Stenogramas galima rasti |
Stenogramų leidiniai › 2020–2024 m. kadencija |
|
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
IX (RUDENS) SESIJOS
VAKARINIO posėdžio NR. 427
STENOGRAMA
2024 m. lapkričio 5 d.
Pirmininkauja Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko pavaduotojas J. SABATAUSKAS
PIRMININKAS (J. SABATAUSKAS, LSDPF*). Laba diena, gerbiami kolegos. Pradedame lapkričio 5 dienos popietinį posėdį. (Gongas) Prašome registruotis.
Užsiregistravo 57 Seimo nariai.
Opozicinių Lietuvos socialdemokratų partijos frakcijos, Lietuvos regionų partijos frakcijos ir Mišrios Seimo narių grupės darbotvarkė
Gerbiami kolegos, šiandien popietinė darbotvarkė prasideda opozicinių Lietuvos socialdemokratų partijos, Lietuvos regionų partijos ir Mišrios Seimo narių grupės darbotvarke.
14.01 val.
Diskusija „Vidaus saugumo iššūkiai“
Darbotvarkės 1 klausimas yra diskusija „Vidaus saugumo iššūkiai“. Kviečiu į tribūną D. Šakalienę. (Balsas salėje) Ne, jinai turėtų būti tribūnoje.
Seimo narės Dovilės Šakalienės kalba
D. ŠAKALIENĖ (LSDPF). Gerbiami kolegos, apie išorės saugumo iššūkius nemažai kalbama, bet šiandien vidaus saugumo institucijos susiduria su naujais iššūkiais ir naujomis problemomis. Pateiksiu pavyzdį, apie kurį šiandien turbūt labai nemažai kalbama.
Paviešinta, kad siuntos su sprogmenimis, jos sprogo DHL sandėlyje Leipcige, Vokietijoje, atkeliavo iš Lietuvos ir buvo platesnės Rusijos hibridinės operacijos dalis. Tai buvo Rusijos bandymas testuoti, kaip perkelti sprogmenis iš vienos valstybės į kitas ir kaip pasiekti, kad tokie sprogmenys pakliūtų į lėktuvus, skrendančius į Šiaurės Ameriką. Saugumo institucijos mus jau kurį laiką perspėjo, kad Rusija iš informacinių atakų perėjo prie kinetinių operacijų. Turbūt visi įsivaizduojame, kokį naują iššūkį tai kelia mūsų vidaus saugumo institucijoms ir kokio lygio institucijų bendradarbiavimo reikia užkardant tokias atakas. Tai viena iš sudėtingėjančios geopolitinės situacijos iliustracijų.
Dabartiniame kontekste stiprios ir veiksmingos vidaus saugumo institucijos yra būtinybė, o ne prabanga. Mes turime matyti iššūkius, kad rastume realius sprendimus. Dažnai diskutuojame apie valstybės saugumą, tarptautines strategijas, partnerystes, gynybos planus, tačiau neretai, reikia pripažinti, yra pamirštami pareigūnai, kasdien dirbantys itin rizikingą darbą. Už skaičių ir ataskaitų mes privalome matyti realius žmones ir tarnybas, kurių darbas per dažnai lieka šešėlyje, nors yra esminis užtikrinant mūsų valstybės stabilumą ir saugumą.
Todėl Socialdemokratų frakcija ir inicijavo šią diskusiją „Vidaus saugumo iššūkiai“, skirtą už vidaus ir nacionalinį saugumą atsakingų institucijų problemoms ir būtiniems pokyčiams aptarti. Tikrai labai džiaugiuosi matydama tokią garbingą draugiją: generalinę prokurorę N. Grunskienę, generalinį komisarą A. Paulauską (jis prisijungs nuotoliu), Viešojo saugumo tarnybos vadą V. Grabauską, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento direktorių R. Požėlą, Specialiųjų tyrimų tarnybos direktorių L. Pernavą, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktorių R. Kiškį, Valstybės sienos apsaugos tarnybos vadą R. Liubajevą, Migracijos departamento direktorę E. Gudzinskaitę, Muitinės departamento generalinį direktorių D. Žvironą (jis taip pat prisijungs nuotoliu), Vadovybės apsaugos tarnybos direktorių R. Mockevičių ir Valstybės saugumo departamento direktoriaus pavaduotoją V. Mažeiką.
Nesyk su kolegomis esame kalbėję apie visą problemų spektrą, pavyzdžiui, apie finansavimo ir darbo užmokesčio fragmentiškumą, nes tinkamai nesubalansuoti finansiniai asignavimai institucijoms prisideda prie nestabilumo, pareigūnai ieško geresnių sąlygų kitose struktūrose, o tai daro neigiamą poveikį darbuotojų moralei, efektyvumui ir naujų talentų pritraukimui. Pareigūnų migracija, kai darbuotojai nuolat pereina iš vienos tarnybos į kitą, destabilizuoja saugumo sistemą. Kiekvieną instituciją šiandien diskusijoje kviečiame pasidalinti labai tiesiai ir atvirai savo patirtimi ir įžvalgomis, pristatyti esamus iššūkius, problemas ir pasiūlyti savo matymą, kaip užtikrinti valstybės saugumą ir stabilumą atliepiant jūsų institucijų poreikius.
Reziumuodama savo pasisakymą, noriu pateikti pasiūlymą dėl ateities: mums reikia turėti reguliarų formatą, kad galėtume kalbėti su visų už vidaus ir nacionalinį saugumą atsakingų institucijų vadovais, vesti atvirą dialogą, žinoti jūsų poreikius ir juos atliepti pagal valstybės galimybes. Tik per tiesioginį dialogą galime spręsti problemas, todėl norisi naują politinį ciklą pradėti būtent taip. Mūsų frakcija ragina institucijas bendradarbiauti ir kartu ieškoti sprendimų, kurie pagerintų pareigūnų darbo sąlygas ir sukurtų tvirtesnę ir saugesnę Lietuvą visiems jos gyventojams. Tik matydami visą lauką ir jos sąryšius, galime planuoti žingsnius tinkama linkme, kad vidaus institucijų pajėgumai atitiktų kylančius iššūkius ir suteiktų saugumo jausmą mūsų piliečiams. Norime žengti į naują politinį sezoną kalbėdamiesi ir girdėdami. Kartu sutaupysiu laiko, nes norėčiau, kad pareigūnai jo turėtų kuo daugiau.
PIRMININKAS. Ačiū kolegei D. Šakalienei. Kviečiu kalbėti finansinių nusikaltimų… Labai atsiprašau, generalinę prokurorę N. Grunskienę.
Generalinės prokurorės Nidos Grunskienės kalba
N. GRUNSKIENĖ. Laba diena. Visų pirma norėčiau padėkoti už galimybę dalyvauti šioje diskusijoje ir kalbėti apie mūsų valstybei geriausius sprendimus, sisteminius sprendimus, kurie būtini siekiant užtikrinti mūsų valstybei ir jos piliečiams saugią ateitį ir piliečių saugumo poreikius.
Jau ilgą laiką tiek instituciniu lygmeniu, tiek viešai bandėme atkreipti dėmesį į prieš keletą metų pradėtos ir vykdomos valstybės tarnybos reformos trūkumus. Buvo nesuprantama, kodėl būdami atsakingi už itin svarbią valstybei sritį, taip vėlai sužinojo apie rengiamą projektą, kodėl buvo norima negirdėti, kad projekto autoriai vadovaujasi klaidingais duomenimis, todėl net neturi galimybės priimti teisingų sisteminių sprendimų.
Turiu pasakyti ir tai, kad labiausiai žeidė ne materialinė, ne materiali klausimo dalis, o neteisybės jausmas ir bandymas supriešinti tarpusavyje teisingumo įgyvendinime dalyvaujančius partnerius. Galop, kaip jums puikiai visiems žinoma, buvo priimti sprendimai, kuriais bent jau iš dalies rekonstruotas buvęs teismų ir prokuratūros darbo užmokesčio nustatymo balansas. Ar po šių sprendimų esame ramūs dėl sklandaus visos teisėsaugos sistemos veikimo, dėl žmonių, Lietuvos žmonių, saugumo? Ar prokuratūrai dabar nerūpi, kad ikiteisminio tyrimo institucijose katastrofiškai trūksta tyrėjų, kad turintys vertingą patirtį po šios reformos yra demotyvuoti, išeina į privatų sektorių ar blaškosi tarp institucijų? Tikrai ne. Tai silpnina sistemą ir valstybę, taip prarandamos ne tik valstybės investicijos į profesionalus, taip prarandama institucinė patirtis ir visuomenės pasitikėjimas. Ant stalo jau yra tokio sudėtingumo ir išskirtinės svarbos ikiteisminių tyrimų, kurie ateityje ne tik atsidurs teisės studentų vadovėliuose, bet ir, be abejonės, taps mūsų istorijos dalimi. Ar galėsime jais džiaugtis, ar Lietuvos vardas tarptautinėje erdvėje tuomet skambės su pagarba ir padėka? Ar teks pripažinti, kad negalėjome ko nors padaryti, kad negalėjome visko padaryti, ko iš mūsų buvo tikėtasi, priklauso nuo sprendimų, kurie priimami šiandien.
Todėl naudodamasi proga noriu tik labai trumpai užsiminti apie, mūsų manymu, labai reikšmingus aspektus, kurie turi būti bet kokios reformos šioje srityje konstanta. Reformos, kad ir kokiais gražiais norais grindžiamos, kad ir kokias sistemas ar pakopas nustatančios, negali ignoruoti Konstitucijoje įtvirtintos hierarchijos teisingumo sistemoje. Negali konstruoti tokių struktūrų, kuriose už žymiai mažesnę atsakomybę, siauresnį funkcijų bei užduočių lauką būtų numatytas gerokai didesnis atlygis iš biudžeto ar socialinių bei kitokių privilegijų paketas.
