LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ŠVIETIMO IR MOKSLO KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 46, 59, 74, 75, 751, 752, 753, 76, 77, 82, 83 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, 9 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 761, 762, 831 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO NR. XIV-654 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2742(2)
2023-06-16 Nr. 106-P-27
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Artūras Žukauskas, Komiteto pirmininko pavaduotoja Ieva Kačinskaitė-Urbonienė, Komiteto nariai: Dalia Asanavičiūtė, Eugenijus Jovaiša, Silva Lengvinienė, Paulė Kuzmeckienė (pavaduojanti Radvilę Morkūnaitę-Mikulėnienę), Laima Nagienė, Aušrinė Norkienė, Beata Pietkiewicz, Edmundas Pupinis, Edita Rudelienė, Jurgita Šiugždinienė, Vilija Targamadzė, Švietimo ir mokslo komiteto biuro vedėja Lina Vingrytė, patarėjos Justina Paukštė, Rūta Steponėnienė, Deimantė Žegunė, padėjėja Girmantė Petrauskaitė.
Kviestieji asmenys: Vilniaus universiteto studijų prorektorius Valdas Jaskūnas, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Studijų, mokslo ir technologijų departamento studijų skyriaus vedėja Giedrė Pačėsienė, LAMA BPO prezidentas Pranas Žiliukas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-22 |
1 |
|
|
Siekiant teisinio aiškumo bei derinant terminiją su centralizuoto priėmimo į aukštąsias mokyklas tvarką reglamentuojančiuose teisės aktuose jau įtvirtintomis ir taikomomis nuostatomis, siūlome projektu keičiamo Mokslo ir studijų įstatymo 59 straipsnio 7 dalies pirmajame sakinyje vietoj žodžių „priėmimas vykdomas naudojant šiai funkcijai atlikti skirta valstybės informacine sistema“ įrašyti žodžius „priėmimas vykdomas naudojant šiam procesui organizuoti ir atlikti skirta valstybės Bendrojo priėmimo informacine sistema“. |
Nepritarti |
Centralizuotą priėmimo į švietimo programas sistemą sudarys: priėmimas į ikimokyklinio, priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo ir neformaliojo vaikų švietimo ir formalųjį švietimą papildančio ugdymo programas, taip pat bendrojo priėmimo į aukštąsias mokyklas ir profesinio mokymo įstaigas. Visą priėmimą koordinuos naujai įkurta valstybės informacinė sistema. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-22 |
1 |
|
|
Atkreiptinas dėmesys, kad Seime užregistruotas ir Seimui 2023 m. gegužės 11 d. posėdyje jau buvo pateiktas analogiško turinio ir netgi to paties pavadinimo Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 46, 59, 74, 75, 751, 752, 753, 76, 77, 82, 83 straipsnių pakeitimo, 9 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir įstatymo papildymo 761, 762, 831 straipsniais įstatymo Nr. XIV-654 3 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1258 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIVP-2679). |
Pritarti |
|
3. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2023-06-12 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 46, 59, 74, 75, 75(1), 75(2), 75(3), 76, 77, 82, 83 straipsnių pakeitimo, 9 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo 76(1), 76(2), 83(1) straipsniais įstatymo Nr. XIV-654 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2742(2) atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos kolegijų direktorių konferencija, 2023-05-29 |
|
|
|
Lietuvos kolegijų direktorių konferencija (toliau – LKDK) įvertino LR Seimo švietimo ir mokslo komitete rengiamus svarstyti LR Mokslo ir studijų įstatymo (toliau – MSĮ) projektus Nr. XIVP-2678, Nr. XIVP-2679 bei Nr. XIVP-2742 (toliau – MSĮ pakeitimo projektai) ir pritaria 2023- 05-22 Nr. XIVP-2742(2) LR Seimo kanceliarijos teisės departamento išvadai, kuriuo atkreiptinas dėmesys, kad šie MSĮ pakeitimo projektai papildo vienas kitą, o užregistruoti projektai Nr. XIVP2679 bei Nr. XIVP-2742 yra beveik analogiško turinio ir netgi to paties pavadinimo. Atsižvelgiant į tai, manome, kad racionalu būtų visus pateiktus svarstyti MSĮ pakeitimo projektus apjungti į vieną dokumentą ir jį svarstyti organizuojant tam skirtus MSĮ projekto pakeitimo iniciatorių ir kitų suinteresuotų asmenų, tame tarpe LKDK atstovų, viešus klausymus LR Seimo švietimo ir mokslo komitete. Tokiu būdu pristatant MSĮ pakeitimo projektą, nurodant jo sąsajas su pateiktais svarstyti LR Švietimo įstatymo projektais Nr. XIVP-2741, Nr. XIVP-2743 ir XIVP-2788 dėl centralizuoto priėmimo, būtų aiškiai ir skaidriai pristatomi jo pokyčiai, atsakoma į suinteresuotų asmenų klausimus. LKDK kontekste ypač akcentuotina aptarti MSĮ pakeitimo projekte numatomo įgyvendinti centralizuoto priėmimo įgyvendinimo procesus, su jais susijusių poįstatyminių aktų kaitą taip pat galimus priėmimo į valstybės nefinansuojamas studijų vietas sisteminių elementų pokyčius. |
Pritarti |
|
2. |
Lietuvos universitetų rektorių konferencija, 2023-06-01 |
1 |
|
|
Valstybės siekis reguliuoti priėmimo procesą ir į valstybės nefinansuojamas vietas laikytinas ne tik autonomijos pažeidimu, bet ir kišimusi į ūkinę veiklą. Įgyvendinant Konstitucijos 40 straipsnyje įtvirtintą aukštųjų mokyklų autonomijos principą bei vadovaujantis Mokslo ir Studijų įstatymo (toliau – MSĮ) 29 str. 2 d. 3 p. ir 35 str. 2 d. 3 p., studentų priėmimo ir šalinimo tvarka nustatoma ne įstatymu, o aukštosios mokyklos statute ar juo remiantis priimtu universiteto teisės aktu. Atitinkamai siūlome MSĮ 59 straipsnio 7 d. formuluotę koreguoti numatant, kad: „Asmenų (išskyrus užsieniečių, kurie pretenduoja į valstybės nefinansuojamas studijų vietas), stojančių į trumposios pakopos, pirmosios pakopos, vientisąsias ir profesines studijas, priėmimas gali būti vykdomas naudojantis šiai funkcijai atlikti skirta valstybės informacine sistema.“ LURK teikiamas siūlymas nesukuria privalomo reikalavimo studentų priėmimo formatui. Tokiu būdu nepažeidžiamos Konstitucijos 40 str. ir MSĮ nustatytos autonomijos garantijos aukštosioms mokykloms, taip pat sudaromos lankstesnes sąlygas ateityje modernizuoti priėmimo į aukštąsias mokyklas technines sąlygas, jas pritaikant ir užsieniečiams. Pateiktas MSĮ siūlymas taip pat numato, kad „Priėmimo valstybės informacinės sistemos tvarkytojo ir priėmimo centralizuoto aptarnavimo funkcijas vykdo švietimo, mokslo ir sporto ministro įgaliota institucija švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka.“ Šia įstatymo formuluote akivaizdžiai bandoma atskirti informacinės sistemos tvarkytojo ir centralizuoto priėmimo aptarnavimo funkcijas. LURK nuomone, „priėmimo centralizuotas aptarnavimas“, kurį valstybė savo nuožiūra gali pavesti įgaliotai institucijai, neužtikrindama aukštųjų mokyklų įsitraukimo, taip pat laikomas akivaizdžiu aukštųjų mokyklų autonomijos ribų peržengimu. LURK manymu, būtina įstatyminiu lygmeniu užtikrinti, kad ta apimtimi, kiek aukštosios mokyklos, vykdydamos studentų priėmimą, naudojasi valstybės informacine sistema, jos turėtų galimybę spręsti ir dėl sistemos aptarnavimo. |
Pritarti iš dalies |
Žiūrėti Komiteto pasiūlymą Nr. 1. |
3. |
Lietuvos nevalstybinio švietimo konfederacija, 2023-06-07 |
1 |
|
|
Norėtume pateikti Lietuvos nevalstybinio švietimo konfederacijos nuomonę dėl šiuose įstatymų projektuose minimo MSI 59 str. 7 d. Pažymėtina, jog šiuo metu galiojanti redakcija, jog “7. Asmenų, stojančių į trumposios pakopos, pirmosios pakopos, vientisąsias ir profesines studijas, priėmimas vykdomas c e n t r a l i z u o t a i . vienareikšmiškai pažeidžia Konstitucijos 40 str. įtvirtintą aukštųjų mokyklų autonomijos teisę. Konstitucinis Teismas savo praktikoje ne kartą yra įvardinęs, jog aukštųjų mokyklų autonomija suprantama kaip: teisė savarankiškai nustatyti ir Įtvirtinti įstatuose ar statute savo organizacinę ir valdymo struktūrą, ryšius su kitais partneriais, mokslo ir studijų tvarką, studijų programas, studentu priėmimo tvarka, spręsti kitus su tuo susijusius klausimus, taip pat kad yra tam tikros veiklos sritys, laisvos nuo vykdomosios valdžios kontrolės." Pastebėtina, jog dokumento aiškinamajame rašte nurodyta, jog „Siekiant teisinio aiškumo ir teisėtų lūkesčių apsaugos, siūloma patikslinti Mokslo ir studijų įstatymo 59 straipsnio 7 dalies nuostatas, nurodant, kad švietimo, mokslo ir sporto ministro įgaliota institucija vykdys tik stojančiųjų priėmimo techninio aptarnavimo funkcijas. Pats asmenų priėmimas į valstybės finansuojamas studijų vietas ir valstybės nefinansuojamas vietas su studijų stipendija vyks švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka, kaip ir iki šiol. Priėmimas į valstybės nefinansuojamas studijų vietas vyks aukštųjų mokyklų nustatyta tvarka, kuri nustatoma aukštosios mokyklos statute kuri nuostatą, šią palaikome. Todėl, atskleidžia, jog įstatymų leidėjas, įžvelgęs galimą teisės aktu įtvirtintų reikalavimų prieštaravimą aukštesniam reglamentavimui, numato būsimus pakeitimus. Tačiau norėtume atkreipti dėmesį, jog siūloma formuluotė „7. Asmenų (išskyrus užsieniečių, kurie pretenduoja į valstybės nefinansuojamas studijų vietas), stojančių į trumposios pakopos, pirmosios pakopos, vientisąsias ir profesines studijas, priėmimas vykdomas naudojantis šiai funkcijai atlikti skirta valstybės informacine sistema, nes klausimo, pažeidimo autonomijos galimo neišsprendžia esmės iš nėra aiškiai apibrėžta, ar naudojimasis būsima informacine sistema aukštosioms mokykloms bus prievolė, ar tokia nuostata yra labiau rekomendacinio pobūdžio. Todėl vengiant bet kokio galimo nesusipratimo ir siekiant aiškumo teisės akte, siūlome, 59 str. 7 dalies nuostatą formuluoti „7. Asmenų (išskyrus užsieniečių, kurie pretenduoja į valstybės nefinansuojamas studijų vietas), stojančių į trumposios pakopos, pirmos priėmimas gali būti vykdomas naudojantis šiai funkcijai atlikti skirta valstybės informacinė sistema“. Tokiu atveju aukštosioms mokykloms yra paliekama autonomijos teisė numatyti priėmimo sąlygas ir procesus, įvertinant jų efektyvumą bei pritaikymą studijų organizavimo procesams ir pagal poreikį naudotis valstybės sukurta informacine sistema. Taip pat girdime nuogąstavimus, jog 2024 m. įsigaliojus MSI 59 str. 1 dalies nuostatai, griežtinančiai priėmimo į aukštojo mokslo studijas reikalavimus, valstybė Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos vaidmenyje turi užtikrinti minėtos nuostatos įgyvendinimą, tačiau norime pabrėžti, jog kontrolės mechanizmas yra poįstatyminių aktų ir aktus įgyvendinančio proceso kūrimo dalis, tačiau tikrai neturėtų būti norminė nuostata MSI, kuri leidžia abejoti MSI nuostatos atitikimui Konstituciniam aukštųjų mokyklų autonomijos principui. |
Pritarti iš dalies |
Žiūrėti Komiteto pasiūlymą Nr. 1. |
4. |
Lietuvos universitetų rektorių konferencija, 2023-06-15 |
1 |
|
|
Pažymėtina, kad nuostata redaguotina atsižvelgiant į žemiau išsakomus motyvus: 1. Mokslo ir studijų įstatymo 35 str. 2 d. 3 p. numatyta, kad studentų priėmimo į aukštąją mokyklą tvarka nustatoma tos aukštosios mokyklos statute bei pagal 8 str. 2 d. 9 p. yra aukštosios mokyklos autonomijos sudėtine dalimi. Studentų priėmimas yra aukštosios mokyklos veiklos savarankiškas procesas, kurį aukštoji mokykla įgyvendina laikydamasi bendrų teisės aktais nustatytų taisyklių ir suprantama gali pasitelkti paslaugos teikėjus, tačiau civilinių santykių, išreiškiančių šalių valią ir sutarimą, pagrindu. Priverstinis „centralizuotas proceso aptarnavimas“ išreiškia intervenciją į aukštosios mokyklos savarankiškos veiklos sritis, kadangi aukštosios mokyklos nėra pavaldžios valdžios institucijoms, o joms atskaitingos, todėl vertintinas kaip aukštųjų mokyklų akademinės ir ūkinės veiklos autonomijos pažeidimas; 2. Vadovaujantis Civilinio kodekso 2.80 str. 1 d. bet kokie administraciniai metodai, kuriais reguliuojama asmenų ūkinė veikla, gali būti nustatomi tik įstatymais. Projekte siūloma formuluotė byloja, kad administraciniai metodai „centralizuotai aptarnaujant“ bus nustatomi poįstatyminiu aktu - švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka. Atsižvelgdami į išsakytus pastebėjimus siūlome Projekte keičiamą Mokslo ir studijų įstatymo 59 straipsnio 7 dalies pataisą išdėstyti sekančiai: „7. Asmenų (išskyrus
užsieniečių, kurie pretenduoja į valstybės nefinansuojamas studijų vietas),
stojančių į trumposios pakopos, pirmosios pakopos, vientisąsias ir profesines
studijas, priėmimas vykdomas |
Nepritarti |
Autonomijos aukštosioms mokykloms suteikimas neatleidžia valstybės nuo konstitucinės priedermės užtikrinti aukštojo mokslo sistemos veiksmingumą. Todėl aukštųjų mokyklų autonomija nereiškia, kad jų veikla negali būti valstybės reguliuojama; priešingai, dėl to, kad yra susijusi su inter alia konstitucinių žmogaus teisių ir laisvių įgyvendinimu, taip pat valstybės biudžeto lėšų naudojimu, ši veikla turi būti reguliuojama ir prižiūrima; tai išplaukia ir iš Konstitucijos 40 straipsnio 4 dalies nuostatos, kad valstybė prižiūri mokymo ir auklėjimo įstaigų veiklą. Tačiau valstybės teisė reguliuoti išorinius aukštųjų mokyklų santykius neturi apriboti aukštosios mokyklos mokslinės ir pedagoginės veiklos laisvės. (KT 2008 m. kovo 20 d. nutarimas)
Iš Konstitucijos 40 straipsnio 4 dalies nuostatos „valstybė prižiūri mokymo <...> įstaigų veiklą“, 46 straipsnio 4 dalies nuostatos „įstatymas <...> saugo sąžiningos konkurencijos laisvę“, šio straipsnio 5 dalies nuostatos „valstybė gina vartotojo interesus“ valstybei reguliuojant su aukštąja mokykla susijusius santykius kyla pareiga nustatyti tokį teisinį reguliavimą, kuris neiškreiptų sąžiningos konkurencijos, taip pat įtvirtinti įvairias aukštojo mokslo paslaugų vartotojų interesų gynimo priemones. (KT 2008 m. kovo 20 d. nutarimas) Atsižvelgiant į KT aiškinimą, atsisakius centralizuoto priėmimo, o jį vykdant decentralizuotai, būtų pažeistos stojančiųjų sąžiningos konkurencijos sąlygos bei galimai nukentėtų studijų kokybė, jei aukštosios mokyklos nesilaikytų bendrųjų priėmimo principų. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, 2023-06-05 |
|
|
|
Atsižvelgdami į tai, kad su Švietimo įstatymo pakeitimais teikiamo Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 46, 59, 74, 75, 751, 752, 753, 76, 77, 82, 83 straipsnių pakeitimo, 9 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir įstatymo papildymo 761, 762, 831 straipsniais įstatymo Nr. XIV-654 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2742(2) siūlymas susijęs su tuo, kad priėmimą į švietimo programas (taip pat ir aukštojo mokslo studijų programas) vykdys viešoji įstaiga, siūlome Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 46, 59, 74, 75, 751, 752, 753, 76, 77, 82, 83 straipsnių pakeitimo, 9 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir įstatymo papildymo 761, 762, 831 straipsniais įstatymo Nr. XIV-654 3 ir 16 straipsnių pakeitimo Nr. XIV-1258 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto XIVP-2679 nesvarstyti, nes jis nedera su teikiamo Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 29 ir 56 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2788 nuostatomis. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas:
7.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 46, 59, 74, 75, 75(1), 75(2), 75(3), 76, 77, 82, 83 straipsnių pakeitimo, 9 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo 76(1), 76(2), 83(1) straipsniais įstatymo Nr. XIV-654 3 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1258 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2742(2) ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Švietimo ir mokslo komitetas, 2023-06-16 |
1 (59) |
(7) |
|
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir suinteresuotų asmenų pastabas yra tikslinama keičiamo Įstatymo 59 straipsnio 7 dalis.
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo Įstatymo 59 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: 7. Asmenų (išskyrus
užsieniečius, kurie pretenduoja į valstybės nefinansuojamas studijų vietas),
stojančių į trumposios pakopos, pirmosios pakopos, vientisąsias ir profesines
studijas, priėmimas vykdomas |
Pritarti |
Įvyko balsavimas dėl komiteto formuluotės: Už – 7, prieš – 3, susilaikė – 3. |
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 5.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Edmundas Pupinis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 46, 59, 74, 75, 75(1), 75(2), 75(3), 76, 77, 82, 83 straipsnių pakeitimo, 9 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo 76(1), 76(2), 83(1) straipsniais įstatymo Nr. XIV-654 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2742(3), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Artūras Žukauskas
Biuro patarėja Rūta Steponėnienė