LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ŠVIETIMO IR MOKSLOkomitetas

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PROFESINIO MOKYMO ĮSTATYMO NR. VIII-450 PAKEITIMO  

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1074(2)

2017-12-08  Nr. 106-P-54

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Eugenijus Jovaiša, komiteto nariai: Mantas Adomėnas, Arūnas Gelūnas, Arūnas Gumuliauskas, Dainius Kepenis, Aušrą Papirtienę pavadavo Gediminas Vasiliauskas, Gintaras Steponavičius; komiteto biuro vedėjas Kęstutis Kaminskas, patarėjos Aistė Laurinavičiūtė, Rūta Norkienė, Justina Paukštė, padėjėjos Janina Antanavičienė, Lina Giriūnienė.

Kiti posėdžio dalyviai: Lietuvos Respublikos Prezidentės patarėja Saulė Mačiukaitė-Žvinienė, švietimo ir mokslo ministrės patarėjas Marius Ablačinskas, LAMA BPO prezidentas Pranas Žiliukas, Švietimo ir mokslo ministerijos Mokymosi visą gyvenimą departamento Profesinio mokymo skyriaus vyr. specialistė Kristina Valantinienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

2

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir teisėkūros principams teikiame šias pastabas:

      2 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „kuriuo suteikiama“ įrašytini žodžiai „kurias pabaigus suteikiama“, nes kvalifikacijos suteikiamos ne pačiu profesiniu mokymu, o profesinio mokymo įstaigos sprendimu, atsižvelgiant į profesinio mokymo metu asmens įgytas kompetencijas. Analogiško turinio pastaba taikytina ir šio straipsnio 5 dalyje apibrėžtos sąvokos „neformalus profesinis mokymas“ turiniui.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

2

5

 

 

          Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalyje nereikėtų nustatyti, kad modulinis profesinis mokymas – mokymas vykdomas pagal formaliojo profesinio mokymo programą.

 

Nepritarti

Argumentai:

Modulinis profesinis mokymas gali būti vykdomas ir formaliuoju ir neformaliuoju būdu.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

4

 

1

 

Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 punkte brauktini pertekliniai žodžiai „ar įgyti naują kvalifikaciją“, nes teisė įgyti kvalifikaciją (tiek pirmą, tiek naują) jau įtvirtinta šiame punkte.

 

Pritarti

Išbraukti „ar įgyti naują kvalifikaciją“ ir 4 straipsnio 1 punktą išdėstyti taip:

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

 

6

7

 

 

Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 6 straipsnio 7 dalis taikoma ne visiems pameistrystės darbo sutartis sudariusiems darbdaviams, siūlome šią nuostatą dėstyti taip: „Tuo atveju, kai profesinis mokymas vykdomas pameistrystės profesinio mokymo organizavimo forma, darbdavys, pameistrystės darbo sutartį sudaręs su mokiniu, kuris mokosi ir pagal vidurinio ugdymo programą, privalo sudaryti sąlygas pameistriui patogiu laiku baigti vidurinio ugdymo programą švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka“.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

 Patikslinti 6 straipsnio 7 dalį išdėstyti taip:

„7. Tuo atveju, kai profesinis mokymas vykdomas pameistrystės profesinio mokymo organizavimo forma, Darbdavysdarbdavys, pameistrystės darbo sutartį sudaręs su pameistriu pameistrystės darbo sutartį su mokiniu, kuris mokosi ir pagal vidurinio ugdymo programą, privalo sudaryti sąlygas baigti vidurinio ugdymo programas pameistriui patogiu laiku švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka. Pameistrystės darbo sutartis gali būti sudaroma tik mokiniui įgijus pagrindinį išsilavinimą.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

 

11

 

3

 

Įstatymo projekto 11 straipsnio 3 punkte nustatoma, kad asmuo laikomas įgijusiu pirmąją kvalifikaciją, jeigu jis įgijo kvalifikaciją kartu su pagrindiniu išsilavinimu ir nuosekliai mokydamasis įgijo kvalifikaciją kartu su viduriniu išsilavinimu. Ši nuostata taisytina, atsižvelgiant į jos klaidinančią formuluotę, nes neįmanoma profesinės kvalifikacijos įgyti vienu metu kartu ir su pagrindiniu, ir su viduriniu išsilavinimu. Be to, nėra aiškus 3 punkte nurodytų pirmosios kvalifikacijos įgijimo sąlygos išskyrimo tikslas, nes, mūsų nuomone, šio straipsnio 4 punktas, nustatantis pirmosios kvalifikacijos įgijimo kartu su viduriniu išsilavinimu sąlygą, apima ir 3 punkte išdėstytas sąlygas.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti 11 straipsnio 3 punktą ir išdėstyti jį taip: 

„3) kartu su pagrindiniu išsilavinimu ir nuosekliai mokydamasis (arba nenutraukęs mokymosi) įgijo kitą kvalifikaciją kartu su viduriniu išsilavinimu“

 

Atitinkamai tikslinti ir 18 straipsnio 12 dalį:

„12. Asmenys, įgiję kvalifikaciją pagal pirminio profesinio mokymo programą, išskyrus tuos, kurie įgijo kvalifikaciją kartu su pagrindiniu išsilavinimu ir nuosekliai mokydamiesi (arba nenutraukę mokymosi) įgijo kitą kvalifikaciją kartu su viduriniu išsilavinimu, taip pat asmenys arba turintys aukštojo mokslo kvalifikaciją, ir siekiantys mokytis valstybės finansuojamoje profesinio mokymo vietoje, priimami tik į tęstinį profesinį mokymą švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka.“

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

12

2

 

 

Įstatymo projekto 12 straipsnio 2 dalies siūlome atsisakyti kaip perteklinės, nes identiško turinio nuostatos, nustatančios formaliojo profesinio mokymo programų baigimo pasekmes, jau įtvirtintos įstatymo projekto 6 straipsnio 5 dalyje bei 7 straipsnio 3 dalyje.

Pritarti

Atsisakyti 12 straipsnio 2 dalies

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

13

 

4

 

 

 

Įstatymo projekto 13 straipsnio 4 dalyje pateiktą sąvokos „mokymosi kreditas“ apibrėžimą reikėtų perkelti į projekto 2 straipsnį, kuriame apibrėžiamos visos įstatyme vartojamos sąvokos.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinimas, kad mokymosi kreditas apibrėžtas 13 straipsnio 5 dalyje. Perkelti.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

13

6

 

 

Derinant projekto terminiją tarpusavyje, įstatymo projekto 13 straipsnio 6 dalyje prieš žodį „kreditų“ įrašytinas žodis „mokymosi“.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti 13 straipsnio 6 dalį ir išdėstyti ją taip:

Profesinio mokymo programos vienų metų įprastinė apimtis yra 60 mokymosi kreditų, bet ne mažiau kaip 30 mokymosi kreditų.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

13

8

 

 

Įstatymo projekto 13 straipsnio 8 dalis tikslintina, aiškiau nustatant, koks valstybinis finansavimas būtų skiriamas mokiniui, pakeitusiam profesinio mokymo programą toje pačioje švietimo srityje, t.y. nėra aišku, ar tokiam asmeniui finansavimo dydį sąlygotų jo buvusios profesinės mokymo programos kaina, ar, vis dėlto, valstybinis finansavimas liktų ir naujai pasirinktai profesinio mokymo programai ir jos kainai.

 

Pritarti 

Pasiūlymas:

Patikslinti 13 straipsnio 8 dalį ir išdėstyti ją taip:

„8. Asmuo, kurio formalų profesinį mokymą finansuoja valstybė, švietimo ir mokslo ministerijos nustatytais atvejais ir tvarka turi teisę keisti profesinio mokymo programą ir formą toje pačioje švietimo srityje pagal Lietuvos švietimo klasifikatorių, neprarasdamas likusios valstybinio profesinio mokymo finansavimo dalies, ne didesnės negu tos profesinės mokymo programos kaina, pagal kurią asmuo mokėsi iki pakeisdamas profesinio mokymo programą, kaina.“

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

14

3,

7

 

1 ir 4

 

Įstatymo projekto 14 straipsnio 3 dalies pirmojoje pastraipoje, 7 dalies 1 ir 4 punktuose, 8 dalies 4 punkte bei 11 dalies  5 punkte brauktini žodžiai „Lietuvos ar“, kadangi Lietuvos Respublikos teisės aktai nenumato juridinio asmens statuso neturinčių asmenų teisinės formos.

 

Pritarti

Išbraukti žodžius „Lietuvos ar“

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

14

5

 

 

Įstatymo projekto 14 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad tuo atveju, kai licencijai gauti pateikti ne visi reikiami dokumentai, dokumentai netinkamai įforminti ar dokumentuose yra netikslių duomenų, pareiškėjams nustatomas 20 darbo dienų terminas trūkumams pašalinti. Svarstytina, ar tikslinga ir prasminga apskritai nustatyti kažkokį konkrečiai apibrėžtą terminą dokumentų trūkumams ištaisyti, nes vienintelė tokių trūkumų neištaisymo teisinė pasekmė yra ta, kad paraiška dėl licencijos išdavimo tiesiog nebūtų nagrinėjama. Jeigu būtų nuspręsta palikti šią nuostatą, reikėtų nurodyti pasekmes tuo atveju, jeigu pareiškėjas per 20 darbo dienų neištaisytų pateiktų dokumentų licencijai gauti trūkumų.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti 14 straipsnio 5 dalį ir išdėstyti ją taip:

„5. Sprendimas dėl licencijos išdavimo ar motyvuotas atsisakymas ją išduoti turi būti pateikiamas fiziniam ar juridiniam asmeniui, kitoms juridinio asmens statuso neturinčioms kitos valstybės narės organizacijoms ir jų padaliniams ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo paraiškos (prašymo) gavimo dienos. Nustačiusi, kad pateikti ne visi reikiami dokumentai, pateikti dokumentai netinkamai įforminti, dokumentuose yra klaidingų ir (ar) netikslių duomenų, Švietimo ir mokslo ministerija per 10 darbo dienų nuo dokumentų gavimo dienos apie tai informuoja siekiantį gauti (papildyti, patikslinti) licenciją fizinį ar juridinį asmenį, juridinio asmens statuso neturinčias valstybės narės organizacijas bei jų padalinius ir nustato 20 darbo dienų terminą trūkumams pašalinti. Jei per šį terminą trūkumai nepašalinami, Švietimo ir mokslo ministerija atsisako išduoti licenciją. Terminas licencijai išduoti skaičiuojamas nuo visų tinkamai įformintų dokumentų ir informacijos pateikimo dienos.“

