Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-11-16
|
1
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai,
įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame
šias pastabas.
1. Pažymėtina,
kad kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamas Lietuvos Respublikos aplinkos
oro apsaugos įstatymo Nr. VIII-1392 2, 4, 5, 7, 9, 10, 13 ir 17 straipsnių
pakeitimo ir įstatymo papildymo 51 straipsniu įstatymo
projektas reg. Nr. XIVP-3293 (toliau – įstatymo projektas Nr. XIVP-3293).
Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekte Nr. XIVP-3293 pateikta sąvokos -
buitinis aplinkos oro taršos šaltinis apibrėžtis, siūlytina projekto 1
straipsniu keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 242
straipsnio 5 dalyje pateiktą formuluotę „buitinių taršos šaltinių“
patikslinti, nurodant pilną sąvoką, kuri pateikta įstatymo projekte Nr.
XIVP-3293, o ne jos trumpinį ir tik tada, esant būtinumui, įvesti šios
sąvokos trumpinį. Neįvedus sąvokos trumpinio, atitinkamai turėtų būti
patikslinta projekto 2 ir 3 straipsniais keičiama ANK 242 straipsnio 5 dalis.
|
Pritarti
|
Aplinkos apsaugos komitetui patikslinus
Aplinkos oro apsaugos įstatymo Nr. VIII-1392 2, 4, 5, 7,
9, 10, 13 ir 17 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 51 straipsniu įstatymo
projektą Nr. XIVP-3293(2) (toliau – AOAĮ projektas)
nebeliko 2 straipsniu keičiamame 4 straipsnyje buvusios 5 dalies,
kurioje buvo numatytas Buitinių aplinkos oro taršos šaltinių keliamos
aplinkos oro taršos ribojimo taisyklių tvirtinimas. Todėl nelikus šių nuostatų
AOAĮ projekte, neturėtų likti ir ANK 242
str. 5 dalyje.
AOAĮ projekto 1 straipsniu keičiamo 2
straipsnio 9 dalyje pateiktas terminas „Buitinis aplinkos oro taršos
šaltinis“ vartotinas ir ANK projekte. Projekto 1, 2 ir 3 straipsnių 2 dalys
išdėstytos taip:
1 str. 2 d.
“2. Papildyti 242 straipsnį 5 dalimi:
„5. Savivaldybės institucijų priimtų aplinkos apsaugos normatyvų ir (ar)
savivaldybės tarybos priimtų sprendimų savivaldybės teritorijoje apriboti
arba uždrausti naudoti vieną ar daugiau kuro rūšių pažeidimas
<...>”
2 str. 2 d.
“2. Papildyti 242 straipsnį 6 dalimi:
„6. Draudimo deginti atliekas buitiniuose aplinkos oro taršos
šaltiniuose pažeidimas
<...>“.
3 str. 2 d.
“2. Pakeisti 242 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Savivaldybės institucijų priimtų aplinkos apsaugos normatyvų ir (ar)
savivaldybės tarybos priimtų sprendimų savivaldybės teritorijoje apriboti
arba uždrausti naudoti vieną ar daugiau kuro rūšių, ir (ar) draudimo deginti kietąjį iškastinį kurą buitiniuose aplinkos oro taršos šaltiniuose
pažeidimas,
<...>.“.
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-11-16
|
1,2,3
|
|
|
2. Taip
pat pažymėtina, kad kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamas ir Lietuvos
Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 1, 6, 8, 194, 31
ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas reg. Nr. XIVP-3292 (toliau –
įstatymo projektas Nr. XIVP-3292). Pagal įstatymo projekto Nr.
XIVP-3292 2 straipsnio 3, 4 ir 5 dalimis keičiamo Aplinkos apsaugos
įstatymo 6 straipsnio 7 dalies 8 ir 10 punktą griežtesnius aplinkos apsaugos
normatyvus ir taisykles galėtų nustatyti savivaldybių institucijos ir
įstaigos. Pažymėtina, kad pagal projekto 1, 2 ir 3 straipsniais
keičiamo ANK 242 straipsnio 5 dalį administracinė atsakomybė kiltų tik
už savivaldybės tarybos priimtų aplinkos apsaugos normatyvų
ir (ar) taisyklų pažeidimus. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad siūlomi ANK
242 straipsnio 5 dalies pakeitimai turėtų būti atitinkamai suderinti
tarpusavyje su įstatymo projekto Nr. XIVP-3292 nuostatomis,
patikslinant subjektus (savivaldybių taryba, meras ar įstaigos ar tik
savivaldybės taryba), už kurių priimtus aplinkos apsaugos normatyvų ir (ar)
taisyklių pažeidimus kiltų administracinė atsakomybė pagal ANK 242 straipsnio
5 dalį.
|
Pritarti
|
Atsižvelgiant į patobulinto
Aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 1,6,
8, 194, 31 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3292(2) (toliau - AAĮ projektas), nuostatas ir siekiant
jas suvienodinti su ANK projektu, ANK 242 straipsnio 5 dalies dispozicijoje vietoje
žodžio “tarybos” rašytinas “institucijos” ir atsisakoma žodžio
“taisyklės”.
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-11-16
|
1,
2, 3
|
|
|
3. Atsižvelgiant
į projekto 1 straipsniu pildomą ANK 242 straipsnio 5 dalies dispoziciją,
kurios turinys, be kita ko, keičiamas projekto 2 ir 3 straipsniais, į tai,
kad ANK 242 straipsnio 5 dalimi plečiama šio straipsnio dispozicija nustatant
atsakomybę ir už savivaldybės tarybos priimtų aplinkos normatyvų ir (ar)
taisyklių pažeidimus, taip pat buitinių taršos šaltinių keliamos aplinkos oro
taršos ribojimo taisyklių pažeidimus, vėliau įsigaliosiančios ANK 242
straipsnio 5 dalies dispozicijos turinys pildomas įtvirtinant atsakomybę ir
už atliekų deginimą buitiniuose taršos šaltiniuose, ir už kietojo iškastinio
kuro deginimą buitiniuose taršos šaltiniuose, svarstytina, ar siūlomi
pakeitimai neturėtų atsispindėti ir bendrame ANK 242 straipsnio pavadinime.
|
Pritarti
|
Pildytini projekto 1, 2 ir 3 straipsniai
naujomis dalimis, kuriose atitinkamai koreguotinas straipsnio pavadinimas,
priklausomai nuo to, kokie keitimai daromi straipsnio naujų 5 ir 6 dalių
dispozicijose:
1 straipsnis. 242 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 242 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti
taip:
„Teršalų išmetimas išmetimą
į aplinkos orą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimas. Savivaldybės
institucijų priimtų aplinkos apsaugos normatyvų ir (ar) savivaldybės tarybos
priimtų sprendimų
apriboti arba uždrausti naudoti vieną ar daugiau kuro rūšių pažeidimas.“
2 straipsnis. 242 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 242 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti
taip:
„Teršalų išmetimą į aplinkos orą
reglamentuojančių teisės aktų pažeidimas. Savivaldybės institucijų priimtų aplinkos apsaugos normatyvų ir
(ar) savivaldybės tarybos priimtų sprendimų apriboti arba uždrausti
naudoti vieną ar daugiau kuro rūšių pažeidimas, ir (ar) draudimo deginti atliekas
buitiniuose aplinkos oro taršos šaltiniuose pažeidimas“
3 straipsnis. 242 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 242 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti
taip:
„Teršalų išmetimą į aplinkos orą
reglamentuojančių teisės aktų pažeidimas. Savivaldybės institucijų priimtų aplinkos apsaugos normatyvų ir
(ar) savivaldybės tarybos priimtų sprendimų apriboti arba uždrausti
naudoti vieną ar daugiau kuro rūšių, ir (ar) draudimo deginti kietąjį
iškastinį kurą
buitiniuose
aplinkos oro taršos šaltiniuose, ir (ar) draudimo deginti atliekas buitiniuose aplinkos oro taršos
šaltiniuose pažeidimas“
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-11-16
|
1
|
|
|
4. Vertinant
projekto 1 straipsniu siūlomos ANK 242 straipsnio 5 dalies dispozicijos
turinį, kyla klausimas, ar būtų teisinga ir pagrįsta įsigaliojus ANK 242
straipsnio 5 dalies nuostatoms, savivaldybių administracijos pareigūnams
teisę pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti
administracinių nusižengimų tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų
protokolus dėl šio nusižengimo padarymo numatyti tik nuo 2025 m. gegužės
1 d. (kaip numatyta projekto 7 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 82
punkte ir projekto 8 straipsnio 2 dalyje). Reikėtų pažymėti, kad šis
nusižengimas siejasi ir su savivaldybės tarybos priimtais aplinkos apsaugos
normatyvų ir (ar) taisyklių pažeidimais ir, tikėtina, savivaldybių
administracijų pareigūnai, būtų tinkamiausi subjektai tirti tokio pobūdžio
nusižengimus. Vien tai, kad kaip teigiama įstatymo aiškinamajame rašte didėtų
šių pareigūnų darbo krūvis, nėra objektyvi priežastis nuo ANK 242 straipsnio
5 dalies įsigaliojimo, t. y. nuo 2024 m. gegužės 1 d., nesuteikti teisės
savivaldybių administracijų pareigūnams pradėti administracinių
nusižengimų teiseną, atlikti administracinių nusižengimų tyrimą ir surašyti
administracinių nusižengimų protokolus. Todėl svarstytina, ar teisė
atlikti tyrimą ir surašyti protokolą dėl ANK 242 straipsnio 5 dalyje numatytų
administracinių nusižengimų neturėtų būti suteikta savivaldybių
administracijų pareigūnams nuo 2024 m. gegužės 1 d.
Pritarus šiai pastabai, turėtų būti keičiama šio
projekto 7 straipsnio įsigaliojimo data (projekto 8 straipsnio 1 ir 2 dalys).
Tuo pačiu reikėtų įvertinti ir projekto 2 straipsnio įsigaliojimo nuo
2025 m. sausio 1 d. tikslingumą, nes įstatymo projekte Nr.
XIVP-3293 nustatytas draudimas deginti atliekas buitiniuose taršos
šaltiniuose įsigalioja taip pat 2024 m. gegužės 1 d.
|
Pritarti
iš dalies
|
Pakeitus AOAĮ projekto ir AAĮ projekto įsigaliojimo datą
(2024 m. spalio 1 d.) ir AOAĮ projekto 2
straipsniu keičiamo 4 straipsnio 5 dalyje nustačius, kad „5. Šio įstatymo 10
straipsnio 8 dalyje nurodyto sprendimo savivaldybės teritorijoje apriboti
arba uždrausti naudoti vieną ar daugiau kuro rūšių, <...> laikymosi kontrolę vykdo
savivaldybės administracijos direktoriaus įgalioti savivaldybės
administracijos valstybės tarnautojai.“, pakeistas
Projekto 1 straipsniu keičiamo 242 straipsnio pavadinimas ir šio straipsnio 5
dalis taip:
„1 straipsnis. 242 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 242 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti
taip:
„Teršalų išmetimas išmetimą į
aplinkos orą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimas. Savivaldybės
institucijų priimtų aplinkos
apsaugos normatyvų ir (ar) savivaldybės tarybos
priimtų sprendimų apriboti arba uždrausti naudoti vieną ar daugiau kuro rūšių
pažeidimas“
2. Papildyti 242 straipsnį 5 dalimi:
„5.
Savivaldybės institucijų priimtų aplinkos
apsaugos normatyvų ir (ar) savivaldybės tarybos priimtų sprendimų
savivaldybės teritorijoje apriboti arba uždrausti naudoti vieną ar daugiau
kuro rūšių pažeidimas <...>.“,
Projekto 9
straipsnio 1 dalis išdėstyta taip:
„Šio įstatymo
1 ir 7 straipsniai įsigalioja 2024 m. spalio 1 d."
Atsakant į
pastabą dėl poreikio įvertinti “projekto 2
straipsnio įsigaliojimo nuo 2025 m. sausio 1 d. tikslingumą, nes įstatymo
projekte Nr. XIVP-3293 nustatytas draudimas deginti atliekas buitiniuose
taršos šaltiniuose įsigalioja taip pat 2024 m. gegužės 1 d.”, pažymėtina, kad AAK patobulintame įstatymo projekte
Nr. XIVP-3293(2) nuostatos, susijusios su draudimu deginti
atliekas buitiniuose taršos šaltiniuose įsigalioja nuo 2024 m. spalio 1 d.
Manytina, kad tikslinga palikti projekto 2 straipsnio įsigaliojimą nuo
2025 m. gegužės 1 d. (taip pat numatyti susijusių ANK 589 straipsnio nuostatų
pakeitimą ir įsigaliojimą nuo 2025 m. gegužės 1 d. papildant projektą
naujomis nuostatomis), siekiant suteikti daugiau laiko savivaldybėms ir
visuomenei prisitaikyti prie pasikeitusio teisinio reguliavimo.
|
5.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-11-16
|
1,2,3
|
|
|
5. Atkreiptinas
dėmesys, kad pagal įstatymo projekto Nr. XIVP-3293 7 straipsnyje dėstomo
Aplinkos oro apsaugos įstatymo 10 straipsnio 8 dalyje siūlomą nustatyti
teisinį reguliavimą savivaldybių tarybos, siekdamos mažinti deginamo kuro
poveikį žmonių sveikatai, turės teisę priimti sprendimą apriboti arba
uždrausti naudoti vieną ar daugiau kuro rūšių savivaldybės teritorijoje ar
jos dalyje, kai pagal Aplinkos monitoringo įstatymą vykdomo aplinkos oro
monitoringo duomenys rodo, kad savivaldybės teritorijoje ar jos dalyje
viršytas Pasaulio sveikatos organizacijos rekomenduojamas vidutinis vienų
metų oro užterštumo azoto dioksidu ir (ar) kietosiomis dalelėmis KD2,5 lygis.
Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar atsakomybė už tokių apribojimų ar
draudimų pažeidimą neturėtų būti nustatyta ANK 242 straipsnio 5 dalyje
(projekto 1, 2, 3 straipsniai).
|
Pritarti
|
Patikslinus AOAĮ projektą 2 straipsniu keičiamą 4 straipsnį
atitinkamai pakeistas ANK projekto 1 straipsniu keičiamo 242 straipsnio
pavadinimas ir šio straipsnio 5 dalis (5 dalis patikslinta kartu iš dalies
atsižvelgiant ir į Lietuvos savivaldybių asociacijos siūlymą) taip:
„1 straipsnis. 242 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 242 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„Teršalų išmetimas išmetimą į
aplinkos orą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimas. Savivaldybės
institucijų priimtų aplinkos
apsaugos normatyvų ir (ar) savivaldybės tarybos
priimtų sprendimų apriboti arba uždrausti naudoti vieną ar daugiau kuro
rūšių pažeidimas“
2. Papildyti 242 straipsnį 5 dalimi:
„5.
Savivaldybės institucijų priimtų aplinkos
apsaugos normatyvų ir (ar) savivaldybės tarybos priimtų sprendimų
savivaldybės teritorijoje apriboti arba uždrausti naudoti vieną ar daugiau
kuro rūšių pažeidimas
užtraukia įspėjimą arba baudą asmenims nuo
šešiasdešimt iki trijų šimtų eurų ir baudą
juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims nuo vieno šimto
septyniasdešimt iki vieno tūkstančio vieno šimto septyniasdešimt eurų.“
|
6.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-11-16
|
4
|
2
|
|
6. Svarstytina,
ar projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo ANK 268 straipsnio 7 dalies
nuostatos „viešosios sutarties su geriamojo vandens tiekėju ar garantiniu
vandens tiekėju“ nereikėtų patikslinti, vartojant Geriamojo vandens tiekimo
ir nuotekų tvarkymo įstatymo 3 straipsnio 16 dalyje nurodytą viešosios
sutarties pavadinimą bei 8 ir 11 dalyse apibrėžtas sąvokas, o ne jų
trumpinius.
|
Pritarti
|
Papildyta ANK 268 straipsnio 7 dalis ir išdėstyta taip:
„7. Apmokėjimo
dokumentų už sukauptų nuotekų transportavimą neturėjimas, arba geriamojo
vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo viešosios sutarties su geriamojo
vandens tiekėju ir nuotekų tvarkytoju ar
garantiniu geriamojo vandens tiekėju ir
nuotekų tvarkytoju, ar sutarties su nuotekų transportavimo paslaugas
teikiančiu asmeniu, arba individualiųjų nuotekų valymo ir (arba) kaupimo
įrenginių priežiūrą vykdančiu asmeniu neturėjimas, ir (ar) individualiųjų
nuotekų valymo įrenginių priežiūros (eksploatacijos) vykdymas pažeidžiant
aplinkos ministro tvirtinamų nuotekų kaupimo rezervuarų ir septikų įrengimo,
eksploatavimo ir kontrolės tvarkos aprašą ir nuotekų valymo įrenginių taikymo
reglamentą
<...>.“
|
7.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-11-16
|
4
|
2
|
|
7. Projekto
4 straipsnio 2 dalimi keičiamo ANK 268 straipsnio 8 dalyje formuluotė
„numatyti administraciniai nusižengimai“ turėtų būti patikslinta nurodant -
„numatytas administracinis nusižengimas“.
|
Pritarti
|
|
8.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-11-16
|
5
|
|
|
8. Projekto
5 straipsniu keičiamo ANK 286 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti
administracinę atsakomybę už priešgaisrinės apsaugos priemonių nesiėmimą
pastebėjus savo žemėje augalų ar jų dalių gaisrą. Nuostata
„savo žemėje“ nėra pakankamai aiški. Neaišku, ar ji apimtų tik fiziniam
asmeniui nuosavybės teise priklausančią žemę, ar ir jo valdomą ir (ar)
naudojamą žemę. Nors ši nuostata vartojama ir galiojančio ANK 286 straipsnio
2 dalyje, siekiant aiškumo, ją reikėtų patikslinti, pašalinant aukščiau
nurodytus neaiškumus.
|
Pritarti
|
LR Aplinkos
ministro 1999 m. rugsėjo 1 d. įsakymu Nr. 269 „Dėl aplinkos apsaugos reikalavimų lauko
sąlygomis deginant augalus ar jų dalis patvirtinimo“
14 punkte
yra nustatyta: „14. Žemės savininkai, naudotojai ir valdytojai, pastebėję
savo žemėje žolės, ražienų ar nesurinktų (nesugrėbtų) šiaudų gaisrą,
nedelsdami privalo apie tai informuoti Bendrąjį pagalbos centrą telefonu 112
ir (arba) Valstybinę priešgaisrinę gelbėjimo tarnybą, o, jei dėl gaisro kyla
pavojus artimiausiam miškui, – ir atitinkamos miškų urėdijos padalinį
(girininkiją).“
Atsisakoma
termino “savo žemėje” kadangi sankcijoje jau numatyta kokiems subjektams kyla
atsakomybė, todėl Projekto 5 straipsnis keistinas išdėstant 286 straipsnio 2
dalį taip:
“<...> 2.
Priešgaisrinės apsaugos priemonių nesiėmimas pastebėjus savo žemėje ražienų
ar nesugrėbtų (nesurinktų) šiaudų augalų ar jų dalių gaisrą,
užtraukia
baudą žemės savininkams, naudotojams ir valdytojams nuo trisdešimt iki vieno
šimto septyniasdešimt eurų.
<...>"
|
9.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-11-16
|
6, 7
|
|
|
9. Reikėtų
atsisakyti projekto 6 ir 7 straipsnio vienos struktūrinės dalies numeravimo.
|
Pritarti
|
|