Išrašas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO komitetas

 

POSĖDŽIO PROTOKOLAS

 

2016 m. birželio 20 d. Nr. 103-P-41

 

SVARSTYTA: Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada dėl Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo Nr. IX-1768 1, 6, 8, 9 straipsnių, ketvirtojo1 skirsnio ir priedo pakeitimo bei 131 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektui Nr. Xiip-3264(2).

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

 

 

 

1. Teikiamu įstatymo projektu yra įgyvendinama 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/67/ES dėl Direktyvos 96/71/EB dėl darbuotojų komandiravimo paslaugų teikimo sistemoje vykdymo užtikrinimo ir kuria iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 1024/2012 dėl administracinio bendradarbiavimo per Vidaus rinkos informacinę sistemą (IMI reglamentas) (toliau – Direktyva 2014/67ES), todėl pagal Seimo statuto 135 straipsnio 4 dalies 2 punktą kartu su teikiamu projektu turėtų būti pateikta minėtosios direktyvos ir teikiamo projekto nuostatų atitikties lentelė.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

1

1

 

2. Atsižvelgiant į tai, kad Direktyvos 2014/67/ES 2 straipsnyje „kompetentinga institucija“ yra apibrėžiama kaip „institucija ar įstaiga <...>, kurias valstybės narės paskiria vykdyti Direktyvoje 96/71/ EB ir šioje direktyvoje nustatytas funkcijas“, siūlytina įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių ,,Europos Sąjungos“ įrašyti žodžius ,,valstybių narių“. Be to, atsižvelgiant į tai, kad valstybių narių paskirtos finansinės administracinės priemonės yra siejamos su atitinkamas direktyvas įgyvendinančiais tų valstybių narių teisės aktais, siūlytina keičiamo įstatymo 1 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių ,,susijusių su Lietuvos Respublikos darbo kodekso 104 straipsnio 2 dalyje nustatytomis darbo teisės normomis“ įrašyti žodžius ,,susijusių su Lietuvos Respublikos darbo kodekso 104 straipsnio 2 dalyje nustatytų analogiškų garantijų pažeidimu“.

Pritarti

Pasiūlymas:

1 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

1. Papildyti 1 straipsnį 3 dalimi:

„3. Šio Įstatymo ketvirtasis1 skirsnis taikomas vykdant Europos Sąjungos valstybių narių kompetentingų institucijų paskirtų arba administracinių ar teisminių institucijų patvirtintų arba darbo ginčus nagrinėjančių organų paskirtų finansinių administracinių sankcijų ir (ar) baudų, įskaitant mokesčius ir priemokas, susijusių su Lietuvos Respublikos darbo kodekso 104 108 straipsnio 2 dalyje nustatytomis darbo teisės normomis nustatytų analogiškų garantijų pažeidimu, išieškojimą ir prašymus dėl pagalbos, informacijos, pranešimo apie sprendimą dėl finansinių administracinių sankcijų ir (ar) baudų skyrimo pranešimus apie sprendimus dėl tokių sankcijų ir (ar) baudų skyrimo.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

2, 4

 

 

 3. Atsižvelgiant į teisės aktų rengimo rekomendacijas reikėtų tikslinti:

            1) projekto 2 straipsnio 5, 6, 7 dalis, 3 straipsnio 2 dalį, 4 straipsnio 1 dalį ir jose išbraukti žodžius ,,ir jį išdėstyti taip“;

            2) projekto 2 straipsnio dalių numeraciją – nurodytos dvi 9 dalys;

            3) projekto 4 straipsnio 2 dalyje - atitinkami pakeisti ir keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 11 – 13 punktų numeraciją.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

2

6

 