Turime išmokti pastebėti ir aiškiai įvardinti, kad politiniai sprendimai, kurie projektuoja išskirtines sąlygas net ne instituciniu lygmeniu, o tik atskiroms institucijos pozicijoms, kad ir kokios aukštos jos būtų, daro mūsų valstybę labiau pažeidžiamą. Nes sukuria labai žalingas prielaidas manyti, kad tokiais sprendimais siekiama ne efektyvesnio valstybės valdymo, ne racionalesnio ribotų išteklių paskirstymo, bet galbūt geresnių santykių, palankesnių sprendimų ar bent jau ramybės. Ar tai dera su garsiai deklaruojamais tarptautiniais įsipareigojimais užtikrinti skaidrų ir tik teise grįstą valstybės valdymą?
Dar noriu pabrėžti, kad nusikalstamų veikų prevencija ir švietimas negali būti dominuojančia prioritetine ikiteisminio tyrimo institucijų funkcija. Ir to negalima teisinti tyrėjų ar finansavimo trūkumu. Tai nepaneigia jokios tokios visuomenės švietimo svarbos, bet lankstinukai, akcijos, postai socialiniuose tinkluose negali būti pagrindine pareigūnų bei tyrėjų funkcija tuo metu, kai pagalbos paprašę žmonės taip ir nesulaukia adekvačios reakcijos į jų pirštu baksnojamus skaudulius.
Tai tik kelios įžvalgos, kurias, tikiuosi, dar turėsime galimybę plėtoti, pildyti, ramiai išdiskutuoti ir rasti geriausią valstybei sprendimą. Tikiu tokia galimybe, jei tik toks bus mūsų visų bendras tikslas ir sutarimas. Dar kartą dėkoju už dėmesį.
PIRMININKAS. Ačiū generalinei prokurorei.
Į tribūną kviečiu Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktorių R. Kiškį.
Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktoriaus Rolando Kiškio kalba
R. KIŠKIS. Laba diena, gerbiami Seimo nariai, gerbiami institucijų vadovai. Aš turbūt labai trumpai, pasižymėjęs kelis dalykus, susijusius su Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba. Tarnyba pažangą yra padariusi per paskutinius ketverius–penkerius metus tikrai nemažą. Finansavimas per dešimt metų yra padidėjęs beveik dvigubai, bet to nepakanka, ką turbūt paminės ir visi institucijų vadovai.
Kalbant grynai apie mūsų tarnybą, prioritetas yra būtent finansiniai nusikaltimai, apsaugant valstybės, Europos Sąjungos biudžetą, tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūra, pinigų plovimo prevencija, ką parodo paskutiniai tyrimai. Tai su šituo finansavimu, kad ir padidėjusiu, kurį turime, efektyviai galime atlikti, prioritetizavus veiklą, tik pačius sudėtingiausius tyrimus. Jeigu kalbėtume apie pinigų plovimą, apie priežiūrą, apie prevenciją, tam tinkamų resursų skirti kol kas negalime.
Pagrindinės problemos (gal pereisiu). Problemos turbūt kaip ir visų teisėsaugos institucijų yra tokios pačios – personalo trūkumas. Personalo trūkumą lemia turbūt netinkamas konkurencingumas su privačiu sektoriumi. Kalbant apie mūsų Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą, mums sunkiai sekasi konkuruoti, ypač su finansų sektoriumi. Kai kurių analitikų ir kai kurių tyrėjų algos, dėl ko pereina būtent į finansų sektorių, kitas finansų įstaigas, skiriasi dvigubai.
Tada iš karto susiduriame su kita problema, kuri turbūt yra ta pati visoms teisėsaugos institucijoms, – nėra tinkamos pareigūnų parengimo sistemos, ypač vidurinės grandies, kalbant apie tyrėjus ar analitikus. Apie tai turėtume turbūt intensyviai galvoti ir kalbėti. Vis dar yra neefektyvi bendra informacinė sistema (bendra, aš turiu omenyje, kalbėdamas apie visas teisėsaugos institucijas), kurios pradmenys prasidėjo jau prieš gerus metus. Aš tikiuosi, po metų dvejų mes tą sistemą turėsime.
Prašymas turbūt būtų nuo visų institucijų, kad tas finansavimas ir palaikymas būtų tinkamas kiekvienais metais, nes būtent tada ir būtų proveržis, jeigu dirbtume vienoje informacinėje platformoje.
Turbūt tiek iš manęs, greitai, kad negaišinčiau laiko, kalbant apie problematiką, ko prašė gerbiama Seimo narė. Ačiū.
PIRMININKAS. Ačiū gerbiamam R. Kiškiui.
Kviečiu į tribūną Migracijos departamento direktorę E. Gudzinskaitę.
Migracijos departamento direktorės Evelinos Gudzinskaitės kalba
E. GUDZINSKAITĖ. Laba diena, gerbiamieji, dėkoju už galimybę pasisakyti čia tokiais svarbiais klausimais. Bijau, kad kartosiu tą patį. Esu įvardijusi keturias pagrindines problemas, kurias šiuo metu matome.
Pradėsiu nuo geros žinutės. Džiaugiuosi, kad jau šiuo metu nereikia įrodinėti, jog migracijos valdymas yra tokia pati svarbi funkcija kaip ir viešosios tvarkos užtikrinimas. Tačiau, žinoma, išlieka nemažai problemų, kurios susiklostė per dešimtmečius ir buvo sprendžiamos tiktai iš dalies.
Iš jų pagrindinės keturios yra tokios. Pirmoji, žinoma, yra finansavimo stoka, kurią mes matome ir visos įstaigos mato. Nepaisant to, kad per pastaruosius ketverius metus departamento darbo užmokesčio fondas padaugėjo dvigubai, mes su tokiu finansavimu galime tik bėgti vietoje, kad suspėtume kartu su infliacija ir su tuo, kad nenusiristume į paraštes ir visiškai prarastume darbuotojus. Dėl to nuolatos tenka prašyti papildomo finansavimo. Dėkoju už tai, kad palaikote mano prašymus, nes Migracijos departamentas išlieka donoras – tai yra specialistų kalvė kitoms tarnyboms. Šiuo metu amžiaus vidurkis Migracijos departamente yra 47 metai ir sunku prisikviesti jaunimą, kad pakeistų. Jeigu situacija nesikeis, po penkerių metų 10 % pačių vertingiausių specialistų bus išėję į pensiją ar bus labai arti pensinio amžiaus, o kas juos pakeis? Šiek tiek neramu, ar tas jaunimas išsilaikys, kad juos pakeistų.
Be darbuotojų darbo užmokesčio labai svarbu išlaikyti finansavimą kvalifikacijai kelti, nes specialistų funkcijos reikalauja sudėtingų psichologinių tyrimo žinių. Būtina nepamiršti finansavimo informacinių sistemų ryšiams palaikyti.
Kalbėdami apie tai, ką daryti, aišku, suprantame, kad biudžetas nėra guminis, tu negali patenkinti visų poreikių. Dėl to labai svarbu yra prioritetizuoti ir prioritetizuoti aukščiausiu politiniu lygmeniu. Pagal tuos prioritetus tada įstaigos žinotų, kurios funkcijos šiuo metu yra svarbiausios, o kurias pakanka tiktai palaikyti.
Taip pat svarbu yra tęsti bendrų sistemų, informacinių sistemų plėtrą, jungtinį panaudojimą. Pavyzdžiui, geras pavyzdys yra Valstybės duomenų agentūros šiuo metu kuriama Valstybės duomenų valdysenos informacinė sistema Valstybės duomenų ežeras. Atitinkamai būtų galima jungti ir naudoti bendrus sprendimus biometriniams duomenims tikrinti, ką atlieka teisėsaugos institucijos, asmens tapatybei nustatyti, dokumentams tirti ir panašiai.
Na, ir artimiausias iššūkis, tai yra 2026 metais mūsų laukiantis pasirengimas Migracijos ir prieglobsčio pakto įgyvendinimui, kur aš vėl būsiu priversta ateiti ir prašyti dar papildomų 3 mln. vien tik Migracijos departamentui, kad mes galėtume tinkamai įgyvendinti Migracijos ir prieglobsčio paktą.
Antra problema, tai yra nuolat keičiami veiklos prioritetai ir teisės aktai. Mums ypač svarbus yra Užsieniečių teisinės padėties įstatymas ir per ketverius metus jis buvo keistas 18 kartų. Prisitaikyti prie nuolatinių įstatymo pokyčių vėlgi reikia skirti daug daug resursų. Mums būtų daug geriau, jeigu veiklos prioritetai būtų nustatomi ilgesniam periodui, pavyzdžiui, susiejant juos su būsimu trimečiu biudžetu. Siejant tuos prioritetus būtų galima efektyviau ir labiau prognozuojamai paskirstyti resursus.
Trečia bendra problema yra demografinė. Piliečių, Lietuvos piliečių, korpusas mažėja. Taigi, bus vis sudėtingiau užpildyti neužpildytas darbo vietas ir mes turėsime spręsti, ką darysime: ar darbinsime užsieniečius, galbūt ne, ar turėsime mažinti administracijas ir bendrąsias funkcijas. Pavyzdžiui, dabar kiekviena įstaiga turi pati turėti duomenų apsaugos pareigūną, už kibernetinę saugą atsakingus asmenis ir taip toliau. Galbūt yra galimybė sujungti tų funkcijų vykdymą arba telkti resursus.
