LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Kaimo reikalų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL

LIETUVOS RESPUBLIKOS Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314

4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto NR. XIVP-2237(2)

 

2023-04-19 Nr. 110-P-12

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Viktoras Pranckietis - Komiteto pirmininkas, Vidmantas Kanopa - Komiteto pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Sergejus Jovaiša, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika.

2.      Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

(2023-04-13)

 

 

 

1(4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2(2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3)

 

     Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

     Projekto 1 straipsnio 2 dalimi Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 2 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad privačių žemės sklypų savininkai be aukciono turėtų teisę pirkti ne didesnius kaip 3 ha valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotus, įsiterpusius tarp jų nuosavybės teise valdomų žemės sklypų ir stabilių kraštovaizdžio objektų (kelių (gatvių), geležinkelių, miškų sklypų (plotų), vandens telkinių), jeigu šiuose plotuose negalima suformuoti atskirų žemės sklypų arba žemės sklypų su privažiuojamaisiais keliais. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokiais kriterijais vadovaujantis būtų sprendžiama, ar yra galimybė mažesniame nei 3 ha valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plote suformuoti atskirą žemės sklypą. Atkreipiame dėmesį, kad pagal Žemės įstatymo 9 straipsnio 7 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą tarp privačių žemės sklypų ar (ir) išnuomotų valstybinės žemės sklypų, taip pat privačių arba išnuomotų valstybinės žemės sklypų ir kelių (gatvių) ar miškų sklypų (plotų) įsiterpę atitinkami laisvos valstybinės žemės plotai yra išnuomojami, jeigu šiuose plotuose negalima suformuoti racionalaus dydžio ir ribų žemės sklypų. Be to, Žemės įstatymo 9 straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad įsiterpusiu žemės sklypu nelaikomas žemės sklypas, kuris ribojasi su laisvos valstybinės žemės plotu, nesuformuotu kaip atskiras valstybinės žemės sklypas, išskyrus atvejus, kai tarp privačių žemės sklypų ar (ir) išnuomotų valstybinės žemės sklypų, taip pat privačių arba išnuomotų valstybinės žemės sklypų ir kelių (gatvių) ar miškų sklypų (plotų) įsiterpusį žemės sklypą sudaro siaura juosta, šlaitai ar grioviai. Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, siekiant aiškumo bei teisinio reguliavimo nuoseklumo, svarstytina, ar projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 3 punkte siūlomą nustatyti sąlygą „jeigu šiuose plotuose negalima suformuoti atskirų žemės sklypų“ nereikėtų pakeisti sąlyga „jeigu šiuose plotuose negalima suformuoti racionalaus dydžio ir ribų atskirų žemės sklypų“. Be to, svarstytina, ar vertinamojoje projekto nuostatoje nereikėtų nustatyti papildomą sąlygą, kad įsiterpusiu valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypu nelaikomas žemės sklypas, kuris ribojasi su laisvos valstybinės žemės plotu, nesuformuotu kaip atskiras valstybinės žemės sklypas.

 

 

 

Pritarti.

Komitetas siūlo tokią įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 3 punkto formuluotę:

„3) privačių žemės sklypų savininkai – tarp jų nuosavybės teise valdomų žemės sklypų įsiterpusius valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotus, ne didesnius kaip 3 ha, taip pat tarp jų nuosavybės teise valdomų žemės sklypų ir stabilių kraštovaizdžio objektų (kelių (gatvių), geležinkelių, miškų sklypų (plotų), vandens telkinių) įsiterpusius valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotus, ne didesnius kaip 3 ha, jeigu šiuose plotuose negalima suformuoti atskirų žemės sklypų arba žemės sklypų su privažiuojamaisiais keliais, išskyrus Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo 31 straipsnio 7 dalyje ir Žemės reformos įstatymo 8 straipsnio 6 dalyje nurodytus valstybinės žemės plotus. Įsiterpusiu valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypu nelaikomas žemės sklypas, kuris ribojasi su laisvos valstybinės žemės plotu, nesuformuotu kaip atskiras valstybinės žemės sklypas. Pirmumo teisė pirkti įsiterpusį valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotą taikoma jį nuomojančiam ar laikinai naudojančiam besiribojančio žemės sklypo savininkui.“ 

 

Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.

 

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                        Viktoras Pranckietis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Gintarė Remeikienė