 4. Keičiamo įstatymo 6 straipsnio 27 punkto formuluotę siūlytina patikslinti atsižvelgiant į kartu teikiamo Lietuvos Respublikos darbo kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo projektu Nr. XIIP-3234(2) tvirtinamo Darbo kodekso (toliau – Darbo kodeksas) 164 straipsnio 3 dalies nuostatas dviem aspektais. Pirma, Darbo kodekso 164 straipsnio 3 dalyje nurodytos darbuotojų atstovavimą darbdavio lygmeniu įgyvendinančių asmenų (ne darbuotojų atstovų) garantijos. Antra, reikėtų patikslinti darbdavio prašymo esmę, t. y. darbo sutarčių nutraukimo pagrindus, kuriems esant turi būti gautas ir nagrinėjamas darbdavio prašymas, o taip pat tikslinti formuluotę „jų darbo sąlygų pakeitimo“, nes pagal Darbo kodekso 164 straipsnio 3 dalį sutikimas turi būti gautas dėl būtinųjų darbo sutarties sąlygų pabloginimo.

Pritarti

Pasiūlymas:

2 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip:

„6. Papildyti 6 straipsnį nauju 27 punktu ir jį išdėstyti taip:

„27) nagrinėja darbdavių prašymus dėl darbuotojų atstovų darbuotojų atstovavimą įgyvendinančių asmenų darbo sutarčių nutraukimo darbdavio iniciatyva, darbdavio valia ir jų būtinųjų darbo sutarties sąlygų, palyginti su ankstesnėmis jų būtinosiomis darbo sutarties sąlygomis ar palyginti su kitų tos pačios kategorijos darbuotojų būtinosiomis darbo sutarties sąlygomis, pabloginimo pakeitimo;“.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

4

 

 

5. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo  9 straipsnio 1 dalis nustato Valstybinės darbo inspekcijos inspektorių teises, siūlytina projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 9 punkte vietoj žodžio ,,įpareigoja“ įrašyti žodį ,,įpareigoti“. Be to, atsižvelgiant į tai, kad projekto 6 straipsniu siūloma pripažinti netekusiu galios keičiamo įstatymo 131 straipsnį, reikėtų keisti arba pripažinti netekusia galios keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalį, kurioje yra nuoroda į naikinamą keičiamo įstatymo 131 straipsnį.

Pritarti

Pasiūlymas:

Projekto 4 straipsnį išdėstyti taip:

„4 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 9 straipsnio 1 dalį nauju 9 13 punktu ir jį išdėstyti taip:

913) įpareigoja įpareigoti darbdavį atkurti iškreipiamas ar slepiamas aplinkybes, dėl kurių buvo konstatuotas nedeklaruotas darbas;“.

2. Buvusį 9 straipsnio 1 dalies 9 13 punktą laikyti 10 14 punktu.

3. Pakeisti 9 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Valstybinės darbo inspekcijos inspektoriai inspektavimo metu turi informuoti trečiosios šalies piliečius apie jų teises, numatytas Lietuvos Respublikos darbo kodekse ir kituose teisės aktuose ir šio Įstatymo 131 straipsnyje.“

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

5

 

 

  6. Projekto 5 straipsniu keičiamą ketvirtąjį1 skirsnį reikėtų dėstyti kabutėse.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

5

 

 

 7. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 121 straipsnio pavadinimas neatitinka šio straipsnio turinio, todėl siūlytina jį tikslinti, siekiant suderinti jį su siūlomomis šiame straipsnyje nustatyti teisės normomis.

Pritarti

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo ketvirto skirsnio pavadinimą ir keičiamo įstatymo 121 straipsnio pavadinimą išdėstyti taip:

KETVIRTASIS1 SKIRSNIS

TARPVALSTYBINIS FINANSINIŲ ADMINISTRACINIŲ SANKCIJŲ IR (AR) BAUDŲ IŠIEŠKOJIMO VYKDYMAS TARPVALSTYBINIS PRAŠYMŲ DĖL FINANSINIŲ ADMINISTRACINIŲ SANKCIJŲ IR (AR) BAUDŲ IŠIEŠKOJIMO ARBA PRANEŠIMŲ APIE SPRENDIMUS DĖL TOKIŲ SANKCIJŲ IR (AR) BAUDŲ SKYRIMO VYKDYMAS