Kartais sudėtingas bylas padeda tirti jungtinės darbo grupės. Pavyzdžiui, mūsų srityje bendras darbas su FNTT, Valstybės saugumo departamentu, Policijos departamentu, Mokesčių inspekcija, Darbo inspekcija leistų efektyviau tirti bylas. Dabar tai sudėtinga, sunkiai įmanoma nuolat daryti todėl, kad įstaigų prioritetai ir riboti ištekliai to neleidžia daryti nuolatos.
Paskutinė problema, kurią norėčiau įvardinti, yra perteklinė veiklos kontrolė. Vien tik Migracijos departamento sprendimus tikrina, na, žinoma, Vidaus reikalų ministerija, bet ir žmogaus teisių kontrolierius, vaiko teisių kontrolierius, lygių galimybių kontrolieriaus, Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija, atskiri Seimo komitetai, Jungtinių Tautų vyriausiųjų pabėgėlių komisarų atstovai. Be to, nuolat rengiamos tvarkos, reglamentai, kurie tiesiog kiekvieną veiksmą įspraudžia į labai griežtus rėmus. Nors Valstybės tarnybos įstatymas reikalauja, kad valstybės tarnautojas būtų iniciatyvus ir kūrybiškai spręstų problemas, tačiau kontrolės aparatas yra toks milžiniškas, kad užmuša bet kokią iniciatyvą. Taigi išties reikėtų gerinti teisėkūrą, mažinti perteklinį veiklos reglamentavimą ir suteikti daugiau veiklos laisvės ir pasitikėjimo pareigūnais ir valstybės tarnautojais. Dėkoju už dėmesį.
PIRMININKAS. Ačiū E. Gudzinskaitei. Kviečiu Muitinės departamento generalinį direktorių D. Žvironą. Nuotoliniu būdu.
Muitinės departamento generalinio direktoriaus Dariaus Žvirono kalba (nuotoliniu būdu)
D. ŽVIRONAS. Laba diena. Dėkui už suteiktą žodį. Tikrai galime pasidžiaugti, kad per pastaruosius penkerius metus vidutinis darbo užmokestis muitinėje išaugo virš 40 %. Buvome tarp statutinių įstaigų paskutiniai, dabar esame plius minus konkurencingi su Valstybės sienos apsaugos tarnyba, policija, kitomis tarnybomis. Tikrai išlipome iš duobės. Tačiau, kaip minėjo ir kolegos, negalime sakyti, kad viskas gerai, sustoti prie to, ką turime, nes vidutinis darbo užmokestis Lietuvoje auga po 50 % kasmet, turime konkuruoti ir su viešuoju sektoriumi. Tikrai turime ir tų papildomų funkcijų. Kitais metais greičiausiai bus priimti sprendimai dėl sankcijų apėjimo kriminalizavimo. Kalbu apie papildomus 2 tūkst. ikiteisminių tyrimų, jei tie sprendimai bus priimti. Lėšų poreikis yra pateiktas. Manau, viskas eis sinchroniškai ir problemų dėl to nebus.
Ko mums trūksta? Tikrai to supratimo, kad mes esame ne vieni, mes esame vidaus tarnybos statutinių įstaigų šeimoje, išvis Lietuvos statutinių įstaigų šeimoje. Darbo užmokesčio sistema turėtų būti vienoda ar artima vienodai, tai yra sistema turėtų būti viena. Šiandien priimami atskiri sprendimai paremti vieną ar kitą instituciją nėra sistemiškai tvarūs. Negaliu pasakyti, kad šiandien darbo užmokestis muitinėje yra nykstamai mažas, tačiau kiekvienas muitininkas, įskaitant ir mane, svajoja tapti apylinkės prokuroru, nes tai yra daug aukštesnės pareigos. Ar tai yra gerai, ar tai yra blogai, tikrai nekomentuosiu.
Grįžtu prie to, kad tikrai kviesčiau gerbiamus Seimo narius, priimant vienus ar kitus sprendimus dėl statutinių įstaigų darbo užmokesčio, žiūrėti, kad tai būtų sisteminiai sprendimai. Ne atskirų įstaigų poreikių tenkinimas, bet visų statutinių įstaigų poreikių tenkinimas. Mūsų tikslas tikrai nėra konkuruoti tarpusavyje dėl vieno ar kito pareigūno. Dėkui.
PIRMININKAS. Ačiū gerbiamam D. Žvironui. Kviečiu prisijungti policijos generalinį komisarą A. Paulauską.
Policijos generalinio komisaro Arūno Paulausko kalba (nuotoliniu būdu)
A. PAULAUSKAS. Ačiū, gerbiamas pirmininke. Gerbiami Seimo nariai, institucijų vadovai. Labai ačiū už šią iniciatyvą ir už diskusiją, kurioje iškeliamas tikrai be galo svarbus klausimas. Čia turbūt kalbame apie visas problemas, ne tik finansines, bet ir kitas. Atstovaudamas policijai noriu pasakyti, kad viena didžiausių problemų, žinoma, yra vadinamasis pareigūnų nekomplektas, tai yra didžiulis pareigūnų trūkumas. Kaip žinome, šiuo metu visai Lietuvos policijai trūksta apie 1,5 tūkst. pareigūnų. Ir čia turbūt yra ne tik finansavimo problema. Problema, kad mes negebame pritraukti tų naujų pareigūnų. Čia galbūt ir demografija kažkiek yra kalta, bet turbūt yra ir kitų priežasčių. Mano kartos policijos pareigūnai, turbūt net ir jaunesni dar prisimena, kaip Policijos akademija, kuri vėliau transformuota į Mykolo Romerio universitetą, kiekvienais metais išleisdavo į gyvenimą po 200–300 parengtų bakalaurų specializuotai policijai ir kelias dešimtis magistrų, kurie labai natūraliai įsiliedavo į tų pačių tyrėjų gretas ir tikrai gebėjo kokybiškai tirti nusikaltimus ir atlikti savo darbą. Šiandien gi mes šios sistemos, turime pripažinti, nebeturime ir tenkinamės tik Lietuvos policijos mokykla kaip profesinio ugdymo institucija, o Mykolo Romerio universitetas, kuris ilgus metus buvo ta mūsų profesijos kalvė, deja, šiandien neatliepia visų reikalavimų. Tai tikrai yra didžiulis, matyt, artimiausios ateities iššūkis sėsti su universiteto vadovybe ir ieškoti būdo, kaip visgi pritraukti studijuoti į universitetą jaunimą, kad jis vėliau natūraliai įsilietų į policijos, galbūt ir kitų teisėsaugos institucijų gretas. Dabartinis pasaulis ir dabartiniai iššūkiai iš esmės reikalauja to, kad jau patruliniame automobilyje sėdėtų teisės bakalauras, baigęs policijos veiklą, nes veikla yra be galo sudėtinga. Čia tikrai pritarsiu ir generalinės prokurorės kritikai, kad turbūt nusikaltimo išaiškinimo sėkmė priklauso ne vien tik nuo tyrėjo, kuris atliks vėliau procesinius veiksmus, bet nuo to pirmojo ekipažo, pirmųjų pareigūnų profesionalumo, kurie atvyks į įvykio vietą ir gebės tinkamai joje dirbti, o tai reikalauja be galo aukštų kompetencijų. Matyt, čia buvo nukrypta į šoną, orientuojantis tik į profesinį mokymą, tai tikrai prie to reiks dirbti. Kai bendraujame su užsienio kolegomis, jie be galo stebisi, kai mes sakome, kad jeigu Lietuvos policijos pareigūnas nori įgyti aukštąjį išsilavinimą, dažnu atveju jis privalo pats sumokėti už savo aukštąjį mokslą. Visi gūžčioja pečiais, niekas nesupranta, kaip tai gali vykti. Irgi viena iš tokių priemonių vėl pritraukti naujų žmonių tai yra vis dėlto užtikrinimas valstybės finansavimo jų aukštojo mokslo studijoms.
Vėlgi yra be galo svarbu esamų pareigūnų išlaikymas. Dar kol kas turime nemažą būrį patyrusių pareigūnų. Galbūt jau sueina pensinis amžius, ir jau tikrai 40 % Lietuvos policijos pareigūnų gali kad ir šiandien palikti tarnybą išeidami į atsargą. Čia vėlgi turime ieškoti būdų, kaip natūraliai išlaikyti (aš tai vadinu taip) šiuos pareigūnus, ne per prievartą, nepratęsdami tiesiog pensinio amžiaus, nukeldami kokias nors ribas, o tiesiog suinteresuodami tuos pareigūnus tarnauti ilgus metus, kad ir iki 60 metų ar 65 metų, policijoje, kas yra visos turbūt Vakarų Europos tendencija. Deja, visuomenė senėja, policija lygiai taip pat irgi pamažu tampa vis brandesnė. Čia prašosi tas estiškasis modelis (šiandien irgi kalbėjau su Estijos generaliniu komisaru, kuris yra pristatęs savo modelį), kai sulaukęs 50 metų policijos pareigūnas pradeda gauti ir pensiją, kuri jam priklauso kaip pareigūnui, o tęsdamas tarnybą jis gauna ir atlyginimą. Tai yra tikrai be galo efektyvi motyvacinė priemonė, kuri suinteresuotų esamus pareigūnus tarnauti ilgus metus, o tam, žinia, reikia išsaugoti gerą sveikatą ir gerą fizinę formą, ir panašiai. Tikrai čia dar turbūt laukia didžiulės investicijos į tai.