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

14

8, 9, 11

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad profesinio mokymo veiklą licencijuojanti institucija yra Švietimo ir mokslo ministerija, o ne šios institucijos vadovas, įstatymo projekto 14 straipsnio 8 dalies pirmojoje pastraipoje vietoj žodžių „švietimo ir mokslo ministras“ įrašytini žodžiai „Švietimo ir mokslo ministerija“. Atitinkamai tikslintinos ir kitos projekto nuostatos, nustatančios licencijuojančios institucijos kompetenciją ir priimamus jos sprendimus.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti ir išdėstyti 14 straipsnio 8 ir 9,11 dalis ir išdėstyti jas taip:

„8. Švietimo ir mokslo ministras ministerija raštu įspėja licencijos turėtoją ir nustato ne ilgesnį kaip 20 darbo dienų terminą trūkumams pašalinti šiais atvejais“

 

„9.Jeigu šio straipsnio 8 dalyje išvardyti trūkumai nėra pašalinami per nustatytą terminą, švietimo Švietimo ir mokslo ministras ministerija priima sprendimą sustabdyti licencijos galiojimą iki 20 darbo dienų, kai yra objektyvių priežasčių, šis terminas gali būti pratęsiamas dar iki 20 darbo dienų nustatytiems pažeidimams ištaisyti.“

 

„11. Švietimo ir mokslo ministras ministerija priima sprendimą licencijos galiojimą panaikinti šiais atvejais:“

 

 

 

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

 

14

10

 

 

Įstatymo projekto 14 straipsnio 10 dalis tikslintina, nustatant, kad pašalinus pažeidimus licencijos sustabdymas ne gali, o privalo būti panaikinamas. Be to, iš pateiktos formuluotės nėra aišku, ar licencijos galiojimo sustabdymas turi būti panaikintas nedelsiant, ar vis dėlto, tik ne vėliau kaip per  5 darbo dienas nuo dokumentų, įrodančių, kad įstatymo ar kitų teisės aktų normų pažeidimas buvo pašalintas, pateikimo licencijuojančiai institucijai. Mūsų nuomone, įstatyminis įpareigojimas licencijuojančiai institucijai nedelsiant priimti atitinkamą sprendimą suponuoja trumpesnį terminą nei 5 darbo dienos.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti 14 straipsnio  10 dalį ir išdėstyti ją taip:

 

„10. Licencijos galiojimo sustabdymas Švietimo švietimo ir mokslo ministro ministerijos sprendimu gali būti panaikinamas nedelsiant, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas, jeigu nustatyti pažeidimai pašalinami.“

 

 

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

 

14

11

6

 

Įstatymo projekto 14 straipsnio 11 dalies  6 punktas tikslintinas, vietoj žodžių „teikėjo ar“ įrašant žodžius „įstaigos ar“, o po žodžio „įstaiga“ – žodžius „ar kitas profesinio mokymo teikėjas“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Išorinis institucinis vertinimas yra taikomas tik profesinio mokymo įstaigoms siūloma tikslinti 14 straipsnio 11 dalies 6 punktą:

„6) pakartotinio profesinio mokymo įstaigos išorinio institucijos vertinimo metu profesinio mokymo teikėjo  ar kito profesinio mokymo teikėjo vertinimo metu veikla įvertinama neigiamai, kai po išorinio institucijos įvertinimo profesinio mokymo įstaiga ar profesinio mokymo teikėjas, bendradarbiaudamas su kvalifikacijos tvarkymo institucija ar kita švietimo ir mokslo ministro įgaliota institucija, neįgyvendino išorinio vertinimo metu pateiktų rekomendacijų;

 

15.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

 

14

16

 

 

 

 

Sistemiškai vertinant įstatymo projekto nuostatas tarpusavyje, manome, kad projekto 14 straipsnio 16 dalis, atsižvelgiant į jos turinį bei į šio straipsnio struktūrą, turėtų būti dėstoma iš karto po šios straipsnio 11 dalies.

Pritarti

Perkelti ir atitinkamai pakeisi numeraciją

16.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

15

2

 

 

Nėra aišku, kodėl įstatymo projekto 15 straipsnyje apibrėžiama ir reguliuojama tik valstybinės ar savivaldybės profesinio mokymo įstaigos veiklos forma, nenustatant galimų nevalstybinės profesinio mokymo įstaigos veiklos formų. Be to, atkreipiame dėmesį, kad įstatymo projekto 15 straipsnio nuostatos apskritai suponuoja, kad negali būti steigiama ir veikti privati profesinio mokymo įstaiga, pvz., turinti akcinės bendrovės teisinę formą. Atitinkamai nėra aišku, kodėl įstatymo projekto 16 ir 17 straipsniuose bei kitose projekto nuostatose atskleidžiama tik valstybinių ir savivaldybės profesinio mokymo įstaigų valdymas, jų veiklos planavimas, nenumatant nevalstybinių profesinio mokymo įstaigų veiklos pagrindų.

 

Pritarti iš dalies

Pasiūlymas:

Atliepiant taip pat Teisės departamento 23 pastabą, siūloma tikslinti 15 straipsnio 2 dalį ir išdėstyti ją taip:

 

„2. Valstybinė ar savivaldybės profesinio mokymo įstaiga yra viešasis juridinis asmuo, veikiantis kaip viešoji įstaiga (išskyrus pataisos pareigūnų ir vidaus reikalų profesinio mokymo teikėjus), kurio savininko teises ir pareigas įgyvendina atitinkamai Vyriausybė ar jos įgaliota institucija arba įstaiga, ar savivaldybė. Valstybinės ar savivaldybės profesinio mokymo įstaigos dalininkais gali būti fiziniai asmenys ir kiti nei Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos arba savivaldybės juridiniai asmenys.“

17.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

 

17

1

 

 

Įstatymo projekto 17 straipsnio 1 dalies pirmojoje pastraipoje minimas galimas valstybinės ar savivaldybės profesinio mokymo įstaigos valdymo organas - dalininkų susirinkimas. Pažymėtina, kad įstatymo projekto 15 straipsnio 2 dalies formuluotė suponuoja, kad valstybinės profesinio mokymo įstaigos savininkas yra valstybė, o savivaldybės profesinio mokymo įstaigos – savivaldybė. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, kas be valstybės ar savivaldybės gali būti laikomas valstybinės ar savivaldybės profesinio mokymo įstaigos dalyviu. Be to, manome, kad vietoj žodžio „savininkas“ reikėtų įrašyti žodžius „savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija“.

 

Nepritarti

 

Argumentai:

Sąvoka savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija yra aktuali tik toms įstaigoms, kurių savininkė yra valstybė ir (ar) savivaldybė, tad jei būtų pakeista ši sąvoka, atitinkamai visos nuostatos reglamentuojančios pvz tarybų sudarymą, nebebūtų taikomos privačioms įstaigoms. Įstatymų siekiama, kad tiek valstybės ir (ar) savivaldybės profesinio mokymo įstaigos bei privačios profesinio mokymo įstaigos atitiktų keliamus kokybės bei valdymo efektyvumo, o kartu ir skaidrumo reikalavimus.

 

Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad privačios profesinio mokymo įstaigos atskirais atvejais gali būti taip finansuojamos iš valstybės lėšų, todėl kokybės užtikrinimo bei atskaitomybės principai taikytini visoms įstaigoms.

 

Taip pat profesinio mokymo įstaigos yra reorganizuojamos į viešąsias įstaigas. Viešųjų įstaigų įstatymas reglamentuoja dalininkystę.

18.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

 

17

 

 

T

Įstatymo projekto 17 straipsnio pavadinimas suponuoja, kad šiame straipsnyje reglamentuojamas būtent valstybinių ir savivaldybių profesinio mokymo įstaigų valdymas. Tačiau šio straipsnio 3 dalyje yra nustatyti ir reguliuojami atvejai, kai įstaigos savininku nėra nei valstybė, nei savivaldybė. Atsižvelgiant į tai, ir šiame straipsnyje, ir kitose projekto nuostatose reikėtų aiškiai atskirti ir sureguliuoti nevalstybinių profesinio mokymo įstaigų veiklos pagrindus, aptariant jų steigimo, veiklos bei pasibaigimo skirtumus nuo valstybinių ir savivaldybių profesinio mokymo įstaigų. 

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Tikslinti 17 straipsnio pavadinimą. Kokybės užtikrinimo principai bei atsakomybės ir atskaitomybės principai turi būti taikomi visoms profesinio mokymo įstaigoms.

Pasiūlymas:

Tikslinti 17 straipsnio pavadinimą ir išdėstyti jį taip:

„17 straipsnis. Valstybinių ir savivaldybių profesinio mokymo įstaigų valdymas“

19.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

17

5

 

 

Reikėtų atskleisti įstatymo projekto 17 straipsnio 5 dalies nuostatos, kad Tarybos nariu gali būti asmuo, nesusijęs su kitais asmenimis ryšiais, dėl kurių galėtų kilti interesų konfliktas, turinį, nes iš pateiktos formuluotės nėra aišku kokio pobūdžio interesų konfliktas bei kokio pobūdžio asmeniniai ryšiai turimi omenyje.

Pritarti

Pasiūlymas:

Atsisakyti formuluotės dėl „asmeninių ryšių“, nes yra keliamas nepriekaištingos reputacijos reikalavimas, o pagal Švietimo įstatymą mokyklos tarybos nariams nėra keliamas toks neapibrėžtas „asmeninių ryšių“ reikalavimas.