 

„121 straipsnis. Savitarpio pagalbos ir pripažinimo principai Bendradarbiavimas vykdant prašymus dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimo ir pranešimus apie sprendimą dėl tokios sankcijos ir (ar) baudos skyrimo

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

5

 

 

8. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 121 straipsnio 1 dalyje „prašančioji institucija“ yra apibrėžiama kaip „kitos Europos Sąjungos valstybės narės kompetentinga institucija“, o projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 121 straipsnio 2 dalyje siekiama reglamentuoti su „prašančiąja institucija“ susijusius teisinius santykius: nustatomos prašančiosios institucijos pareigos ir prašymo dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimo pateikimo sąlygos ir aplinkybės. Pažymėtina, kad toks teisinis reguliavimas projekte yra siejamas ir grindžiamas kitų valstybių narių galiojančiais įstatymais. Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos įstatymais negalima reglamentuoti visuomeninių santykių, susiklostančių kitose valstybėse, nes tai nėra Lietuvos Respublikos jurisdikcijos dalykas. Direktyvos 2014/67/ES 15 straipsnio nuostatos, kurias siekiama įgyvendinti aptariamąja projekto nuostata, galėtų būti įgyvendintos, suformuluojant atitinkamas Valstybinės darbo inspekcijos, kaip Lietuvos Respublikos prašančiosios institucijos, teises ir pareigas.

Ši pastaba taikytina ir projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 124 straipsnio 1 dalies antrajam sakiniui („Prašančioji institucija apie šį nusižengimą nedelsdama praneša Valstybinei darbo inspekcijai“).

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 121 straipsnio 1 ir 2 dalis išdėstyti taip:

1. Valstybinė darbo inspekcija, gavusi kitos Europos Sąjungos valstybės narės kompetentingos institucijos (toliau – prašančioji institucija) prašymą dėl pagalbos, informacijos, pranešimo apie sprendimą dėl finansinių administracinių sankcijų ir (ar) baudų skyrimo arba finansinių administracinių sankcijų ir (ar) baudų išieškojimo, finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimo arba pranešimą apie sprendimą dėl tokios sankcijos ir (ar) baudos skyrimo, vadovaudamasi šio Įstatymo 122 straipsniu:

1) išieško prašančiosios institucijos paskirtą arba administracinių ar teisminių institucijų arba, kai taikytina, darbo ginčų teismų, vadovaujantis prašančiosios institucijos valstybės Europos Sąjungos narės (toliau – prašančiosios institucijos valstybė) įstatymais ir procedūromis patvirtintą finansinę administracinę sankciją ir (ar) baudą, kurios yra toliau neskundžiamos;

2) praneša atsakovui apie sprendimą, kuriuo skiriama finansinė administracinė sankcija ir (ar) bauda;

3) praneša atsakovui apie kitus atitinkamus dokumentus, susijusius su finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimu, įskaitant teismo sprendimą ar galutinį sprendimą, kuris gali būti pateiktas patvirtintos kopijos forma, sudarančius prašymo dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimo teisinį pagrindą ir teisę jį vykdyti.

2. Prašančioji institucija užtikrina, kad prašymas dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimo arba pranešimo apie sprendimą, kuriuo skiriama finansinė administracinė sankcija ir (ar) bauda, būtų pateikiamas pagal prašančiosios institucijos valstybėje galiojančius įstatymus, kitus teisės aktus ir administracinę praktiką. Toks prašymas pateikiamas tik tuo atveju, kai prašančioji institucija negali įvykdyti išieškojimo ar pateikti pranešimo pagal savo įstatymus, kitus teisės aktus ir administracinę praktiką. Prašančioji institucija nepateikia prašymo dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimo arba pranešimo apie sprendimą dėl tokios sankcijos ir (ar) baudos skyrimo, jeigu ši sankcija ir (ar) bauda, taip pat pagrindinis reikalavimas ir (ar) dokumentas, kuriuo leidžiama ją vykdyti prašančiosios institucijos valstybėje, užginčijamas arba jam prieštaraujama toje valstybėje. Valstybinė darbo inspekcija atlieka šio straipsnio 1 dalyje numatytus veiksmus, jei prašančiosios institucijos prašymas dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimo arba pranešimas apie sprendimą, kuriuo skiriama finansinė administracinė sankcija ir (ar) bauda, pateiktas pagal prašančiosios institucijos valstybėje narėje galiojančius įstatymus, kitus teisės aktus ir administracinę praktiką. Toks prašymas pateikiamas tuo atveju, kai prašančioji institucija negali įvykdyti išieškojimo ar pateikti pranešimo pagal savo įstatymus, kitus teisės aktus ir administracinę praktiką.”

