LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Ekonomikos komitetas
Pagrindinio komiteto IŠVADA
DĖL lietuvos respublikos investicijų įstatymo
nr. viii-1312 13 straipsnio pakeitimo ir įstatymo
papapildymo 131 straipsniu įstatymo projekto nr. xivp-437
2021-05-19 Nr. 108-P-25
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Rūta Miliūtė, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos viceministrė Jovita Neliupšienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-05-03 |
131 |
1 |
|
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas: Iš projekto 2 straipsnyje dėstomų keičiamo įstatymo 131 straipsnio 1 dalies nuostatų nėra aišku, ar šiame straipsnyje nustatytos specialios investavimo ir verslo Lietuvos Respublikoje sąlygos būtų taikomos investuotojui, kuris atitiktų visus 131 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punkte siūlomus nustatyti kriterijus, ar pakaktų, kad investuotojas atitiktų viename iš punktų nustatytą kriterijų. Svarstytina, ar siekiant pašalinti šį neaiškumą, projekto 2 straipsnyje keičiamo įstatymo 131 straipsnio 1 dalies pirmojoje pastraipoje po žodžio ,,atitinkančiam“ nereikėtų įrašyti žodžio ,,visus“. |
Pritarti |
Projekto 2 straipsnyje
dėstomo keičiamo įstatymo 131 straipsnio „1. Šiame straipsnyje nustatytos specialios investavimo ir verslo Lietuvos Respublikoje sąlygos taikomos investuotojui, atitinkančiam visus šiuos kriterijus: <...>“. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-05-03 |
131 |
3 |
4 |
Projekto 2 straipsnyje keičiamo įstatymo |
Pritarti |
Siekiant aiškumo, papildyti projekto „4) yra šios dalies 1, 2 ar 3 punkte nurodytas sąlygas atitinkančio užsieniečio šeimos narys, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos įstatyme „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (toliau šiame straipsnyje – šeimos narys).“ |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-05-03 |
131 |
3, 10 |
|
Projekto 2 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 131
straipsnio 3 dalies pirmojoje pastraipoje siūloma nustatyti, kad leidimas
laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje gali būti išduodamas užsieniečiui,
kuris nėra Europos Sąjungos ar Europos laisvosios prekybos asociacijos
valstybės narės pilietis, jo šeimos narys ar kitas asmuo, kuris pagal Europos
Sąjungos teisės aktus naudojasi laisvo asmenų judėjimo teise ir kuris turi
ekonomikos ir inovacijų ministro įgaliotos įstaigos išduotą dokumentą,
patvirtinantį, kad jis atitinka vieną iš projektu keičiamo įstatymo |
Pritarti iš dalies |
I. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 131 straipsnį papildyti nauja 10 dalimi ir ją išdėstyti taip: „10. Šio straipsnio 3 dalyje ir šio straipsnio 4 dalies 1 punkte nurodyti Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro įgaliotos viešosios įstaigos dokumentai išduodami ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo visų atitinkamam dokumentui išduoti reikalingų dokumentų ir (ar) informacijos pateikimo Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro įgaliotai viešajai įstaigai.“
Konkreti dokumentų išdavimo tvarka keičiamame įstatyme nėra nustatoma, kadangi ji darbo tvarka būtų suderinta tarp atitinkamos viešosios įstaigos ir Migracijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos. Įstatymui įsigaliojus, patvirtinimai būtų išduodami elektronine arba popierine forma, o ateityje pritaikius E-Migris sistemą – per ją.
II. Projekto „3. Leidimas laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje gali būti išduodamas užsieniečiui, kuris nėra Europos Sąjungos ar Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybės narės pilietis, jo šeimos narys ar kitas asmuo, kuris pagal Europos Sąjungos teisės aktus naudojasi laisvo asmenų judėjimo teise ir kuris turi Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro įgaliotos viešosios įstaigos išduotą dokumentą, patvirtinantį, kad jis atitinka vieną iš šių sąlygų: <...>“. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-05-03 |
|
|
|
Atsižvelgiant į įstatymo projekto svarstymo ir priėmimo procedūras Seime, svarstytina, ar įstatymo projekto 3 straipsnyje numatyta įstatymo įsigaliojimo data 2021 m. birželio 1 d. yra reali. |
Pritarti |
Atsižvelgiant į šio projekto svarstymo Seime laiką, siūlytina numatyti vėlesnę keičiamo įstatymo įsigaliojimo datą, taip pat vėlesnę datą, iki kurios atsakingos ministerijos turės priimti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, atitinkamai išdėstant projekto 3 straipsnio 1ir 2 dalis taip: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2021 m. birželio 15 d. 2. Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministras ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministras iki 2021 m. birželio 14 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“ |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos
laisvosios rinkos institutas Nr. G-2021-5692 |
13 12 |
1 2 |
6, 7 |
Dėl Investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 13 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 13(1) straipsniu įstatymo projekto
Lietuvos laisvosios rinkos institutas (LLRI) išnagrinėjo Investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 13 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 13(1) straipsniu įstatymo projektą (toliau – Projektas), kuriuo siūloma sudaryti palankesnes sąlygas perkelti visus ar dalį įmonės darbuotojų į Lietuvos Respubliką, kai investuotojas vykdo naujas investicijas ir kuria naujas darbo vietas, perkeldamas įmonės veiklą ar jos dalį iš trečiųjų šalių.