 

Atitinkamai 17 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip:

„5.Tarybos nariu gali būti tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji apibrėžta Švietimo įstatyme, asmuo, nesusijęs su kitais asmenimis ryšiais, dėl kurių galėtų kilti interesų konfliktas. Tarybos nariu negali būti valstybės politikai ir politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai. Specialiuosius reikalavimus tarybos nariams nustato profesinio mokymo įstaigos savininkas (dalininkų susirinkimas).“

20.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

17

4, 6, 7

 

 

Nėra aiškus ne tik įstatymo projekto 17 straipsnio 4, 6 ir 7 dalių tarpusavio santykis, tačiau ir pačios profesinio mokymo įstaigos tarybos formavimo tvarka. Šio straipsnio 4 dalis suponuoja, kad profesinio mokymo įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija tiesiog patvirtina 9 tarybos narius, kuriuos atrenka ir deleguoja šioje dalyje nurodyti subjektai. Tačiau to paties straipsnio 6 dalyje jau numatoma kažkokia švietimo ir mokslo ministro tvarka, kuria remiantis apie tarybos narių ar nario atranką skelbiama Švietimo ir mokslo ministerijos interneto svetainėje ir po to atrenkami patys kandidatai. Be to, 7 dalyje jau nustatyta, kad profesinio mokymo įstaigos savininkui teikiami tik siūlymai dėl kandidatų į tarybos narius, o visą gautą informaciją profesinio mokymo įstaigos savininkas pateikia Švietimo ir mokslo ministerijai. Atsižvelgiant į tai, kad šios įstatyminės tarybos  formavimo tvarką nustatančios normos nedera tarpusavyje, reikėtų jas tikslinti, aiškiai apibrėžiant kandidatų į tarybos narius atrankos, jų delegavimo ir tvirtinimo tvarką, o taip pat savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos, Švietimo ir mokslo ministerijos bei subjektų, įgaliotų deleguoti asmenis į tarybą, kompetenciją bei tarpusavio teises ir pareigas formuojant tarybą.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

 Atitinkamai tikslinti 17 straipsnio 4, 5,6 ir 7 dalis ir išdėstyti jas taip:

„4.  Profesinio mokymo įstaigos savininkas (dalininkų susirinkimas) tvirtina tarybos sudėtį iš 9 deleguotų narių. Tarybą sudaro vienas mokinių atstovas, vienas profesinio mokymo įstaigos mokytojų atstovas, vienas profesinio mokymo įstaigos kitų darbuotojų atstovas,  vienas švietimo ir mokslo ministerijos atstovas, keturi socialinių partnerių atstovai, vienas regionų tarybos atstovas.

5. Tarybos nariu gali būti tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji apibrėžta Švietimo įstatyme, asmuo, nesusijęs su kitais asmenimis ryšiais, dėl kurių galėtų kilti interesų konfliktas. Tarybos nariu negali būti valstybės politikai ir politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai. Specialiuosius reikalavimus tarybos nariams nustato profesinio mokymo įstaigos savininkas (dalininkų susirinkimas).

6. Vieną tarybos narį deleguoja visuotinis mokinių susirinkimas (konferencija), vieną – profesinio mokymo įstaigos darbuotojai mokytojai, vieną – kiti profesinės mokymo įstaigos darbuotojai, kiti 6 Tarybos nariai atrenkami švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka. vieną – švietimo ir mokslo ministras, keturis narius deleguoja profesinio mokymo įstaigos socialiniai partneriai iš asmenų, nepriklausančių profesinės mokymo įstaigos darbuotojams ir mokiniams, vieną – atitinkama regionų plėtros taryba. Tarybos sudėtį viešai skelbia savininkas (dalyvių susirinkimas).

7. Apie tarybos narių ar nario atranką, išskyrus  mokinių atstovą, profesinio mokymo įstaigos mokytojų atstovą, profesinio mokymo įstaigos kitų darbuotojų atstovą, Švietimo ir mokslo ministerija turi viešai paskelbti savo interneto svetainėje. Skelbime turi būti nurodyti savininko (dalininkų susirinkimo) nustatyti specialieji reikalavimai tarybos nariams ar nariui ir paraiškos juo tapti pateikimo tvarka. Kandidatai į tarybos narius atrenkami tvirtina švietimo ir mokslo ministras nustatyta tvarka.  Siūlymai dėl kandidatų į tarybos narius skyrimo teikiami savininkui (dalininkų susirinkimui) per 20 darbo dienų nuo šio straipsnio 6 dalyje nurodyto viešo paskelbimo dienos. Šiam terminui pasibaigus, visą gautą informaciją profesinio mokymo įstaigos savininkas (dalininkų susirinkimas) per 5 darbo dienas pateikia Švietimo ir mokslo ministerijai ar jos įgaliotai institucijai.“

21.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

17

10

 

 

Įstatymo projekto 17 straipsnio 10 dalyje vietoj žodžių „priėmimo dienos“ įrašytini žodžiai „įsigaliojimo dienos“.

 

Pritarti

Atitinkamai patikslinti

22.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

17

15, 16

 

 

Įstatymo projekto 17 straipsnio 15 ir 16 dalyse vietoje blanketinės nuorodos į šio straipsnio 10 dalį, turi būti pateikiama nuoroda į 11 dalį.

 

Pritarti

Atitinkamai patikslinti

23.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

17

18

 

 

Įstatymo projekto 17 straipsnio 18 dalies pirmas sakinys tikslintinas, nes profesinio mokymo įstaigų steigime gali dalyvauti ir juridinio asmens statuso neturinčios valstybių narių organizacijos (atitinkami tikslintina ir šio straipsnio 19 dalis). Tuo tarpu antrasis šios dalies sakinys nedera su projekto 15 straipsnio 2 dalimi, nustatančia, kad valstybės ir savivaldybių profesinio mokymo įstaigų savininkas yra arba valstybė, arba atitinkamai savivaldybė, t.y. pagal 15 straipsnio 2 dalį valstybinėse ir savivaldybių profesinio mokymo įstaigose negali būti kelių dalininkų. Jeigu siekiama nustatyti, kad ir valstybinėse bei savivaldybių profesinio mokymo įstaigose valstybė bei savivaldybė gali būti ir tik vienas iš įstaigos dalininkų, tai reikėtų aiškiai nustatyti projekto 15 straipsnyje.

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti 17 straipsnio 18 dalį:

„18. Profesinio mokymo įstaigos dalininkas gali būti fizinis arba juridinis asmuo ar juridinio asmens statuso neturinti valstybės narės organizacija. Reikalavimus valstybės ir savivaldybės profesinio mokymo įstaigos dalininkams tvirtina Vyriausybė.“

 

24.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

 

17

19

 

 

Įstatymo projekto 17 straipsnio 19 dalis tikslintina, nes valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos nėra laikomos įstaigos dalininkais, t.y. jos tik įgyvendina valstybės ar savivaldybės kaip įstaigos savininko (ar dalininko) teises ir pareigas.

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti 17 straipsnio 19 dalį:

„19. Tas pats fizinis arba juridinis asmuo, taip pat juridinio asmens statuso neturinti valstybės narės organizacija, išskyrus savininko teises ir pareigas įgyvendinančias valstybės ar savivaldybės institucijas ir įstaigas, negali būti daugiau kaip dvejų valstybės ar savivaldybės profesinio mokymo įstaigų dalininku, turinčiu daugiau kaip pusę balsų dalininkų susirinkime.“

25.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

17

20

 

 

Įstatymo projekto 17 straipsnio 20 dalies pirmasis sakinys brauktinas kaip perteklinis ir nenustatantis jokių naujų reguliacinio pobūdžio normų. Be to, šios dalies antrajame sakinyje reikėtų paaiškinti formuluotės „valstybė ar savivaldybė turi sprendžiamojo balso teisę“ turinį, nes Viešųjų įstaigų įstatymas nenumato tokio dalininko balso. Atkreiptinas dėmesys, kad Viešųjų įstaigų įstatymo 10 straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatyta, kad „visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimai priimami paprasta visų susirinkime dalyvaujančių dalininkų balsų dauguma, išskyrus šio straipsnio 1 dalies 9, 10 ir 11 punktuose nurodytus sprendimus, kurie priimami kvalifikuota balsų dauguma. Ją nustato viešosios įstaigos įstatai ir ji negali būti mažesnė kaip 2/3 visų susirinkime dalyvaujančių dalininkų balsų. Visuotiniame dalininkų susirinkime sprendžiamojo balso teisę turi visi viešosios įstaigos dalininkai. Vienas dalininkas visuotiniame dalininkų susirinkime turi vieną balsą, jei viešosios įstaigos įstatuose nenustatyta kitaip“. Atsižvelgiant į tai, siūlome patikslinti minėtąją formuluotę. Taip pat nėra aišku priimant kokio pobūdžio sprendimus, nurodytus Viešųjų įstaigų įstatymo 8 straipsnyje, valstybė ar savivaldybė turėtų sprendžiamojo balso teisę, nes minėtame straipsnyje tiesiog nustatoma įstaigos įregistravimo Juridinių asmenų registre tvarka.

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti 17 straipsnio 20 dalį ir ją išdėstyti taip:

„20. Kiekvieno dalininko balsų skaičius visuotiniame dalininkų susirinkime nustatomas Viešųjų įstaigų įstatymo nustatyta tvarka. Visuotiniame dalininkų susirinkime priimant sprendimus, numatytus Viešųjų įstaigų įstatymo 8 straipsnyje ir 10 straipsnio 1 dalies 8, 9, 10, 11 punktuose, valstybė arba savivaldybė, arba jos kartu, jeigu ir valstybė, ir savivaldybė yra tos pačios profesinio mokymo įstaigos dalininkės, turi sprendžiamojo balso teisę. Negali būti priimtas kitoks sprendimas nei balsuoja valstybė ar savivaldybė, o jeigu jų balsai pasiskirsto po lygiai sprendžiamojo balso teisę turi valstybė.“

26.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

18

10

 

 

Svarstytina įstatymo projekto 18 straipsnio 10 dalies nuostata, nustatanti, kad švietimo ir mokslo ministras nustatytų bendrąją priėmimo tvarką ir asmenims, siekiantiems įgyti kvalifikaciją nevalstybinėse profesinio mokymo įstaigose valstybės nefinansuojamoje vietoje. Manytume, kad priėmimo organizavimas į tokias vietas yra pačių nevalstybinių profesinio mokymo įstaigų prerogatyva.

Nepritarti

Argumentai:

Bendrojo priėmimo tvarka, kuri vykdoma centralizuotai yra taikytina visoms profesinio mokymo įstaigoms ir yra vykdoma per bendrąją priėmimo sistemą.

Papildomus reikalavimus stojantiesiems ar atskirus priėmimo tvarkos principus turi teisę nusistatyti visos profesinio mokymo įstaigos.

27.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

19

3

 

 

Nėra aiškus įstatymo projekto 19 straipsnio 3 dalies paskutiniojo sakinio, numatančio, kad profesinis mokymas pameistrystės forma vykdomas tik gavus atitinkamų sektorinių profesinių komitetų įvertinimą dėl nustatytų pameistrystės mokymo organizavimo apimčių atitinkamame ūkio sektoriuje, įgyvendinimas, t.y. nėra aišku, ar pats profesinio mokymo teikėjas turės gauti šių komitetų įvertinimą, ar vis dėlto gavęs tokius įvertinimus švietimo ir mokslo ministras turės nustatyti profesinio mokymo pameistrystės formos vykdymo atitinkamuose sektoriuose sąlygas.