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

5

 

 

9. Siūlytina projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 30 punkte, 5 straipsniu keičiamo įstatymo ketvirtajame skirsnyje suvienodinti sąvokos ,,prašymo dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimo ir pranešimo apie sprendimą dėl tokios sankcijos ir (ar) baudos skyrimo“ vartojimą.

 

Pritarti

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

5

 

 

10. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 122 straipsnio 2 dalies b) punkte ir 123 straipsnio 2 dalies 2 punkte vietoj sąvokų ,,administracinė sankcija“, ,,finansinė sankcija“ reikėtų rašyti visame projekte vartojamą sąvoką ,,finansinė administracinė sankcija“.

Pritarti

 

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

5

 

 

11. Projekto 5 straipsnio keičiamo įstatymo 122 straipsnio 3 dalyje bei 4 dalyje įtvirtinama pareiga Valstybinei darbo inspekcijai ,,kuo greičiau“, ,,kuo skubiau“ atlikti tam tikrus veiksmus.  Manytina, kad nors tokios formuluotės ir vartojamos įgyvendinamoje Direktyvoje 2014/67/ES, tačiau nacionalinės teisės atžvilgiu tai nebūtų konkretu, todėl siūlytina jas tikslinti nurodant konkretų terminą.

Pritarti

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 122 straipsnio pavadinimą, 3 ir 4 dalis išdėstyti taip:

„122 straipsnis. Prašymas dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos     išieškojimo ar pranešimo pranešimas apie sprendimą dėl tokios sankcijos ir (ar) baudos             skyrimo

3. Valstybinė darbo inspekcija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teisės aktais, imasi visų būtinų veiksmų, kad kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per mėnesį 20 darbo dienų nuo prašymo ar pranešimo gavimo dienos, informuotų atsakovą apie prašymą dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimo ar pranešimą apie sprendimą dėl tokios sankcijos ir (ar) baudos skyrimo, kuriuo skiriama finansinė administracinė sankcija ir (arba) bauda, ir, kai būtina, apie atitinkamus Valstybinei darbo inspekcijai pateiktus dokumentus.

4. Valstybinė darbo inspekcija kuo skubiau ne vėliau per 10 darbo dienų nuo prašymo ar pranešimo gavimo dienos informuoja prašančiąją instituciją apie:

1) veiksmus, kurių ji ėmėsi vykdydama prašančiosios institucijos prašymą dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimo ar ir pranešimą apie sprendimą dėl tokios sankcijos ir (ar) baudos skyrimo, ir nurodo datą, kada adresatui buvo įteiktas pranešimas;

2) atsisakymo vykdyti prašymą priežastis, jeigu ji, vadovaudamasi šio Įstatymo 124 straipsnio nuostatomis, atsisako vykdyti prašymą dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimo ar pranešti apie sprendimą, kuriuo skiriama finansinė administracinė sankcija ir (ar) bauda.pranešimą apie sprendimą dėl tokios sankcijos ir (ar) baudos skyrimo.“

 

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

5

 

 

