PASIŪLYMAS

DĖL LOBISTINĖS VEIKLOS ĮSTATYMO NR. VIII-1749 PAKEITIMO ĮSTATYMO

PROJEKTO NR. XIIIP-3051(2)

 

2019-11-05

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

7

 

7

Argumentai:

Visų Lietuvoje veikiančias asociacijų steigimą, veiklą ir valdymą reguliuoja Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymas, todėl savo veiklos pagrindais, veikimo būdais ir tikslais asociacijos tarpusavyje iš esmės nesiskiria.

Todėl Įstatymo projektu siūloma Lobistinės veiklos įstatymo nuostatų taikymo išimtis viešiesiems juridiniams asmenims, tiesiogiai nurodytiems specialiuose įstatymuose, pažeistų Konstitucinį asmenų lygybės prieš įstatymo principą, kadangi Lietuvoje veikiančios asociacijos, neturinčios specialiųjų įstatymų, ir asociacijos, tiesiogiai nurodytos specialiuose įstatymuose, būtų skirtingai reguliuojamos, nors jų veikla niekuo nesiskiria.

Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, siūloma atsisakyti Lobistinės veiklos įstatymo nuostatų taikymo išimties viešiesiems juridiniams asmenims, tiesiogiai nurodytiems specialiuose įstatymuose.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti įstatymo projekto 7 straipsnio 7 punktą:

,,7) viešųjų juridinių asmenų, tiesiogiai nurodytų specialiuose įstatymuose, veikla, tenkinanti viešąjį interesą;“

2.

7

11

Argumentai:

Atsižvelgus į tai, jog Įstatymo projektu siūloma nevyriausybinių organizacijų veiklą priskirti veikloms, kurios nelaikomos lobistine veikla, siūlytina tokią pat išimtį taikyti ir asociacijoms.

Asociacijų įstatymo 2 str. numatyta, kad asociacijos tikslas – koordinuoti asociacijos narių veiklą, atstovauti asociacijos narių interesams ir juos ginti ar tenkinti kitus viešuosius interesus. Remiantis Asociacijų įstatymo 2 str. asociacijos veikla yra išimtinai susijusi su viešo intereso tenkinimu, nes Asociacijų įstatymas asociacijos veiklą, t.y. asociacijos narių veiklos koordinavimą, asociacijos narių interesų atstovavimą prilygina viešajam interesui.

Pažymėtina, kad viešasis interesas nėra ir negali būti laikomas lobistinės veiklos objektu, nes šiuo atveju nėra veikiama konkretaus juridinio asmens interesams, tačiau siekiama tenkinti ir/ar apginti viešąjį interesą (t.y. tenkinti ar apginti visuomenės ar jos dalies, socialinės grupės gėrovę).

Lobistinės veiklos įstatyme nenumatant išimties dėl įstatymo nuostatų netaikymo asociacijų atstovams, Lobistinės veiklos įstatymas prieštaraus Asociacijų įstatymui, taip pat bus sudarytos nepagrįstos teisinės kliūtys asociacijoms tinkamai įgyvendinti įstatyme įtvirtintus veiklos tikslus, t.y. tenkinti viešąjį interesą ir tinkamai, pilna apimtimi atstovauti savo asociacijos narių interesus.

Remiantis Asociacijų įstatyme įtvirtintu asociacijos apibrėžimu, asociacijos, kaip ir nevyriausybinės organizacijos, yra viešieji juridiniai asmenys, išimtinai veikiantys visuomenės ar jos grupės naudai. Todėl Lobistinės veiklos įstatyme numatyta jo taikymo išimtis nevyriausybinėms organizacijoms diskriminuos asociacijas nevyriausybinių organizacijų atžvilgiu, kadangi asociacijų pelno nesiekianti veikla bus žymiai labiau suvaržyta lyginant su nevyriausybinėmis organizacijomis.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 7 straipsnio 11 punktą:

„11) viešosios naudos nevyriausybinių organizacijų, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, ir asociacijų, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos asociacijų įstatyme, veikla.“

3.

14

1

1-4

 

Argumentai:

Įstatymo projektu siūloma juridiniams asmenims už įstatymo pažeidimus nustatyti neproporcingai dideles baudas (nuo 1000 eurų iki 4500 eurų), lyginant su baudų dydžiais už savo esme panašius nusižengimus, kuriuos numato Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksas.

Atsižvelgus į tai, jog Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 126 straipsnis už neteisėtą lobistinę veiklą numato baudas nuo 140 eurų iki 560 eurų, o Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 127 straipsnis už neteisėtą vertimąsi komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla neturint licencijos (leidimo) veiklai, kuriai reikalinga licencija (leidimas), numato baudas nuo 390 eurų iki 2400 eurų, siūloma sumažinti Įstatymo projekte numatytas baudas juridiniams asmenims už įstatymo pažeidimus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 14 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti sekančiai:

„1. Vyriausioji tarnybinės etikos komisija, nustačiusi, kad juridinis asmuo vykdo neteisėtą lobistinę veiklą, vadovaudamasi objektyvumo ir proporcingumo principais skiria baudas:

1) kai juridinis asmuo šio įstatymo nustatyta tvarka nedeklaruoja lobistinės veiklos, – nuo 1000 500 eurų iki 2500 1000 eurų;

2) kai šios dalies 1 punkte nurodytą pažeidimą juridinis asmuo padaro pakartotinai per vienus metus nuo Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nutarimo įsiteisėjimo dienos, – nuo 2500 1000 eurų iki 4000 2500 eurų;

3) kai lobistinę veiklą vykdo į lobistų sąrašą neįrašytas juridinis asmuo, – nuo 1500 550 eurų iki 3000 1100 eurų;

4) kai šios dalies 3 punkte nurodytą pažeidimą juridinis asmuo padaro pakartotinai per vienus metus nuo Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nutarimo įsiteisėjimo dienos, – nuo 3000 1100 eurų iki 4500 2750 eurų.“

 

 

 

Teikia:

Seimo nariai:                                                                                       Valerijus Simulik

 

Gintaras Vaičekauskas