Pritarti

Pasiūlymas:

 

Patikslinti 19 straipsnio 3 dalį

„3. Profesinio mokymo teikėjas, taikydamas pameistrystės formą, su asmeniu sudaro pameistrystės darbo sutartį Darbo kodekse nustatyta tvarka. Teorinis mokymas gali būti vykdomas profesinio mokymo įstaigoje, profesinio mokymo teikėjui sudarius su ja ir mokiniu profesinio mokymo sutartį, arba darbo vietoje, jeigu profesinio mokymo teikėjas nesudaro profesinio mokymo sutarties su profesinio mokymo įstaiga, tačiau užtikrina sąlygas teoriniam mokymui darbo vietoje. Profesinis mokymas pameistrystės forma vykdomas tik  gavus atitinkamų sektorinių profesinių komitetų įvertinimą dėl nustatytų pameistrystės mokymo organizavimo apimčių atitinkamame ūkio sektoriuje. Švietimo ir mokslo ministras, gavęs sektorinių profesinių komitetų įvertinimą, nustato profesinio mokymo pameistrystės formos priėmimo sąlygas priėmimo į profesinio mokymo įstaigas tvarkoje.“

28.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

19

4

 

 

Įstatymo projekto 19 straipsnio 4 dalyje brauktinas žodis „būdus“.

Pritarti

Išbraukti žodį „būdus“

29.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

 

26

1

15

 

Atsižvelgiant į tai, kad Švietimo ir mokslo ministerija ne tik išduos licencijas vykdyti formalųjį profesinį mokymą, tačiau vykdys ir visas kitas licencijuojančios institucijos funkcijas, įstatymo projekto 26 straipsnio 1 dalies 15 punktą siūlome dėstyti taip: „vykdo formaliojo profesinio mokymo ir su juo susijusios veiklos licencijavimo funkcijas“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti 26 straipsnio 1 dalies 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

„15) vykdo formaliojo profesinio mokymo ir su juo susijusios veiklos licencijavimo funkcijas Vyriausybės nustatyta tvarka išduoda licencijas vykdyti formalųjį profesinį mokymą;“

 

Taip pat, siekiant sureguliuoti 26 straipsnį su kitais įstatymo straipsniai siūloma tikslinti 26 straipsnio 1 dalies 9 punktą ir išdėstyti jį taip:

„9) steigia ir tvarko Diplomų, atestatų ir kvalifikacijos pažymėjimų registrą ir Kvalifikacijos tobulinimo programų ir renginių Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registrą;

30.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

26

2

4, 9

 

Įstatymo projekto 26 straipsnio 2 dalies 4 punkte vietoj skaičiaus „22“ įrašytinas skaičius „23“, o 9 punkte vietoj žodžio „įteisinimo“ – žodis „įregistravimo“.

Pritarti

Patikslinti atitinkamus straipsnius

31.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

36

5, 6, 7, 8

 

 

Įstatymo projekto 36 straipsnio 5 dalyje išbraukus žodį „formaliajam“ suponuojama, kad mokymo lėšos iš valstybės biudžeto, valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams ir (ar) Užimtumo fondo skiriamos visam profesiniam mokymui (tiek formaliajam, tiek neformaliajam). Atsižvelgiant į tai, manytina, kad turi būti atitinkamai tikslinamos ir nuostatos, išdėstytos įstatymo projekto 36 straipsnio 6, 7 ir 8 dalyse, nes pagal siūlomą reguliavimą 36 straipsnio 5 dalis nustatytų viso profesinio mokymo finansavimą, neatskiriant formaliojo nuo neformaliojo, bei neišskiriant tęstinio profesinio mokymosi kaip atskiros neformaliojo profesinio mokymo rūšies. Kitu atveju, 36 straipsnio 5 dalis prieštarautų šio straipsnio 6, 7 ir 8 dalių nuostatoms, nes minėtose nuostatose įtvirtinti kiti profesinio mokymo finansavimo šaltiniai. Galbūt tikslinga būtų sujungti įstatymo projekto 36 straipsnio 5 ir 7 dalis, jose reglamentuojant būtent valstybės finansuojamo profesinio mokymo finansavimo šaltinius.

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti 36 straipsnio 5, 6, 7 ir 8 dalis:

„5. Mokymo lėšos formaliam profesiniam mokymui skiriamos iš valstybės biudžeto, valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams, Europos Sąjungos struktūrinių fondų, darbdavių lėšų Užimtumo fondo ir (ar) kitų lėšų taikant Vyriausybės patvirtintą profesinio mokymo lėšų skaičiavimo vienam mokiniui metodiką. Mokymo lėšos pataisos pareigūnų profesinio mokymo įstaigų vykdomam profesiniam mokymui skiriamos taikant Vyriausybės patvirtintą pataisos pareigūnų profesinio mokymo įstaigų profesinio mokymo lėšų skaičiavimo vienam mokiniui metodiką, o mokymo lėšos vidaus reikalų profesinio mokymo įstaigų vykdomam profesiniam mokymui – taikant Vyriausybės patvirtintą vidaus reikalų profesinio mokymo įstaigų profesinio mokymo lėšų skaičiavimo vienam mokiniui metodiką.

6. Teisės aktų nustatyta tvarka neformalųjį profesinį mokymą finansuoja mokymą užsakantis fizinis ar juridinis asmuo, jis gali būti remiamas iš valstybės, savivaldybių biudžetų Europos Sąjungos struktūrinių fondų, darbdavių lėšų, Užimtumo fondo ir (ar) kitų lėšų.

7. Profesinio mokymo įstaigoms bei profesinio mokymo teikėjams, vykdantiems valstybės finansuojamą profesinį mokymą, mokymo lėšų skiriama iš valstybės biudžeto, valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams, savivaldybių biudžetų, Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir (ar) Užimtumo fondo, kitų lėšų.

8. Įmonės, įstaigos, organizacijos, ūkininko ūkio darbuotojų tęstinis profesinis mokymas vykdomas įmonės, įstaigos, organizacijos, ūkininko ūkio arba besimokančiųjų lėšomis. Teisės aktų nustatyta tvarka įmonės, įstaigos, organizacijos ar ūkininko ūkio darbuotojų tęstiniam profesiniam mokymui skiriama ir valstybės biudžeto lėšų, taip pat  Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir (ar) kitų lėšų socialinės apsaugos ir darbo ministro ir ūkio ministro nustatyta tvarka, kai mokymas vykdomas pagal Užimtumo įstatymą.“

32.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

36

13

 

 

Įstatymo projekto 36 straipsnio 13 dalyje nustatyta, kad savivaldybių profesinio mokymo įstaiga gali turėti ir biudžetinės įstaigos formą, tuo tarpu projekto 15 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta imperatyvi norma, nustatanti, kad valstybinė ir savivaldybių profesinio mokymo įstaiga gali veikti tik kaip viešoji įstaiga. Šias nuostatas reikėtų suderinti tarpusavyje.

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti 36 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip

„13. Valstybės ir savivaldybės profesinio mokymo įstaigai ūkio lėšas skiria savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas), nevalstybinei profesinio mokymo įstaigai – savininkas (dalyvių susirinkimas). Viešosioms profesinio mokymo įstaigoms gali būti skiriama ūkio lėšų iš valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų ar Užimtumo fondo, arba kitų lėšų. Savivaldybių profesinio mokymo įstaigoms, kurių teisinė forma – biudžetinė arba viešoji įstaiga, gali būti skiriama ūkio lėšų iš atitinkamų metų valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams pagal Vyriausybės patvirtintą metodiką.“

33.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

36

15

 

 

Įstatymo projekto 36 straipsnio 15 dalyje vietoj skaičiaus „33“ įrašytinas skaičius „34“.

Pritarti

Patikslinti numeraciją

34.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

37

 

1, 2

 

Įstatymo projekto 37 straipsnio 1 ir 2 punktuose vietoj žodžių „aukštesnės pakopos“ įrašytini žodžiai „aukštojo mokslo“.  

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti 37 straipsnio 1 ir 2 punktus, atsižvelgiant ne tik į Teisės departamento pastabas, bet ir suvienodinant 18, 10 straipsnio nuostatas dėl priėmimo į aukštąsiais mokyklas bei Mokslo ir studijų įstatymo nuostatas su 37 straipsnio nuostatomis ir išdėstyti taip:

„1) asmenys, valstybės lėšomis įgiję dvi arba daugiau kaip dvi  kvalifikacijų, taip pat asmenys įgiję tris kvalifikacijas, jeigu pirmąją profesinę kvalifikaciją įgijo kartu su pagrindiniu išsilavinimu ir nuosekliai mokydamiesi (arba nenutraukę mokymosi) antrąją profesinę kvalifikaciją įgijo kartu su viduriniu išsilavinimu, arba įgiję aukštojo mokslo kvalifikaciją, jeigu daugiau kaip pusę aukštesnės pakopos aukštojo mokslo kvalifikacijos kreditų įgijo valstybės biudžeto lėšomis, išskyrus atvejus, kai profesinį mokymą vykdo pataisos pareigūnų profesinio mokymo ir vidaus reikalų profesinio mokymo teikėjai, profesinio mokymo teikėjai, vykdantys asmenų, kuriems taikomas Užimtumo įstatymas ir Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymas, mokymą;

2) asmenys, jau turintys vieną aukštojo mokslo kvalifikaciją ir vienu metu besimokantys pagal dvi ar daugiau profesinio mokymo arba aukštojo mokslo pakopinių studijų ar profesinių studijų programų, kvalifikaciją suteikiančias studijų programas arba pagal laipsnio nesuteikiančias aukštesnės pakopos studijų programas, jeigu jų profesinio mokymo arba aukštojo mokslo studijos pagal bent vieną iš šių programų finansuojamos valstybės biudžeto lėšomis;“

35.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

40

2

 

 

Įstatymo projekto 40 straipsnio 2 dalies antroji pastraipa brauktina kaip perteklinė (identiška nuostata yra įtvirtinta šio straipsnio 1 dalyje).

Pritarti

Išbraukti pastraipą

36.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

40

5

 

 

Įstatymo projekto 40 straipsnio 5 dalies nuostatos prieštarauja Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies nuostatoms, kurios nustato draudimą kitiems juridiniams asmenims, valdantiems valstybės turtą patikėjimo teise, šį valdomą turtą išnuomoti ar suteikti naudotis panaudos pagrindais.

Nepritarti

Argumentai:

Visos valstybinės profesinio mokymo įstaigos reorganizuojamos į viešąsias įstaigas ir ši dalis reikalinga, siekiant efektyviau naudoti turtą.

 

37.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

40

8

8

 

Įstatymo projekto 40 straipsnio 8 dalies  8 punkte turėtų būti pateikiama nuoroda į šios dalies 1-7 punktus, o ne į šios dalies 1-8 punktus.

Pritarti

Tikslinti numeraciją

38.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

41

2

 

 

Įstatymo projekto 41 straipsnio 1 ir 2 dalys derintinos tarpusavyje, nes abi nustato skirtingą valstybinės profesinio mokymo įstaigos nuosavybės teise valdomo nekilnojamojo turto perleidimo kitų asmenų nuosavybėn tvarką.

