Projekto
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ ĮSTATYMO NR. XIV-196 1, 2, 5, 11, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 31, 32, 33 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO papildymo 201 straipsniu
ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 1 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Šio įstatymo
tikslas – mažinti transporto sektoriaus poveikį klimato kaitai ir aplinkos oro
taršai, siekiant, kad 2030 metais atsinaujinančių energijos išteklių dalis
transporto sektoriuje, palyginti su bendruoju galutiniu energijos suvartojimu
transporto sektoriuje, sudarytų ne mažiau kaip 15 29 procentų
procentus.“
2 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 2 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Degalai iš atsinaujinančių
energijos išteklių (toliau – DAEI) – degalai, gaminami iš
atsinaujinančių energijos išteklių, ir energijos šaltiniai, kuriais transporto
sektoriuje galima pakeisti naftos degalus: biodegalai, biodujos, elektros
energija ir nebiologiniai skystieji ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių
energijos išteklių iš atsinaujinančių energijos išteklių
pagamintas nebiologinės kilmės kuras.“
2. Pakeisti 2 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:
„9. Degalų tiekėjas – subjektas, kuris turi
leidimą verstis didmenine ir (ar) mažmenine prekyba nefasuotais naftos
produktais Lietuvos Respublikoje, ir kuris tiekia benziną ir (ar)
dyzeliną ir kuriam, už kuriuos pagal Lietuvos Respublikos akcizų
įstatymą atsiranda prievolė mokėti akcizus už patiektą benziną ir (ar)
dyzeliną.“
3. Pripažinti netekusia galios 2 straipsnio 22 dalį.
22. Nebiologiniai skystieji ir
dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių – skystieji
arba dujiniai transportui naudojami degalai, kurių energijos kiekis sukaupiamas
iš atsinaujinančių energijos išteklių, išskyrus biomasę.
4. Pakeisti 2 straipsnio 38 dalį ir ją išdėstyti taip:
„38. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Akcizų įstatyme, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatyme, Lietuvos Respublikos kelių įstatyme, Lietuvos Respublikos muitinės įstatyme, Lietuvos Respublikos transporto veiklos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekse, Reglamente (ES) 2023/1804 ir kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose transporto ir energetikos sektorių veiklą.“
3 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 5 straipsnio 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4) nustato tvirtina DAEI apskaitos
vienetų sistemos administravimo tvarką tvarkos aprašą Energetikos
ministerijos energetikos ministro įgaliotos institucijos,
įstaigos ar įmonės teikimu;“.
4 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 11 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) atlieka fizinius
patikrinimus šio įstatymo ir Tarybos nustatyta tvarka;“.
2. Pakeisti 11 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4)
skiria šio įstatymo 32 straipsnio 1 dalyje nustatytas baudas sankcijas;“.
5 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 13 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„13 straipsnis. Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos kompetencija
1) atlieka
mažmeninės prekybos degalais vietų kontrolę, tikrindama, ar tinkamai vykdomi
laikomasi šio įstatymo 16 straipsnio 6 dalyje, 20 straipsnio 5
dalyje ir 31 straipsnio 2 ir 7 dalyje dalyse nustatytų
reikalavimų nustatyti reikalavimai;
2) atlieka mėginių paėmimą ir organizuoja jų ištyrimą dėl degalų ir biodegalų sudėties ir rūšies nustatymo, dalyvaudama šio įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytuose patikrinimuose;
3) tikrina Lietuvos Respublikoje vartojamų naftos produktų ir biodegalų atitiktį naftos produktų privalomiesiems kokybės rodikliams;
4) skiria šio įstatymo 32 straipsnio 2
dalyje nustatytas baudas sankcijas.“
6 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 16 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„16 straipsnis. Įpareigojimai degalų ir transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjams
1. Kiekvienais kalendoriniais metais degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių turi sudaryti atitinkamą bendros degalų tiekėjo vidaus rinkai patiekto benzino ir dyzelino energinės vertės dalį:
1) nuo
2022 metų – ne mažiau kaip 6,8 procentinio punkto, iš kurių ne mažiau kaip
0,2 procentinio punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar)
nebiologiniai skystieji ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos
išteklių;
2) nuo 2023 metų – ne mažiau
kaip 7,2 procentinio punkto, iš kurių ne mažiau kaip 0,4 procentinio
punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji ir
dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių;
3) nuo 2024 metų – ne mažiau
kaip 7,8 procentinio punkto, iš kurių ne mažiau kaip 0,7 procentinio
punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji ir
dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių;
4) 1) nuo 2025 metų – ne mažiau kaip 8,6
procentinio punkto, iš kurių ne mažiau kaip 1 procentinį punktą
turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji ir
dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių iš
atsinaujinančių energijos išteklių pagamintas nebiologinės kilmės kuras;
5) 2)
nuo 2026 metų – ne mažiau kaip 10 9,8 procentinio punkto procentinių
punktų, iš kurių ne mažiau kaip 1,5 1,4 procentinio
punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji
ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių iš
atsinaujinančių energijos išteklių pagamintas nebiologinės kilmės kuras;
6) 3)
nuo 2027 metų – ne mažiau kaip 14 11,3 procentinio punkto procentinių
punktų, iš kurių ne mažiau kaip 2,5 1,8 procentinio
punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji
ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių iš
atsinaujinančių energijos išteklių pagamintas nebiologinės kilmės kuras;
7) 4)
nuo 2028 metų – ne mažiau kaip 18 12,9 procentinio punkto procentinių
punktų, iš kurių ne mažiau kaip 3,5 2,2 procentinio
punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji
ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių iš
atsinaujinančių energijos išteklių pagamintas nebiologinės kilmės kuras;
8) 5)
nuo 2029 metų – ne mažiau kaip 24 14,7 procentinio punkto procentinius
punktus, iš kurių ne mažiau kaip 4,5 2,7 procentinio
punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji
ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių iš
atsinaujinančių energijos išteklių pagamintas nebiologinės kilmės kuras;
9) 6)
nuo 2030 metų – ne mažiau kaip 29 16,8 procentinio punkto procentinius
punktus, iš kurių ne mažiau kaip 3,5 5,5 procentinio
punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji
ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių iš
atsinaujinančių energijos išteklių pagamintas nebiologinės kilmės kuras, kurio
dalis bendroje degalų tiekėjo transporto sektoriui patiektų degalų ir degalų iš
atsinaujinančių energijos išteklių energinės vertės dalyje turi sudaryti ne mažiau
kaip vieną procentinį punktą ir ne mažiau kaip 1,2 procentinio punkto jūriniam
transportui patiektų degalų energinės vertės dalyje.
2. Degalų tiekėjai, siekdami šio straipsnio 1 dalyje numatyto įpareigojimo, išskyrus šio straipsnio 10 dalyje nurodytą išimtį, turi užtikrinti, kad kiekviename vidaus rinkai patiekto benzino litre būtų ne mažiau kaip 6,6 procento biodegalų (leistinas 0,5 procentinio punkto biodegalų trūkumas), o kiekviename vidaus rinkai patiekto dyzelino litre būtų ne mažiau kaip 6,2 procento biodegalų, (leistinas 0,5 procentinio punkto biodegalų trūkumas) skaičiuojant pagal bendrą degalų ir biodegalų mišinio energinę vertę.