Visgi pereinu prie biudžeto. Taip, turbūt policijos biudžetas taip pat augo metų metus, bet šiandien turbūt turime pripažinti, kad tas augimas neatliepė ir nespėjo su laikmečiu. Deja, mes šiandien daugelyje sričių atsiliekame. Jeigu jūs man leisite, aš norėčiau tiesiog pademonstruoti vieną vienintelę skaidrę, kurią turiu parengęs. Tikiuosi, kad jūs ją matote ekranuose. Tai Eurostato duomenys apie visos teisėsaugos finansavimo Europos Sąjungoje dydį. Yra palyginamos visos Europos Sąjungos ir Šengeno asocijuotos šalys. Ką mes matome? Tai yra palyginimas su bendruoju vidaus produktu, kiek procentų yra skiriama vidaus saugumui ir teisingumo užtikrinimui kiekvienoje valstybėje. Tamsiai mėlyna spalva, matome, tai yra būtent policijos organizacijų finansavimas. Ir matote du raudonus brūkšnius. Viršutinis raudonas brūkšnys rodo Europos Sąjungos vidurkį, apatinis – Lietuvos policijos finansavimą. Policijos organizacijų finansavimo Europos Sąjungoje vidurkis yra maždaug 0,9 BVP, kažkur yra daugiau, kažkur šiek tiek mažiau, o Lietuvos policijos finansavimas sudaro 0,4 BVP. Jeigu mes pasiektume bent jau Europos Sąjungos vidurkį, vadinasi, Lietuvos policijos finansavimas nuo 350 mln. eurų turėtų didėti iki 700 mln. eurų, tai yra dvigubai. Šiandien turime pripažinti, kad visgi policija operuoja su 50 % biudžeto nuo to Europos Sąjungos vidurkio, kurį turi kitos valstybės. Bendraujant su kolegomis vėlgi iš to paties užsienio, kai jie lankosi pas mus, jie tikrai dažnu atveju yra labai nustebę dėl policijos aprūpinimo automobiliais, patalpomis, uniforma, ekipuote ir panašiai – šioje srityje mes neatsiliekame nuo Europos Sąjungos, bet, kalbant apie policijos pareigūnų atlyginimus, tai yra ta sritis, kuri mus tikrai smukdo žemyn, ir tai tiesiog rodo ši oficiali Europos Sąjungos statistika.
Tikrai dar kartą norėjau padėkoti už galimybę pasidalinti savo mintimis. Ką gi, tikimės, kad ši diskusija nebus tik diskusija, bet galbūt padės tam tikrus pagrindus ir tam tikriems ateities politiniams sprendimams. Ir tikrai pritariu minčiai, kad į visą teisėsaugos sektorių turi būti strategiškai žiūrima kaip į vieną vienetą, ir turime užkirsti kelią tam, kad dėl 100 ar 150 eurų skirtumo pareigūnai nebėgiotų iš vienos tarnybos į kitą, o tarnybos turėtų konkuruoti gera atmosfera, įdomiu darbu ir kitokiu pritraukimu į savo tarnybas. Ačiū.
PIRMININKAS. Ačiū gerbiamam A. Paulauskui.
Kviečiu kalbėti Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento direktorių R. Požėlą.
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento direktoriaus Renato Požėlos kalba
R. POŽĖLA. Laba diena, gerbiami Seimo nariai. Gerbiami kolegos, iš tikrųjų, labai ačiū už šitą iniciatyvą būti čia ir žiūrint vieni kitiems į akis kalbėti ne tik apie mūsų nuveiktus gerus darbus, bet ir apie problematiką ir mūsų lūkesčius. Šiandien ypač noriu padėkoti Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui. Ačiū, pirmininke, už šiandien pagarsintą sprendimą dėl papildomo finansavimo institucijoms, tarp jų ir mums. Jeigu šitoks sprendimas, kaip sakant, išvys dienos šviesą, tai eilinis pradedantysis ugniagesys gelbėtojas vietoj 912 eurų mėnesinio atlyginimo į rankas šiandien gaus 1 tūkst. 112.
Tikrai šiandien mūsų tarnybos yra patikimos ir lojalios mūsų valstybės institucijos, tai rodo mūsų darbai, ypač krizinių situacijų metu, tai iliustruoja ir gyventojų pasitikėjimas, kuris tikrai, na, nėra avansinis. Ko mes tikimės šiuo laikotarpiu, kai formuojama nauja politinė valdžia, nauja Vyriausybė, nauja dauguma? Be abejo, tikimės reikalingų darbų tęstinumo, reikalingų naujovių diegimo ir, aišku, Ukrainos karo išmoktų pamokų įgyvendinimo.
Vėlgi, jei kalbame apie šitą laikotarpį, suvokiame, kad vienas iš pirmųjų besiformuojančios Vyriausybės darbų yra priimti labai svarbų dokumentą – Lietuvos Respublikos Vyriausybės programą. Mieli kolegos, mes esame ekspertai tam, kad padėtume suformuoti šitą programą, būtent padėtume įrašyti tam tikrus valstybei būtinus atlikti darbus, siekiant užtikrinti viešąjį saugumą. Jeigu kreipsitės, tikrai ateisime į pagalbą.
Kitas gi, matyt, irgi labai svarbus strateginis dokumentas, apie kurį jau ilgą laiką yra diskutuojama ir kalbama, tai yra Viešojo saugumo plėtros programa, arba strategija. Kolega A. Stončaitis tikrai atsimena 2008 metus, bandymą sukurti Policijos plėtros programą. Ta programa tarsi jau ir buvo sukurta, ir beveik paleista, bet trūko vienos esminės smulkmenos – ji nebuvo finansiškai padengta.
Mano įsivaizdavimas būtų toks, kad tai turėtų būti pačių svarbiausių strateginių institucijų darbų aprašymas, numatant tiems darbams finansavimo šaltinius ir konkrečius finansavimo skaičius. Tai galėtų būti bendri institucijų poreikiai. Pavyzdžiui, toks poreikis kaip karinis standartas. Ne tik ginkluotosioms pajėgoms priklausančios institucijos turi poreikį būti aprūpintos pagal karinio standarto modelį, tačiau ir tokios tarnybos kaip Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas. Taip pat šiame dokumente galėtų būti, aišku, ir institucijų konkretūs poreikiai. Be to, šiame dokumente galėtų būti tokios priemonės, kurios skatintų institucijų materialinį, technologinį vystymąsi, jų modernizaciją, orių darbo sąlygų kūrimą.
Finansiniai reikalai. Kaip minėjau, iš tikrųjų PAGD’as yra turbūt viena prasčiausiai materialiai aprūpintų institucijų mūsų šalyje. Ir, kaip minėjau, mūsų startinė pradžia, mūsų startas yra 912 eurų. PAGD’o darbuotojo vidurkis yra minus 3 % nuo šalies vidutinio darbo užmokesčio. Vidutinis darbo užmokestis Lietuvoje yra 1 tūkst. 352 eurai. Iš tikrųjų mūsų pasiūlymas, galbūt mes esame girdėję – sietis prie įvairių skaičių, „Programa 1000“, dabar esame girdėję kitus skaičius, tačiau, matyt, būtų tikrai objektyvu, jeigu pradedantysis statutinis darbuotojas vis dėlto gautų vidutinį šalies darbo užmokestį ir nuo šito pagrindo būtų statoma finansinė piramidė. Iš tikrųjų taip mes išvengtume, kaip ir kolega A. Paulauskas sakė, nereikalingos konkurencijos ir pareigūnų tampymo iš vienos tarnybos į kitą.
Kitas labai svarbus dalykas, tas irgi buvo paminėta, kaip išlaikyti žmones, labiausiai patyrusius, kurie šiandien, kartais nesulaukę pensinio amžiaus, išeina į pensiją. Susiranda panašų darbą, gauna panašų atlygį kaip teisėsaugos institucijoje, plius gauna pensiją ir summa summarum išlošia. Tai irgi būtų matymas, kad asmeniui, tarnavusiam maždaug 20 metų, būtų nustatomas ženkliai aukštesnis koeficientas ir, augant jo tarnystei valstybei, tas koeficientas vis didėtų. Taip mes žmogų apsaugotume nuo pagundų palikti mūsų tarnybas.
Dar vienas labai svarbus dalykas yra palūkanų kompensavimas. Tai yra jaunų žmonių problema. Iš tikrųjų, esant šiai Vyriausybei buvo padarytas vienas geras žingsnis, tai yra butpinigiai, ženkliai padidinti butpinigiai, tačiau šalia to turi būti ir alternatyva žmonėms – palūkanų kompensavimas. Tai irgi pririštų, ypač jauną žmogų, prie statutinių tarnybų.
Mūsų tarnyboms reikalinga alma mater – mokymo įstaiga, kuri suteiktų kolegines studijas. Tai aktualu policijai, tai aktualu Valstybės sienos apsaugos tarnybai, tai aktualu ir mūsų tarnybai. Deja, pirminis parengimas, o paskui prasideda jaunų žmonių džiazavimas, kur įgyti atitinkamą išsilavinimą, kuris leistų daryti karjerą. Todėl tikrai matymas, įsivaizdavimas – vėl grįžti prie vidaus reikalų sistemos kolegijos kūrimo, suglausti pečius ir pagaliau šitą darbą padaryti.