Pritarti

Pasiūlymas:

 Išbraukti 41 straipsnio 2 dalį, nes turto perleidimo nuostatos yra apibrėžtos 1 dalyje:

„2. Valstybinės profesinio mokymo įstaigos neturi teisės investuoti į neribotos civilinės atsakomybės juridinius asmenis ir jų steigti. Ribotos civilinės atsakomybės juridinius asmenis valstybinės profesinio mokymo įstaigos gali steigti ir į juos investuoti profesinės mokymo įstaigos dalininkai dalininkų, savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos, ir tarybos nustatytomis sąlygomis ir tvarka tik tuo atveju, kai toks steigimas ar investavimas yra susijęs su valstybinės profesinės mokymo įstaigos vykdoma mokymų veikla ir yra būtinas šiems tikslams pasiekti.“

39.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

41

3

 

 

Įstatymo projekto 41 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžio „dalininkai“ įrašytinas žodis „dalininkų“. Be to, pažymėtina, kad valstybinė profesinio mokymo įstaiga dalininkų gali ir neturėti (tuo atveju, kai valstybės, kaip įstaigos savininko, teises ir pareigas įgyvendina įgaliota valstybės institucija).

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti atitinkamai 41 straipsnio 3 dalį.

 

 

40.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

2

2

 

P

Nėra aišku, kokio tikslo siekiant ir kuo vadovaujantis įstatymo projekto 14 straipsnio 5 dalies ir 17 straipsnio 1, 3, 4, 6, 7, 8 ir 10 dalių bei 32 straipsnio įsigaliojimo data yra numatoma ankstesnė nei viso įstatymo įsigaliojimo data. Tai yra, nėra aiškus tam tikrų nuostatų ankstesnio įsigaliojimo tikslas, nes neįsigaliojus kitoms keičiamo įstatymo nuostatoms, aukščiau minėtų įstatymo straipsnių įsigaliojimas neturi jokios prasmės, nes jų įgyvendinimas ir taikymas tiesiogiai susiję su kitomis nuostatomis. Be to, toks reguliavimas būtų teisiškai ydingas dar ir tuo, kad įsigaliojusios normos sukeltų teisinę koliziją su šiuo metu galiojančiomis Profesinio mokymo įstatymo normomis, kurios įtvirtina kitokio turinio normas, reguliuojančius tuos pačius santykius. Pažymėtina, kad atsižvelgiant į teisės technikos reikalavimus, reikėtų ne nustatyti ankstesnį nei viso įstatymo kai kurių jo nuostatų įsigaliojimą, o keisti šiuo metu galiojantį (ir dar iki 2019 m. sausio 1 d. galiosiantį) Profesinio mokymo įstatymą, jame numatant ir išdėstant nuostatas, kurias jau norima taikyti nuo 2018 m. sausio 1 d.

Pritarti

Argumentai:

Komitetas, atsižvelgdamas į tai, kad yra keičiamas Profesinio mokymo įstatymo VIII-450 pakeitimo įstatymo projekto XIIIP-1074(2)  įsigaliojimo data, siūlo šio įstatymo įsigaliojimo datą patikslinti.

Pasiūlymas:

Pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 „2 straipsnis. Baigiamosios nuostatos

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 m. rugsėjo 1 d.

2. Šio įstatymo 13 straipsnio 5 dalis ir 16 straipsnis įsigalioja nuo 2018 m. sausio 1 d.

3. Šio įstatymo 13 straipsnis, išskyrus 5 dalį, įsigalioja nuo 2020 m. sausio 1 d.

4. Vyriausybė, švietimo ir mokslo ministras, ūkio ministras iki šio įstatymo įsigaliojimo priima įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

2 straipsnis. Baigiamosios nuostatos

1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo  12 straipsnio 2 dalį, 13 – 14 straipsnius, 15 straipsnio 1-4 dalis, 16, 17, 19 straipsnio 4 dalis, 20 straipsnio 2 dalis, 22, 35- 41 straipsnį,  įsigalioja 2018 m. vasario 1 d.

2. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo 12 straipsnio 2 dalis, 13- 14 straipsnių, 15 straipsnio 1-4 dalis, 16, 17, 19 straipsnio 4 dalis, 20 straipsnio 2 dalis, 22, 35- 41 straipsnis įsigalioja 2019 m. sausio 1 d.

3. Valstybinės ir savivaldybių profesinio mokymo įstaigos, kurios nėra viešosios įstaigos, iki 2019 m. sausio 1 d. pertvarkomos į viešąsias įstaigas. Šių įstaigų kolegialių valdymo organų įgaliojimai tęsiasi iki profesinio mokymo įstaigos pertvarkymo į viešąją įstaigą ir jos įregistravimo /Juridinių asmenų registre momento.

4.  iki 2019 m. sausio 1 d. galioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo 11 straipsnio 3 dalis redakcija:

 „11 straipsnis. Kompetencijų įvertinimas ir kvalifikacijos suteikimas

3. Kvalifikacija suteikiama asmeniui, įgijusiam visas kvalifikacijai įgyti reikalingas kompetencijas, nustatytas atitinkamo profesinio standarto arba profesinio rengimo standarto, kai jų nėra – atitinkamoje profesinio mokymo programoje, įregistruotoje Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre.“

 

5.  iki 2019 m. sausio 1 d. galioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo 13 straipsnio redakcija:

 

„13 straipsnis. Profesinio mokymo programų rengimas ir įteisinimas

1. Profesinis mokymas vykdomas pagal formaliojo ir neformaliojo profesinio mokymo programas.

2. Profesinio mokymo teikėjas priimti asmenis mokytis bei pradėti vykdyti formaliojo profesinio mokymo programas gali tik gavęs Švietimo ir mokslo ministerijos išduotą licenciją.

3. Profesinio mokymo programų rengimą turi teisę inicijuoti ir (arba) rengti profesinio mokymo teikėjas, Lietuvos Respublikos ar kitos valstybės narės pilietis, kitas fizinis asmuo, kuris naudojasi Europos Sąjungos teisės aktuose jam suteiktomis judėjimo valstybėse narėse teisėmis, Lietuvos Respublikos ar kitos valstybės narės juridinis asmuo (toliau – fizinis ir juridinis asmuo) arba kita juridinio asmens statuso neturinti organizacija bei jų padaliniai.

4. Formaliojo profesinio mokymo programa yra skirta įgyti kvalifikacijai, įregistruotai Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre, kurį steigia Vyriausybė.

5. Formaliojo profesinio mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarką nustato švietimo ir mokslo ministras.

6. Formaliojo profesinio mokymo programa turi atitikti kvalifikaciją aprašantį profesinį standartą ar atitinkamą profesinio rengimo standartą.

7. Formaliojo profesinio mokymo programos gali būti vykdomos kartu su bendrojo lavinimo programomis arba papildomos kitomis programomis, skiriamomis asmens socializacijai, savirealizacijai, įsitvirtinimui darbo rinkoje.

8. Formaliojo profesinio mokymo programos, kvalifikacijos, profesiniai ir profesinio rengimo standartai registruojami Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre.

9. Neformaliojo profesinio mokymo programa yra skirta kompetencijoms įgyti ar joms tobulinti.

10. Reikalavimus neformaliojo profesinio mokymo programoms ir jų vykdymui gali nustatyti mokymą pagal šią programą užsakanti ar jį finansuojanti institucija.

11. Neformaliojo profesinio mokymo programos gali būti registruojamos Kvalifikacijos tobulinimo programų ir renginių registre.

 

6.  iki 2019 m. sausio 1 d. galioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo 14 straipsnio redakcija:

 „14 straipsnis. Licencija vykdyti formalųjį profesinį mokymą

1. Formalųjį profesinį mokymą gali vykdyti juridiniai asmenys, kitos juridinio asmens statuso neturinčios Lietuvos ar kitos valstybės narės organizacijos ir jų padaliniai, įsteigti Lietuvos Respublikoje, arba fiziniai asmenys, kurie naudojasi Europos Sąjungos teisės aktuose jiems suteiktomis judėjimo valstybėse narėse teisėmis, turintys formaliojo profesinio mokymo licenciją (toliau – licencija), kuri suteikia teisę vykdyti Licencijų registre juridiniam ar fiziniam asmeniui įrašytas formaliojo profesinio mokymo programas.

2. Licencijas išduoda, jų galiojimą sustabdo, galiojimo sustabdymą panaikina ir galiojimą panaikina švietimo ir mokslo ministras. Formaliojo profesinio mokymo licencijavimo taisykles tvirtina Vyriausybė.

3. Fiziniai ir juridiniai asmenys, kitos juridinio asmens statuso neturinčios Lietuvos ar kitos valstybės narės organizacijos bei jų padaliniai, norintys vykdyti formalųjį profesinį mokymą, turi atitikti šiuos reikalavimus:

1) profesijos mokytojai arba kandidatai į profesijos mokytojus turi atitikti profesinio mokymo programose ir Švietimo įstatyme nustatytus reikalavimus;

2) teorinio ir praktinio mokymo vietos, mokymui skirti materialieji ir metodiniai ištekliai turi atitikti numatomą mokyti mokinių skaičių ir profesinio mokymo programoje nustatytus reikalavimus;

3) turėti mokymo patalpas, aprūpintas materialiaisiais ištekliais.

4. Atitikties nustatytiems reikalavimams vertinimą organizuoja ir atlieka, ekspertizės aktą dėl pasirengimo vykdyti mokymo programas išduoda Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija.

5. Sprendimas dėl licencijos išdavimo ar motyvuotas atsisakymas ją išduoti turi būti pateikiamas juridiniam ar fiziniam asmeniui ne vėliau kaip per 30 dienų nuo paraiškos (prašymo) gavimo dienos. Nustačiusi, kad pateikti ne visi reikiami dokumentai, pateikti dokumentai netinkamai įforminti, dokumentuose yra klaidingų ir (ar) netikslių duomenų, Švietimo ir mokslo ministerija per 10 darbo dienų nuo dokumentų gavimo dienos apie tai informuoja siekiantį gauti (papildyti, patikslinti) licenciją juridinį ar fizinį asmenį ir nustato 30 kalendorinių dienų terminą trūkumams pašalinti. Terminas licencijai išduoti skaičiuojamas nuo visų tinkamai įformintų dokumentų ir informacijos pateikimo dienos. Atsakymo dėl licencijos išdavimo nepateikimas nelaikomas licencijos išdavimu.