3. Kiekvienais
kalendoriniais metais biodujos arba nebiologiniai dujiniai degalai iš
atsinaujinančių energijos išteklių iš atsinaujinančių energijos išteklių
pagamintas nebiologinės kilmės kuras turi sudaryti atitinkamą bendros
transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjo vidaus rinkai patiektų gamtinių
dujų ir degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių energinės vertės
dalį:
1) nuo 2025 metų – ne mažiau kaip 4,2 procentinio punkto;
2) nuo 2026 metų – ne mažiau kaip 6,3 procentinio punkto;
3) nuo 2027 metų – ne mažiau kaip 8,4 procentinio punkto;
4) nuo 2028 metų – ne mažiau kaip 10,8 procentinio punkto;
5) nuo 2029 metų – ne mažiau kaip 13,6 procentinio punkto;
6) nuo 2030 metų – ne mažiau kaip 16,8 procentinio punkto.
4. Degalų tiekėjai ir transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjai privalo registruotis DAEI apskaitos vienetų sistemoje ir įgyvendinti šio straipsnio 1 ir 3 dalyse nustatytus įpareigojimus naudodami DAEI apskaitos vienetus, suteikiamus šio įstatymo 17 ir 18 straipsniuose nustatyta tvarka, atskirai vertinant kiekvieniems kalendoriniams metams nustatytus įpareigojimus.
5. Šio straipsnio 3 dalyje nustatytas įpareigojimas gali būti įgyvendinamas tiekiant gamtinių dujų ir dujų, pagamintų iš atsinaujinančių energijos išteklių, mišinius arba panaudojant atsinaujinančių išteklių kilmės garantijas, kurios pateikiamos kartu su dujų iš atsinaujinančių energijos išteklių tvarumo ir išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimo charakteristikas patvirtinančiais dokumentais, kaip tai nustatyta Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme.
6. Lietuvos Respublikos teritorijoje esančiose degalinėse turi būti prekiaujama benzinu, kurio kiekviename litre yra ne mažiau kaip 6,6 procento biodegalų (leistinas 0,5 procentinio punkto biodegalų trūkumas), ir dyzelinu, kurio kiekviename litre yra ne mažiau kaip 6,2 procento biodegalų (leistinas 0,5 procentinio punkto biodegalų trūkumas), skaičiuojant pagal bendrą degalų ir biodegalų mišinio energinę vertę, išskyrus šio straipsnio 10 dalyje nurodytą išimtį.
7. Mažmeninės ir didmeninės prekybos degalais vietose gali būti prekiaujama degalų ir biodegalų mišiniais, kuriuose biodegalų, įmaišytų į naftos produktus, energinė vertė viršija šio straipsnio 2 ir 6 dalyse nurodytas energines vertes ir kurie atitinka Lietuvos arba Europos standartuose nustatytus reikalavimus.
8. Šio straipsnio 1 ir 3 dalyse nustatyti
įpareigojimai netaikomi degalų tiekėjams, kurie degalus tiekia išskirtinai
tik aviacijos sektoriui. ir šio Šio straipsnio 2 dalyje
numatyti reikalavimai netaikomi orlaiviams ar jūriniam transportui patiektų
degalų daliai benzino ir dyzelino atsargoms, kurias subjektas, nurodytas Energetikos įstatymo 131
straipsnyje, kaupia ar sumažinus kaupimo apimtį realizuoja Lietuvos Respublikos naftos produktų ir naftos
valstybės atsargų įstatyme nustatytomis sąlygomis. Įgyvendinant šio straipsnio
1 ir 3 dalyse nustatytus įpareigojimus, turi būti atsižvelgiama į benzino ir
dyzelino atsargas, patiektas į vidaus rinką po kaupimo laikotarpio pabaigos.
9. Šio straipsnio 2 dalyje nustatytas reikalavimas netaikomas parduodant dyzeliną Lietuvos kariuomenės ir Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos šalių bei partnerių ginkluotųjų pajėgų poreikiams.
10. 98 markės
benzino sudėtyje neprivalo būti biodegalų., tačiau, įgyvendinant
šio straipsnio 1 dalyje nustatytus įpareigojimus, turi būti atsižvelgiama į 98
markės benziną, kuris buvo patiektas į vidaus rinką.
11. Šio straipsnio 2 dalyje nustatyta minimali biodegalų dalis kiekviename litre yra įskaičiuojama į šio straipsnio 1 dalyje numatytus įpareigojimus.
12. Biodegalų ir
pažangiųjų biodegalų, taip pat nebiologinių skystųjų ir (ar) dujinių
degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių energinė vertė, įgyvendinant
Šio įstatymo 17 ir 18 straipsniuose nustatyta tvarka sugeneruojant DAEI
apskaitos vienetus, kurie naudojami įgyvendinant šio straipsnio 1 ir 3
dalyse nustatytus įpareigojimus, gali būti laikoma taikomi
šie energinės vertės daugikliai: du kartus
didesne, palyginti su jų pradine energine verte, jeigu jie yra pagaminti iš žaliavų, nurodytų energetikos
ministro patvirtintame žaliavų sąraše, kaip tai nustatyta šio įstatymo 21
straipsnyje.
1) biodegalų ir pažangiųjų biodegalų energinė vertė laikoma 2 kartus didesne, palyginti su pradine energine verte, jeigu jie yra pagaminti iš žaliavų, nurodytų energetikos ministro tvirtinamame žaliavų sąraše, kaip tai nustatyta šio įstatymo 21 straipsnyje. Jeigu pažangieji biodegalai buvo patiekti į aviacijos arba jūrų transporto sektorius, jų energinė vertė laikoma 2,4 karto didesne, palyginti su pradine energine verte;
2) iš atsinaujinančių energijos išteklių pagaminto nebiologinės kilmės kuro energinė vertė yra laikoma 2 kartus didesne, palyginti su pradine energine verte, jeigu jis atitinka šio straipsnio 14 dalyje nustatytas sąlygas. Jeigu iš atsinaujinančių energijos išteklių pagamintas nebiologinės kilmės kuras buvo patiektas į aviacijos arba jūrų transporto sektorius, jo energinė vertė laikoma 3 kartus didesne, palyginti su pradine energine verte;
3) elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių energinė vertė laikoma 4 kartus didesne, palyginti su pradine energine verte, kai elektros energija iš atsinaujinančių energijos išteklių tiekiama kelių transportui, ir 1,5 karto didesne, palyginti su pradine energine verte, kai elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių tiekiama geležinkelių transportui.
13. Įgyvendinant šio straipsnio 1 ir 3 dalyse
dalyje nustatytus įpareigojimus, šio straipsnio 12 dalyje nustatyti energinės
vertės daugikliai skystiesiems biodegalams skystųjų biodegalų energinė
vertė šio įstatymo 21 straipsnyje nustatyta tvarka gali būti pripažinta
du kartus didesne, palyginti su jų pradine energine verte, taikomi atskirai
biodegalams patiekiamiems kartu su benzinu ir atskirai biodegalams
patiekiamiems kartu su dyzelinu, ta dalimi, kuria per metus kartu su
benzinu patiektų biodegalų energinė vertė ir kartu su dyzelinu patiektų
biodegalų energinė viršija procentinę dalį, nustatytą vadovaujantis
šio įstatymo 20 straipsnio 1 dalimi. dalies 2 punkte nustatytą
dalį, ir ta dalimi, kuria per metus kartu su dyzelinu patiektų biodegalų
energinė vertė viršija šio įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 2 punkte
nustatytą dalį.