Paskutinis dalykas, tai yra grynai mūsų problematika, kaip minėjau, iš tikrųjų esame labai sudėtingoje finansinėje situacijoje ir kitų metų mūsų poreikis – 40 mln. prie to, ką turime. Tačiau turime visiškai nesuprantamą situaciją, kai dotacijų forma mes gauname ketvirtadalį savo biudžeto, kuris iškeliauja į savivaldybėms priklausančias priešgaisrinės apsaugos tarnybas, kurios turi tokį visiškai savarankišką veikimą ir mes nesame viena sistema. Todėl vienas iš tikrai ateinančių darbų, mano giliu įsitikinimu, yra sukurti mechanizmą, kad valstybinė priešgaisrinė tarnyba ir savivaldybėms priklausanti priešgaisrinė tarnyba tiesiog artėtų viena prie kitos ir taip mes Lietuvoje sukurtume vieną priešgaisrinės saugos standartą. To reikia, negali būti taip, kad mieste ir rajone žmogus, kuriam reikia tokios paslaugos, negautų visavertės paslaugos. Todėl tikrai būsime atviri visoms diskusijoms, kaip geriausia to pasiekti.
Kitas dalykas, labai svarbus, irgi susijęs su teisėkūra, tai yra civilinė sauga. Kaip žinia, šiais metais įsigaliojo naujas Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymas. Viskas gerai, tačiau reikia patvirtinti aibę lydimųjų teisės aktų, kurie yra labai svarbūs ir leistų mums judėti toliau tokiais klausimais, pavyzdžiui, kaip gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemos plėtra.
Ačiū už galimybę pasisakyti ir sėkmės visiems.
PIRMININKAS. Ačiū gerbiamam R. Požėlai.
Kviečiu Specialiųjų tyrimų tarnybos direktorių L. Pernavą.
Specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus Lino Pernavo kalba
L. PERNAVAS. Gerbiami Seimo nariai, gerbiami kolegos, gerbiamas pirmininke. Pirmiausia noriu padėkoti už kvietimą dalyvauti šioje laiku vykstančioje diskusijoje. Turbūt akivaizdu, kad šalies ir vidaus nacionalinis saugumas yra tiek stiprus ir atsparus, kiek stiprios ir atsparios yra institucijos, atsakingos už jo apsaugą. Mes Specialiųjų tyrimų tarnyboje į vidaus ir nacionalinio saugumo pažeidžiamumą žiūrime per korupcijos prizmę. Korupcija yra tarsi vidinis priešas, kuris ne tik silpnina nacionalines institucijas, mažina visuomenės atsparumą, pasitikėjimą institucijomis, bendrą ekonomikos plėtrą, bet ir tampa puikiu sąjungininku priešiškoms valstybėms. Pavyzdys – Ukrainos situacija, kur silpnindama valstybės stabilumą korupcija tapo instrumentu išorės jėgoms daryti įtaką valstybės valdymui. Taigi dabartiniai geopolitiniai ir socialiniai procesai meta naujų sudėtingų iššūkių nacionaliniam saugumui ir, norint juos valdyti, reikia toliau kryptingai investuoti į saugumą užtikrinančias institucijas. Tad džiugu matyti, kad dėmesys šiam klausimui yra mūsų politiniame diskurse ir sprendimų priėmėjų darbotvarkėje. Ši diskusija yra laiku ir puikiai atliepia tarptautinę antikorupcijos darbotvarkę. Turiu omenyje 2023 metų gegužės mėnesio parengtą Europos Komisijos pasiūlymą dėl Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos dėl kovos su korupcija. Pasiūlymas šiuo metu yra derybų stadijoje.
Norėčiau atkreipti dėmesį į šios direktyvos 4, 5 ir 6 straipsnius, kurie skiriami išimtinai specializuotoms institucijoms kovoje su korupcija stiprinti. Direktyvoje numatoma, kad kiekviena valstybė narė imasi reikiamų priemonių užtikrinti, kad veiktų viena ar kelios institucijos, kurių specializacija – mažinti korupciją. Kad šios institucijos būtų funkciškai nepriklausomos nuo valdžios, būtų nuolat aprūpinamos pakankamu kiekiu kvalifikuotų darbuotojų ir finansiniais, techniniais bei technologiniais ištekliais. Taip pat turėtų įgaliojimus ir priemones, kad jų užduotys būtų tinkamai įgyvendinamos. Kad pakaktų išteklių sistemingai mokyti antikorupcijos institucijose paskirtus valstybės pareigūnus, teisėsaugos bei teisminių institucijų darbuotojus pagal specialias kovos su korupcija mokymo programas.
Norėčiau atkreipti dėmesį, kad šiuo metu einu EPAC/EACM, tai yra seniausio antikorupcijos institucijų tinklo prezidento pareigas. EPAC/EACM jungia daugiau negu 100 Europos Sąjungos ir Europos Tarybos šalių narių antikorupcijos ir policijos priežiūros institucijų. Savo darbe tenka susidurti ir su pažangiausiomis srities institucijomis, tokiomis kaip JAV Federalinių tyrimų biuras, Jungtinėje Karalystėje Stambaus sukčiavimo biuras arba SFO. Visur matau tuos pačius iššūkius: kvalifikuotų ir kompetentingų darbuotojų stoka, jų pritraukimas ir parengimas, tinkamas aprūpinimas techniniais ir technologiniais ištekliais, įskaitant ir pažangiausius analitinius įrankius, nuolatinis pareigūnų kvalifikacijos kėlimas bei tarpinstitucinis ir tarptautinis bendradarbiavimas, apsikeičiant informacija ir atliekant bendrus tyrimus.
Su panašiomis problemomis susiduriame ir mes Specialiųjų tyrimų tarnyboje. Atliepdami minėtus iššūkius stengiamės ieškoti sprendimo būdų. Tad norėčiau paminėti, kad šių metų spalio 24 dieną net septynios Lietuvos Respublikos institucijos, kurios užtikrina nacionalinį saugumą Lietuvoje, ir Mykolo Romerio universitetas pasirašėme bendradarbiavimo sutartį ir kartu ruošime aukščiausio lygio teisėsaugos institucijų arba saugumo specialistus. Sakyčiau, tai beprecedentis atvejis universitetinėse studijose Lietuvoje, kai pirmąkart prie valstybei strategiškai svarbios studijų programos prisidės tiek daug institucijų. Iš tikrųjų labai džiaugiuosi, kad Specialiųjų tyrimų tarnyba buvo viena iš šios idėjos iniciatorių.
Ir baigiu. Pastebiu, kad beveik visur efektyviausiai dirba ir geriausius rezultatus pateikia tos teisėsaugos institucijos, į kurias valstybių yra investuojama. Tad norėčiau palinkėti visiems mums sisteminio ir kompleksinio požiūrio į nacionalinio saugumo iššūkius ir jų sprendimus, nes į nacionalinį saugumą turime žiūrėti kaip į ekosistemą ir kiek įmanoma mažinti jos fragmentiškumą. Ačiū.
PIRMININKAS. Ačiū gerbiamam L. Pernavui. Į tribūną kviečiu Vadovybės apsaugos tarnybos direktorių R. Mockevičių. Nėra. Atsiprašau.
Tada kviečiu Valstybės saugumo departamento direktoriaus pavaduotoją V. Mažeiką.
Valstybės saugumo departamento direktoriaus pavaduotojo Vaidoto Mažeikos kalba
V. MAŽEIKA. Laba diena, gerbiamas posėdžio pirmininke, gerbiami Seimo nariai, institucijų vadovai. Rusijos karas prieš Ukrainą, atvirai deklaruojamas priešiškumas Vakarams ir neabejotinas rengimasis priešpriešai su NATO, stiprinant karinius pajėgumus, yra tie veiksniai, kurie didina geopolitinę įtampą, lemia grėsmių Lietuvos nacionaliniam saugumui intensyvumą ir reikalauja neatidėliojant vystyti žvalgybos pajėgumus.
Jau dabar Rusija Baltijos valstybėse ir visoje Europoje vykdo nekonvencines kinetines operacijas, prasidėjusias daugiau nei prieš metus istorinės atminties ženklų išniekinimu ir masiniais melagingais pranešimais apie neva užminuotas mokslo, ugdymo įstaigas. Šių metų viduryje šios operacijos virto letalinę baigtį galėjusiais įgyti išpuoliais, kai savaime užsidega siuntos ir panašiai. Tokių operacijų tikslas yra kurstyti baimę ir paniką, trikdyti valstybės institucijų darbą, skatinti nepasitikėjimą jų gebėjimu užtikrinti nacionalinį saugumą ir viešąją tvarką. Jų išaiškinimas ir prevencija reikalauja sutelktų visų valstybės žvalgybos ir teisėsaugos institucijų veiksmų, kuriems yra būtini papildomi pajėgumai.
Žvalgybos svarbą augančių grėsmių nacionaliniam saugumui sąlygomis rodo ir ilgėjantis teisės aktų, kuriais Valstybės saugumo departamentui pavedama atlikti fizinių ir juridinių asmenų patikras įvairiose srityse, sąrašas. Tai nuolat lemia didėjančias Saugumo departamento darbų apimtis ir papildomų resursų poreikį. Dar vienas iššūkis yra pastarojo meto imigracijos tendencijos. Dažnos atvykusiųjų kelionės į priešiškas valstybes, išlikę verslo ryšiai ten kelia apčiuopiamas kontržvalgybines rizikas, o uždarų bendruomenių formavimasis tarp iš Centrinės Azijos atvykusiųjų gali tapti radikalizacijos prielaida.
Didėjantis nesaugumas regione verčia Valstybės saugumo departamentą didinti žvalgybos ir kontržvalgybos veiklos intensyvumą ir kartu rengtis veikti mobilizacijos sąlygomis. Žvalgyba ir gynyba yra neatsiejamos, viena kitą papildančios veiklos sritys, todėl efektyvi žvalgyba ir kontržvalgyba yra būtina prielaida ne tik nacionaliniam saugumui užtikrinti, bet ir valstybės gynybai karo padėties metu. Tik reikiamai pasirengusi žvalgyba leis visavertiškai ir tinkamai remti ginkluotąsias pajėgas karinio konflikto metu. Visi mano išvardinti iššūkiai reikalauja deramo atsako, žvalgybos pajėgumų stiprinimo. Šiuo metu valstybei, besirūpinančiai savo žmonių saugumu ir galimybe kurti gerovę, yra ypač reikalinga motyvuota, profesionali, technologiškai pažangi ir veiklai reikiamą saugumą užsitikrinti gebanti žvalgyba. Ačiū už dėmesį.