LLRI pritaria iniciatyvai lengvinti migracijos procedūras projekte numatytais atvejais, tačiau atkreipia dėmesį į Įstatyme numatytus kriterijus, ribojančius galimybę pritraukti daugiau aukštą pridėtinę vertę kuriančių įmonių.
Projektu siūloma pakeisti Investicijų įstatymo (toliau – Įstatymas) 13 straipsnio 1 dalies 6 punktą, nustatant, kad šiame punkte nurodytiems investuotojams taikomos ir šio įstatymo 131 straipsnyje numatytos specialios investavimo ir verslo sąlygos. Taigi, nauju reguliavimu galėtų pasinaudoti tik su Lietuvos Respublikos Vyriausybe ar jos įgaliota institucija investicijų sutartis sudarę investuotojai, kurie, be kita ko, pagal investicijų sutartį įsipareigotų sukurti ne mažiau kaip 20 naujų darbo vietų, o jose įdarbintų asmenų vidutinis metinis darbo užmokestis būtų ne mažesnis kaip 1,5 Lietuvos statistikos departamento paskelbto savivaldybės, kurioje investuojama, vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio.
Atkreipiame dėmesį, kad Įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 6 punkte nustatytas investicijų dydžio kriterijus - ne mažiau kaip 1 448 100 eurų (5 000 000 litų) privačių investicijų - buvo nustatytas dar 2003 metais, kai valstybė skatino kapitalo investicijas į savivaldybių infrastruktūrą, gamybos ar paslaugų sritį, o 12 straipsnio 2 dalies 7 punkte nustatytas naujų darbo vietų skaičiaus kriterijus – 20 darbuotojų – 2014 metais, kai valstybės parama buvo orientuota į užsienio paslaugų centrų pritraukimą.
Tokie apribojimai mažina Lietuvos galimybę pritraukti daugiau pažangių, aukštą pridėtinę vertę kuriančių įmonių iš trečiųjų šalių. Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad dėl COVID-19 pandemijos pradėjus strigti tarptautinėms tiekimo grandinėms, daugelis Europos Sąjungos valstybių narių svarsto apie gamybinių įmonių, kurios gamybos veiklą vykdo kituose žemynuose, susigrąžinimą, naujų pritraukimą ir strateginę autonomiją užtikrinančios gamybos plėtrą. Taip pat pažymima, kad šie pokyčiai aktualūs ne tik gamybos, bet ir paslaugų sektoriaus investicijoms.
Lietuvoje vis dar sunkiai vystantis inovacijomis ir „know-how“ grįstai ekonomikai, reikalingas išskirtinis dėmesys informacinių technologijų paslaugų sektoriaus įmonėms, startuoliams. Tačiau šio sektoriaus įmonėms nėra būtina investuoti 1 448 100 eurų ir / ar sukurti 20 darbo vietų, tačiau jų kuriama pridėtinė vertė gali būti labai aukšta. Tokios įmonės dažniausiai nuomojasi biurų patalpas (nuoma nėra investicija į kapitalą), o jų investicijos į įrangą gali nesiekti tokios vertės, ypač jei įmonėje dirba keli darbuotojai. Jei įmonė perkeliama, ji gali naudoti jau turimą savo įrangą, tuomet veiklą gali pradėti investuodama minimaliai.
LLRI siūlo peržiūrėti Investicijų įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 6 punkte ir 12 straipsnio 2 dalies 7 punkte nustatytus investicijų dydžio ir darbuotojų skaičiaus kriterijus ir, atsižvelgiant į mūsų paminėtus argumentus / šio laikmečio investavimo realijas, juos sumažinti. Taip būtų išplėstos galimybės daugiau įmonių investuoti mūsų šalyje. |
Nepritarti |
Investicijų įstatymo |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai:
7. Komiteto siūlomas sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Lukas Savickas, Ieva Pakarklytė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra pareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėja Laura Jasiukėnienė