6. Už licencijos išdavimą, papildymą, patikslinimą ar dublikato išdavimą turi būti sumokėta Vyriausybės nustatyto dydžio valstybės rinkliava. Valstybės rinkliava sumokama iki švietimo ir mokslo ministro sprendimo dėl licencijos išdavimo priėmimo, papildymo, patikslinimo ar dublikato išdavimo priėmimo.

7. Licencija neišduodama, jeigu:

1) pateikti dokumentai ir paraiška neatitinka Formaliojo profesinio mokymo licencijavimo taisyklėse nustatytų reikalavimų;

2) juridiniam ar fiziniam asmeniui licencijos galiojimas buvo panaikintas dėl nustatytų pažeidimų, kurie per nustatytą laikotarpį nebuvo pašalinti, ir nuo licencijos galiojimo panaikinimo dienos nepraėjo 6 mėnesiai;

3) nesumokėta valstybės rinkliava.

8. Švietimo ir mokslo ministras gali priimti sprendimą sustabdyti licencijos galiojimą 30 kalendorinių dienų, esant objektyvioms priežastims terminas gali būti pratęsiamas dar 30 kalendorinių dienų nustatytiems pažeidimams ištaisyti šiais atvejais:

1) jeigu nustatoma, kad profesijos mokytojai neatitinka profesinio mokymo programoje (programose) ir Švietimo įstatyme nustatytų reikalavimų;

2) teorinio ir praktinio mokymo vietos, mokymui skirti materialieji ir metodiniai ištekliai neatitinka numatomo mokyti mokinių skaičiaus ir mokymo programoje nustatytų reikalavimų;

3) mokymo proceso organizavimas, mokinių priėmimas ir jų apskaita, mokymosi pasiekimus įteisinančių dokumentų išdavimas ir jų apskaita vykdoma nesilaikant teisės aktų nustatytų reikalavimų;

4) jeigu nustatoma, kad juridinis asmuo, kita juridinio asmens statuso neturinti Lietuvos ar kitos valstybės narės organizacija ir jos padalinys, įsteigtas Lietuvos Respublikoje, arba fizinis asmuo, kuris naudojasi Europos Sąjungos teisės aktuose jam suteiktomis judėjimo valstybėse narėse teisėmis, nesilaiko Formaliojo profesinio mokymo licencijavimo taisyklėse nustatytų licencijuojamos veiklos sąlygų.

9. Licencijos galiojimo sustabdymas švietimo ir mokslo ministro sprendimu gali būti panaikinamas, jeigu nustatyti pažeidimai pašalinami.

10. Švietimo ir mokslo ministras gali priimti sprendimą licencijos galiojimą panaikinti šiais atvejais:

1) juridinio asmens, kitos juridinio asmens statuso neturinčios Lietuvos ar kitos valstybės narės organizacijos ir jos padalinio, įsteigto Lietuvos Respublikoje, arba fizinio asmens, kuris naudojasi Europos Sąjungos teisės aktuose jam suteiktomis judėjimo valstybėse narėse teisėmis, prašymu;

2) juridinis asmuo, kita juridinio asmens statuso neturinti Lietuvos ar kitos valstybės narės organizacija bei jos padalinys, įsteigtas Lietuvos Respublikoje, pasibaigia;

3) kai paaiškėja, kad juridinis asmuo, kita juridinio asmens statuso neturinti Lietuvos ar kitos valstybės narės organizacija ir jos padalinys, įsteigtas Lietuvos Respublikoje, arba fizinis asmuo, kuris naudojasi Europos Sąjungos teisės aktuose jam suteiktomis judėjimo valstybėse narėse teisėmis, licencijai gauti pateiktuose dokumentuose nurodė klaidingus duomenis;

4) kai juridinis asmuo, kita juridinio asmens statuso neturinti Lietuvos ar kitos valstybės narės organizacija ir jos padalinys, įsteigtas Lietuvos Respublikoje, arba fizinis asmuo, kuris naudojasi Europos Sąjungos teisės aktuose jam suteiktomis judėjimo valstybėse narėse teisėmis, kuriam licencijos galiojimas buvo sustabdytas, per nustatytą terminą nepašalina pažeidimų, dėl kurių licencijos galiojimas buvo sustabdytas;

5) mirus licencijos turėtojui – fiziniam asmeniui.“

 

7.  iki 2019 m. sausio 1 d. galioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo 15 straipsnio 1-4 dalių redakcija:

„15 straipsnis. Profesinio mokymo įstaigų steigimas, pabaiga ir pertvarkymas. Tinklo kūrimas

1. Profesinio mokymo įstaigas gali steigti fiziniai ar juridiniai asmenys ar kitos juridinio asmens statuso neturinčios organizacijos ir jų padaliniai.

2. Profesinio mokymo įstaigos reorganizuojamos, likviduojamos ir pertvarkomos vadovaujantis Civiliniu kodeksu.

3. Valstybinės ir savivaldybių profesinio mokymo įstaigos gali būti pertvarkomos iš biudžetinių įstaigų į viešąsias įstaigas taikant Civilinio kodekso nuostatas.

4. Steigiant valstybines ir savivaldybių profesinio mokymo įstaigas, kurių teisinė forma viešoji įstaiga, taip pat pertvarkant valstybines profesinio mokymo įstaigas į viešąsias įstaigas, į jas negali būti investuojamas valstybės ar savivaldybių nekilnojamasis turtas.

 

8. iki 2019 m. sausio 1 d. galioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo 20 straipsnio 2 dalies redakcija:

„2. Asmenys, baigę specialiojo ugdymo programas, gali būti mokomi kartu su kitais mokiniais pagal jiems pritaikytas profesinio mokymo programas.“

9. iki 2019 m. sausio 1 d. galioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo 16 ir 17 straipsnių redakcija:

„ 16  straipsnis. Lietuvos profesinio mokymo taryba.

1. Lietuvos profesinio mokymo taryba yra patariamoji institucija sprendžiant strateginius profesinio mokymo klausimus.

2. Lietuvos profesinio mokymo taryba lygiomis dalimis sudaroma iš valstybės ir savivaldybių institucijų, darbdavių ir verslo savivaldos institucijų bei darbuotojų interesams atstovaujančių organizacijų atstovų.

3. Lietuvos profesinio mokymo tarybos nuostatus tvirtina Vyriausybė.“

10. iki 2019 m. sausio 1 d. galioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo 22 straipsnio redakcija:

„22 straipsnis. Profesinio mokymo kokybės užtikrinimas

1. Profesinio mokymo kokybę pagal kompetenciją užtikrina Švietimo ir mokslo ministerija, Ūkio ministerija, kitos ministerijos ir Vyriausybės įstaigos, įstaigos prie Švietimo ir mokslo ministerijos, Kvalifikacijų tvarkymo institucija, savivaldybės institucijos, nevalstybinės profesinio mokymo įstaigos savininkas (dalyvių susirinkimas), profesinio mokymo įstaigos vadovas, inicijuodami ir įteisindami viešus susitarimus dėl profesinio mokymo kokybės sampratos, numatydami profesinio mokymo kokybės rodiklius, kriterijus, standartus ar kitokius reikalavimus, stebėdami ir vertindami profesinio mokymo atitiktį susitarimams, planuodami ir įgyvendindami profesinio mokymo tobulinimą.

2. Profesinio mokymo kokybei užtikrinti ir gerinti vykdoma profesinio mokymo stebėsena vadovaujantis švietimo ir mokslo ministro patvirtintais švietimo stebėsenos rodikliais ir jo nustatyta tvarka, profesinio mokymo įstaigų veiklos kokybės įsivertinimas ir išorinis vertinimas, profesinio mokymo programų vertinimas, mokymosi pasiekimų vertinimas, profesinio mokymo ir kvalifikacijų suteikimo priežiūra.

3. Už profesinio mokymo kokybę atsako profesinio mokymo teikėjas.

4. Profesinio mokymo įstaigos įsivertinimą ir išorinį vertinimą reglamentuoja Švietimo įstatymas.“

 

11. iki 2019 m. sausio 1 d. galioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo 35-38 straipsnių redakcija:

„35 straipsnis. Profesinio mokymo finansavimo šaltiniai

Profesinis mokymas finansuojamas iš:

1) valstybės biudžeto;

2) savivaldybių biudžetų;

3) Užimtumo fondo;

4) socialinių partnerių lėšų;

5) kitų teisėtai gautų lėšų.

36 straipsnis. Profesinio mokymo finansavimas

1. Lėšas, skirtas profesiniam mokymui, sudaro:

1) mokymo lėšos;

2) ūkio lėšos;

3) kompetencijų vertinimo lėšos;

4) materialinės paramos lėšos;

5) investicijų lėšos profesinio mokymo ir kvalifikacijų sistemų plėtrai;

6) profesinio orientavimo lėšos.

2. Mokymo lėšos formaliajam profesiniam mokymui skiriamos iš valstybės biudžeto, valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams ir (ar) Užimtumo fondo taikant Vyriausybės patvirtintą profesinio mokymo lėšų skaičiavimo vienam mokiniui metodiką. Mokymo lėšos pataisos pareigūnų profesinio mokymo įstaigų vykdomam formaliajam profesiniam mokymui skiriamos taikant Vyriausybės patvirtintą pataisos pareigūnų profesinio mokymo įstaigų profesinio mokymo lėšų skaičiavimo vienam mokiniui metodiką, o mokymo lėšos vidaus reikalų profesinio mokymo įstaigų vykdomam formaliajam profesiniam mokymui – taikant Vyriausybės patvirtintą vidaus reikalų profesinio mokymo įstaigų profesinio mokymo lėšų skaičiavimo vienam mokiniui metodiką.

3. Teisės aktų nustatyta tvarka neformalųjį profesinį mokymą finansuoja mokymą užsakantis fizinis ar juridinis asmuo, jis gali būti remiamas iš valstybės, savivaldybių biudžetų ir Užimtumo fondo.

4. Biudžetinėms ir viešosioms profesinio mokymo įstaigoms bei profesinio mokymo teikėjams, vykdantiems valstybės finansuojamas profesinio mokymo programas, mokymo lėšų skiriama iš valstybės biudžeto, valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams, savivaldybių biudžetų ar Užimtumo fondo.

5. Įmonės, įstaigos, ūkininko ūkio darbuotojų tęstinis profesinis mokymas vykdomas įmonės, įstaigos, ūkininko ūkio arba besimokančiųjų lėšomis. Teisės aktų nustatyta tvarka įmonės, įstaigos ar ūkininko ūkio darbuotojų mokymui gali būti skiriama ir valstybės biudžeto lėšų.

6. Bedarbių ir įspėtų apie atleidimą iš darbo asmenų profesinis mokymas finansuojamas Užimtumo rėmimo įstatymo nustatyta tvarka.

7. Asmens kompetencijoms vertinti lėšų skiriama taikant Vyriausybės patvirtintą Kompetencijų vertinimo lėšų skaičiavimo vienam asmeniui metodiką. Lėšos skirstomos vadovaujantis kompetencijų vertinimo lėšų paskirstymo tvarkos aprašu.

8. Lėšos mokinių profesiniam orientavimui bendrojo lavinimo ir profesinėse mokyklose skiriamos taikant lėšų skyrimo vienam mokiniui principą.

9. Asmenų profesiniam orientavimui profesinio orientavimo centruose, darbo biržose lėšų skiria Socialinės apsaugos ir darbo ministerija jos nustatyta tvarka.

10. Valstybės ir savivaldybės profesinio mokymo įstaigai ūkio lėšas skiria savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas), nevalstybinei profesinio mokymo įstaigai – savininkas (dalyvių susirinkimas). Viešosioms profesinio mokymo įstaigoms gali būti skiriama ūkio lėšų iš valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų ar Užimtumo fondo arba kitų lėšų. Savivaldybių profesinio mokymo įstaigoms, kurių teisinė forma – biudžetinė arba viešoji įstaiga, gali būti skiriama ūkio lėšų iš atitinkamų metų valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams pagal Vyriausybės patvirtintą metodiką.

11. Investicinių lėšų iš valstybės biudžeto profesinio mokymo ir kvalifikacijų sistemų plėtrai (statyboms, renovacijai, materialinei mokymo bazei atnaujinti, standartams rengti ir kt.) skiriama pagal investicines programas, patvirtintas atitinkamų metų Valstybės investicijų programoje. Investicinių lėšų profesinio mokymo įstaigoms gali skirti ir savininkas (dalyvių susirinkimas) savo nustatyta tvarka.

12. Socialiniams partneriams šio įstatymo 28 straipsnio 3, 5, 6, 7 ir 8 punktuose nustatytoms funkcijoms vykdyti lėšos skiriamos pagal patvirtintas pajamų ir išlaidų sąmatas iš ministerijų, kurių reguliavimo sričiai yra numatytos šios funkcijos, tam tikslui skirtų asignavimų.

 

37 straipsnis. Materialinė parama

1. Mokiniams, kurie mokosi pagal profesinio mokymo programas siekdami įgyti pirmąją kvalifikaciją, pataisos pareigūnų profesinio mokymo įstaigų ir vidaus reikalų profesinio mokymo įstaigų mokiniams Vyriausybės nustatyta tvarka gali būti mokamos stipendijos ir teikiama kita materialinė parama.

2. Specialiųjų poreikių mokiniams, siekiantiems įgyti pirmąją kvalifikaciją ir negaunantiems stipendijos, teisės aktų nustatyta tvarka skiriamas maitinimas ir teikiama kita materialinė parama.

3. Mokinių, kurių mokymas vykdomas pagal Užimtumo rėmimo ar Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymus, materialinė parama skiriama šių įstatymų ir jų įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

38 straipsnis. Užmokestis už profesinį mokymą

1. Nevalstybinėje profesinio mokymo įstaigoje papildomą užmokestį už profesinį mokymą nustato įstaigos savininkas (dalyvių susirinkimas).

2. Užmokesčio dydį už neformalųjį profesinį mokymą valstybinėse ir savivaldybių profesinio mokymo įstaigose – biudžetinėse ir viešosiose įstaigose – nustato įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas).

3. Profesinės mokymo įstaigos teikiamos nenumatytos profesinio mokymo programose papildomos praktinio mokymo priemonės ir mokymo(si) paslaugos (konsultacijos, kursai ir kt.) yra mokamos. Užmokesčio dydį už teikiamas paslaugas nustato profesinio mokymo įstaigos vadovas, suderinęs su mokymo įstaigos taryba.“

12. iki 2019 m. sausio 1 d. galioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo 39 straipsnio redakcija:

 

„39 straipsnis. Turto valdymas, naudojimas ir disponavimas juo valstybinėse ir savivaldybių profesinio mokymo įstaigose

Valstybinės ir savivaldybių profesinio mokymo įstaigos, kurių teisinė forma yra viešoji įstaiga, joms perduotą panaudos pagrindais neatlygintinai naudotis valstybės ar savivaldybių turtą turi teisę švietimo ir mokslo ministro ir finansų ministro nustatyta tvarka išnuomoti arba perduoti neatlygintinai tretiesiems asmenims, jeigu tai būtina profesinio mokymo įstaigos veiklai užtikrinti. Profesinio mokymo įstaigos joms perduotą panaudos pagrindais neatlygintinai naudotis valstybės ar savivaldybių turtą išnuomoja viešo konkurso būdu. Profesinio mokymo įstaigos joms perduotą panaudos pagrindais neatlygintinai naudotis valstybės ar savivaldybių turtą gali perduoti neatlygintinai naudotis panaudos pagrindais tik valstybinėms ar savivaldybių įstaigoms, kurių pagrindinė veikla yra formalusis švietimas. Sprendimus dėl turto nuomos ar panaudos profesinio mokymo įstaigos priima suderinusios su profesinio mokymo įstaigos savininku (profesinio mokymo įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančia institucija) ar dalyvių susirinkimu. Turto nuomos ar panaudos sutarties terminas gali būti ne ilgesnis kaip 5 metai ir ne ilgesnis kaip terminas, kuriam valstybės ar savivaldybių turtas panaudos pagrindais perduotas profesinėms mokymo įstaigoms. Gautos lėšos gali būti naudojamos tik profesinio mokymo įstaigų įstatuose numatytai veiklai vykdyti.“

41.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

2

3

5

 

P

Svarstytina, ar projekto 2 straipsnio 3 dalyje nereikėtų aptarti tų profesinio mokymo įstaigų, kurios nekeis savo teisinės formos, kolegialių valdymo organų įgaliojimų trukmės ir (ar) naujų valdymo organų sudarymo tvarkos.

Pritarti

Pasiūlymas:

14. Valstybinės ir savivaldybių profesinio mokymo įstaigų, kurios yra viešosios įstaigos, kolegialių valdymo organų įgaliojimai tęsiasi iki 2018 m. gruodžio 31 d.

15. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir kitos atsakingos institucijos iki 2018 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

42.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-12-06

2

4

 

P

Projekto 2 straipsnio 4 dalis tikslintina, nurodant būtent kurios įstatymo nuostatos (t.y. ar nustatančios mokymo finansavimą, mokinių teises ir pareigas, priėmimą mokytis, mokymo organizavimo formas ir kt.) taikomos asmenims, kurių profesinis mokymas pradėtas teikti po 2019 m. sausio 1 d. Be to, nuostata pildytina, atskleidžiant kokios įstatymo nuostatos bus taikomos asmenims, kurių profesinis mokymas prasidėjo iki 2019 m. sausio 1 d.

Pritarti

Pasiūlymas:

13. Šio įstatymo nuostatos, kurios įsigalioja 2019 m. sausio 1 d. taikomos tik tiems mokiniams,  kurie pradėjo mokytis pagal profesinio mokymo programą po 2019 m. sausio 1 d. Mokiniams, pradėjusiems mokytis pagal profesinio mokymo programas iki 2019 m. sausio 1 d. taikomos jų mokymosi pradžios metu galiojusios Profesinio mokymo įstatymo nuostatos.

43.

Valstybinė lietuvių kalbos komisija (VLKK)

2017-12-08

 

 

 

 

Siunčiame VLKK Svetimžodžių keitimo lietuviškais atitikmenimis skyriaus specialistų pastabas dėl Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1074 terminų ir apibrėžčių.

Kompetencijų vertinimo institucija - Teisės aktų nustatyta tvarka akredituotas Lietuvos Respublikos juridinis asmuo, kitos valstybės narės juridinis asmuo arba juridinio asmens statuso neturinti organizacija ar jų padalinys, kuriems Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministras yra suteikęs teisę vertinti asmens, siekiančio įgyti kvalifikaciją, kompetencijas.

 

Pritarti

 

44.

(VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Modulinis profesinis mokymas - Mokymas pagal profesinio mokymo programą, sudaromą iš savarankiškų privalomųjų ir pasirenkamųjų modulių atsižvelgiant į kvalifikacijos specifiką ir asmens bei darbo rinkos poreikius.

 

Pritarti

 

45.

 VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Mokyklinė profesinio mokymo organizavimo forma - Profesinio mokymo organizavimo būdas, kai mokymas vykdomas profesinio mokymo įstaigoje ar kitoje mokykloje. Praktinis mokymas gali būti vykdomas įmonėje, įstaigoje, organizacijoje, ūkininko ūkyje, pas laisvąjį mokytoją.

 

Pritarti

 

46.

 VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Pameistrystės profesinio mokymo organizavimo forma - Profesinio mokymo organizavimo būdas, kai mokymas ar jo dalis vykdoma darbo vietoje: įmonėje, įstaigoje, organizacijoje, ūkininko ūkyje, pas laisvąjį mokytoją. Teorinis mokymas gali būti vykdomas profesinio mokymo įstaigoje ar kitoje mokykloje.

Pritarti

 

47.

 VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Pirminis profesinis mokymas - Profesinis mokymas, skirtas pirmajai kvalifikacijai įgyti.

 

Pritarti

 

48.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Praktinis profesinis mokymas - Profesinio mokymo teikėjo teikiamas mokymas, kai profesiniai įgūdžiai ugdomi ir formuojami jo paties profesinio mokymo teikėjo patalpose, aprūpintose būtinais profesinio mokymo kokybei užtikrinti materialiaisiais ištekliais, ir profesiniai įgūdžiai formuojami ir įtvirtinami realioje darbo vietoje.

 

Pritarti iš dalies

Pasiūlymas:

Siūlome neišbraukti žodžių profesiniai įgūdžiai formuojami, kadangi ši nuostata vartojama šiame įstatyme ir tai yra turinio ir profesinio mokymo organizavimo dalykai.

Praktinis profesinis mokymas - Profesinio mokymo teikėjo teikiamas mokymas, kai profesiniai įgūdžiai ugdomi ir formuojami jo paties profesinio mokymo teikėjo patalpose, aprūpintose būtinais profesinio mokymo kokybei užtikrinti materialiaisiais ištekliais, ir profesiniai įgūdžiai formuojami ir įtvirtinami realioje darbo vietoje.

49.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Profesijos mokytojas - Mokytojas, vykdantis teorinį arba (ir) praktinį profesinį mokymą.

 

Pritarti

 

50.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Profesinis informavimas - Sistemiškas informacijos teikimas profesinio mokymo, kvalifikacijų paklausos darbo rinkoje ir profesijos pasirinkimo klausimais.

angl. vocational information.

