LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO VIII-2032 2, 3, 6, 9 STRAIPSNIŲ IR 2 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMo projekto nr. xiiip-1250

 

 

2018-09-12  Nr. 107-P-27

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kęstutis Mažeika, Komiteto pirmininko pavaduotojas Simonas Gentvilas, Komiteto nariai: Kęstutis Bacvinka, Linas Balsys, Juozas Imbrasas, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Petras Nevulis, Paulius Saudargas, Artūras Skardžius, Virginija Vingrienė;

komiteto biuro darbuotojai: biuro vedėja Birutė Pūtienė, patarėjos Jolita Jakučionytė, Rasa Liucija Matusevičiūtė, padėjėja Vida Katinaitė.

kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija: viceministras Paulius Martinkus, Kelių transporto ir civilinės aviacijos politikos departamento direktorius Vladislav Kondratovič ir vyresnysis patarėjas Tomas Pilukas, Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Europos sąjungos investicijų ir ekonominių priemonių departamento Ekonominių priemonių taikymo politikos skyriaus vyr. specialistė Virginija Kalesinskienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-27

 

 

 

Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad projektas parengtas siekiant užtikrinti principus „teršėjas moka“ ir „naudotojas moka“. Projektu siekiama labiau diferencijuoti rinkliavos tarifus pagal transporto priemonių taršos lygį. Atkreiptinas dėmesys, kad išmetami į aplinką teršalai yra apmokestinami pagal Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymą. Atsižvelgiant į tai, svarstytina ar kartu neturėtų būti keičiamas ir aukščiau minimas įstatymas, kad būtų išvengta dvigubo apmokestinimo už taršą.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-27

1

 

 

Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 2 straipsnį penkiomis naujomis sąvokomis: eismo akustinės taršos kaštai, eismo oro taršos kaštai, infrastruktūros mokestis, išorinių kaštų mokestis bei kelių rinkliava. Atkreiptinas dėmesys, jog tolimesniame projekto tekste yra vartojama vienintelė kelių rinkliavos sąvoka. Atsižvelgiant į tai, svarstytinas likusių keturių sąvokų tikslingumas.

Neatsižvelgus į šią pastabą, siūlomos projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio normos diskutuotinos keliais aspektais.

Pirma, siūlytina papildyti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 ir 2 dalis, nurodant kam yra padaroma šiose dalyse įvardijama žala.

Antra, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 ir 4 dalyse pateikiamos infrastruktūros bei išorinių kaštų mokesčių sąvokos, kuriose nurodoma, jog tai yra mokestis, renkamas tam tikroms patirtoms išlaidoms susigrąžinti. Nei iš projekto nuostatų, nei iš jo aiškinamojo rašto nėra aišku koks subjektas patiria šias išlaidas.

Be to, vadovaujantis projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje pateikta kelių rinkliavos sąvoka, spręstina, kad kelių rinkliavą jau sudarytų surinkti infrastruktūros ir (arba) išorinių kaštų mokesčiai. Tačiau nei iš projekto nuostatų, nei iš jo aiškinamojo rašto nėra aišku, kokiu būdu būtų „renkami“ šie mokesčiai. Pažymėtina, kad vadovaujantis projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalimi Vyriausybė nustatytų kelių rinkliavos, bet ne infrastruktūros ir (arba) išorinių kaštų mokesčių dydžius, mokėjimo, administravimo ir priežiūros tvarką. Be to, vadovaujantis projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalimi, už naudojimąsi Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytais keliais transporto priemonių valdytojai turi pareigą mokėti kelių rinkliavą, o ne aukščiau paminėtus mokesčius. Todėl atkreiptinas dėmesys, jog Lietuvos Respublikos Konstitucinis teismas ne kartą yra konstatavęs, jog tokie esminiai mokesčio elementai kaip mokesčio objektas, mokestinių santykių subjektai, jų teisės ir pareigos, mokesčio dydžiai (tarifai), mokėjimo terminai, išimtys bei lengvatos turi būti nustatomi įstatymu (2000 m. kovo 15 d., 2002 m. birželio 3 d., 2007 m. lapkričio 29 d., 2012 m. gruodžio 14 d. Konstitucinio Teismo nutarimai). Atsižvelgiant į tai, kad siūlomas teisinis reguliavimas nėra aiškus, siūlytina jį tikslinti. 

Taip pat siekiant teisinio aiškumo, siūlytina tikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 dalį nurodant, kokios infrastruktūros statybos, priežiūros, eksploatavimo ir plėtros išlaidoms susigrąžinti renkamas infrastruktūros mokestis, o projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 ir 4 dalyse vartojamą žodį „susigrąžinti“ siūlytina keisti žodžiu „kompensuoti“.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, jog projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje vartojamos sąvokos „eismo oro tarša“ ir „eismo akustine tarša“, nors projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje pateikiama sąvoka „eismo akustinės taršos kaštai“, o 2 dalyje – „eismo oro taršos kaštai“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina suvienodinti projekte vartojamas sąvokas.

Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje vietoje žodžio „atitinkama“ patikslinti kokia infrastruktūra turima omenyje.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-27

3

 

 

Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad transporto priemonių valdytojai moka kelių rinkliavą už naudojimąsi Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytais keliais. Už naudojimąsi vietinės reikšmės keliais (gatvėmis) kelių rinkliava nemokama. Atkreiptinas dėmesys, jog Kelių įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje yra nustatyta, kad keliai yra skirstomi į valstybinės reikšmės ir vietinės reikšmės kelius. Nei iš projekto, nei iš jo aiškinamojo rašto nėra aišku, ar Vyriausybė ar jos įgaliota institucija nustatytų kelių rinkliavą tik už dalį valstybinės reikšmės kelių. Jei būtų apmokestinami visi valstybinės reikšmės keliai, siūlytina vietoj formuluotės „Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytais keliais“ rašyti formuluotę „valstybinės reikšmės keliais“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina analogiškai papildyti ir projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalį.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-27

4

 

 

Atkreiptinas dėmesys, jog galiojanti projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies redakcija nėra suskaidyta į punktus. Projektu siūloma keisti šio straipsnio redakcija įsigalios tik 2018 m. sausio 1 d., tad atsižvelgiant į teisės technikos taisykles turi būti keičiamas Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 9 straipsnio pakeitimo įstatymas Nr. XIII-320.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-27

5

 

 

Po projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 2 priedo lentele yra nurodyta, kad klasifikaciją pagal taršos lygį nustato Vyriausybė. Atkreiptinas dėmesys, jog Lietuvos Respublikos Konstitucinis teismas ne kartą yra konstatavęs, jog tokie esminiai mokesčio elementai kaip mokesčio objektas, mokestinių santykių subjektai, jų teisės ir pareigos, mokesčio dydžiai (tarifai), mokėjimo terminai, išimtys bei lengvatos turi būti nustatomi įstatymu (2000 m. kovo 15 d., 2002 m. birželio 3 d., 2007 m. lapkričio 29 d., 2012 m. gruodžio 14 d. Konstitucinio Teismo nutarimai). Atsižvelgiant į tai, kad siūlomas teisinis reguliavimas nėra aiškus, siūlytina jį tikslinti.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-27

6

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą gali būti mokamas kelių naudotojo mokestis dienai, savaitei, mėnesiui ir metams, siūlytina papildyti projekto 6 straipsnį baigiamosiomis nuostatomis, kuriose būtų aptartos iki įstatymo įsigaliojimo išduotų kelių naudotojo mokesčio sumokėjimą patvirtinančių dokumentų galiojimo taisyklės.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-27

 

 

 

Projektų aiškinamajame rašte teigiama, kad „įstatymų projektams įgyvendinti papildomų lėšų iš valstybės ir savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų nereikės“. Šio teiginio pagrįstumas abejotinas. Manytina priešingai - elektroninės sistemos diegimui, įgalinančiai praktiškai įgyvendinti atstuminiu principu paremtos kelių rinkliavos apskaičiavimą, surinkimą ir kontrolę, gali prireikti valstybės biudžeto lėšų. Atsižvelgiant į tai ir vadovaujantis Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatomis, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...>, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė.

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-27

 

 

 

Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su 2018 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu (reg. Nr. XIIIP-1227) yra pateiktas ir Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 1, 2, 3, 8, 10 straipsnių pakeitimo ir 4 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-1232), kuriuo taip pat keičiami šio įstatymo 2 ir 3 straipsniai. Atsižvelgiant į tai, šio projekto nuostatos derintinos su projekto (reg. Nr. XIIIP-1232) nuostatomis.

Pritarti

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-27

 

 

 

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

1)      projekto pavadinime po žodžio „ĮSTATYMO“ įrašytinas trumpinys „NR.“;

2)      projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje esanti formuluotė „pavyzdžiui, azoto oksido ir lakių organinių junginių“ brauktina kaip perteklinė;

3)      projekto 6 straipsnio 2 dalyje vietoje formuluotės „2020 m. sausio 1 d.“ rašytina formuluotė „2019 m. gruodžio 31 d.“;

4)      rekomenduotina sunumeruoti projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 2 priede esančios lentelės eilutes.

Pritarti

 

10.

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos
2017-10-30

 

 

 

Projektu įstatymo 2 straipsnio 5 dalis keičiama nustatant, kad kelių rinkliava – tai nustatyto dydžio suma, mokama už transporto priemonę pagal nuvažiuotą atstumą naudojantis atitinkama infrastruktūra ir pagal transporto priemonės tipą, kurią sudaro infrastruktūros mokestis ir (arba) išorinių kaštų mokestis. Atsižvelgiant į tai yra keičiamas įstatymo 2 priedas jame įtvirtinant kelių rinkliavos ribinius tarifus pagal transporto priemonės tipą, kategoriją, klasę ir grupę, emisijos klasę, didžiausiąją leidžiamą masę. Iš Projekto aiškinamojo rašto nėra aišku, kokiais kriterijais vadovaujantis ir į kokias 1999 m. birželio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 1999/62/EB dėl sunkiasvorių krovinių transporto priemonių apmokestinimo už naudojimąsi tam tikra infrastruktūra (toliau – Direktyva 1999/62/EB) priedų nuostatas atsižvelgus yra nustatyti būtent tokie ribiniai tarifai už nuvažiuotą kilometrą, todėl kyla klausimas dėl nustatomų tarifų dydžių pagrįstumo. Įvertinę tai, manome, kad turi būti pateikta detali informacija, pagrindžianti, kodėl yra pasirinkti būtent tokie ribinių tarifų dydžiai ir kodėl toks dydis yra tinkamas ir proporcingas.

Pritarti

 

11.

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos
2017-10-30

 

 

 

Atsižvelgdami į tai, jog įstatyme yra atsisakoma kelių naudotojo mokesčio ir pasirenkama įgyvendinti kitą Direktyvos 1999/62/EB 7 straipsnyje numatytą alternatyvą – kelių rinkliavas – pažymime, kad pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 135 straipsnio 4 dalies 2 punktą turi būti parengta Direktyvos 1999/62/EB ir Projekto nuostatų atitikties lentelė.

Pritarti

 

12.

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos
2017-10-30

 

 

 

Galiausiai atkreipiame dėmesį, kad apie pakeistą mokesčio rūšį Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, vadovaudamasi Direktyvos 1999/62/EB 3 straipsnio 2 dalimi, turės pranešti Europos Komisijai.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė
2018-06-20

1

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2018 m. balandžio 11 d. sprendimo Nr. SV-S-658 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3, 4 ir 5 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pritarti Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2, 3, 6, 9 straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1250 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-1250), Lietuvos Respublikos kelių įstatymo Nr. I-891 17 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1251 ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 463 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1252 (toliau kartu – Įstatymų projektai) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui juos tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekto Nr. XIIIP-1250 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo 2 straipsnio 1–4 dalyse apibrėžiamos sąvokos toliau įstatyme nevartojamos, siūloma atsisakyti šių sąvokų.

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė
2018-06-20

1

 

 

 

2. Atsižvelgiant į tai, kad kelių rinkliava būtų mokama tik už naudojimąsi valstybinės reikšmės keliais, siūloma sąvoką „kelių rinkliava“ išdėstyti taip:

„Kelių rinkliava – privalomoji įmoka, mokama už transporto priemonę pagal nuvažiuotą atstumą naudojantis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytais valstybinės reikšmės keliais ir pagal transporto priemonės tipą.“

Pritarti

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė
2018-06-20

3

 

 

 

3. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos kelių įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punktu, gatvės priskirtinos vietinės reikšmės keliams, todėl Įstatymo projekto Nr. XIIIP-1250 3 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies antrajame sakinyje išbrauktinas skliaustuose rašomas žodis „gatvėmis“ kaip perteklinis.

Pritarti

 

4.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė
2018-06-20

 

 

 

 

4. Siūloma Įstatymo projekto Nr. XIIIP-1250 5 straipsniu keičiamame Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo 2 priede vietoj žodžių „transporto priemonės pagal taršos lygį“ rašyti žodžius „nuo EURO 0 iki VI ir mažiau taršios transporto priemonės“ ir atsisakyti išnašos „**“. Klasifikaciją pagal taršos lygį (pagal šio įstatymo
5 priedo 2 dalyje nurodytą 1999 m. birželio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 1999/62/EB) nustato Vyriausybė.

Pritarti

 

5.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė
2018-06-20

 

 

 

 

5. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamame įstatyme nustatyti mokesčio dydžiai yra proporcingi naudojimosi keliais trukmei (metų, mėnesio, savaitės ir dienos tarifai), o Įstatymo projekte Nr. XIIIP-1250 siūlomos įtvirtinti kelių rinkliavos dydžiai būtų proporcingi nuvažiuotam atstumui, siūlytina įtvirtinti pereinamojo laikotarpio nuostatas, užtikrinsiančias, kad nebūtų pažeisti transporto priemonių ar jų junginių valdytojų, sumokėjusių kelių naudotojo mokestį už naudojimąsi magistraliniais keliais, interesai.

Pritarti

 

6.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė
2018-06-20

 

 

 

 

6. Atsižvelgiant į tai, kad elektroninės rinkliavos sistemos diegimas bus finansuojamas Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšomis, siūloma Įstatymų projektų įsigaliojimo datą nustatyti 2020 m. liepos 1 d., kad būtų užtikrintas tinkamas finansavimas einamųjų metų Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšomis.

Pritarti

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Pritarti Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo VIII-2032 2, 3, 6, 9 straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1250 ir komiteto išvadoms.

6.2. Pasiūlymai: negauta.

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Kęstutis Mažeika.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Kęstutis Mažeika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro vedėja Birutė Pūtienė