PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

2023 METŲ VALSTYBĖS BIUDŽETO IR SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ FINANSINIŲ RODIKLIŲ PATVIRTINIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2146(2)

 

2022-11-

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

 

 

 

Argumentai: 

Svarbiausias eismo rodiklis, kurį sociologinėse apklausose išskiria šalies gyventojai - saugumas.  Nepakankamai prižiūrimi, laiku neremontuojami keliai pirmiausia praranda tai, kas svarbiausia - saugumą. Nustatytų kokybės rodiklių neatitinkantis kelias yra grėsmė vairuotojams ir kitiems eismo dalyviams.

Lietuvos automobilių kelių direkcijos 2020 m. atliktų tyrimų duomenys aiškiai ir nedviprasmiškai rodo, kad daugiau kaip trečdalis šalies kelių yra blogos būklės: 106 km (12 proc.) automagistralių ir greitkelių ruožų dangos būklės indeksas (toliau -DBI) viršijo normatyvinį šios kategorijos keliams privalomą reikšmę - 2,8; 260 km (18 proc.) magistralinių kelių ruožų DBI viršijo normatyvinį šios kategorijos keliams privalomą reikšmę - 3; 1954 km (39,69 proc.) krašto kelių ruožų DBI viršijo normatyvinį šios kategorijos keliams privalomą reikšmę - 3,5. Dalis krašto kelių yra nepakankamo pločio ir dėl to eismas jais yra nesaugus: 198 km krašto kelių ruožų neatitinka kelio pločio normatyvo (5 m ir didesnio), numatyto krašto keliams. Krašto kelių ruožų, kuriuose neužtikrinamas leistino važiavimo greičio režimas ilgis sudaro 122 km (išilginis kelio dangos netolygumas yra ne mažesnis negu 5 m/km); Lietuvoje yra 73 blogos būklės tiltai ir viadukai.

 

2019-2021 m. valstybinės reikšmės kelių būklei palaikyti kasmet panaudota vidutiniškai 74,5 mln. Eur Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšų (2019 m. - 64,4 mln. Eur; 2020 m. - 69,6 mln. Eur; 2021 - 89,5 mln. Eur). 2022 m. planuojama panaudoti 91,0 mln. Eur. Iš minėtos sumos, skiriamos kelių būklei palaikyti, itin trūko lėšų kelių ir tiltų paprastajam remontui (2019 m. skirta 11,6 mln. Eur, 2020 m. - 33,8 mln. Eur, 2021 m. - 27,3 mln. Eur), 2022 m. šiam tikslui numatyta 72,0 mln. Eur. Nepaisant to, 2021 m. net 39,72 proc. valstybinės reikšmės kelių su asfalto danga buvo blogos ir labai blogos būklės (vertinta nustatant dangos būklės indeksą). Tam, kad valstybinės reikšmės kelių būklė gerėtų, kasmet vidutiniškai reikia bent 150 mln. Eur (neįvertinus kainų augimo dėl karo ir kasmetinės infliacijos).

 

Siūlome 2023 m. valstybės biudžete skirti papildomą 157 mln. Eur finansavimą Kelių priežiūros ir plėtros programai įgyvendinti. Papildomo finansavimo skyrimas leistų amortizuoti karo Ukrainoje sukeltą infliacijos įtaką, užtikrintų strateginių projektų: „Via Baltica“ ruožo rekonstrukciją Marijampolė - Lietuvos siena, magistralinio kelio Nr. A14 Vilnius - Utena rekonstrukcijos projektą, leistų pradėti valstybinės reikšmės krašto kelio Nr. 130 Kaunas - Prienai - Alytus ruožo Kaunas - Prienai rekonstrukciją, bei pradėtų bent dalinai mažinti kelių tinklo nusidėvėjimą.

 

Pasiūlymas: 

2023 m. valstybės biudžete skirti papildomą 157 mln. Eur finansavimą Kelių priežiūros ir plėtros programai įgyvendinti.

 

Lėšų šaltinis: 

Valstybės biudžeto viršplaninės pajamos ir skolintos lėšos.

 

Teikia

Seimo nariai:

 

Lukas Savickas

Andrius Bagdonas

Liudas Jonaitis

Gintautas Paluckas

Algirdas Stončaitis

Saulius Skvernelis

Rima Baškienė

Laima Mogenienė

Zenonas Streikus

Algirdas Butkevičius

Vilija Targamadzė

Vytautas Bakas

Linas Kukuraitis

Kęstutis Mažeika

Domas Griškevičius

Tomas Tomilinas