PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJŲ PLANAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1120 17, 18, 20, 28, 45 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 421 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-4010

 

2024-10-02

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

1

(17)

 

4

(28)

1

(4)

 

1

(4)

 

Argumentai

Teritorijų planavimo įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kada rengiami detalieji planai (ar vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas) ir įtvirtinta, kad šio straipsnio 4 dalyje nurodytos išimtys šių teritorijų planavimo dokumentų rengimui. Teritorijų planavimo įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad šiais išimtiniais atvejais gali būti rengiamos galiojančių detaliųjų planų korektūros, bet neįvertinti atvejai, kai galiojantys teritorijų planavimo dokumentai ne koreguojami, bet keičiami (pvz., galiojantis detalusis planas keičiamas vietovės lygmens bendruoju planu, kuriame nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas).

Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 17, 18, 20, 28, 45 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 421 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-4010 (toliau – projektas) 1 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti papildomus atvejus Teritorijų planavimo įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nurodytų teritorijų planavimo dokumentų rengimui šio įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje nustatytais atvejais. Atsižvelgus į išdėstytus argumentus, siūlytina papildyti projekto 1 straipsnio 1 dalį ir nustatyti papildomą išimtį – minėti dokumentai gali būti rengiami, kai jie keičia galiojančius teritorijų planavimo dokumentus.

Projekto 4 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti, kad keičiant kompleksinio teritorijų planavimo dokumentą naujas (jį keičiantis) to paties lygmens teritorijų planavimo dokumentas gali būti rengiamas mažesnei, negu anksčiau suplanuota, teritorijai ne tik tada, kai planuojama teritorija sumažėja pasikeitus administracinių vienetų ar gyvenamųjų vietovių teritorijų riboms, bet ir tais atvejais, kai keičiamame kompleksinio teritorijų planavimo dokumente suplanuotos teritorijos dalis patenka į valstybei svarbaus projekto teritorijų planavimo dokumente suplanuotą teritoriją. Šis pasiūlymas sietinas su keičiamo Teritorijų planavimo įstatymo 17 straipsnio 4 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta nuostata dėl detaliųjų planų nerengimo „teritorijoms, kurioms parengti ir patvirtinti valstybei svarbių projektų teritorijų planavimo dokumentai, o jų sprendiniai yra pakankami statinių projektavimui Statybos įstatymo nustatyta tvarka arba juose nustatytas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas“. Pritarus pasiūlymui papildyti projekto 1 straipsnio 1 dalį papildoma išimtimi, projekto 4 straipsnio 1 dalyje pateiktas siūlymas pakeisti keičiamo įstatymo 28 straipsnio 4 dalį būtų neaktualus, nes keičiant galiojantį teritorijų planavimo dokumentą pagal Teritorijų planavimo įstatymo 4 straipsnio 4 dalį valstybei svarbių projektų teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai privalomai taikomi savivaldybėms rengiant, keičiant ar koreguojant savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentus.        

Pasiūlymas

Pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 17 straipsnio 4 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

„4. Detalieji planai nerengiami, jeigu vietovės lygmens bendruosiuose planuose nustatytas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas. Šio straipsnio 1 dalyje nurodyti teritorijų planavimo dokumentai nerengiami (išskyrus atvejus, kai rengiamos šių galiojančių teritorijų planavimo dokumentų korektūros, rengiami juos keičiantys teritorijų planavimo dokumentai arba planuojamoje teritorijoje, kuriai rengiamas naujas teritorijų planavimo dokumentas, esantys žemės sklypai patenka į skirtingas savivaldybės lygmens bendrajame plane (ar vietovės lygmens bendrajame plane, jeigu jis parengtas) nustatytas funkcines zonas (jeigu teritorijų planavimo dokumentuose nenustatyta kitaip) ir (ar) kai numatomiems šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems teritorijų planavimo dokumentų sprendiniams įgyvendinti nepakanka esamos ir (ar) suprojektuotos inžinerinės ir (ar) socialinės infrastruktūros ir tame pačiame kompleksinio teritorijų planavimo dokumente ją reikia planuoti neurbanizuotoje ir (ar) neurbanizuojamoje teritorijoje):“.

Pasiūlymas

Siūlytina atsisakyti projekto 4 straipsnio 1 dalies, buvusias projekto 4 straipsnio 2 ir 3 dalis laikyti atitinkamai 1 ir 2 dalimis.

2

4

(28)

2

(6)

 

Argumentai

Projekto 4 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad keičiamo Teritorijų planavimo įstatymo 28 straipsnio 6 dalis būtų papildyta nuostata dėl koreguojamo kompleksinio teritorijų planavimo dokumento sprendinių atitikties savivaldybės lygmens bendrojo plano ar vietovės lygmens bendrojo plano, jeigu jis parengtas, sprendiniams. Atsižvelgus į Teritorijų planavimo įstatymo 4 straipsnyje nurodytus teritorijų planavimo lygmenis ir teritorijų planavimo dokumentų taikymo ir jų tarpusavio sąveikos organizacinę struktūrą, manytina, kad, pvz., prievolė atitikti savivaldybės lygmens bendrojo plano sprendinius gali būti taikoma tik vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentams (išskyrus Teritorijų planavimo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje nurodytus atvejus).

Siekiant išvengti teisės normų kolizijos siūlytina tikslinti projekto 4 straipsnio 2 dalyje pateiktą siūlymą.      

Pasiūlymas

Pakeisti projekto 4 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2 1. Pakeisti 28 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentai, jeigu jų neprivaloma keisti pagal šio straipsnio 5 dalį, gali būti koreguojami taisant technines klaidas, keičiant kompleksinio teritorijų planavimo dokumento sprendinius, nustatant papildomus sprendinius ar kai yra priimtas teismo sprendimas, kad kompleksinio teritorijų planavimo dokumento sprendinys (sprendiniai) neteisėtas (neteisėti), jeigu dėl teismo sprendimo neatsiranda pagrindas naikinti arba keisti kompleksinio teritorijų planavimo dokumentą. Koreguojant kompleksinio teritorijų planavimo dokumentą pakeisti ar papildomai nustatyti koreguojamo kompleksinio teritorijų planavimo dokumento sprendiniai turi atitikti galiojančio savivaldybės lygmens bendrojo plano ar vietovės lygmens bendrojo plano, jeigu jis parengtas, aukštesnio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumento sprendinius įvertinus šio įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje nustatytas išimtis.“

3

7

2

 

Argumentai

Projekto 7 straipsnyje siūlytina numatyti, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėti rengti detalieji planai (arba vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas), dėl kurių rengimo kreiptasi teritorijos planavimo sąlygų, planavimo organizatoriaus sprendimu gali būti baigiami rengti, derinami, tikrinami ir tvirtinami pagal šio įstatymo nuostatas. Projekte pateiktais pasiūlymais planuojama palengvinti naštą ne tik šių teritorijų planavimo dokumentų planavimo organizatoriui – savivaldybės administracijos direktoriui (siūloma atsisakyti keičiamo Teritorijų planavimo įstatymo 28 straipsnio 9 dalyje nustatytos prievolės gauti visų žemės sklypo naudotojų sutikimus, atsižvelgus į atitinkamus savivaldybės lygmens bendrųjų planų sprendinius – numatyti papildomas galimybes rengti minėtus teritorijų planavimo dokumentus neurbanizuotose ir neurbanizuojamose teritorijose), bet ir ūkinę veiklą vykdantiems asmenims (siūloma atsisakyti Teritorijų planavimo įstatymo 18 straipsnio 1 dalies, 20 straipsnio 1 dalies perteklinių nuostatų), todėl siūlytina suteikti galimybę planavimo organizatoriui pasinaudoti projektu siūlomais galiojančio teisinio reguliavimo palengvinimais. Kompleksinis teritorijų planavimas – sudėtingas, apimantis individualius atvejus procesas, todėl netikslinga siūlyti stabdyti planavimą ir kartoti visą procesą arba rengti kelis teritorijų planavimo dokumentus, jeigu siekiama pasinaudoti projekto nuostatomis. Vien Vilniuje pradėti rengti 8 detalieji planai (vieno jų planuojama teritorija – 33,23 ha, planuojama apie 302 tūkst. kv. metrų gyvenamojo ploto (apie 5,5 tūkst. būstų), 80,7 tūkst. kv. metrų komercinių ir visuomeninių objektų, 4,2 km pėsčiųjų, 2,2 km dviračių takų bei 8,25 km naujų gatvių), Vilniaus rajone – 36 detalieji planai, kuriais reikia suplanuoti inžinerinę infrastruktūrą per neurbanizuojamą teritoriją ir (ar) planuojama teritorija patenka į kelias funkcines zonas ir kurie galėtų būti baigiami rengti pasinaudojant projektu siūlomais palengvinimais.

Siekiant apsaugoti viešąjį interesą įstatymai gali riboti dispozityvumą, bet šis pasiūlymas nesusijęs su viešojo intereso ribojimais. Manytina, kad nurodytais atvejais viešoji teisė gali suteikti planavimo organizatoriui teisę spręsti ir pasirinkimo galimybę.

 Pasiūlymas

 Pakeisti projekto 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėti rengti detalieji planai (arba vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas), dėl kurių rengimo kreiptasi teritorijos planavimo sąlygų, planavimo organizatoriaus sprendimu gali būti  baigiami rengti, derinami, tikrinami ir tvirtinami pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias nuostatas.“

 


 

 

Teikia

Seimo narys                                                    Simonas Gentvilas