LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D A

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEFORMALIOJO SUAUGUSIŲJŲ ŠVIETIMO IR TĘSTINIO MOKYMOSI ĮSTATYMO NR. VIII-822 2, 4, 7, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 9STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2588

 

2023 m. balandžio 19 d. Nr. 103-P-16

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Justas Džiugelis – komiteto pirmininkas, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Algirdas Sysas, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Evelina Bulotaitė – vedėja, patarėjos: Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Ieva Kuodienė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Prezidento kanceliarijos atstovai: Vaida Budzevičienė – Respublikos Prezidento patarėja, Jolanta Urbanovič – Respublikos Prezidento patarėja; Aistė Kairienė – Ministro Pirmininko patarėja, Neringa Morozaitė-Rasmussen – ekonomikos ir inovacijų ministro patarėja, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Inga Liubertė – Darbo rinkos grupės patarėja, Vytautas Šilinskas – viceministras; Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovai: Agnė Kudarauskienė – viceministrė, Tomas Pūtys – Neformalaus švietimo skyriaus vedėjas, Giedrė Ulytė – Neformalaus švietimo skyriaus vyriausioji specialistė; Danas Arlauskas – Lietuvos darbdavių konfederacijos prezidentas, Jonas Mickus – Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas. 

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-03-31

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Siūlome patikslinti projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 9straipsnio 4 dalį, kadangi iš siūlomo reguliavimo neaišku, kokios Individualių mokymosi paskyrų sistemos veiklą užtikrinančios institucijos turimos omenyje. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 9straipsnio 3 dalyje numatyta tik šią sistemą administruojanti įstaiga, t.y. švietimo, mokslo ir sporto ministro įgaliota įstaiga, jokių kitų institucijų, kurioms būtų pavedama užtikrinti minėtos sistemos veiklą, šiame įstatyme nėra numatyta.

 

Pritarti.

 

1.2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-03-31

 

 

 

2. Projekto 12 straipsnio 5 dalyje vietoj formuluotės „Šio įstatymo 4 ir 10 straipsnių nuostatos“ įrašytina formuluotė „Šio įstatymo 4 ir 10 straipsniuose išdėstytų Lietuvos Respublikos neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi įstatymo 9 ir 16 straipsnių nuostatos“.

Pritarti

(galutinę straipsnio formuluotę siūloma tobulinti pagrindiniam komitetui).

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija,

2023-04-17

 

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacija (toliau – LSA) susipažino su Lietuvos Respublikos neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi įstatymo Nr. VIII-822  2, 4, 7, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 91 straipsniu įstatymo projektu Nr. XIVP-2588.

Vadovaujantis Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 8 papunkčiu, suaugusiųjų neformaliojo švietimo organizavimas yra savarankiška savivaldybių funkcija. Todėl suprantama, kad savivaldybės turi organizuoti visuomenės informavimą apie neformalųjį suaugusiųjų švietimą (toliau - NSŠ) ir tęstinį mokymąsi ir konsultavimą šiais klausimais savivaldybės teritorijoje bei suteikti prieigą neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi teikėjams savivaldybės informacinėse sistemose viešinti aktualią informaciją apie vykdomas neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi programas ir renginius (9 straipsnis 2 dalis). Tačiau:

1.              Dauguma NSŠ programų vykdo ne savivaldybių NSŠ teikėjai, kurie programas įgyvendina tik savo įstaigos darbuotojams, todėl manome, kad jie nebus suinteresuoti skelbti viešai, jei programos bus vykdomos iš savo ar iš ES SF lėšų;

2.              Įstatymas papildomas 91 straipsniu, kuriuo įteisinama Individualių mokymosi paskyrų sistema (toliau - IMP), kurią administruos Švietimo, mokslo ir sporto ministerija. Manome, kad savivaldybių NSŠ informacinės sistemos turėtų turėti prieigas prie IMP sistemos, kad būtų pasiektas keičiamo įstatymo tikslas –įtvirtinti vieno langelio elektroninę informacinę sistemą ir jos veikimo principus, kad suaugusieji asmenys galėtų lengvai rasti informaciją apie neformaliojo mokymosi galimybes, aukštos pridėtinės vertės, skaitmeninės ir žaliosios pertvarkos darbo rinkoje poreikius atitinkančias kompetencijas teikiančias programas ir gauti valstybės finansavimą“.

Seimo statuto 147 straipsnio nustatyta tvarka visą dėl įstatymo projekto gautą medžiagą siūloma įvertinti bei apibendrinti pagrindiniam komitetui.

 

2.

Lietuvos švietimo taryba,

2023-04-18

 

 

 

LIETUVOS ŠVIETIMO TARYBOS NARIŲ SIŪLYMAI DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEFORMALIOJO SUAUGUSIŲJŲ ŠVIETIMO IR TĘSTINIO MOKYMOSI ĮSTATYMO NR. VIII-822 2, 4, 7, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 9(1) STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2588

Lietuvos švietimo taryba (toliau - Taryba) yra aptarusi planuojamus pokyčius, susijusius su neformaliuoju suaugusiųjų švietimu ir tęstiniu mokymusi, kuriuos kelis kartus Tarybos nariams pristatė LR Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos vadovai ir šiuos pokyčius koordinuojantys valstybės tarnautojai, ir teikė siūlymus atsakingai ministerijai bei kitų viešojo administravimo institucijų vadovams. Tarybos nariams įvertinus siūlomus Vyriausybės pokyčius, teikiame pateiktus narių siūlymus dėl įstatymo projekto galimo tobulinimo. Siekiant atliepti valstybės ekonominės pažangos tikslus ir skatinti, kad kuo daugiau asmenų įgytų ne tik aukštesnes kompetencijas, bet ir kompetencijas susijusias ir su aukštuoju mokslu bet atliepti susijusias Mokslo ir studijų įstatymo nuostatas, taip pat užtikrinti, kad kuriama sistema apimtų kitų ministerijų turimas priemones, jas nedubliuotų bei būtų užtikrintas tvarus šios sistemos finansavimas, siūloma atitinkamai:

Papildyti įstatymo projekto 9 straipsnio atskiras dalis:

1. Individualių mokymosi paskyrų sistema – vieno langelio principu veikianti sistema, kurioje teikiami pasiūlymai mokytis pagal neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi programas ir profesinio orientavimo paslaugos asmenims, siekiantiems tobulinti ir (arba) įgyti kompetencijas. tarpinstitucinė sistema, skirta užtikrinti asmens teisę į valstybės paramą, siekiant tobulinti ir (arba) įgyti kompetencijas pagal neformalaus suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi, profesinio orientavimo paslaugas arba atskirus studijų dalykus (modulius).

2. Individualių mokymosi paskyrų sistemoje skelbiamos neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi programos, kurios atitinka šio įstatymo 10 straipsnyje nustatytą kokybės užtikrinimo tvarką. Taip pat skelbiamos neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi programos, kurias baigus įgyjamos kvalifikacijos ir kompetencijos, įtrauktos į aukštą pridėtinę vertę kuriančių kvalifikacijų ir kompetencijų sąrašą, tvirtinamą Užimtumo įstatyme nustatyta tvarka. atskiri studijų dalykai (moduliai). Sistemoje skelbiamos mokymo programos ir atskiri studijų alykai (moduliai) privalo atitikti šio įstatymo 10 straipsnyje nustatytą kokybės užtikrinimo tvarką. 3. Individualių mokymosi paskyrų sistemai valdyti švietimo, mokslo ir sporto ministras Vyriausybė sudaro valdymo grupę, kurios nuostatus ir personalinę sudėtį tvirtina švietimo, mokslo ir sporto ministras Vyriausybė.

Papildyti 10 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Individualių mokymosi paskyrų sistemoje skelbiamų neformaliojo suaugusiųjų švietimo, ir tęstinio mokymosi programų, atskirų studijų dalykų (modulių) kokybės užtikrinimo tvarką nustato švietimo, mokslo ir sporto ministras.

Patikslinti 15 straipsnio 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) gauti finansavimą valstybės paramą mokytis pagal neformaliojo suaugusiųjų švietimo, ir tęstinio mokymosi programas, atskirų studijų dalykus (modulius).

Seimo statuto 147 straipsnio nustatyta tvarka visą dėl įstatymo projekto gautą medžiagą siūloma įvertinti bei apibendrinti pagrindiniam komitetui.

 

3.

Lietuvos pramoninkų konfederacija,

2023-04-18

 

 

 

Lietuvos pramonininkų konfederacija (toliau - LPK) teikia nuomonę dėl Neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi įstatymo Nr. Viii-822 2, 4, 7, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 91 straipsniu įstatymo projekto. LPK bendruomenė pabrėžia švietimo sistemos orientavimo į pasaulyje vykstančius pokyčius svarbą. Vykstantys globalūs pokyčiai, skaitmeninimas, žalioji transformacija, Pramonė 5.0, kelia iššūkius darbuotojų kompetencijų kaitai. Nuolat pasisakome, kad turime skatinti dirbančiuosius ir ketinančius dirbti asmenis nuolatiniam mokymuisi visą gyvenimą. Atkreipiame dėmesį į vieną iš tendencijų, jau tampančia problema, su kuria susiduria darbo rinka - tai, kad dirbančiųjų pasiskirstymas švietimo lygiuose neatitinka darbo rinkos struktūros. Žemi bendrojo ugdymo programas baigiančiųjų mokinių pasiekimai įtakoja darbo rinką, mokiniai nestoja j tiksliųjų mokslų krypties specialybes, krizinį lygį pasiekė inžinierinių specialybių pasirinkimas, o ir baigusiųjų įgūdžiai dažnai neatitinka besikeičiančios rinkos poreikių. Lietuva yra viena iš 20 proc. ES valstybių su didžiausiais įgūdžių darbo rinkoje neatitikimais, o daugiau nei 40 proc. Lietuvos gyventojų teigia, kad jų turimi gebėjimai neatitinka poreikio pagal turimą profesiją, iš jų 26 proc. susiduria su kompetencijų trūkumu. LPK bendruomenė pritaria Lietuvos Respublikos neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi įstatymo Nr. VIII-822 2, 4, 7, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 91 straipsniu įstatymo projekto aiškinamajame rašte įvardytomis įstatymo projekto rengimą paskatinusioms priežastims, tikslams ir uždaviniams, tačiau LPK nuomone, siūlomais įstatymo pakeitimais Lietuvoje vis dar nesukuriamas ir neįteisinamas mokymosi visą gyvenimą modelis. Manome, kad siūlomais pakeitimais esminio verslo bendruomenės poreikio, t.y. reikalingų darbuotojų įgūdžių (kvalifikacijos kėlimo ir perkvalifikavimo) pagal Sumanios specializacijos prioritetus, leisiančių prisitaikyti prie ekonomikos technologinių pokyčių ir pramonės pertvarkos tobulinimo, nepatenkins.

Todėl siūlome grįžti prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano patvirtinimo", veiksmo 1.9.3: „Parengti bendros mokymosi visą gyvenimą sistemos modelį, apimantį valdysenos, prioritetinių grupių ir programų nustatymo principus, kokybės užtikrinimo, finansavimo sistemos elementus, ir įtvirtinti modelio teisinį reglamentavimą Neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi įstatyme" darbų ir tobulinti vieno langelio (Individualių mokymosi paskyrų) elektroninę informacinę sistemą įtvirtinant įstatyme ir verslo poreikius atitinkantį "langelį" reikalingiems darbuotojų įgūdžių tobulinti.”

Seimo statuto 147 straipsnio nustatyta tvarka visą dėl įstatymo projekto gautą medžiagą siūloma įvertinti bei apibendrinti pagrindiniam komitetui.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.1.

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija,

2023-04-17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

(91)

 

 

DĖL SIŪLYMŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS NEFORMALIOJO SUAUGUSIŲJŲ ŠVIETIMO IR TĘSTINIO MOKYMOSI ĮSTATYMO NR. VIII-822 2, 4, 7, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 91 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTUI

Gyvename globalizacijos, skaitmenizacijos, demografinių ir klimato pokyčių metu, todėl norint sėkmingai veikti darbo rinkoje ir visuomenėje, reikia nuolat tobulinti ir keisti turimus įgūdžius. Nors Lietuvos įgūdžių rodikliai įvairiose srityse palyginti geri - įgyti vidurinį ir pirmosios pakopos aukštąjį išsilavinimą Lietuvoje siekiama dažniau nei beveik visose kitose šalyse, vis dėlto, kaip pabrėžia EBPO ekspertai, įgūdžių disbalansas yra ryškus.  Lietuva yra viena iš 20 proc. ES valstybių su didžiausiais įgūdžių darbo rinkoje neatitikimais, o daugiau nei 40 proc. Lietuvos gyventojų teigia, kad jų turimi gebėjimai neatitinka poreikio pagal turimą profesiją, iš jų 26 proc. susiduria su kompetencijų trūkumu (EBPO, 2021). Taip pat Lietuva atsilieka pagal suaugusiųjų besimokančiųjų skaičių.

Viena iš galimų disbalanso priežasčių – trūksta nuoseklios Mokymosi visą gyvenimą (toliau - MVG) politikos ir sistemos valdymo (koordinavimo, valdymo, stebėsenos, informacijos perdavimo) ir horizontalaus (tarp Vyriausybės institucijų) bei vertikalaus (bendradarbiaudama su vietos valdžios institucijomis ir suinteresuotosiomis šalimis) veikimo.

Lietuvoje suaugusiųjų neformaliojo mokymo ir perkvalifikavimo paslaugos yra priskirtos bent 3 ministerijų ir joms pavaldžių įstaigų kompetencijai: Švietimo, mokslo ir sporto (toliau - ŠMSM), Ekonomikos ir inovacijų (toliau - EIM) bei  Socialinės apsaugos ir darbo (toliau - SADM) ministerijoms.

ŠMSM finansavimas švietimui skaičiuojamas bendrai, neišskiriant finansavimo mokymuisi visą gyvenimą. SADM ir EIM veikdamos savo politikos srityse – darbo rinkos ir užimtumo didinimo bei žmogiškųjų išteklių plėtros – prisideda prie tikslinių grupių mokymosi visą gyvenimą finansavimo. Užimtumo tarnyba, įgyvendindama įvairias aktyvios darbo politikos programas, 2022 m. skyrė beveik 40 mln. Eur, iš jų beveik 32 mln. Eur iš Europos socialinio fondo lėšų. Užimtumo tarnyba, įgyvendindama plano „Naujos kartos Lietuva“ priemonę, skirtą užimtumui didinti ir užtikrinti tvarią asmenų integraciją į darbo rinką, keičiant Užimtumo tarnybos veiklos vykdymo modelį, didinant aktyvios darbo rinkos politikos priemonių prieinamumą šaliai atsigaunant po pandemijos, iki 2026 m. II ketv. planuoja skirti 81 mln. Eur aukštą pridėtinę vertę kuriančioms kvalifikacijoms ir kompetencijoms įgyti ir apmokyti 19,6 tūkst. asmenų. EIM neformaliojo švietimo srityje 2014–2020 m. Europos Sąjungos fondų investicijų programoje žmogiškųjų išteklių plėtrai  skyrė apie 80 mln. Eur Europos socialinio fondo lėšų.

Taigi matome, kad atskiros ministerijos vykdo ir didžiąja dalimi iš ESF lėšų finansuoja įvairias suaugusiųjų mokymo programas, tačiau horizontalaus ministerijų veiklos koordinavimo pasigendama. Todėl galima teigti, kad MVG Lietuvoje yra fragmentuotas. Svarbu siekti įgyvendinti LRV programines nuostatas, kur numatyta parengti bendros MVG sistemos modelį ir įdiegti vieno langelio principu veikiančią MVG elektroninę sistemą. Todėl svarstymui pateiktas įstatymo pakeitimų ir papildymo projektas turi įtvirtinti prielaidas sukurti vieningą sistemą, kuri apibrėžtų ir užtikrintų piliečių teises patogiai ir prieinamai rasti visą informaciją apie valstybės remiamas neformalaus suaugusiųjų švietimo programas, bei pasirinkus gauti kokybiškas paslaugas.

Atkreipiame dėmesį, kad siekiant sukurti bendrą MVG sistemą būtina apjungti išteklius, todėl Įstatymo pakeitimai turi pasitarnauti ŠMSM, SADM (Užimtumo tarnybos) ir EIM priemonių ir išteklių apjungimui, paslaugų kokybės gerinimui, bendro registro sukūrimui ir pan. Tokia sistema užtikrintų valstybės paramos neformaliajam suaugusiųjų mokymui panaudojimo skaidrumą ir efektyvumą. Įstatymo papildymu įteisinamas Individualių mokymosi paskyrų (toliau - IMP) elektroninis instrumentas turėtų pasitarnauti sistemos stebėsenai, kurioje matytųsi finansavimo srautai, būtų skaidri apskaita, planavimo įrankiai ir pan.

Pastebėtina, kad įstatymo pakeitimuose pasigendama aiškesnių programų kokybės užtikrinimo bei valstybės rėmimo sistemos principų. Pabrėžtina, kad sėkmingam sistemos funkcionavimui būtina apibrėžti Neformalaus suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi bei profesinio orientavimo paslaugų politikos valdymo struktūrą, atsakingų institucijų funkcijas, siekiant, kad institucijos ir įstaigos veiktų vieningai, kad asmuo, siekiantis tobulinti ir (arba) įgyti kompetencijas, ar verslo atstovai žinotų sistemos veikimo principus.

Atsižvelgdami į išdėstytus argumentus teikiame pasiūlymus dėl pateikto svarstyti Neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi įstatymo Nr. VIII-822 2, 4, 7, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 91 straipsniu įstatymo projekto.

Argumentai:

Atkreipiame dėmesį, kad siekiant sukurti bendrą MVG sistemą būtina apjungti išteklius, todėl Įstatymo pakeitimai turi pasitarnauti ŠMSM, SADM (Užimtumo tarnybos) ir EIM priemonių ir išteklių apjungimui, paslaugų kokybės gerinimui, bendro registro sukūrimui ir pan. Tokia sistema užtikrintų valstybės paramos neformaliajam suaugusiųjų mokymui panaudojimo skaidrumą ir efektyvumą. Įstatymo papildymu įteisinamas Individualių mokymosi paskyrų (toliau - IMP) elektroninis instrumentas turėtų pasitarnauti sistemos stebėsenai, kurioje matytųsi finansavimo srautai, būtų skaidri apskaita, planavimo įrankiai ir pan.

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymą 91 straipsniu:

9straipsnis. Individualių mokymosi paskyrų sistema

1. Individualių mokymosi paskyrų sistema – vieno langelio principu veikianti sistema, kurioje teikiami pasiūlymai mokytis pagal neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi programas ir profesinio orientavimo paslaugos asmenims, siekiantiems tobulinti ir (arba) įgyti kompetencijas. vieninga tarpinstitucinė sistema, skirta užtikrinti asmens, siekiančio tobulinti ir (arba) įgyti kompetencijas, teisę gauti valstybės remiamas neformalaus suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi bei profesinio orientavimo paslaugas, bei valdyti informaciją apie mokymo programas bei įgytas kompetencijas.

 

Seimo statuto 147 straipsnio nustatyta tvarka visą dėl įstatymo projekto gautą medžiagą siūloma įvertinti bei apibendrinti pagrindiniam komitetui.

 

1.2.

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija,

2023-04-17

5

(91)

 

(2)

 

Argumentai:

Individualių mokymosi paskyrų sistemoje skelbiamos programos turėtų apimti visas užimtumo įstatymo tvarka remiamas neformalaus suaugusiųjų mokymo priemones. Visoms sistemoje skelbiamos programoms ir paslaugoms turi būti taikomi vienodi kokybės kriterijai.

 

Pasiūlymas:

,,2. Individualių mokymosi paskyrų sistemoje skelbiamos neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi programos, kurios atitinka šio įstatymo 10 straipsnyje nustatytą kokybės užtikrinimo tvarką. Taip pat skelbiamos neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi programos, kurias baigus įgyjamos kvalifikacijos ir kompetencijos, įtrauktos į aukštą pridėtinę vertę kuriančių kvalifikacijų ir kompetencijų sąrašą, tvirtinamą Užimtumo įstatyme nustatyta tvarka. taip pat neformalaus suaugusiųjų mokymo programos, kurioms taikomos Užimtumo įstatymo numatytos paramos priemonės. Sistemoje skelbiamos mokymo programos turi atitikti šio įstatymo 10 straipsnyje nustatytą kokybės užtikrinimo tvarką.”

 

Seimo statuto 147 straipsnio nustatyta tvarka visą dėl įstatymo projekto gautą medžiagą siūloma įvertinti bei apibendrinti pagrindiniam komitetui.

 

1.3.

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija,

2023-04-17

5

(91)

 

(3)

 

Argumentai:

Įstatymo papildymo nuostata suponuoja, kad finansavimas rišamas prie žmogaus ir jam formuojamas krepšelis. Tokia situacija galimai sukurs konkursą tarp asmenų pretenduojančių į tas pačias paslaugas, todėl ministro tvarka turi numatyti ne tik finansavimo skyrimo tačiau ir konkurso organizavimo tvarką.

 

Pasiūlymas:

“3. Švietimo, mokslo ir sporto ministras, suderinęs su Socialinės apsaugos ir darbo ministru bei Ekonomikos ir inovacijų ministru, nustato Individualių mokymosi paskyrų sistemos administravimo, asmenų, siekiančių tobulinti ir (arba) įgyti kompetencijas per Individualių mokymosi paskyrų sistemą, finansavimo tvarką bei  konkurso organizavimo tvarką. Individualių mokymosi paskyrų sistemą administruoja švietimo, mokslo ir sporto ministro įgaliota įstaiga.”

 

Seimo statuto 147 straipsnio nustatyta tvarka visą dėl įstatymo projekto gautą medžiagą siūloma įvertinti bei apibendrinti pagrindiniam komitetui.

 

1.4.

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija,

2023-04-17

5

(91)

 

(5)

 

Argumentai: pasiūlymas grindžiamas bendros sistemos logika. Būtų prasminga, jog visoms neformalaus suaugusiųjų švietimo programoms būtų taikomi vienodi prioritetai.

Pasiūlymas:

„5. Švietimo, mokslo ir sporto ministras, gavęs Vyriausybės sudarytos komisijos, koordinuojančios nacionalinės žmogiškųjų išteklių stebėsenos vykdymą, nuomonę, ne rečiau nei kartą per dvejus metus, bet ne vėliau nei iki tam tikrų metų gegužės 1 dienos, Vyriausybei teikia tvirtinti prioritetines Individualių mokymosi paskyrų sistemoje teikiamų valstybės finansuojamų neformalių suaugusiųjų mokymosi ir tęstinio mokymosi programų sritis, prioritetines asmenų grupes.“

 

Seimo statuto 147 straipsnio nustatyta tvarka visą dėl įstatymo projekto gautą medžiagą siūloma įvertinti bei apibendrinti pagrindiniam komitetui.

 

1.5.

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija,

2023-04-17

6

(10)

 

(3)

 

Argumentai: siūlome įstatyme detaliau apibrėžti kokybės užtikrinimo tvarkos turinį. Nustatyti, kad turi būti įgaliota institucija tvarkai užtikrinti.
 
Pasiūlymas:

„3. Individualių mokymosi paskyrų sistemoje skelbiamų neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi programų kokybės užtikrinimo tvarką  nustato švietimo, mokslo ir sporto ministras.

Kokybės užtikrinimo tvarkoje turi būti įvardinta įgaliotoji mokymų programų kokybės priežiūrą vykdanti institucija, programų licencijavimo tvarka, taip pat nurodyti reikalavimai ketinamoms vykdyti programoms ir jų vertinimo tvarka bei vykdomų programų kokybės priežiūros tvarka“.

 

Seimo statuto 147 straipsnio nustatyta tvarka visą dėl įstatymo projekto gautą medžiagą siūloma įvertinti bei apibendrinti pagrindiniam komitetui.

 

1.6.

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija,

2023-04-17

8

(13)

 

 

Argumentai: siūloma nauja įstatymo redakcija praplečiamas neformalaus suaugusiųjų švietimo tiekėjų sąrašas, kurių paslaugoms galiotų skirtinga finansavimo tvarka nei nustatoma  programoms siūlomoms per  9(1) str. reglamentuojama vieno langelio mechanizmą. Manome yra nenaudinga plėsti tokių tiekėjų ratą. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad nepaisant žemesnio TAU klientų informacinio raštingumo patirtis su centralizuotų priėmimu į profesinio mokymo įstaigas parodė, jog įmanoma rasti patrauklius techninius sprendimus tokiam priėmimui organizuoti. Dėl to verta diskutuoti ar ateityje ir TAU programos negalėtų būti vieno langelio sistemos dalis.

 

Pasiūlymas:

2. Trečiojo amžiaus universitetas universitetams ir kitiems neformaliojo švietimo ir tęstinio mokymosi teikėjams vyresnio amžiaus asmenų neformaliajam švietimui ir tęstiniam mokymuisi vykdyti, jų žinių, kompetencijos kompetencijų plėtotės ir pilietiniams, socialiniams, kultūriniams poreikiams tenkinti gali gauti  konkurso būdu valstybės paramą finansavimas iš valstybės biudžeto skiriamas švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka ir (arba) iš savivaldybės biudžeto savivaldybės mero nustatyta tvarka.“

Seimo statuto 147 straipsnio nustatyta tvarka visą dėl įstatymo projekto gautą medžiagą siūloma įvertinti bei apibendrinti pagrindiniam komitetui.

 

1.7.

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija,

2023-04-17

9

(15)

 

(4)

Argumentai: Užimtumo įstatymo 36 str. yra nustatoma galima parama atskiroms mokymosi veikloms. Siūloma atitinkamas straipsnio tikslinimas

 

Pasiūlymas:

9 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 15 straipsnio 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) gauti valstybės finansavimą, paramą pagal Vyriausybės patvirtintas finansavimo metodikas mokytis pagal neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi programas.“

 

Seimo statuto 147 straipsnio nustatyta tvarka visą dėl įstatymo projekto gautą medžiagą siūloma įvertinti bei apibendrinti pagrindiniam komitetui.

 

1.8.

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija,

2023-04-17

11

(17)

 

(2)

 

Argumentai: ankstesniuose straipsniuose formuluotė „Vyriausybės finansavimo metodika“ yra braukiama kaip neaktuali, todėl ir šiame straipsnyje neturėtų likti. Kuriamos sistemos programų finansavimo tvarką pagal 9(1) str. 3 d. suderinęs su kitomis ministerijomis nustatys švietimo, sporto ir mokslo ministras.

Pasiūlymas:

„2. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų lėšos skiriamos: 

1) suaugusiųjų, kurie mokosi pagal suaugusiųjų formaliojo švietimo programas suaugusiųjų bendrojo ugdymo mokykloje, mokymuisi finansuoti pagal Vyriausybės patvirtintą mokinio krepšelio metodiką; 

2) 1) suaugusiųjų, kurie mokosi pagal neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi programas, mokymuisi finansuoti pagal šio įstatymo 91 straipsnio 3 dalyje nustatytą finansavimo tvarką.  Vyriausybės patvirtintas patvirtintą finansavimo metodikas metodiką; “.

 

Seimo statuto 147 straipsnio nustatyta tvarka visą dėl įstatymo projekto gautą medžiagą siūloma įvertinti bei apibendrinti pagrindiniam komitetui.

 

1.9.

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija,

2023-04-17

11

(17)

 

(4)

 

Argumentai: jei liktų siūloma formuluotė, valstybės finansavimą galėtų gauti TIK prioritetinių sričių programos ir asmenys.

Iš esmės palaikome siekį valstybės finansavimą vykdyti atsižvelgiant į patvirtintus prioritetus. Siūlome reglamentavimą keisti taip, kad galėtų būti finansuojamos ir neprioritetinės jei tam liktų lėšų, o prioritetinėms būtų teikiamas pirmumas.

 

Pasiūlymas:

4. Darbdavys, skyręs lėšų darbuotojų neformaliajam švietimui ir tęstiniam mokymuisi, kvalifikacijai tobulinti, Vyriausybės nustatyta tvarka gali gauti valstybės paramą patirtoms išlaidoms iš dalies finansuoti Valstybės finansavimas skiriamas asmenims, atsižvelgus į šio įstatymo 91 straipsnio 5 dalį Vyriausybės nustatytas prioritetines sritis, nustatomas pagal šio įstatymo 91 straipsnio 5 dalį.“

Seimo statuto 147 straipsnio nustatyta tvarka visą dėl įstatymo projekto gautą medžiagą siūloma įvertinti bei apibendrinti pagrindiniam komitetui.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai V. Mitalas, A. Armonaitė, 2023-04-17

11

(17)

 

(5)

 

N

Argumentai:

Siekiant nuoseklaus ekonominio augimo, savarankiškai ir pagal darbo rinkos, darbdavių poreikius besimokančiųjų rėmimo mechanizmų vientisumo ir vieningumo, siūloma įstatyme numatyti galimybę darbdaviams dalyvauti suaugusiųjų neformaliojo švietimo ir tęstinio mokymo Individualių mokymosi paskyrų modelyje, numatant sudėtinio finansavimo tiek iš verslo, tiek iš valstybės galimybes.  

 

Eurostat duomenimis, Lietuvos darbdaviai menkai įsitraukia į darbuotojų kompetentingumo plėtrą, vos pusė (54,1 proc.) įmonių Lietuvoje savo darbuotojams organizuoja mokymą tęstinio profesinio mokymo arba mokymo darbo vietoje būdu arba neformalųjį švietimą. ES vidurkis – 67,4 proc., Estijoje – 79,8 proc., Latvijoje – 96,8 proc. Žemas dalyvavimas mokymuose labiausiai pasireiškia mažose įmonėse (10–49 darbuotojai), nors šios įmonės labai svarbios Lietuvos ekonomikoje. Įvertinus Ekonomikos ir inovacijų ministerijos užsakymu atliekamas darbdavių apklausas, pažymėtina, kad vis didesnis darbdavių skaičius teigia, kad jų sąlyginai ar visiškai netenkina specialistų darbo pasiūla rinkoje, ir mano, kad trumpalaikiai išoriniai mokymai arba vidiniai mokymai darbo vietoje padėtų spręsti tinkamų darbuotojų trūkumo klausimą. 2022 m. šis skaičius siekė 63 proc. apklaustų įmonių, 2021 m. – 57 proc.

 

Pažymėtina, jog darbdaviams yra aktualūs ne tik Individualių mokymo paskyrų modelyje šiuo metu numatyti tipiniai kompetencijų suteikimo mokymai pagal ne trumpesnes nei 3 kreditai mokymo programas, o ir trumpalaikiai išoriniai, vidiniai, vienkartiniai adaptuoti ar skirtingos trukmės mokymai. Įstatymo pakeitimo pasiūlymas sudarytų sąlygas įtraukti verslą į kompetencijų tobulinimo sistemą, mokyti darbuotojus darbo metu, atliepti konkrečios įmonės ar sektoriaus poreikius verslo augimo, plėtros ar išlaikymo procese.  

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 11 straipsnį, papildant Įstatymo 17 straipsnį nauja 5 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„5. Valstybė iš dalies remia įmonių darbuotojų neformalųjį švietimą ir tęstinį mokymą bei kvalifikacijos tobulinimą, finansuojamą darbdavio lėšomis pagal šio straipsnio 4 dalį, 91 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka.”

 

Apsispręsti pagrindiniame komitete.

 

 

6. Komiteto sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi įstatymo Nr. VIII-822  2, 4, 7, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 9straipsniu įstatymo projektui Nr. XIVP-2588 ir komiteto išvadoms bei siūlyti pagrindiniam Švietimo ir mokslo komitetui jį patobulinti įvertinus įstatymo projektui gautas pastabas bei pasiūlymus siekiant suaugusiųjų neformaliojo švietimo progreso Lietuvoje.

7. Balsavimo rezultatai: už –7 , prieš – 0, susilaikė – 2.

8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Vilija Aleknaitė-Abramikienė.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Justas Džiugelis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja E. Bulotaitė