PIRMININKAS. Ačiū gerbiamam V. Mažeikai.
Kviečiu Valstybės sienos apsaugos tarnybos vadą R. Liubajevą.
Valstybės sienos apsaugos tarnybos vado Rustamo Liubajevo kalba
R. LIUBAJEVAS. Laba diena, gerbiamieji Seimo nariai. Pirmiausia norėčiau padėkoti už galimybę šiandien dalyvauti šitoje diskusijoje, taip pat pateikti ir Valstybės sienos apsaugos tarnybos įžvalgas apie šiuo metu vykstančius procesus bei pateikti mūsų tarnybos poreikius.
Savo trumpą pranešimą pradėsiu nuo tokios trumpos grėsmių analizės pagal Valstybės sienos apsaugos tarnybos kompetenciją, šiek tiek apie veiklos prioritetus ir poreikius. Kaip jau buvo paminėta šių metų grėsmių nacionaliniam saugumui vertinimo ataskaitoje, kuri buvo pateikta Antrojo operatyvinių tarnybų departamento ir Valstybės saugumo departamento šių metų vasario mėnesį, atviras konfliktas tarp Rusijos Federacijos ir NATO trumpalaikiu laikotarpiu mažai tikėtinas, tačiau Rusija rengiasi ilgalaikei konfrontacijai su NATO valstybėmis. Dėl to pagrindinis veikimo principas būtų nekonvencinėmis priemonėmis bandyti destabilizuoti situaciją Europos Sąjungos, NATO valstybėse ir konkrečiose šalyse. Čia paminėtina ir įvairios hibridinės atakos, neteisėta migracija, kuri jau dabar Europoje pripažinta kaip viena iš hibridinių poveikio priemonių, įvairios provokacijos prie valstybės sienos, tarp jų ir žvalgybinių bei diversinių grupių bandymai prasiskverbti per valstybės sieną. Paminėtina ir kontrabanda, kuri taip pat turi neigiamą poveikį nacionaliniam saugumui, viešajai tvarkai ir ekonominiam stabilumui.
Šiame geografiniame, politiniame kontekste norėčiau išskirti keletą tokių svarbiausių mūsų tarnybos veiklos prioritetų. Pirmiausia, tai sienos apsaugos stiprinimas. Paskutiniu laikotarpiu pavyko įgyvendinti beprecedentes priemones stiprinant Lietuvos ir Baltarusijos sieną. Matome poreikį toliau stiprinti Lietuvos Respublikos ir Rusijos Federacijos sieną.
Taip pat labai svarbus prioritetas (net, sakyčiau, šiame politiniame kontekste – svarbiausias iš prioritetų) yra Valstybės sienos apsaugos tarnybos pajėgumai bei gebėjimai vykdyti krašto gynybos stiprinimą. Šitame kontekste pirmiausia paminėčiau sąveiką su Lietuvos kariuomene, gynybos planų aktualizavimą, detalizavimą, mūsų pasieniečių pareigūnų karinį rengimą ir atitinkamą aprūpinimą pagal nustatytus karinius standartus.
Pasiekti šituos ambicingus planus, užbrėžtus tikslus šitose srityse pirmiausia reikėtų motyvuotų, gerai parengtų pasieniečių (pareigūnų). Nors pasieniečių atlyginimai nuolat auga, tačiau manome ir matome poreikį ir toliau didinti mūsų pareigūnų motyvaciją, keliant jiems atlyginimą. Aš galbūt neminėsiu konkrečiais skaičiais, nes tie visi mūsų konkretūs poreikiai buvo pateikti Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto posėdžio metu. Naudodamasis proga taip pat norėčiau padėkoti komitetui už tai, kad tie mūsų siūlymai buvo įvertinti.
Be jokios abejonės, labai svarbu vykdant mūsų gynybos funkciją, nes Valstybės sienos apsaugos tarnyba yra ginkluotųjų pajėgų dalis, užtikrinti atitinkamą aprūpinimą ginkluote, kitomis priemonėmis pagal patvirtintus standartus. Tuos poreikius taip pat pateikėme ir Vidaus reikalų ministerijai, ir Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui. Nevardinsiu konkrečių skaičių, tačiau vėl norėčiau sugrįžti prie diskusijos apie galimą į ginkluotųjų pajėgų sudėtį įeinančių institucijų finansavimo šaltinį. Ilgą laiką buvo kalbama apie tai, kad gynybinei funkcijai arba krašto apsaugos funkcijai vykdyti Krašto apsaugos ministerijos ginkluotųjų pajėgų institucijoms gali būti panaudoti ir gynybai skirti asignavimai. Aš manyčiau, kad prie šios diskusijos tikrai reikia sugrįžti. Manyčiau, kad ginkluotųjų pajėgų sudėties tarnybų finansavimas tikrai galimas iš gynybai skirtų asignavimų. Trumpai tiek. Ačiū už dėmesį.
PIRMININKAS. Ačiū gerbiamam R. Liubajevui. Kviečiu Viešojo saugumo tarnybos vadą V. Grabauską.
Viešojo saugumo tarnybos vado Viktoro Grabausko kalba
V. GRABAUSKAS. Gerbiamas pirmininke, gerbiami Seimo nariai, institucijų vadovai. Prieš tai jau buvo nemažai pasakyta, nenorėčiau labai kartoti tų dabar esančių grėsmių. Geopolitinė situacija yra gana sudėtinga. Jeigu anksčiau mes visą laiką labiau akcentavome terorizmo grėsmes, galimas ir Lietuvoje, padidėjusios tos grėsmės, bet šiuo metu yra būtent tos hibridinės, asimetrinės grėsmės. Labai svarbu, kad visos institucijos būtų tam pasiruošusios. Yra tam tikrų valstybių, kurios ir daro, ir visada mėgins daryti taip, kad mūsų valstybė būtų nestabili. Faktiškai nuo visų tų teisėsaugos institucijų priklauso valstybės stabilumas. Taigi jų stiprinimas yra be galo svarbus.
Dabar apie Viešojo saugumo tarnybą. Jinai vykdo labai įvairias funkcijas: strateginių objektų apsaugą, reagavimą į hibridines grėsmes, sabotažus, diversijas, nuteistų asmenų konvojavimą, viešosios tvarkos atkūrimą. Taip pat Viešojo saugumo tarnyba padeda kitoms teisėsaugos institucijoms ir yra pasirengusi vykdyti gynybos planuose numatytas funkcijas karo atveju. Bet dabar labiau norėčiau akcentuoti vieną funkciją (kaip minėjau, jų yra daug) – tai strateginių objektų apsaugą. Šiais laikais tai yra labai labai svarbi funkcija. Visi įsivaizduojame, kad toms priešiškoms jėgoms vieni iš tokių jiems aktualių objektų, aišku, visą laiką bus tie strateginiai Lietuvos objektai. Norėčiau paminėti, kad šiuo metu Viešojo saugumo tarnybos yra saugomi devyni objektai. Planuojama, kad nuo sausio 1 dienos Viešojo saugumo tarnyba perims saugoti dar keturis objektus. Tam reikia ir žmonių, ir, savaime aišku, resursų. Dabar Klaipėdoje turime tam tikrus objektus, kurių apsaugą turi užtikrinti Viešojo saugumo tarnyba. Taip pat Klaipėdoje atsiras dar vienas objektas. Jeigu nepavyks pritraukti žmonių, neateis papildomų pareigūnų, reikės, aišku, perskirstyti pajėgumus. Ką tai reiškia? Automatiškai silpnės tų objektų apsauga.
Norėčiau pateikti tokį pavyzduką, kad įsivaizduotumėte. Šių metų pradžioje 22 jaunuoliai norėjo prisijungti prie Viešojo saugumo tarnybos. Jau praėjusių metų, galima sakyti. Jie baigė tuos profesinio parengimo kursus, visi 22 pareigūnai kartu vasario mėnesį baigė šiuos kursus. Tai jau dabar iš tų 22 išėjo penki, kurie buvo tikrai nusiteikę tarnauti, norėjo tarnauti. Net sunku patikėti, bet yra tokia situacija, kad iš tų 22, neištarnavę net metų išėjo. Jų atlyginimas buvo apie 1 tūkst. eurų į rankas, tai čia su visais priedais, priemokomis. Galime įsivaizduoti, kad, aišku, yra labai daug įvairių dalykų, kas motyvuoja, bet vienas iš jų, savaime aišku, ir atlyginimas.
Taip pat norėčiau pateikti tam tikrus skaičius. 2023 metais buvo priimti 38 pareigūnai, atleisti 95, minus 57. Šiais metais priimta 48, atleista 84, minus 36. Tai daug ką pasako, kad iš tikrųjų mums yra labai svarbu dabar vis dėlto motyvuoti visus pareigūnus, ir dabar dirbančius, ir tuos asmenis, kurie norėtų dirbti Viešojo saugumo tarnyboje. Atlyginimas yra vienas iš tų būdų, kaip motyvuoti tuos žmones.
Dar labai norėčiau pasakyti, kai kalbame apie strateginių įmonių saugumą, yra labai labai svarbu, kad ir kitos ministerijos, tai Energetikos ministerija, Susisiekimo ministerija, taip pat prisidėtų finansiškai prie objektų apsaugos stiprinimo. Būtent, kad patys tie objektai tam skirtų tinkamas lėšas, nes, žinia, iš tikrųjų vien tiktai Viešojo saugumo tarnybai neužteks ir tų pajėgų, ir tos įrangos, kokią jie turi, kad visiškai užtikrintų objekto saugumą. Taip pat dar kartą pakartosiu, kas prieš tai buvo sakyta. Buvo malonu išgirsti, kad Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas pritarė pasiūlymui, kuris buvo pateiktas profsąjungų. Komitetas paskutinio posėdžio metu pritarė šiam pasiūlymui, kuris, aš manau, yra taip pat labai svarbus mūsų tarnybai, ir ne tiktai mūsų tarnybai. Taigi labai ačiū už galimybę pasisakyti. Savo pranešimą baigiau.
PIRMININKAS. Labai ačiū V. Grabauskui, kuris vainikavo visų tarnybų vadovų pasisakymus.
Tačiau dabar turime užsirašiusių keturių kolegų pageidavimus pasisakyti. Taigi pirmąjį diskutuoti kviečiu K. Vilkauską.
K. VILKAUSKAS (LSDPF). Ačiū, gerbiamas posėdžio pirmininke. Gerbiami kolegos, gerbiami institucijų vadovai, pirmiausia noriu padėkoti ir institucijų vadovams, ir pareigūnams tikrai už nelengvą tarnybą, ypač šiuo atsakingu laikotarpiu. Tikrai įdėmiai išklausiau visų institucijų vadovų pasisakymus ir pagrindinis akcentas, kurį gerbiami vadovai pasakė iš šios tribūnos, tai yra žmogiškųjų išteklių trūkumas, ir katastrofiškas. Turiu pasakyti, jau katastrofiškas darosi žmogiškųjų išteklių trūkumas. Tiek naujas Statutas, tiek Valstybės tarnybos įstatymas nepagelbėjo, nes vis dėlto nebuvo įvertinti, mano nuomone, trys pagrindiniai faktoriai.
Tai yra žmogiškasis, visų pirma, valstybę kuria ir saugo žmonės, šiuo atveju pareigūnai. Kodėl yra tokia situacija? Nevienareikšmiškai galima pasakyti, kad čia labai daug faktorių. Visi pareigūnai, institucijų vadovai vardino iš savo patirties ir iš savo matymo, bet manau, kad reikia visoms partijoms prieiti prie susitarimo dėl vidinio saugumo. Tai yra labai svarbu dėl to, kad mes turime išorines grėsmes, bet mes, būdami tokioje situacijoje, neįvertiname, kad vidinis saugumas dabar, šiuo metu, ypač svarbus. Mūsų, socialdemokratų, ir mano asmeniškai visuomet buvo siekiama kartu ir su profsąjungomis, kad atsirastų visų darbotvarkėje trys žodžiai: „investicija į pareigūną“, į žmogų. Jeigu mes tai padarysime ir supras jauni ateinantys pareigūnai, kad mes tikrai galime ne tik kelti atlyginimą, bet sutvarkyti jų darbo krūvį, išlaikyti socialines garantijas, visai kitaip žvelgti į tą pareigūną, jie tikrai bus daugiau motyvuoti. Čia įvertino institucijų vadovai ir pareigūnų rengimo klausimus, ir atlyginimo, ir socialinių garantijų, bet tikrai reikėtų ilgalaikio susitarimo.
Manau, kad sulauksime, gerbiami institucijų vadovai, dėl naujos Vyriausybės programos jūsų pasiūlymų, nes tikrai norime bendrauti, bendradarbiauti, įsiklausyti. Kas geriau žino, ko reikia kiekvienai institucijai, jeigu ne jūs, profesionalai, jūsų komandos? Jeigu sugebėsime išgirsti, įsiklausyti, manau, mes pirmiausia stabilizuosime šitą situaciją. Reikia ją dabar stabilizuoti ir tada galėsime eiti į priekį. Manau, kad visoms partijoms reikia susitarti, kad būtų parengta vidaus saugumo stiprinimo nacionalinė darbotvarkė, ne trumpesnė negu dešimties metų darbotvarkė, kad mes turėtume aiškius, suderintus ir aptartus strateginius tikslus, kuriuos galėtume kaip švyturį matyti priekyje.
Turime stabilizuoti esamą situaciją, kaip minėjau, saugoti ir motyvuoti esamus žmogiškuosius išteklius, skatinti visų institucijų vadovų iniciatyvas, pritraukdami jaunų žmonių į šias atsakingas ir labai reikalingas valstybei pareigas. Taigi linkiu jums visiems sėkmės ir linkiu konstruktyvaus dialogo. Laukiame jūsų patarimų. Ačiū.
PIRMININKAS. Ačiū K. Vilkauskui, jis sutaupė laiko. Kviečiu A. Pocių.
A. POCIUS (TS-LKDF). Laba diena, gerbiamas posėdžio pirmininke. Gerbiami institucijų vadovai, mieli kolegos, gaila, kad mūsų tiek nedaug šiandien susirinko, bet vis tiek yra gera proga padėkoti tarnybų vadovams už tikrai nelengvą laikotarpį, kuris kliuvo jums, jūsų institucijoms. Ačiū jums už tarnybą, įvykdytas užduotis, būtent už tuos iššūkius, už jūsų iniciatyvas.
Man šiek tiek gaila, kad gal paskubėjome su tokiu susitikimu. Čia kaip tas posakis, kai dar gėlės neišneštos, o jau prasideda balius. Aš manau, kad turbūt naujai sudarytam Seimui būtų buvę geriau išklausyti visų institucijų vadovus ir tada priimti tam tikrus sprendimus. Bet nežiūrėdamas į tai aš noriu palinkėti visų institucijų vadovams: nepapulkite tarp politinių girnų, vis dėlto nesistenkite, pasikeitus politinei valdžiai, pataikauti, nes ta politinė švytuoklė švytuoja iš vienos pusės į kitą, o jums, kaip pareigūnams, tarnauti reikės ir toliau. Aš čia kalbu būtent kaip buvęs pareigūnas, kuris pradėjo tarnybą mūsų valstybėje 1991 metais. Ir pats buvau ne vieną kartą papuolęs tarp politinių girnų, tikrai yra sudėtinga, nelengva, ir ne visada sėkmingai iš tų situacijų galima išeiti. Taigi dar kartą ačiū už tarnybą visiems jums, jūsų pavaldiniams.
Na, ir užbaigsiu savo pasisakymą senovės romėnų posakiu: padarėme viską, ką galėjome, tegul kiti padaro geriau. Linkiu jums sėkmės, linkiu sėkmės naujos kadencijos Seimui ir būsimai Vyriausybei. Ačiū.
PIRMININKAS. Ačiū gerbiamam A. Pociui. Kviečiu V. Rakutį.
V. RAKUTIS (TS-LKDF). Gerbiamas posėdžio pirmininke, gerbiami šio susitikimo organizatoriai, gerbiami tarnybų vadovai, aš manau, kad iš tikrųjų diskusijos laikas gal ir tikrai nėra toks blogas, nes yra permainų laikotarpis. Būtent tuo metu, kai keičiasi valdžios, yra laikas kalbėti apie problemas, kad jos patektų į Vyriausybės programą, kad jos patektų į žmonių galvas, nes iš tikrųjų pareigūnams sudėtinga gyventi, kai yra didelė infliacija, kai valstybės turi visokių geopolitinių iššūkių, ir, žinoma, tie valingi sprendimai, kurie yra priimami, nulemia tų žmonių gyvenimus, o tu kažkaip neturi galimybės net ir savo nuomonę kartais pasakyti, nes pareigūnas yra suvaržytas statuto.
Aš gal šiuo atveju pirmiausia norėčiau pritarti gerbiamo K. Vilkausko idėjai dėl nacionalinio susitarimo. Tikrai galima padaryti tokį dalyką, gal ne iš karto, gal ne per pirmus metus, bet padaryti reikia, nes tai nėra politizuota sritis ir čia iš tikrųjų galima daug ką padaryti, kas užtikrintų tvarų pareigūnų tarnavimą, nes dažnai žmonės sako, kodėl jauni žmonės neateina į tarnybą? Ne dėl to, kad nepatraukliai atrodo mokymo įstaiga, o dėl to, kad nepatraukliai atrodo žmonės, kurie prieš pensiją skundžiasi. Tai čia yra tas suvokimas, kad žmonės pasirenka pačias tarnybas ir tada pasirenka studijas ir panašiai.
Dabar norėčiau pasakyti keletą nuomonių dėl labai konkrečių dalykų. Visų pirma dėl demografinės problemos. Nežinau, demografinės problemos mes iš tikrųjų normaliai nesprendžiame, nes demografinė problema sprendžiama gimdymo būdu – kito būdo nėra ir nereikia savęs apgaudinėti. Vadinasi, turime tam skirti esminį dėmesį, nes tai, nors ir ką mes darytume, nepakeičiama: jeigu nėra žmonių, nebus ir pareigūnų. Dabar ką galima iš tikrųjų pakeisti, tai yra pačių organizacijų, tarnybų darbas su neformaliomis organizacijomis ir su tomis organizacijomis, kurios vadinasi kadetų mokyklos. Gerbiamieji, čia yra jūsų ateitis. Toms organizacijoms, o jų šiuo metu Lietuvoje yra trys, gali būti gal ir šiek tiek daugiau, reikia skirti visokeriopą jūsų paramą tam, kad tie žmonės, būdami 16 metų, užsikabintų ir panorėtų būti jūsų tarnybos… Kaip buvęs Karo akademijos ilgametis darbuotojas, galiu pasakyti, kad nuo 16 iki 18 metų žmogui kyla idėja tenai tarnauti. Tai va ir gaudykite juos, jie ten yra, jiems reikia paramos, jiems reikia praktikų, jiems reikia stovyklų. Čia yra tas laikas, kai galima padirbėti.