14. Iš atsinaujinančių energijos išteklių pagamintas nebiologinės kilmės kuras ir kuras iš perdirbtų neatsinaujinančių išteklių atliekų įskaitomi į šio straipsnio 1 ir 3 dalyse nustatytų įpareigojimų įgyvendinimą, jeigu išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų, susidarančių dėl iš atsinaujinančių energijos išteklių pagaminto nebiologinės kilmės kuro ir degalų iš perdirbtų neatsinaujinančių išteklių atliekų naudojimo, kiekis sumažinamas ne mažiau kaip 70 procentų ir jeigu iš atsinaujinančių energijos išteklių pagamintas nebiologinės kilmės kuras atitinka taisykles, nustatytas 2023 m. vasario 10 d. Komisijos deleguotame reglamente (ES) 2023/1184, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2018/2001 papildoma Sąjungos metodika, kurioje išdėstytos išsamios nebiologinės kilmės kuro gamybos iš atsinaujinančiųjų išteklių taisyklės. Išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimas turi būti apskaičiuojamas vadovaujantis 2023 m. vasario 10 d. Komisijos deleguoto reglamento (ES) 2023/1185, kuriuo nustatant minimalią išmetamo šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimo dėl perdirbtos anglies kuro naudojimo ribą ir pateikiant išmetamo šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimo dėl iš atsinaujinančiųjų išteklių pagaminto nebiologinės kilmės skystojo ir dujinio transporto kuro ir perdirbtos anglies kuro naudojimo vertinimo metodiką papildoma Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2018/2001, priede pateikta metodika.
15. Iš atsinaujinančių energijos išteklių pagamintas nebiologinės kilmės kuras, atitinkantis šio straipsnio 14 dalyje nustatytus reikalavimus, energetikos ministro nustatyta tvarka gali būti įskaičiuojamas į šio straipsnio 1 dalyje nustatytų įpareigojimų įgyvendinimą, kai yra naudojamas kaip tarpinis produktas gaminant transporto degalus arba biodegalus, jeigu į sumažėjusį išmetamo šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį prieš tai nebuvo atsižvelgta apskaičiuojant išmetamo šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimą dėl biodegalų naudojimo.
16. Apskaičiuojant, kokią procentinę dalį kiekvieno degalų tiekėjo transporto sektoriui patiektų degalų ir degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių energinės vertės dalyje pagal šio straipsnio 1 dalyje nustatytus tikslus turi sudaryti pažangieji biodegalai ir iš atsinaujinančių energijos išteklių pagamintas nebiologinės kilmės kuras, į apskaičiavimo formulės vardiklį nėra įtraukiamas degalų tiekėjo transporto sektoriui patiektas iš atsinaujinančių energijos išteklių pagamintas nebiologinės kilmės kuras.“
7 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 16 straipsnio 1 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:
„1. Kiekvienais kalendoriniais metais degalai iš
atsinaujinančių energijos išteklių turi sudaryti atitinkamą bendros degalų
tiekėjo vidaus rinkai patiekto benzino ir dyzelino transporto
sektoriui patiektų degalų ir degalų iš atsinaujinančių energijos
išteklių energinės vertės dalį:“.
8 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„17 straipsnis. DAEI apskaitos vienetai
1. DAEI
apskaitos vienetų sistemos dalyviams už kiekvieną kalendoriniais metais vidaus
rinkai patiektą degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių megadžaulį
(MJ) šio įstatymo 18 straipsnyje nustatyta tvarka skiriami DAEI
apskaitos vienetai. DAEI apskaitos vienetai Tarybos sprendimu perkeliami
į kitus kalendorinius metus, einančius po einamųjų metų, ir
panaudojami įpareigojimams įgyvendinti neperkeliami laikantis
šių sąlygų:
1) DAEI apskaitos vienetus gali perkelti degalų tiekėjas ar transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjas, įgyvendinęs einamųjų kalendorinių metų įpareigojimus, nustatytus šio įstatymo 16 straipsnio 1 ar 3 dalyje, arba kiti DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyviai;
2) perkeliamų DAEI apskaitos vienetų skaičius negali viršyti daugiau kaip 10 procentų DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvio į vidaus rinką patiektų degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių kiekio;
3) tas pats DAEI apskaitos vienetas gali būti perkeltas ne daugiau kaip vieną kartą ir panaudojamas arba perleidžiamas pirmais kalendoriniais metais, einančiais po einamųjų metų;
4) DAEI apskaitos vienetai perkeliami kartu su jų energine verte ir su visais kitais DAEI apskaitos vienetams suteiktais požymiais;
5) DAEI apskaitos vienetai negali būti perkeliami iš 2029 kalendorinių metų į 2030 kalendorinius metus.
2. DAEI apskaitos vienetai, vadovaujantis DAEI apskaitos vienetų sistemos administravimo tvarkos aprašu, gali būti perleidžiami laikantis šių sąlygų:
1) degalų tiekėjams ir transporto
sektoriaus gamtinių dujų tiekėjams, turintiems pareigą įgyvendinti šio įstatymo
16 straipsnio 1 ir ar 3 dalyse nustatytus įpareigojimus;
2) ne vėliau kaip iki kitų kalendorinių metų kovo 31 dienos, išskyrus DAEI apskaitos vienetus, perkeliamus šio straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka;
3) pagal dvišales sutartis,
sudarant DAEI apskaitos vienetų perleidimo sandorį, registruojamą DAEI
apskaitos vienetų sistemoje, nurodant DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvius,
perleidžiamų DAEI apskaitos vienetų kiekį, šio įstatymo 18 straipsnio 4 dalyje
nurodytą informaciją.;
4) kartu su DAEI apskaitos vienetu perleidžiant ir atitinkamą energinės vertės dalį.
3. DAEI apskaitos vienetas gali būti perleidžiamas ne daugiau kaip du kartus.
4.
Taryba, atsižvelgdama į DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių degalų
tiekėjų ar transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjų DAEI apskaitos
vienetų sistemoje pateiktas metines atestuoto auditoriaus arba audito įmonės audito ataskaitas,
kaip nurodyta šio įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje ir 2 dalies 4 punkte, ne
vėliau kaip per 30 90 kalendorinių dienų nuo tinkamos audito
ataskaitos pateikimo DAEI apskaitos vienetų sistemoje ir visos reikiamos
informacijos ar duomenų gavimo Taryboje dienos, priima vieną iš šių sprendimų:
1) įskaityti DAEI apskaitos vienetus (ar jų dalį) į šio įstatymo 16 straipsnio 1 ir 3 dalyse nustatytų metinių įpareigojimų įvykdymą;
2) panaikinti DAEI apskaitos
vienetus tokia apimtimi, kuria dėl šių vienetų metinėje atestuoto auditoriaus
arba audito įmonės audito ataskaitoje nustatyta trūkumų.;
3) atsižvelgiant į degalų tiekėjų ir (ar) transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjų dokumentais pagrįstus argumentus dėl šio įstatymo 16 straipsnio 1 ir 3 dalyse nustatytų įpareigojimų įgyvendinimo ne visa apimtimi, kai šio įstatymo 16 straipsnio 1 ir 3 dalyse nustatytų įpareigojimų neįgyvendinimo dalis neviršija 5 procentų, įpareigoti degalų tiekėją ir (ar) transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėją trūkstamą įpareigojimo dalį kompensuoti ateinančiais kalendoriniais metais, ją pridedant prie kitų kalendorinių metų įpareigojimų, nustatytų šio įstatymo 16 straipsnio 1 ir 3 dalyse, dydžio.
5.
Tarybai per 30 kalendorinių dienų šio straipsnio 4 dalyje nustatytą
laikotarpį nuo tinkamos audito ataskaitos pateikimo DAEI apskaitos
vienetų sistemoje ir visos reikiamos informacijos ar duomenų gavimo Taryboje
dienos nepriėmus vieno iš šio straipsnio 4 dalyje nustatytų sprendimų,
laikoma, kad DAEI apskaitos vienetai yra įskaitomi į šio įstatymo 16 straipsnio
1 ir 3 dalyse nustatytų metinių įpareigojimų įvykdymą.
6.