Pritarti

 

51

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Profesinis konsultavimas - Pagalba asmeniui priimti racionalų profesijos rinkimosi sprendimą atsižvelgus atsižvelgiant į jo individualias savybes, darbo rinkos poreikius ir profesinio mokymosi galimybes.

angl. vocational counselling.

Pritarti

 

52.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Profesinis mokymas - mokymas, vykdomas pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintas ir įregistruotas profesinio mokymo programas ar jų modulius. Mokymo metu pagal profesinio mokymo programas, padedantis asmuo įgyja kvalifikaciją (arba jos dalį), atitinkančią profesinį standartą, ar ją tobulina, keičia arba įgyja kompetenciją, reikalingą įstatymų reglamentuojamam darbui ar funkcijai atlikti.

Profesinis mokymas – mokymas, vykdomas pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintas ir įregistruotas profesinio mokymo programas ar jų modulius. Mokymo metu pagal profesinio mokymo programas, padedantis Mokomas  asmuo įgyja kvalifikaciją (arba jos dalį), atitinkančią profesinį standartą, ar ją tobulina, keičia arba įgyja kompetenciją, reikalingą įstatymų reglamentuojamam darbui ar funkcijai atlikti.

 

Pritarti

 

53.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Profesinio mokymo įstaiga - Mokykla ar kita įstaiga, kurios pagrindinė veikla – profesinis mokymas.

 

Pritarti

 

54.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Profesinio mokymo kokybės užtikrinimas - Sistemos ir procedūros, kurias kuria ir diegia valstybės institucijos ir profesinio mokymo teikėjai, siekdami, kad profesinio mokymo kokybė atitiktų nustatytus rodiklius.

 

Sistemų ir procedūrų, kurias kuria ir diegia valstybės institucijos ir profesinio mokymo teikėjai, siekdami, kad profesinio mokymo kokybė atitiktų nustatytus rodiklius, įgyvendinimas.

angl. Vocational education quality assurance.

Pritarti

 

55.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Profesinio mokymo programa - Įvairiai formalizuota švietimo programa, kurios turiniu, perteikimo būdais ir metodais siekiama įgyti reikalingas kompetencijas pagal profesinį standartą

 

Įvairiai Formalizuota švietimo programa, kurios turiniu, perteikimo būdais ir metodais siekiama įgyti suteikti reikalingas kompetencijas pagal profesinį standartą.

 

Pritarti

 

56.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Profesinio mokymo teikėjas -  Profesinio mokymo įstaiga, laisvasis mokytojas ir ar kitas profesinio mokymo paslaugas teikiantis asmuo(bendrojo lavinimo mokykla, įstaiga, organizacija, įmonė, kuriai profesinis mokymas nėra pagrindinė veikla), kuriam profesinis mokymas nėra pagrindinė veikla, įstatymų nustatyta tvarka turintis turintys teisę rengti ir (ar) vykdyti profesinio mokymo programas.

 

Pritarti

 

57.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Profesinis orientavimas - Ugdymo karjerai, profesinio informavimo ir konsultavimo veikla.

 

Pritarti

 

58.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Profesinis standartas -        Ūkio sektoriui arba jo daliai reikalingų visų lygių kvalifikacijų, joms įgyti reikalingų jas sudarančių kompetencijų ir  kvalifikacijos suteikimo reikalavimų vertinimo kriterijų ir metodų aprašas.

 

Pritarti

 

59.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Sektorinis profesinis komitetas - Bendradarbiavimo pagrindu sudaryta patariamoji institucija, koordinuojanti konkretaus ūkio sektoriaus – veiklų grupės strateginius kvalifikacijų sistemos formavimo ir profesinio mokymo klausimus pagal veiklų ekonominę funkciją, produktus, paslaugas arba technologijas.

 

Pritarti

 

60.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Socialiniai partneriai - Ši sąvoka suprantama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos darbo kodekse.

 

Pritarti

 

61

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Su profesiniu mokymu susijusi veikla - Priėmimo mokytis skelbimas, profesinio konsultavimo, sutarčių dėl profesinio mokymo sudarymo ir kita veikla, reikalinga profesiniam mokymui vykdyti ir (arba) organizuoti, taip pat įgytą kvalifikaciją patvirtinančių dokumentų įgytos kvalifikacijos patvirtinimo dokumentų išdavimas.

 

Pritarti

 

62.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Tęstinis profesinis mokymas - Mokymas, skirtas asmens turimai kvalifikacijai tobulinti ar kitai kvalifikacijai įgyti arba įgyti profesinį standartą atitinkančias kompetencijais, siekiant įgyti kvalifikaciją (arba jos dalį) reikalingai atlikti įstatymų reglamentuojamam darbui ar funkcijai.

 

             Mokymas, skirtas asmens turimai kvalifikacijai tobulinti ar kitai kvalifikacijai įgyti arba profesinį standartą atitinkančioms kompetencijoms, siekiant kvalifikacijos (arba jos dalies), įgyti.

 

Pritarti

 

63.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Ugdymas karjerai - Sistemiška ir kryptinga ugdymo institucijų veikla, skirta padėti asmeniui įgyti karjerai reikalingas kompetencijas, pasirinkti profesiją, švietimo ir užimtumo galimybes.

 

Sistemiška ir kryptinga ugdymo institucijų veikla, skirta padėti kuria asmeniui padedama įgyti karjerai reikalingas kompetencijas, pasirinkti profesiją, švietimo ir užimtumo galimybes.

Pritarti

 

64.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Valstybė narė - Bet kuri Europos Sąjungos valstybė narė ar kita Europos ekonominės erdvės valstybė.

 

Pritarti

 

65.

VLKK

2017-12-08

 

 

 

 

Žmogiškųjų išteklių plėtra - Darbo jėgos, žinių, įgūdžių ir kompetencijų plėtojimas.

 

(žmogiškieji ištekliai)

Darbo jėgos, žinių, įgūdžių ir kompetencijų visuma.

„Plėtra“ įvardija kiekybės aspektą. Reikėtų ir kokybės. Tekste vartojama „žmogiškųjų išteklių plėtros politika“. Geriau būtų  „žmogiškųjų išteklių politika“, tada pakaktų apsibrėžti tik sąvoką  „žmogiškieji ištekliai“.

angl. human resource development.

Pritarti

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Seimo narys

E. Pupinis

2017-12-06

17

20

 

 

Argumentai:

 Pasiūlymas teikiamas tam, jog visuotiniame dalininkų susirinkime priimant sprendimus, valstybė arba savivaldybė, arba jos kartu, jeigu ir valstybė, ir savivaldybė yra tos pačios profesinio mokymo įstaigos dalininkės, turėtų spendžiamojo balso teisę ir dėl Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 8 punkte numatyto viešajai įstaigai nuosavybės teise priklausančio ilgalaikio turto perleidimo, nuomos, perdavimo pagal panaudos sutartį ar įkeitimo.

 Pasiūlymas:

 Pakeisti 17 straipsnio 20 dalį ir ją išdėstyti taip:

  „20. Kiekvieno dalininko balsų skaičius visuotiniame dalininkų susirinkime nustatomas Viešųjų įstaigų įstatymo nustatyta tvarka. Visuotiniame dalininkų susirinkime priimant sprendimus, numatytus Viešųjų įstaigų įstatymo 8 straipsnyje ir 10 straipsnio 1 dalies 8, 9, 10, 11 punktuose, valstybė arba savivaldybė, arba jos kartu, jeigu ir valstybė, ir savivaldybė yra tos pačios profesinio mokymo įstaigos dalininkės, turi spendžiamojo balso teisę.“

Pritarti

Pasiūlymas:

Pritarta Teisės departamento siūlymui patikslinti 17 straipsnio 20 dalį ir ją išdėstyti taip:

„20. Kiekvieno dalininko balsų skaičius visuotiniame dalininkų susirinkime nustatomas Viešųjų įstaigų įstatymo nustatyta tvarka. Visuotiniame dalininkų susirinkime priimant sprendimus, numatytus Viešųjų įstaigų įstatymo 8 straipsnyje ir 10 straipsnio 1 dalies 8, 9, 10, 11 punktuose, valstybė arba savivaldybė, arba jos kartu, jeigu ir valstybė, ir savivaldybė yra tos pačios profesinio mokymo įstaigos dalininkės, turi sprendžiamojo balso teisę. Negali būti priimtas kitoks sprendimas nei balsuoja valstybė ar savivaldybė, o jeigu jų balsai pasiskirsto po lygiai sprendžiamojo balso teisę turi valstybė.“

 

Seimo narys

G. Steponavičius

2017-12-07

13

10, 14

 

 

Argumentai:  Šiuo metu reikalavimus neformaliojo profesinio mokymo programoms nustato mokymą pagal šią programą užsakanti ar jį finansuojanti institucija. Siekiant užtikrinti neformaliojo mokymo lankstumą, greitesnį prisitaikymą prie pokyčių darbo rinkoje ir nedidinti administracinės naštos paslaugų teikėjams, siūlome kad reikalavimus tiekėjams nustatytų Kvalifikacijų tvarkymo institucija, suderinusi su Sektoriniais profesiniais komitetais. Neformaliojo profesinio mokymo programas siūlome toliau registruoti Kvalifikacijos tobulinimo programų ir renginių registre, kurio informacija pateikiama suinteresuotiems asmenims per AIKOS.

 Pasiūlymas

9. Reikalavimus neformaliojo profesinio mokymo teikėjams nustato švietimo ir mokslo ministras Kvalifikacijų tvarkymo institucija, pasitarusi su Sektoriniais profesiniais komitetais. Papildomus reikalavimus neformaliojo profesinio mokymo programoms, kai mokymas vykdomas pagal Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymą (toliau – Užimtumo įstatymas), nustato Švietimo ir mokslo ministerija suderinusi su Ūkio ministerija ir Lietuvos darbo birža prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos. Kitus reikalavimus taip pat gali nustatyti mokymą pagal šią programą užsakanti ar jį finansuojanti institucija.

10. Neformaliojo profesinio mokymo programos registruojamos Studijų, mokymo Kvalifikacijos tobulinimo programų ir kvalifikacijų renginių registre.

Pritarti iš dalies

Pasiūlymas:

       Pritarti tikslinti 13 straipsnio 10 dalį bei nepritarti 13 straipsnio 13 dalies pakeitimui, nes Profesinio mokymo įstatymas numato, kad bus naudojamas tik vienas bendras registras Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registras. Tokiu būdu užtikrinant racionalesnį materialiųjų ir žmogiškųjų išteklių naudojimą bei formalaus it neformalaus mokymo kokybę.

 

 

4. Balsavimo rezultatai: : už bendru sutarimu.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      akad. Eugenijus Jovaiša

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Rūta Norkienė