12. Projekto 5 straipsnio keičiamo įstatymo 124 straipsnio (turi būti 123 straipsnis) 1 dalyje nustatyta teisė Valstybinei darbo inspekcijai atsisakyti vykdyti prašančiosios institucijos prašymą dėl finansinės administracinės sankcijos išieškojimo, jeigu prašyme nėra pateikta šio įstatymo 122 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodyta informacija. Pažymėtina, kad  keičiamo įstatymo 122 straipsnio 2 dalyje numatyta nuostata dėl informacijos pateikimo (,,gali būti nurodoma“) yra dispozityvi. Tokia teisinė situacija, kai vienoje nuostatoje įtvirtinama imperatyvi norma, o vadovaujantis kita nuostata ji gali būti paneigta, vertintina kaip teisiškai ydinga, todėl taisykles reikėtų tikslinti ir derinti tarpusavyje.

Pritarti

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 122 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

“2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytame bendrajame dokumente taip pat gali būti nurodoma:

1) kai pateikiamas prašymas dėl sprendimo, kuriuo skiriama finansinė administracinė sankcija ir (ar) bauda pranešimas apie sprendimą dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos skyrimo – pranešimo tikslas ir laikotarpis, per kurį jis turi būti įvykdytas;

2) kai pateikiamas prašymas dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos išieškojimo – data, kada teismo sprendimas arba sprendimas tampa vykdytinas arba galutinis, finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos pobūdžio ir dydžio aprašymas, visos datos, turinčios reikšmės sprendimo vykdymui, įskaitant tai, ar teismo sprendimas arba sprendimas buvo įteiktas atsakovui (atsakovams) ir kaip buvo įteiktas, ar jis buvo paskelbtas atsakovui (atsakovams) nedalyvaujant, taip pat prašančiosios institucijos patvirtinimas, kad sankcija ir (ar) bauda yra neskundžiama, ir pagrindinis reikalavimas, dėl kurio teikiamas prašymas, ir jį sudarančių elementų apibūdinimas.”

 

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

5

 

 

13. Tikslintinas projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 124 straipsnio (123 straipsnio) pavadinimas atsižvelgiant į šio straipsnio turinį (nurodomi ne tik atsisakymo vykdyti prašymą, bet ir pranešimo apie sprendimą dėl finansinės administracinės sankcijos ir (ar) baudos skyrimo atsisakymo vykdyti pagrindai).

 

Pritarti

Pavadinimas tikslintinas taip:

„123 straipsnis. Atsisakymo vykdyti prašymą ar pranešimą pagrindai“

 

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

5

 

 

14. Keičiamo įstatymo 122 straipsnyje 1 ir 2 dalių punktai numeruotini ne raidėmis, o arabiškais skaitmenimis, po šio straipsnio nurodytas 124 straipsnis pernumeruotinas į 123 straipsnį.

Pritarti

 

15.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

5

 

 

15. Svarstytina, ar projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 125 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta nuostata, kad „šiame skirsnyje nurodytos išieškotų finansinių administracinių sankcijų ir (ar) baudų sumos atitenka Valstybinei darbo inspekcijai“ neturėtų būti tikslintina atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įstatymo 28 straipsnio 3 dalyje įtvirtintą teisinį reguliavimą, kad baudos už administracinius teisės pažeidimus įskaitomos į tą biudžetą, iš kurio išlaikoma institucija ar įstaiga, kurios įgaliotas pareigūnas surašė administracinio teisės pažeidimo protokolą arba skyrė baudą, išskyrus kituose įstatymuose nustatytus atvejus.

Pritarti

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 125 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1. Šiame skirsnyje nurodytos išieškotų finansinių administracinių sankcijų ir (ar) baudų sumos atitenka Valstybinei darbo inspekcijai įskaitomos į valstybės biudžetą.“

 

16.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

5

 

 

16. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 125 straipsnio 3 dalyje brauktini kaip pertekliniai žodžiai ,,įstatymo ketvirtojo1“.

Pritarti

 

17.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2016-05-17

 

 

 

17. Projektas redaguotinas lietuvių kalbos požiūriu.

Pritarti

 

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Kristina Miškinienė