Priėmus vieną iš šio straipsnio 4 dalyje nurodytų sprendimų, Taryba ne vėliau
kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos informuoja DAEI
apskaitos vienetų sistemos dalyvį degalų tiekėją ar transporto
sektoriaus gamtinių dujų tiekėją ir DAEI apskaitos vienetų sistemos
valdytoją.
7. DAEI apskaitos vienetai DAEI apskaitos vienetų sistemoje panaikinami vadovaujantis DAEI apskaitos vienetų sistemos administravimo tvarkos aprašu.
8. Tarybos sprendimai gali būti skundžiami teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
9. Už audito metu nustatytus trūkumus ir dėl šių trūkumų DAEI apskaitos vienetų panaikinimo pasekmes pagal šio įstatymo 32 straipsnio 1 dalies 1 punktą atsako DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyviai, perleidę DAEI apskaitos vienetus arba patiekę degalus iš atsinaujinančių energijos išteklių, už kuriuos pirmą kartą buvo sugeneruoti DAEI apskaitos vienetai.“
9 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 18 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„18 straipsnis. DAEI apskaitos vienetų sistema
1. Siekiant užtikrinti skaidrų ir patikimą šio įstatymo 16 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse nustatytų įpareigojimų ir reikalavimų vykdymą, informacija apie DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvius, DAEI apskaitos vienetų skyrimą, perleidimą ir panaikinimą, taip pat metinės atestuoto auditoriaus arba audito įmonės audito ataskaitos apie kalendoriniais metais vidaus rinkai patiektų degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių kiekius, kurie gali būti įtraukti į šio įstatymo 16 straipsnio 1 ir 3 dalyse nustatytų įpareigojimų įvykdymą, teikiama, kaupiama ir tvarkoma DAEI apskaitos vienetų sistemoje, vadovaujantis DAEI apskaitos vienetų sistemos administravimo tvarkos aprašu.
2. DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyviai, vadovaudamiesi DAEI apskaitos vienetų sistemos administravimo tvarkos aprašu, privalo:
1) registruotis DAEI apskaitos vienetų sistemoje, kaip numatyta šio įstatymo 16 straipsnio 4 dalyje arba kai subjektai siekia įgyti DAEI apskaitos vienetus už į vidaus rinką patiektus degalus iš atsinaujinančių energijos išteklių;
2)
mokėti šio straipsnio 10 9 dalyje nustatytas įmokas;
3) teikti informaciją apie vidaus rinkai patiektus benzino, dyzelino, gamtinių dujų ir degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių kiekius;
4) ne vėliau kaip
iki einamųjų metų balandžio gegužės 30 31 dienos
pateikti atestuoto auditoriaus arba audito įmonės audito ataskaitą apie
praėjusiais kalendoriniais metais vidaus rinkoje patiektus benzino, dyzelino,
gamtinių dujų kiekius ir degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių kiekius,
už kuriuos šio įstatymo nustatyta tvarka galėjo būti suteikti DAEI apskaitos
vienetai (taikoma tik degalų tiekėjams ir transporto sektoriaus gamtinių
dujų tiekėjams). Tarybos nustatyta tvarka terminas gali būti pratęstas ne
daugiau kaip 30 kalendorinių dienų atsižvelgiant į dokumentais pagrįstus
argumentus ir aplinkybes. Iki
gegužės 31 d. nepateikus audito ataskaitos ir Tarybai nepateikus prašymo dėl
audito ataskaitos pateikimo termino pratęsimo, Taryba skiria sankciją pagal šio
įstatymo 32 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir kartu įpareigoja degalų tiekėją
arba transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėją per 30 kalendorinių dienų
pateikti audito ataskaitą. Jeigu degalų tiekėjas arba transporto sektoriaus
gamtinių dujų tiekėjas nepateikia audito ataskaitos per Tarybos nustatytą terminą
arba pagal degalų tiekėjo ir transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjo
prašymu Tarybos pratęstą terminą, už praėjusius kalendorinius metus sugeneruoti
DAEI apskaitos vienetai yra panaikinami ir laikoma, kad degalų tiekėjas ir (ar)
transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjas neįvykdė šio įstatymo 16
straipsnio 1 ar 3 dalyse numatytų įpareigojimų ir už šį pažeidimą Taryba skiria
sankciją pagal šio įstatymo 32 straipsnio 1 dalies 1 punktą;
5)
tiekdami arba parduodami benziną ar dyzeliną, kuriame biodegalų koncentracija
viršija 10 procentų, skaičiuojant pagal bendrą degalų ir biodegalų mišinio
energinę vertę, DAEI apskaitos vienetų sistemoje nurodyti subjektus, kuriems
degalų ir biodegalų mišinys buvo parduotas;
6) 5) per 14 kalendorinių
dienų nuo degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių išvežimo už Lietuvos
Respublikos teritorijos ribų dienos informuoti DAEI apskaitos vienetų sistemos
administratorių apie degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių, už kuriuos
buvo skirti DAEI apskaitos vienetai, išvežimą už Lietuvos Respublikos
teritorijos ribų.
213. DAEI apskaitos vienetai skiriami viešųjų
elektromobilių viešai prieinamų įkrovimo prieigų operatoriams tik
tuo atveju, jeigu jie yra įregistruoti Viešųjų ir pusiau viešųjų
elektromobilių Viešai prieinamų įkrovimo prieigų informacinėje
sistemoje.
3. Subjektams,
kurie verčiasi didmenine prekyba nefasuotais naftos produktais, atsiranda
prievolė registruotis DAEI apskaitos vienetų sistemoje ir teikti informaciją
pagal šio straipsnio 2 dalies 5 punktą, kai subjektai parduoda benziną ir
(ar) dyzeliną, už kuriuos jau yra sumokėtas akcizas ir kuriuose biodegalų
koncentracija viršija 10 procentų, skaičiuojant pagal bendrą degalų ir
biodegalų mišinio energinę vertę.
4. DAEI apskaitos vienetai sugeneruojami DAEI apskaitos vienetų sistemoje deklaruojant vidaus rinkai patiektus degalus. Deklaruojant vidaus rinkai patiektus degalus, turi būti nurodoma ši informacija:
1) dokumento, kuriuo patvirtinamas akcizų mokėjimo už benziną ar dyzeliną laikino atidėjimo režimo panaikinimas, numeris, jeigu toks dokumentas pagal teisės aktų reikalavimus turi būti išrašomas, arba nurodoma degalų pardavimo vidaus rinkai data, jeigu už parduodamus degalus neatsiranda prievolė mokėti akcizų;
2) pridėtinės
vertės mokesčio sąskaitos faktūros, kuria buvo įformintas atitinkamų degalų
pardavimas, numeris;
3) 2) vidaus rinkai
patiektų degalų ir (ar) biodegalų degalų iš atsinaujinančių energijos
išteklių kiekis, išreikštas energine verte, nustatyta energetikos
ministro tvirtinamoje metodikoje;
4) 3) vidaus rinkai
patiektų degalų ir (ar) biodegalų degalų iš atsinaujinančių energijos
išteklių rūšis, įvardijant biodegalų jų gamybai panaudotas
žaliavas ir jų kilmės šalį;
5)4) per
30 60 kalendorinių dienų nuo degalų iš atsinaujinančių energijos
išteklių patiekimo vidaus rinkai dienos turi būti pateikiamas biodegalų
degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių siuntos tvarumo ir
išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimo charakteristikas
patvirtinančio dokumento numeris kartu su kita dokumente pateikiama informacija,
įskaitant apie bendrą degalų ir energijos būvio ciklo metu
išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų intensyvumą, išreikštą gramais
anglies dioksido ekvivalentu megadžauliui (gCO2ekv./MJ);
6)5) transporto
sektoriaus gamtinių dujų transporto sektoriui tiekėjai ir viešųjų
elektromobilių įkrovimo prieigų operatoriai turi pateikti atsinaujinančių
išteklių energijos kilmės garantijos, įrodančios degalų iš atsinaujinančių
energijos išteklių patiekimą galutiniam vartotojui, kopiją;
6) teikiant informaciją apie iš atsinaujinančių energijos išteklių pagamintą nebiologinės kilmės kurą ir kurą iš perdirbtų neatsinaujinančių išteklių atliekų turi būti pateikiami ir dokumentai, įrodantys šio kuro atitiktį 16 straipsnio 14 dalyje nustatytiems reikalavimams;
7) kita DAEI apskaitos vienetų sistemos administravimo tvarkos apraše nurodyta informacija.
