaugų teikėjui skubiai pašalinti informacijos prieglobos paslaugų teikėjo saugomą informaciją, kuri naudojama vykdomai vidaus ir tarpvalstybinei nuotolinei prekybai tabako gaminiais ir/ar su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, arba panaikinti galimybę tokią informaciją pasiekti. Kartu Įstatymo straipsnių papildyme nurodoma, kokių procedūrinių žingsnių turi imtis institucija, norėdama įgyvendinti aukščiau išvardintus veiksmus.
Tikimasi, jog priėmus Įstatymo papildymą, nuotolinės prekybos kontrolės funkciją vykdančios institucijos bus įgalintos imtis platesnio spektro priemonių, leisiančių geriau užtikrinti Įstatymo, draudžiančio tabako gaminių prekybą nuotoliniu būdu, laikymąsi.
.5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.
Priėmus Įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai.
Įstatymo priėmimas kriminogeninei situacijai ir korupcijai įtakos neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
Įstatymo įgyvendinimas verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos iki 2019 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir kitų norminių teisės aktų rengimo reikalavimų, atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos teisės aktams.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos iki 2019 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais).
Įstatymo projekto įgyvendinimui papildomų biudžeto lėšų nereikės.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados. Negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.
Tabako gaminiai, prekyba nuotoliniu būdu.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai. Nėra.
Teikia:
Seimo nariai Mykolas Majauskas