LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 19 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3621
2024-10-02 Nr. 107-P-36
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus. Komiteto biuras: biuro vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Evelina Bulotaitė, Aistrida Latvėnė, Rasa Liucija Matusevičiūtė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė. Kviestieji asmenys: Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyresnieji patarėjai Evelina Šernienė ir Sergėjus Volkovas, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas Gediminas Vaičionis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1.1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-04-17) |
2 (19) |
1 (1) |
(2) |
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsniu Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 19 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma nustatyti išimtį, kad išorinę reklamą būtų leidžiama įrengti prie gatvių, kuri įrengiama pagal šio straipsnio 2 dalies reikalavimus, t. y. Teritorijų planavimo įstatyme, Statybos įstatyme ar Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro nustatyta tvarka gavus kelio savininko ar valdytojo pritarimą (derinimą) projektui ar numatomai veiklai. Keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad kelio savininkas ar valdytojas nepritaria projektui ar numatomai veiklai, jeigu šio straipsnio 2 dalyje nurodyti darbai trukdys numatytam kelių plėtros vystymui ir priežiūrai, pablogins kelio techninę būklę, neužtikrins kelių transporto eismo saugumo reikalavimų laikymosi ir (ar) kels pavojų aplinkai, žmonių turtui, gyvybei ar sveikatai. Be to keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 3 punktas nustato, kad kelių apsaugos zonose draudžiama naudoti reklamą, imituojančią kelio ženklus ir (arba) naudojančią kelio ženklų simboliką. Atkreiptinas dėmesys, kad su teikiamu projektu susijusio Reklamos įstatymo Nr. VIII-1871 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-3622 (toliau – projektas Nr. XIVP-3622) 1 straipsniu keičiamo Reklamos įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad „Išorinę reklamą įrengti taip pat draudžiama gatvėse ir prie jų, jeigu ji gali užstoti technines eismo reguliavimo priemones, pabloginti matomumą, akinti eismo dalyvius, kelti pavojų eismo dalyviams“. Be to, su teikiamu projektu susijusių Kelių įstatymo Nr. I-891 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-3623 (toliau – projektas Nr. XIVP-3623) 1 straipsniu keičiamo Kelių įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje bei Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-3624 (toliau – projektas Nr. XIVP-3624) 1 straipsniu keičiamo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti, kad reklamos įrengimo gatvėse ar prie jų reikalavimai ir ribojimai nustatyti Reklamos įstatyme. Vertinant aptariamas susijusių projektų nuostatas, nėra aišku, kaip šių projektų nuostatų kontekste suprantamas formuluotės „prie gatvių“ turinys, nes iš teikiamo projekto nuostatų, manytina, kad ši formuluotė suprantama kaip kelių apsaugos zonos teritorija ir joje taikomi draudimai, nustatyti keičiamame įstatyme, tuo tarpu iš projektų Nr. XIVP-3622 – XIVP-3624 nuostatų seka, kad „prie gatvių“ teritorijos nėra suprantamos kaip kelių apsaugos zonos teritorijos, nes šių projektų nuostatose nustatoma, kad specialiąsias žemės naudojimo sąlygas kelių apsaugos zonose nustato Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymas, o išorinės reklamos įrengimo reikalavimus ir ribojimus teritorijose „prie gatvių“ nustato Reklamos įstatymas. Pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 18 straipsnį kelių apsaugos zona suprantama kaip abipus kelio briaunų esanti įstatyme nustatyto dydžio žemės juosta, o pagal Kelių įstatymo 2 straipsnio 7 dalį kelio briauna suprantama kaip kelkraščio ir žemės sankasos šlaito plokštumų susikirtimo linija. Taigi, iš teikiamo projekto ir su juo susijusių projektų Nr. XIVP-3622 – XIVP-3624 nėra aišku, koks teisinis reguliavimas būtų taikomas išorinės reklamos įrengimui „prie gatvių“, t. y. ar pakaktų tokios reklamos įrengimui gauti tik kelio savininko ar valdytojo pritarimą (kaip siūloma nustatyti teikiamame projekte), ar vis tik šios reklamos įrengimas prie gatvių būtų draudžiamas, jeigu ji gali užstoti technines eismo reguliavimo priemones, pabloginti matomumą, akinti eismo dalyvius, kelti pavojų eismo dalyviams (kaip siūloma nustatyti projekte Nr. XIVP-3622). Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo, siūlytina tarpusavyje suderinti teikiamo projekto ir susijusių projektų Nr. XIVP-3622 – XIVP-3624 nuostatas.
|
Pritarti. |
|
1.2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-04-17) |
2 (19) |
2 (2) |
(1) |
2. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 2 dalies 1 punkte nėra aiškus formuluotės „ir įrenginius, kurių statyba nėra draudžiama pagal šio straipsnio 1 dalies 1 punktą“ turinys, nes keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1 punkte yra nustatyta tik kokius pastatus leidžiama statyti kelių apsaugos zonose, t. y. minėtame punkte leidžiami statyti įrenginiai nėra reglamentuojami. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.
|
Pritarti. |
|
1.3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-04-17) |
3 |
|
|
3. Atsižvelgiant į projekto aiškinamojo rašto 9 punktą, projekto 2 straipsnis pildytinas nuostatomis, reglamentuojančiomis įstatymo įgyvendinimą, kuriose susisiekimo ministrui būtų pasiūlyta iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymo įgyvendinimui reikalingus teisės aktus. Papildžius projekto 2 straipsnį šiomis nuostatomis, atitinkamai tikslintinas ir šio straipsnio pavadinimas. Projekto 2 straipsnyje dėstomas siūlymas susisiekimo ministrui priimti įstatymo įgyvendinimui reikalingus teisės aktus turėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas.
|
Pritarti. |
|
1.4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2024-04-17) |
|
|
|
4. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme, Reklamos įstatyme, Kelių įstatyme, Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetencija, manytina, kad dėl teikiamo projekto ir su juo susijusių projektų siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.
|
Pritarti. |
Vyriausybės išvada gauta (2024-06-19 nutarimo Nr. 516, TAR, 2024-06-21, Nr. 11366).
|
2. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė (2024-04-23) |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3621 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, jog pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Linas Jonauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė
Komiteto biuro patarėja E. Bulotaitė