5. Sudarant DAEI
apskaitos vienetų perleidimo sandorį, registruojamą DAEI apskaitos
vienetų sistemoje, nurodomas nurodomi DAEI apskaitos vienetų
registracijos numeris vienetus identifikuojantys duomenys ir kita DAEI
apskaitos vienetų sistemos administravimo tvarkos apraše nurodyta informacija.
6.
DAEI apskaitos vienetų sistemos valdytoja yra Energetikos ministerijos
energetikos ministro įgaliota institucija, įstaiga ar įmonė.
7. DAEI apskaitos
vienetų sistemos valdytojas turi teisę pagal duomenų teikimo sutartis gauti
informaciją iš Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos
finansų ministerijos duomenų bazių, Muitinės departamento prie Lietuvos
Respublikos finansų ministerijos Integruotoje muitinės informacinėje sistemoje
registruotus duomenis, susijusius su degalų vežimu, tiekimu vidaus rinkai ir
prievolės mokėti akcizus atsiradimu, ir duomenis iš elektros energijos
skirstomųjų tinklų operatorių apie elektros energiją, patiektą į
transporto priemones per viešąsias elektromobilių viešai prieinamas įkrovimo
prieigas, duomenis apie išduotas atsinaujinančių energijos išteklių kilmės
garantijas iš Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos paskirtų subjektų, atsakingų
už kilmės garantijų išdavimą, perdavimą ir jų galiojimo panaikinimą bei kilmės
garantijų naudojimo priežiūrą ir kontrolę.
8. DAEI apskaitos vienetų sistemoje esanti informacija nėra vieša. DAEI apskaitos vienetų sistemoje esanti informacija gali būti neatlygintinai teikiama šio įstatymo 19 straipsnyje nustatytoms priežiūrą vykdančioms institucijoms, Energetikos ministerijai ir kitoms Lietuvos Respublikos ar Europos Sąjungos institucijoms, kai ši informacija yra reikalinga įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytoms institucijų pareigoms vykdyti ar DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyviui, kai jam teikiama informacija yra tiesiogiai susijusi su jo paties vykdoma veikla.
9.
DAEI apskaitos vienetų sistemos valdytojas pagal šio straipsnio 2, 3, 4,
5 ir 7 6 dalis kaupdamas ir tvarkydamas informaciją:
1) užtikrina prieigą prie DAEI apskaitos vienetų sistemos šio įstatymo 19 straipsnyje nustatytoms priežiūrą vykdančioms institucijoms;
2) DAEI apskaitos vienetų sistemos administravimo tvarkos apraše nustatyta tvarka skelbia apibendrintus duomenis apie Lietuvos Respublikoje patiektus degalų ir degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių kiekius, nenurodant atskirų DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių, ir duomenis apie kiekvieno degalų tiekėjo per praeitus kalendorinius metus į vidaus rinką patiektiems biodegalams pagaminti panaudotas žaliavas ir jų kilmės šalį, nenurodant konkrečių žaliavų ir iš jų pagamintų biodegalų kiekių;
3) Lietuvos Respublikos teisės aktų, reglamentuojančių duomenų saugą, nustatyta tvarka, užtikrina DAEI apskaitos vienetų sistemoje esančios informacijos ir duomenų saugą ir konfidencialumą.
10. DAEI apskaitos
vienetų sistemos sukūrimas ir administravimas yra finansuojamas
DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių įmokomis, kurios surenkamos
ir administruojamos energetikos ministro nustatyta tvarka ir sąlygomis. DAEI
apskaitos vienetų sistemos valdytojas DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių
įmokas nustato suderinęs su Energetikos ministerija ir Taryba. Nustatant
įmokas, atsižvelgiama į DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių veiklos mastą,
kuris vertinamas pagal DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių patiektus degalų
kiekius, už kuriuos buvo sugeneruotas atitinkamas DAEI apskaitos vienetų
skaičius, ir į DAEI apskaitos vienetų sistemos administravimo sąnaudas.
DAEI apskaitos vienetai, padauginti iš šio įstatymo 16 straipsnio 12 dalyje
nustatytų daugiklių, nustatant DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių įmokas,
nėra laikomi papildomai sugeneruotais DAEI apskaitos vienetais.
11. Per 30
kalendorinių dienų nuo finansinių metų pabaigos Pasibaigus finansiniams
metams, DAEI apskaitos vienetų sistemos valdytojas iki po jų einančių metų
gegužės 1 dienos privalo pateikti Tarybai finansinių ataskaitų rinkinį,
kuriame būtų aiškiai nurodytos DAEI apskaitos vienetų sistemos administravimo
veiklos sąnaudos. Taryba, įvertinusi DAEI apskaitos vienetų sistemos valdytojo
veiklos sąnaudas, gali pareikalauti, kad DAEI apskaitos vienetų sistemos
valdytojas peržiūrėtų patvirtintas įmokas už jo teikiamas paslaugas,
užtikrinant, kad DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių mokamos
įmokos būtų pagrįstos DAEI apskaitos vienetų sistemos valdytojo veiklos
sąnaudomis.“
10 straipsnis. 19 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 19 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Taryba,
vadovaudamasi šio įstatymo, Energetikos įstatymo, Lietuvos Respublikos viešojo
administravimo įstatymo nuostatomis ir Tarybos nustatyta tvarka, kontroliuodama
ir prižiūrėdama šio įstatymo 16 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse nustatytų
įpareigojimų ir reikalavimų vykdymą, atlieka fizinius patikrinimus dėl
DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvių degalų ir biodegalų degalų iš
atsinaujinančių išteklių kiekių ir rūšių atitikties DAEI apskaitos vienetų
sistemoje, Akcizų informacinėje sistemoje ir (ar) Integruotoje muitinės
informacinėje sistemoje pateiktiems duomenims, vertindama dokumentus ir
atlikdama faktinius degalų ir degalų iš atsinaujinančių išteklių kiekių patikrinimus.
Tarybos atliekamose patikrinimo procedūrose pagal kompetenciją dalyvauja
Tarnybos įgalioti valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo
sutartis, kurie ima mėginius dėl degalų ir biodegalų sudėties ir rūšies
nustatymo. Taryba, Tarnyba ir Valstybinė
mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos bendradarbiauja atliekant patikrinimus akciziniuose
sandėliuose, kuriuose vykdomos degalų ir biodegalų maišymo procedūros. Patikrinimai
mažmeninės prekybos degalais vietose ir akciziniuose sandėliuose, iš kurių
degalų ir biodegalų mišiniai tiekiami į mažmeninės prekybos degalais vietas,
turi būti atliekami koordinuotai, užtikrinant tų pačių degalų ir biodegalų
mišinių siuntų kontrolę akciziniuose sandėliuose ir mažmeninės prekybos
degalais vietose.“
2. Pakeisti 19 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Tarnyba atlieka fizinius patikrinimus mažmeninės
prekybos degalais vietose imdama mėginius dėl degalų ir biodegalų sudėties
ir rūšies nustatymo ir tikrindama, ar yra tinkamai laikomasi šio įstatymo
16 straipsnio 6 dalyje nustatytų reikalavimų ir ar pagal šio įstatymo 18 straipsnio
4 dalį pateikta informacija atitinka patikrinimo metu gautus duomenis.“
3. Pakeisti 19 straipsnio 4 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:
„4. Tarnyba, atlikdama organizuodama degalų mėginių
laboratorinius tyrimus dėl degalų ir biodegalų sudėties ir rūšies nustatymo ir atlikdama
šio straipsnio 3 dalyje numatytus patikrinimus, vadovaujasi šio įstatymo,
Viešojo administravimo įstatymo nuostatomis ir Tarnybos nustatyta tvarka. Tarnybos
įgalioti valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis,
turi teisę:“.