Labai dėmesingai išklausiau informaciją apie neseniai pasirašytą sutartį, tai yra labai geras dalykas. Bet taip pat galiu pasakyti, kad jeigu nebus praktinio rengimo, statutinio rengimo tam tikro laikotarpio, ar tai bus pusė metų, ar metai laiko, pareigūnų jūs neišugdysite. Labai gerai prisimenu iš bendradarbiavimo su Pasieniečių mokykla tokius faktus, kad ateina žmonės po Mykolo Romerio universiteto studijų ir tuoj pat išeina po kelių mėnesių, nes paaiškėja, kad jie turi eiti į sargybą, jie turi vykdyti kažkokią tarnybą, o įgūdžių, tarnybinių įgūdžių, jie neturi. Tai reikia pagalvoti. Aš čia turėjau progą paskambinti ir į Karo akademiją, kokia yra padėtis. Žinau, kad nepavyko pasiekti ir trejus metus sugaišote šiuo atveju, bet, žinokite, vis tiek tą reikia padaryti. Jeigu žmonės nepabus kartu viename dalinyje kokį nors laiką, jie niekada netaps tikraisiais pareigūnais, nes tu turi būti, tu turi pereiti. Manau, kadangi dar yra proceso formavimasis, pasistengsiu pats, kiek tai įmanoma, pasidomėti, prisidėti, kad tas dalykas būtų padarytas.
Paskutinis klausimas, kuris, mano supratimu, reikalingas šiandien, tai yra vidaus reikalų sistemai reikalingas hibridinių operacijų centras, kuris sujungtų tarnybas atremti tas grėsmes, kurių gali kilti ne vienai kuriai tarnybai, bet visoms vienu metu, iš karto. Toks centras, aš manau, faktiškai jau yra susiformavęs, čia buvo ir Viešojo saugumo tarnybos sudėtyje, bet jis turėtų tapti visos… Kiek žinau, ir bandymų buvo, tęskime tą veiklą, nes tikrai mūsų priešai suras būdų pulti toje vietoje, kur susisiekia mūsų institucijos. Mes jų vietoje taip darytume. Manau, tikrai reikia tą veiklą tęsti ir jums kuo geriausios sėkmės, o kiek galėsime, stengsimės jums padėti ir švytuoklių pakilimuose, ir nusileidimuose. Geros tarnybos.
PIRMININKAS. Ačiū V. Rakučiui. Kviečiu V. Valkiūną.
V. VALKIŪNAS (MSNG). Gerbiamieji, man sekasi reziumė ir dar norėčiau pridėti, kad priesakai bus. Norisi pasakyti, kaip sakė generalinė prokurorė N. Grunskienė, apie geriausius sprendimus, tai ir norėčiau pakalbėti apie tuos geriausius sprendimus, kas čia šiandien buvo pasakyta. Aš jau tokias mintis susidėliojau visus išklausęs: vidaus saugumas ar Lietuvos kolapsas, nes šioje situacijoje, galima sakyti, taip toliau gyventi negalima ir nedera. Manau, kad čia labai gerai surinktos visos tos strateginės galios struktūros, kurios nori padėti Lietuvai, kad nebeitume iš šito kolapso ir sektųsi Lietuvai šiandien. Kaip ir Seimo narių pareiškime jau sakiau, kurie girdėjo, pagrindinis, ką matau, ką reikia… Jeigu kalbėsime atskirai, kaip visos šios struktūros nekoordinuoja bendrų veiksmų ir galbūt nematysime visos matricos ir, kaip sakant, kitos struktūros bendradarbiavimo, tai čia bus kaip S. Skvernelio ir R. Karbauskio nesusikalbėjimas, prie ko privedė, matome, prie kokio rezultato. Visų pirma turi būti koordinavimas, bendradarbiavimas tarp struktūrų. Kaip šiandien jau minėjau, yra pagrindinės mafiozinės struktūros: energetikos mafija, šiukšlių, atliekų surinkimo mafija ir perdirbimo, kelininkų, farmacevtų medikų mafiozinės struktūros, kurios niekas… Aš tikiu, kad nauja valdžia, naujas premjeras parodys pavyzdį, kaip kovoti prieš šitą mafiozę.
Ką galėčiau pasakyti, kad strateginis… Sudariau strateginį penketuką, kuris susimobilizuoti gali ir nugalėti, ir biudžetą surinkti, ir tada tas lėšas, kaip čia pagrindinį veiksmą sakė, kad trūksta lėšų. Dabar viskas apversta aukštyn kojomis, žemyn galva, ir mes sakome: duokite… ir verkiame, kad didelis kraujo spaudimas. Sakome, duokite tablečių, kad sumažintume kraujo spaudimą. Gal pastatykime viską ant kojų, aukštyn galva ir ta galva mąstykime, nes prie didelio spaudimo gerai, racionaliai mąstyti neišeina.
Aš į tą penketuką sudėjau tokius, kurie galėtų dabar iš šito kolapso… Aišku, visi čia susirinkusieji gali prisidėti, bet strateginis penketukas yra: Finansnių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktorius R. Kiškis, generalinė prokurorė N. Grunskienė, Muitinės departamento generalinis direktorius D. Žvironas, policijos generalinis komisaras A. Paulauskas, Specialiųjų tyrimų tarnybos direktorius L. Pernavas. Nes ko mums reikia? Kaip buvo kalbėta apie atlyginimą, aš jau prieš dvejus metus sakiau, kad reikia dvigubinti atlyginimą, o lėšos iš to paties netikro, pavadinčiau, falšyvo, kur per Statistikos departamentą eina BVP. 2022 metais 12,6 % prirašoma prie BVP. Lietuva praranda beveik 1 mlrd. Aš jau čia surašiau.
Ir tada būtų toks pasiūlymas. Jūs, tas strateginis penketukas ir kiti, iš to sumažinimo, to 12,6 % dvejus metus mokama 100 % jums atlyginimams ir kaip motyvacinis faktorius, paskui aštuonerius metus mokama 50 %, kad jums būtų motyvacija, nes mes pradedame nuo kito galo – atlyginimo. Kiti rėkia, kad Seimo nariai ir visi kiti, susiję su finansais, neturi lėšų – pinigų. Norisi pridėti, ką čia sakė, kad policijos trūksta, tik 500 vieną kartą, kitą kartą – 1 tūkst., bet, kaip yra rodoma tiksliai, tai 200–300 gyventojų vienas policininkas turi būti, minimum 10 tūkst. turi būti. Nuo 15 sumažinta iki 7 tūkst., tai dabar mes verkiame, kodėl, taip sakant, nusikalstamumas ar beveik nevaldoma situacija susidaro.
Aš manau, kad yra pinigų, yra galimybių. Ir aš dar kartą kreipiuosi į tą mūsų perspektyvų penketuką ir visus kitus – viskas jūsų rankose, gerbiamieji. Viskas įmanoma, viską galima padaryti, tik reikia noro, ir, aišku, ta motyvacija būtų gerai ir viskas sektųsi. Aš nenoriu, aš manau, niekas iš čia nenori, jeigu kas nori Lietuvos kolapso, pakelkite rankas, gal yra ir norinčiųjų, bet aš manau, kad tokių nematau. Tad racionaliai mąstykime ir darykime racionalius darbus, kad klestėtų Lietuva, kad nebūtų darbuotojų, personalo trūkumo ir viskas išsispręstų. Tada mes atsistojame ant kojų, aukštyn galva, mąstome ir džiaugiamės tuo šauniu gyvenimu. Ačiū.
PIRMININKAS. Ačiū. Per šoninį mikrofoną – A. Kupčinskas.
A. KUPČINSKAS (TS-LKDF). Gerbiamas posėdžio pirmininke, iš tikrųjų kolega Valdemaras neseniai grįžo iš Baltijos Asamblėjos, ir turiu pastebėti, kad išklausiau visų pareigūnų, visų kolegų pasisakymų, bet Valdemaro negalėjau suprasti, nes nebuvo užtikrintas vertimas. Gali ir kolegos paliudyti, ausinės neveikė. Kitą kartą prašysiu, kad tas vertimas būtų užtikrinamas. Ačiū.
PIRMININKAS. Ačiū kolegoms, kurie nepraranda humoro jausmo. Turiu pirmiausia padėkoti visiems prelegentams, kurie atvyko, išsakė savo problematiką, išsakė savo požiūrį ir žvilgsnį, į kokias vizijas mes turėtume orientuotis, ir kolegoms, kurie diskutavo, kurie irgi išreiškė savo nuomonę.
Paskutinis šios dienos vakarinio posėdžio veiksmas, kurį turiu paskelbti, tai yra registracija.
Ačiū kolegoms. Užsiregistravo 38 Seimo nariai.
Kitų klausimų nėra, posėdyje nėra ko svarstyti. Ačiū visiems. Lapkričio 5 dienos vakarinis posėdis baigtas. (Gongas)
* Santrumpų reikšmės: DFVL – Demokratų frakcija „Vardan Lietuvos“; LF – Laisvės frakcija; LRPF – Lietuvos regionų partijos frakcija; LSDPF – Lietuvos socialdemokratų partijos frakcija; LSF – Liberalų sąjūdžio frakcija; LVŽSF – Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcija; MSNG – Mišri Seimo narių grupė; TS-LKDF – Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcija.