LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Žmogaus teisių komitetas

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO ĮSTATYMO NR. I-56 2 IR 14 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO
PROJEKTO
Nr. XIVP-3200

2024-05-15 Nr. 112-P-16

Vilnius

 

1.       Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius; Komiteto nariai: Vytautas Bakas, Dainius Kepenis, Tomas Bičiūnas, Andrius Navickas, Arūnas Valinskas.

      Komiteto biuras: patarėjos Eglė Lukšienė, Rūta Ragaliauskienė, Inga Strazdė, padėjėja Ingrida Aidietienė.

Kviestieji asmenys: Seimo narys Matas Maldeikis, Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnioji patarėja Viktorija Staugaitytė ir vyresnioji patarėja Ona Buišienė.

2.       Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-10-24

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projektu siūloma pakeisti Prezidento įstatyme nustatytą Respublikos Prezidento rezidencijos teisinį reguliavimą dviem aspektais: pirma, nustatyti, kad Respublikos Prezidento rezidencija būtų jo darbo ir gyvenamoji vieta (1 straipsnis); antra, įpareigoti Respublikos Prezidentą persikelti gyventi į rezidenciją Vilniuje per 3 mėnesius nuo tada, kai pradeda eiti pareigas (2 straipsnis). Nuostata, pagal kurią Respublikos Prezidentas turėtų pareigą persikelti gyventi į rezidenciją, būtų pradėta taikyti tą dieną, kai 2024 m. Respublikos Prezidento rinkimuose išrinktas Respublikos Prezidentas pradėtų eiti pareigas (projekto 3 straipsnis). Svarstant projektą reikėtų atsižvelgti į Konstitucinio Teismo formuojamą oficialiąją konstitucinę doktriną Respublikos Prezidento konstitucinių socialinių garantijų klausimu.

Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad neatskiriama individualaus, išskirtinio Respublikos Prezidento – valstybės vadovo konstitucinio statuso dalis yra konstitucinės Respublikos Prezidento socialinės garantijos (2014 m. liepos 3 d., 2017 m. gruodžio 15 d. nutarimai); Konstitucijos 90 straipsnio nuostatos reiškia, kad Respublikos Prezidento veiklą finansuoja, jo materialines ir socialines garantijas užtikrina valstybė, kad tam reikalingos lėšos turi būti numatomos valstybės biudžete, kad Respublikos Prezidento ir jo rezidencijos finansavimas turi būti reguliuojamas įstatymais (2002 m. birželio 19 d., 2014 m. liepos 3 d., 2017 m. gruodžio 15 d. nutarimai). Aiškindamas Konstitucijos 90 straipsnio nuostatą, kad Respublikos Prezidento ir jo rezidencijos finansavimą nustato įstatymas, Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, jog ja yra įtvirtinta Respublikos Prezidento ir jo rezidencijos finansavimo garantija, kurios paskirtis – užtikrinti, kad Respublikos Prezidentas galėtų tinkamai vykdyti savo pareigasinter alia tinkamai atstovauti Lietuvos valstybei; ši konstitucinė garantija reiškia, kad įstatymų leidėjas turi pareigą įstatymu nustatyti Respublikos Prezidento pareigoms vykdyti reikalingą finansavimą (2014 m. liepos 3 d., 2017 m. gruodžio 15 d. nutarimai).

Atsižvelgiant į tai, kad konstitucinė Respublikos Prezidento ir jo rezidencijos finansavimo garantija yra skirta užtikrinti Respublikos Prezidento pareigoms vykdyti reikalingą finansavimą, diskutuotina, ar šios konstitucinės garantijos esmė suponuoja Respublikos Prezidento pareigą persikelti gyventi į rezidenciją.

Nepritarti

 

 

 

Lietuvos Respublikos Prezidento įstatymo 14 str. 1 d.  nustatyta, kad Respublikos Prezidentas,  be kita ko, aprūpinamas rezidencija Vilniuje. Manytina, kad ši nuostata suponuoja ir Respublikos Prezidento pareigą persikelti gyventi į  suteikiamą rezidenciją.  Be to, ši nuostata atskleidžia, kad Respublikos Prezidento teisinis statusas yra individualus, o įstatymų leidėjo pareiga yra  nustatyti  rezidencijos finansavimą, t.y. užtikrinti, kad Respublikos Prezidentas galėtų tinkamai vykdyti savo pareigas ir tinkamai atstovauti Lietuvos valstybei.

 

 

 

2.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-10-24

1

 

 

Pagal projekto 1 straipsniu siūlomą sąvokos „Respublikos Prezidento rezidencija“ apibrėžtį tai būtų pareigas einančio Respublikos Prezidento „darbo ir gyvenamoji vieta“. Tokia šios nuostatos formuluotė, turint mintyje siūlomą nustatyti Respublikos Prezidento pareigą persikelti į rezidenciją gyventi, suponuoja, kad pagal projektu teikiamą teisinį reguliavimą Respublikos Prezidento darbo, t. y. pareigų vykdymo, vieta kartu turėtų būti ir jo gyvenamoji vieta. Šiuo metu Respublikos Prezidento pareigų vykdymo vieta, t. y. Respublikos Prezidento rezidencija, virš kurios iškeliama Respublikos Prezidento vėliava, kai jis yra Vilniuje, ir kurioje saugomos oficialių vizitų metu Respublikos Prezidento gautos dovanos (Prezidento įstatymo 7 straipsnio 5 dalis, 12 straipsnio 1 dalis), yra pastate, esančiame Vilniuje, S. Daukanto a. 3, kuriame veikia ir valstybės įstaiga Respublikos Prezidento kanceliarija. Atsižvelgiant į tai, įvertintina, ar projektu teikiamam įstatymui įgyvendinti (Respublikos Prezidento rezidencijos patalpoms pritaikyti Respublikos Prezidento ir jo šeimos narių gyvenamosios vietos reikmėms) neprireiktų valstybės biudžete nenumatytų lėšų ir ar dėl siūlomo teisinio reguliavimo neturėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė.

Pritarti iš dalies

Seimo Valdyba 2023-11-29 priėmė sprendimą prašyti Vyriausybės nuomonės.

 

Vyriausybės nuomonė pateikta 2024-05-08

nutarimu Nr. 323.

 

Remiantis projekto aiškinamuoju raštu, Įstatymo projektu siūloma sureguliuoti Respublikos Prezidento  gyvenamąją vietą valstybės suteikiamoje rezidencijoje, tad galimai būtų poreikis pritaikyti gyvenamąją rezidenciją, o ne  Respublikos Prezidento kanceliarijos patalpas Respublikos Prezidento ir jo šeimos narių gyvenimo poreikiams.

3.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-10-24

2

 

 

Projekto 2 straipsniu siūloma Respublikos Prezidento pareigą persikelti gyventi į rezidenciją Vilniuje nustatyti Prezidento įstatymo 14 straipsnio „Respublikos Prezidento valstybinis aprūpinimas“ 3 dalyje. Mūsų nuomone, teikiama nuostata sistemiškai nederėtų su kitomis šio straipsnio nuostatomis, nes jų reguliavimo objektas yra Respublikos Prezidento (taip pat jo šeimos narių) socialinės garantijos, o ne jo pareigos. Svarstytina, ar nuostatos dėl Respublikos Prezidento rezidencijos neturėtų būti nuosekliai išdėstytos specialiame atskirame straipsnyje.

Jeigu projektu teikiamam siūlymui nustatyti Respublikos Prezidento pareigą gyventi rezidencijoje būtų pritarta, atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad aptariamoje nuostatoje reikėtų atsisakyti perteklinio žodžio „išrinktas“ ir ją išdėstyti, pavyzdžiui, taip: „Respublikos Prezidentas persikelia gyventi į rezidenciją ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo tos dienos, kai pradeda eiti pareigas.“ (arba taip: „Pradėjęs eiti pareigas, Respublikos Prezidentas ne vėliau kaip per 3 mėnesius persikelia gyventi į rezidenciją.“).

Pritarti iš dalies

Įstatymo projekto 2 straipsniu dėstomą Įstatymo 14 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „Respublikos Prezidentas persikelia gyventi į rezidenciją ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo tos dienos, kai pradeda eiti pareigas.“

4.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-10-24

2

 

 

Atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 175.2 papunktį (jame pateiktus keičiamų nuostatų dėstymo pavyzdžius), projekto 2 straipsnyje nurodytoje siūlomo pakeitimo esmėje išbrauktini žodžiai „ir ją išdėstyti taip“.

Pritarti

 

 

3.       Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: -.

4.       Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos tarnyba

 

 

 

Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos tarnyba (toliau – Tarnyba), įvertinusi Prezidento įstatymo Nr. I-56 2 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3200, informuoja, kad, vadovaujantis šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos įstatymo 9 straipsnio nuostatomis, Tarnyba Respublikos Prezidento apsaugą vykdo ir jo gyvenamosios vietos saugumą užtikrina 24 valandas per parą, nepriklausomai nuo to, kur yra ar bus jo gyvenamoji vieta.

 

 

Pritarti

 

 

5.       Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija

2023-12-06

 

 

 

 

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija, atsakydama į 2023 m. lapkričio 24 d. paklausimą Nr. S-2023-5288, teikia šias pastabas Prezidento įstatymo Nr. I-56 2 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3200 (toliau – Projektas):

1. Lietuvos Respublikos Konstitucijos (toliau Konstitucija) 90 straipsnis nustato, kad „Respublikos Prezidentas turi rezidenciją. Respublikos Prezidento ir jo rezidencijos finansavimą nustato įstatymas“. Todėl, svarstant Projekto nuostatas, svarbu įvertinti, kaip jos atitinka būtent Konstitucijos normos prasmę. Konstitucijos nuostatos negali būti aiškinamos remiantis ordinarinių įstatymų nuostatomis ar jomis keičiamos, Konstitucijos nuostatas gali aiškinti tik Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas (toliau – LRKT) savo oficialiojoje doktrinoje. LRKT savo 2017 m. gruodžio 15 d. nutarime nurodė:

„8.2. Konstitucijos 90 straipsnyje nustatyta, kad Respublikos Prezidentas turi rezidenciją, taip pat kad Respublikos Prezidento ir jo rezidencijos finansavimą nustato įstatymas. Šios Konstitucijos nuostatos interpretuotinos atsižvelgiant, be kita ko, į tai, kad pagal Konstituciją Respublikos Prezidento teisinis statusas yra individualus (2002 m. birželio 19 d. nutarimas).

8.2.1. Konstitucinis Teismas, aiškindamas Konstitucijos 90 straipsnio nuostatas, yra pažymėjęs, kad:

– šios nuostatos reiškia, kad Respublikos Prezidento veiklą finansuoja, Respublikos Prezidento materialines ir socialines garantijas užtikrina valstybė, kad tam reikalingos lėšos turi būti numatomos valstybės biudžete, kad Respublikos Prezidento ir jo rezidencijos finansavimas turi būti reguliuojamas įstatymais (2002 m. birželio 19 d., 2014 m. liepos 3 d. nutarimai);

– Konstitucijos 90 straipsnio nuostata, kad Respublikos Prezidento ir jo rezidencijos finansavimą nustato įstatymas, yra įtvirtinta Respublikos Prezidento ir jo rezidencijos finansavimo garantija, kurios paskirtis – užtikrinti, kad Respublikos Prezidentas galėtų tinkamai vykdyti savo pareigas, inter alia tinkamai atstovauti Lietuvos valstybei; ši konstitucinė garantija reiškia, kad įstatymų leidėjas turi pareigą įstatymu nustatyti Respublikos Prezidento pareigoms vykdyti reikalingą finansavimą, kuris apima ne tik pareigas vykdančio Respublikos Prezidento veiklos ir rezidencijos finansavimą, bet ir deramą, t. y. Respublikos Prezidento, kaip valstybės vadovo, orumą ir išskirtinį teisinį statusą atitinkantį, buvusiam Respublikos Prezidentui užtikrinamą finansavimą (2014 m. liepos 3 d. nutarimas);

– pagal Konstituciją įstatymų leidėjui neleidžiama nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuriuo būtų paneigtas individualus, nuo visų kitų valstybės pareigūnų teisinio statuso besiskiriantis Respublikos Prezidento teisinis statusas ir būtų sudarytos teisinės prielaidos kurį nors kitą asmenį prilyginti Respublikos Prezidentui – valstybės vadovui (2002 m. birželio 19 d., 2014 m. liepos 3 d. nutarimai);“

Šiame nutarime LRKT taip pat nurodė:

„Taigi ginčijamas teisinis reguliavimas suponuoja tai, kad pagal Prezidento įstatymą materialinis (socialinis) aprūpinimas, susijęs su rezidencijos (būsto) finansavimu, gali būti suteikiamas ne tik einančiam pareigas arba kadenciją baigusiam Respublikos Prezidentui, bet ir, mirus einančiam pareigas arba kadenciją baigusiam Respublikos Prezidentui, Respublikos Prezidento sutuoktiniui (-ei).“

Konstitucijoje ir LRKT oficialiojoje doktrinoje nustatomi tinkamo Respublikos Prezidento rezidencijos funkcionavimo ir finansavimo reikalavimai, tačiau nėra sprendžiami nei Prezidento rezidencijos nuosavybės formos, nei konkrečios rezidencijos parinkimo klausimai. Akivaizdu, kad Projekto nuostatos neatitinka LRKT oficialiosios doktrinos nuostatų.

2. Konstitucijos 32 straipsnio pirmoji ir antroji dalys numato, kad „Pilietis gali laisvai kilnotis ir pasirinkti gyvenamąją vietą Lietuvoje, gali laisvai išvykti iš Lietuvos. Šios teisės negali būti varžomos kitaip, kaip tik įstatymu ir jeigu tai būtina valstybės saugumui, žmonių sveikatai apsaugoti, taip pat vykdant teisingumą.“

Akivaizdu, kad Projekto nuostatos, kuriomis nustatoma Respublikos Prezidento prievolė persikelti „gyventi į rezidenciją Vilniuje“ prieštarauja Konstitucijos 32 straipsnio pirmajai ir antrajai dalims.

Nepritarti

Lietuvos Respublikos Prezidento įstatymo 14 str. 1 d.  nustatyta, kad Respublikos Prezidentas,  be kita ko, aprūpinamas rezidencija Vilniuje.

Manytina, kad ši nuostata suponuoja Respublikos Prezidento pareigą persikelti gyventi į  suteikiamą rezidenciją.  Be to, ši nuostata atskleidžia, kad Respublikos Prezidento teisinis statusas yra individualus, o įstatymų leidėjo pareiga yra  nustatyti  rezidencijos finansavimą, t. y. užtikrinti, kad Respublikos Prezidentas galėtų tinkamai vykdyti savo pareigas ir tinkamai atstovauti Lietuvos valstybei.

Įstatymo projektu niekaip nėra kvestionuojama įstatymų leidėjo pareiga įstatymu nustatyti Respublikos Prezidento pareigoms vykdyti reikalingą finansavimą, kuris apima pareigas vykdančio Respublikos Prezidento veiklos ir rezidencijos finansavimą. Todėl konstitucinėje jurisprudencijoje suformuluoti principai niekaip neprieštarauja Įstatymo projektu siekiamiems pasiekti tikslams.   

 

2.1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2024-05-08

Nutarimas Nr. 323

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2023 m. lapkričio 29 d. sprendimo Nr. SV-S-1201 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2 ir 3 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

        1. Pritarti Lietuvos Respublikos Prezidento įstatymo Nr. I-56 2 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3200 ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo Nr. I-464 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3201.

Pritarti

 

2.2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2024-05-08

Nutarimas Nr. 323

 

 

 

   2. Atkreipti Lietuvos Respublikos Seimo dėmesį į tai, kad Respublikos Prezidento rezidencijos patalpoms pritaikyti išrinkto Respublikos Prezidento ir jo šeimos narių gyvenamosios vietos reikmėms (rezidencijos patalpų remontui, jeigu jį reikėtų atlikti), lėšų Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijai Lietuvos Respublikos 2024 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme nenumatyta.

 Papildomų lėšų skyrimo klausimas rezidencijos patalpų remontui atlikti galėtų būti nagrinėjamas teisės aktų nustatyta tvarka sudarant 2025 metų valstybės biudžetą

Pritarti

 

         

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai (argumentai):  pritarti pateiktam Prezidento įstatymo Nr. I-56 2 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3200 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti pagal Seimo kanceliarijos teisės departamento pastabas, kurioms pritarė Komitetas ir pritarti Komiteto išvadoms.

7. Balsavimo rezultatai:   už – 4 , prieš – 1 , susilaikė – 1.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Tomas Vytautas Raskevičius.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė:-.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                    Tomas Vytautas Raskevičius

 

 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja J. Savickienė, 209 6808, [email protected]