4. Pakeisti 19 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Tarnyba, atlikusi gavusi degalų
mėginių, paimtų šio straipsnio 1 dalyje nurodytų patikrinimų metu, laboratorinius
tyrimus, laboratorinių tyrimų rezultatus apie juos Tarnybos jos
nustatyta tvarka informuoja Tarybą apie gautus laboratorinių tyrimų
rezultatus.“
11 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 20 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Kiekvienas degalų tiekėjas Degalų tiekėjai ir transporto
sektoriaus gamtinių dujų tiekėjai tiekėjas, įgyvendindami šio
įstatymo 16 straipsnio 1 ir 3 dalyse numatytus įpareigojimus, turi
užtikrinti, kad biodegalų, taip pat transporto sektoriuje suvartojamo biokuro,
jeigu jie pagaminti iš maistinių ir (ar) pašarinių augalų, procentinė dalis,
palyginti su bendra degalų tiekėjo ar transporto sektoriaus gamtinių dujų
tiekėjo per kalendorinius metus patiektų gamtinių dujų, benzino,
dyzelino ir (ar) degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių
energine verte,: nebūtų didesnė daugiau kaip vienu
procentiniu punktu, palyginti su biodegalų, pagamintų iš maistinių ir pašarinių
augalų, suvartojimo Lietuvos Respublikos kelių ir geležinkelių transporto
sektoriuose 2020 metais procentine dalimi, kurią, vadovaudamasis
Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymu, nustato energetikos ministras.
1) 2021 metais nebūtų didesnė kaip
6,2 procentinio punkto;
2) 2022 ir kitais metais nebūtų
didesnė daugiau kaip vienu procentiniu punktu, palyginti su bendru galutiniu
energijos suvartojimu Lietuvos Respublikos kelių ir geležinkelių transporto
sektoriuose 2020 metais.“
2. Pakeisti 20 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2.
Kiekvienas degalų tiekėjas Degalų tiekėjai ir transporto
sektoriaus gamtinių dujų tiekėjai tiekėjas, įgyvendindami šio įstatymo 16 straipsnio 1 ir 3 dalyse
numatytus įpareigojimus ir reikalavimus, turi užtikrinti, kad
kiekvienais kalendoriniais metais biodegalų ir biodujų, pagamintų iš
naudoto kepimo aliejaus ir 1 ir 2 kategorijų gyvūninių riebalų, kaip
apibrėžta pagal 2009 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą
(EB) Nr. 1069/2009, kuriuo nustatomos žmonėms vartoti neskirtų šalutinių
gyvūninių produktų ir jų gaminių sveikumo taisyklės ir panaikinamas Reglamentas
(EB) Nr. 1774/2002 (Šalutinių gyvūninių produktų reglamentas) (toliau – Reglamentas (EB) Nr. 1069/2009), procentinė dalis, palyginti su
bendra degalų tiekėjo ar transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjo per
kalendorinius metus patiektų gamtinių dujų, benzino, dyzelino
ir (ar) degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių energine verte,
neviršys 1,7 procento ribos.“
3. Pakeisti 20 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Biodegalų, taip
pat transporto sektoriuje suvartoto biokuro, jeigu jie pagaminti iš maistinių
ir (ar) pašarinių augalų, ir (ar) iš naudoto kepimo
aliejaus ir (ar) 1 ir 2 kategorijų gyvūninių riebalų, kaip apibrėžta
Reglamente (EB) Nr. 1069/2009, dalis, viršijanti šio straipsnio 1 ir 2 dalyse
nustatytas ribas, nėra įskaičiuojama į šio įstatymo 16 straipsnio 1 ir 3 dalyse
nustatytų įpareigojimų ir reikalavimų įgyvendinimą.“
12 straipsnis. Įstatymo papildymas 201 straipsniu
Papildyti Įstatymą 201 straipsniu:
„201 straipsnis. Europos Sąjungos degalų duomenų bazė
1. Degalų tiekėjai, degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių, išskyrus elektros energiją, gamintojai ir subjektai, vykdantys mažmeninę prekybą degalais, yra atsakingi už informacijos, susijusios su degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių ir kuro iš atsinaujinančių išteklių tiekimo transporto sektoriui sandoriais, pateikimą į Europos Sąjungos degalų duomenų bazę.
2. Teikiant šio straipsnio 1 dalyje nurodytą informaciją, kartu turi būti pateikiama informacija, susijusi su degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių tvarumo ir išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimo charakteristikomis, įskaitant per tiekiamų degalų gyvavimo ciklą išmetamą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį ir konkrečios degalų siuntos gamybai suteiktą paramą (jeigu taikoma).
3. Siekdamas užtikrinti efektyvų duomenų perdavimą ir (ar) priėmimą, DAEI apskaitos vienetų sistemos valdytojas užtikrina, kad DAEI apskaitos vienetų sistema per sąsają būtų susieta su Europos Sąjungos degalų duomenų baze, kai tik ši sistema atitiks Europos Sąjungos degalų duomenų bazės reikalavimus.
4. Degalų tiekėjai į Europos Sąjungos degalų duomenų bazę taip pat teikia informaciją, susijusią su šio įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje nustatytų įpareigojimų įgyvendinimu. Informacija, teikiama į Europos Sąjungos degalų duomenų bazę, turi atitikti informaciją, teikiamą į DAEI apskaitos vienetų sistemą.
5. Šio straipsnio 1 dalyje nurodyti subjektai užtikrina, kad į Europos Sąjungos degalų duomenų bazę teikiamų duomenų tikslumas ir išsamumas būtų patikrintas pasinaudojant sertifikavimo įmonėmis, kurios atlieka sertifikavimą pagal Europos Komisijos sprendimu pripažintą savanorišką schemą. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų subjektų į Europos Sąjungos degalų duomenų bazę teikiamų duomenų tikslumas ir išsamumas taip pat gali būti užtikrinamas per DAEI apskaitos vienetų sistemą, jeigu degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių yra tiekiami vidaus rinkai, o DAEI apskaitos vienetai yra suteikti panaudojant pagal Europos Komisijos sprendimu pripažintą savanorišką schemą išduotą atitiktį tvarumo charakteristikoms patvirtinantį sertifikatą, kuris taip pat gali papildytas atsinaujinančių išteklių kilmės garantija.“
13 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 21 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„21 straipsnis. Biodegalų, ir pažangiųjų
biodegalų ir nebiologinių skystųjų ir (ar) dujinių degalų iš
atsinaujinančių energijos išteklių, kurių energinė vertė siekiant degalų
tiekėjams nustatytų įpareigojimų gali būti laikoma du kartus didesne, palyginti
su jų pradine energine verte, gamybai tinkamų naudoti žaliavų vertinimas
1.Energetikos
ministras kartu su aplinkos ministru ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio
ministru, atsižvelgdami į šio straipsnio 3 dalies nuostatas, patvirtina
metodiką, pagal kurią vertinamos pažangiųjų biodegalų ir nebiologinių
skystųjų ir (ar) dujinių degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių
gamybai tinkamos naudoti žaliavos ir žaliavos, iš kurių pagamintų biodegalų,
pažangiųjų biodegalų ir (ar) nebiologinių skystųjų ir (ar) dujinių degalų iš
atsinaujinančių energijos išteklių energinė vertė, siekiant šio įstatymo 16
straipsnio 1 ir 3 dalyse nustatytų įpareigojimų, gali būti laikoma du kartus
didesne, palyginti su jų pradine energine verte.
2.
Šio straipsnio 1 dalyje nurodytoje metodikoje nustatomi pradinių žaliavų
vertinimo kriterijai ir jų reikšmės, kuriais remiantis žaliavos gali būti
įtraukiamos į energetikos ministro tvirtinamą žaliavų sąrašą (toliau – žaliavų
sąrašas). Į žaliavų sąrašą įtraukiamos žaliavos, kurios yra laikomos tinkamomis
naudoti pažangiųjų biodegalų ir nebiologinių skystųjų ir (ar) dujinių degalų
iš atsinaujinančių energijos išteklių gamybai, ir žaliavos, iš kurių
pagamintų biodegalų, pažangiųjų biodegalų ir nebiologinių skystųjų ir (ar)
dujinių degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių energinė vertė yra
laikoma du kartus didesne, palyginti su jų pradine energine verte.
3. Nustatant žaliavų vertinimo kriterijus ir jų reikšmes šio straipsnio 1 dalyje nurodytoje metodikoje turi būti atsižvelgiama:
1) į gamybos technologijų
brandą ir sąnaudas;
2)1) į biodegalų gamybai naudojamų žaliavų
išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų sumažėjimo vertes, palyginti su
iškastiniu kuru, jeigu tokios yra žinomos;
4)2) ar žaliavos yra priskirtinos žaliavų
grupei, dėl kurių naudojimo biodegalų gamybai kyla didelė netiesioginio žemės
naudojimo keitimo rizika, kaip apibrėžta Reglamente (ES) 2019/807;
5)3) į atliekų prevencijos ir tvarkymo
prioritetus ir žiedinės ekonomikos principus;
6)4) į žaliavų priskyrimą atliekų, perdirbimo
liekanų ar šalutinių produktų grupėms, atsižvelgiant į žaliavų ekonominę vertę
ir alternatyvius jų panaudojimo būdus bei poreikį išvengti iškraipančio
poveikio tų žaliavų rinkoms.
4. Žaliavų sąrašas
sudaromas vadovaujantis Direktyvos (ES) 2018/2001 IX priedu ir atsižvelgiant
į jame nustatytas žaliavas ir jų kategorijas. Žaliavų sąrašas gali būti
keičiamas gavus pasiūlymų iš asmenų ar institucijų, atsižvelgiant į
technologijų progresą ar naujų žaliavų atsiradimą rinkoje, taip pat
atsiradus papildomų duomenų apie žaliavų sąraše esančių žaliavų neatitiktį šio
straipsnio 1 dalyje nurodytoje metodikoje nustatytiems vertinimo kriterijams.
5. Šio straipsnio 4
dalyje nurodytus pasiūlymus ir žaliavų sąrašo keitimo poreikį pagrindžiančią
informaciją vertina viešoji įstaiga Lietuvos energetikos agentūra
(toliau – Agentūra) subjektas, nurodytas Energetikos įstatymo 131
straipsnyje, jos jo nustatyta tvarka ir atsižvelgdama atsižvelgdamas
į šio straipsnio 1 dalyje nurodytoje metodikoje nustatytus vertinimo kriterijus
ir jų reikšmes.
6. Agentūra Subjektas, nurodytas Energetikos įstatymo 131
straipsnyje, žaliavų vertinimo
tikslais turi teisę prašyti pasiūlymus dėl žaliavų sąrašo keitimo poreikio
pateikusio subjekto pateikti papildomą informaciją apie žaliavą, kurią siūloma
įtraukti į žaliavų sąrašą arba kurią siūloma pašalinti iš žaliavų sąrašo.
7. Agentūra Subjektas, nurodytas Energetikos įstatymo 131
straipsnyje, iki einamųjų
kalendorinių metų birželio 1 dienos įvertina pasiūlymus, gautus per praėjusius
kalendorinius metus, ir vertinimo išvadoje Energetikos ministerijai pateikia
motyvus dėl kiekvienos žaliavos įtraukimo į žaliavų sąrašą ar pašalinimo iš jo
tikslingumo.
8. Energetikos ministerija, gavusi Agentūros
subjekto, nurodyto Energetikos
įstatymo 131 straipsnyje,
vertinimo išvadą, kurioje pritariama žaliavų sąrašo pakeitimui, parengia ir
pateikia viešai konsultacijai žaliavų sąrašo pakeitimo projektą.
9. Jeigu Agentūros subjekto, nurodyto Energetikos įstatymo 131
straipsnyje, pateiktoje vertinimo
išvadoje yra nepritariama žaliavų sąrašo pakeitimui, Energetikos ministerija,
įvertinusi Agentūros pateiktus duomenis, apie tai informuoja pasiūlymą
teikusį subjektą, Aplinkos ministeriją ir Žemės ūkio ministeriją.
10. Žaliava, kurios pašalinimui ar įtraukimui į žaliavų sąrašą nebuvo pritarta, ne anksčiau kaip po 2 kalendorinių metų nuo paskutinės vertinimo išvados apie tą žaliavą pateikimo gali būti vertinama pakartotinai, gavus pasiūlymą šio straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka ir esant naujų faktinių duomenų apie vertinamą žaliavą.
11. Žaliavą vertinant pakartotinai, galioja šiame straipsnyje nustatyta vertinimo tvarka.
12. Pakeistas žaliavų sąrašas įsigalioja ne anksčiau kaip po 90 kalendorinių dienų nuo jo patvirtinimo dienos.“
14 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas
Papildyti 23 straipsnį 21 dalimi:
„21. Elektrinių kelių transporto priemonių gamintojai suprantami taip, kaip jie apibrėžti 2018 m. gegužės 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos Reglamente (ES) 2018/858 dėl motorinių transporto priemonių ir jų priekabų bei tokioms transporto priemonėms skirtų sistemų, komponentų ir atskirų techninių mazgų patvirtinimo ir rinkos priežiūros, kuriuo iš dalies keičiami reglamentai (EB) Nr. 715/2007 ir (EB) Nr. 595/2009 bei panaikinama Direktyva 2007/46/EB, turi užtikrinti, kad pagamintose elektrinėse transporto priemonėse būtų įdiegta tokia transporto priemonės informacinė valdymo sistema, kuri leistų elektrinių kelių transporto priemonių savininkams ir naudotojams, taip pat savininkų ir naudotojų vardu veikiančioms trečiosioms šalims realiuoju laiku nediskriminacinėmis sąlygomis, nemokamai, laikantis duomenų apsaugos taisyklių, susipažinti su elektrinėje kelių transporto priemonėje sukauptais duomenimis, susijusiais su elektrinės kelių transporto priemonės baterijos būkle, įkrovos būsena, įkrovimo galios parametrais ir baterijos talpa, taip pat elektrinės kelių transporto priemonės buvimo vieta, kai elektrinės kelių transporto priemonės savininkas tokį veiksmą įgalina elektrinės kelių transporto priemonės informacinėje sistemoje.“
15 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 31 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Agentūra Subjektas, nurodytas Energetikos įstatymo 131
straipsnyje, yra atsakinga atsakingas už palyginamųjų
alternatyviųjų degalų kainų apskaičiavimą ir paskelbimą savo interneto
svetainėje.“
2. Pakeisti 31 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4.Agentūra Subjektas, nurodytas Energetikos įstatymo 131
straipsnyje, palyginamąsias alternatyviųjų degalų kainas apskaičiuoja remdamasi
vadovaudamasis energetikos ministro nustatyta metodika, kuri grindžiama
kainomis, išreikštomis eurais šimtui kilometrų, taip pat atsižvelgdama
atsižvelgdamas į atskirų lengvųjų automobilių modelių, varomų skirtingų
rūšių degalais, masę, galią ir degalų sąnaudas.“
3. Papildyti 31 straipsnį 7 dalimi:
„7. Vartotojų informavimo tikslu subjektai, vykdantys mažmeninę prekybą degalais, energetikos ministro nustatyta tvarka turi skelbti informaciją apie žaliavas, iš kurių buvo pagaminti biodegalai, kurie praeitais kalendoriniais metais buvo įmaišyti į degalinėje parduotų degalų ir biodegalų mišinius. Informacija turi apimti žaliavų pavadinimą ir kilmės šalį. Informacija gali būti pateikiama degalinės, kurioje buvo vykdoma prekyba degalų ir biodegalų mišiniais, teritorijoje, vartotojams prieinamoje vietoje, arba subjekto, vykdančio mažmeninę prekybą degalais, interneto svetainėje.“
16 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 32 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„32 straipsnis. Atsakomybė už pažeidimus vykdant reguliuojamąją veiklą
1. Taryba degalų tiekėjams ir (ar) transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjams už pažeidimus vykdant reguliuojamąją veiklą Tarybos nustatyta tvarka skiria šias sankcijas:
1) už įpareigojimų ir reikalavimų, nustatytų šio įstatymo 16 straipsnio 1 ir 3 dalyse, nevykdymą skiria baudą, kurios dydis yra lygus neįvykdytai įpareigojimo daliai, išreikštai energine verte (megadžauliais), padauginus ją iš keturių euro centų. Neįgyvendinus įpareigojimo, susijusio su pažangiųjų biodegalų ir (ar) atsinaujinančių energijos išteklių pagaminto nebiologinės kilmės kuro tiekimu, nustatyto šio įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje, Taryba skiria baudą, kurios dydis yra lygus neįvykdytai įpareigojimo daliai, išreikštai energine verte (megadžauliais), padauginus ją iš šešių euro centų. Jeigu degalų tiekėjas įgyvendino šio įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje nustatytą bendrą įpareigojimą, tačiau neįgyvendino įpareigojimo dalies, susijusios su pažangiųjų biodegalų ir (ar) atsinaujinančių energijos išteklių pagaminto nebiologinės kilmės kuro tiekimu, bauda skiriama tik už tą energinės vertės dalį, kuri nebuvo pasiekta;
2)
už patikrinimų, nurodytų šio įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje, metu nustatytus
pažeidimus skiria baudą nuo vieno tūkstančio eurų iki vieno milijono, kurios dydis yra lygus neįvykdytai reikalavimo
daliai, išreikštai energine verte (megadžauliais), padauginus ją iš keturių
euro centų;
3) už Tarybos teisėtų įpareigojimų (nurodymų) nevykdymą arba vykdymą ne nustatytu terminu skiria įspėjimą arba baudą iki penkių tūkstančių eurų;
4) už šio įstatymo 16 straipsnio 4 dalyje nustatyto įpareigojimo registruotis DAEI apskaitos vienetų sistemoje ir deklaruoti privalomus deklaruoti duomenis ir informaciją nevykdymą skiria įspėjimą arba baudą iki dešimties tūkstančių eurų, vadovaudamasi šio įstatymo 33 straipsnyje nurodyta atsakomybės už pažeidimus vykdant reguliuojamąją veiklą taikymo tvarka. Jeigu degalų tiekėjas pakartotinai nevykdo Tarybos reikalavimų, Taryba Energetikos įstatymo nustatyta tvarka turi teisę sustabdyti įpareigojimo nevykdančio degalų tiekėjo leidimą verstis mažmenine prekyba nefasuotais naftos produktais ir (ar) leidimą verstis didmenine prekyba nefasuotais naftos produktais;
5) už šio įstatymo 18 straipsnio 2 dalies 4 punkte nustatyto įpareigojimo pateikti audito ataskaitą nevykdymą iki nustatyto termino arba vykdymą ne nustatytu terminu skiria įspėjimą arba baudą iki dešimties tūkstančių eurų.
2. Tarnyba degalų tiekėjams, transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjams ir subjektams, vykdantiems mažmeninės prekybos degalais veiklą, už pažeidimus vykdant reguliuojamąją veiklą Tarnybos nustatyta tvarka skiria šias sankcijas:
1) už reikalavimų, nustatytų šio
įstatymo 16 straipsnio 6 dalyje, nevykdymą skiria baudą nuo vieno tūkstančio
eurų iki vieno milijono eurų, kurios dydis yra lygus neįvykdytai reikalavimo
daliai, išreikštai energine verte (megadžauliais), padauginus ją iš keturių
euro centų;
2) už Tarnybos teisėtų įpareigojimų (nurodymų) nevykdymą arba vykdymą ne nustatytu terminu skiria įspėjimą arba baudą iki penkių tūkstančių eurų;
3) už reikalavimų, nustatytų šio įstatymo 31 straipsnio 2 dalyje, nevykdymą skiria įspėjimą arba baudą iki penkių tūkstančių eurų.“
17 straipsnis. 33 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 33 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Degalų tiekėjams, transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjams ir
subjektams, vykdantiems mažmeninės prekybos degalais veiklą, už pažeidimus,
nurodytus šio įstatymo 32 straipsnio 1 dalies 2, ir 3, 4
ir 5 punktuose ir 2 dalyje, taikant atsakomybę atsižvelgiama į:
1) pažeidimo pavojingumą;
2) pažeidimo trukmę;
3) degalų tiekėjo, transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjo ar subjekto, vykdančio mažmeninės prekybos degalais veiklą, atsakomybę lengvinančias ar sunkinančias aplinkybes.“
2. Pakeisti 33 straipsnio 3 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4) padarė pažeidimą, dėl kurio jam per paskutinius
12 mėnesių buvo skirta bauda už šio įstatymo 32 straipsnio 1 dalies 2 ir,
3, 4 ir 5 punktuose ir 2 dalyje nurodytus pažeidimus.“
3. Pakeisti 33 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Tarybos ar
Tarnybos sprendimas dėl atsakomybės skyrimo už pažeidimus, nurodytus šio
įstatymo 32 straipsnio 1 dalies 2, ir 3, 4 ir 5 punktuose ir 2 dalyje, skyrimo turi būti priimtas ne vėliau
kaip per 6 mėnesius, o dėl pažeidimo, nurodyto šio įstatymo 32 straipsnio 1
dalies 1 punkte, ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo pažeidimo nustatymo
dienos.“
4. Pakeisti 33 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Sankcijų,
nurodytų šio įstatymo 32 straipsnio 1 dalies 2, ir 3, 4 ir 5 punktuose, skyrimas neatleidžia nuo įpareigojimų, nustatytų
šio įstatymo 16 straipsnio 1 ir 3 dalyse, vykdymo.“
18 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 3 dalį, šio įstatymo 5, 7 ir 15 straipsnius, įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.
2. Šio įstatymo 5, 7 ir 15 straipsniai įsigalioja 2026 m. sausio 1 d.
3. Energetikos ministras priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus:
1) dėl šio įstatymo 6, 8, 9 ir 13 straipsnių – iki 2024 m. gruodžio 31 d.;
2) dėl šio įstatymo 5 ir 15 straipsnių – iki 2025 m. gruodžio 31 d.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas