LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Švietimo ir mokslo komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 IR 36 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 45(1) STRAIPSNIU ĮSTATYMO NR. XIII-3268 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3842

 

 

2023-06-14  Nr. 106-P-27

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Artūras Žukauskas, Komiteto pirmininko pavaduotoja Ieva Kačinskaitė-Urbonienė, Komiteto nariai Dalia Asanavičiūtė, Eugenijus Jovaiša, Andrius Vyšniauskas (pavaduojantis Dainių Kreivį), Laima Nagienė, Aušrinė Norkienė, Beata Pietkiewicz, Edmundas Pupinis, Edita Rudelienė, Jurgita Šiugždinienė, Vilija Targamadzė, Švietimo ir mokslo komiteto biuro darbuotojai: vedėja Lina Vingrytė, patarėjos Justina Paukštė, Rūta Steponėnienė, Deimantė Žegunė, padėjėja Girmantė Petrauskaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Pažymėtina, kad iš projekto bei projekto lyginamojo varianto matyti, kad projekto 1 straipsniu keičiamo Švietimo įstatymo 21 straipsnis nėra parengtas galiojančios suvestinės Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 451 straipsniu įstatymo Nr. XIII-3268 (toliau – įstatymas Nr. XIII-3268) redakcijos pagrindu (jame neatsispindi Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 45straipsniu įstatymo Nr. XIII-3268 3 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XIV-1727 padaryti Švietimo įstatymo 21 straipsnio pakeitimai). Atsižvelgiant į tai, projektas ir jo lyginamasis  variantas tikslintini. Be to, siūlytina neatsisakyti įstatymu Nr. XIV-1727 jau priimtų keičiamo Švietimo įstatymo 21 straipsnio 1 dalies nuostatų, pvz., specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo asmenims, kurie dėl ligos mokėsi su pertraukomis ir pateikė tokių pertraukų priežastį pagrindžiančius dokumentus, – iki mokslo metų, kuriais jiems sueina 23 metai, pabaigos, galimybės, arba perteklinės formuluotės „ar jam lygiavertį“ išbraukimo.

Iš dalies pritarti

Projekto Nr. XIVP-3842(2)  1 str. patobulintas.

 

Dėl išsilavinimo, lygiaverčio aukštajam universitetiniam, atsisakymo pritarti negalima, nes yra asmenų kurie baigę mokslą anksčiau, arba atvyksta iš užsienio. Pagal Mokslo ir studijų įstatymo 4 str. 3 d. aukštasis koleginis išsilavinimas – išsilavinimas, įgytas Lietuvos aukštosiose mokyklose baigus koleginių studijų programas, pagal kurias suteikiama aukštojo mokslo kvalifikacija, arba kompetentingos institucijos pripažintas kaip jam lygiavertis išsilavinimas. Pagal 4 str. 4 dalį aukštasis universitetinis išsilavinimas – išsilavinimas, įgytas Lietuvos aukštosiose mokyklose baigus universitetinių studijų programas, pagal kurias suteikiama aukštojo mokslo kvalifikacija, arba kompetentingos institucijos pripažintas kaip jam lygiavertis išsilavinimas.

 

Pagal kitas pastabas projektas patobulintas.

1.2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-03

 

 

 

2. Atsižvelgiant į tai, kad projektu keičiamas neįsigaliojęs įstatymas Nr. XII-3268 ir kurio 9 straipsnyje jau yra numatyta šio įstatymo įgyvendinimo tvarka, projekto 2 straipsniu reikėtų keisti būtent įstatymo Nr. XIII-3268 9 straipsnio 3 dalį, joje nustatant kitokį įstatymo 3 straipsniu keičiamo 21 straipsnio įgyvendinimo terminą - 2024 m. rugpjūčio 31 d. Jeigu būtų atsižvelgta į šią pastabą, reikėtų keisti ir įstatymo pavadinimą.

Pritarti

 

2.1

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2024-06-06

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 45-1 straipsniu įstatymo Nr. XIII-3268 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3842 (toliau – Įstatymo projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei teikiame šią pastabą.

 Įstatymo projektu nustatoma, kad specialiosios pedagoginės pagalbos paskirtis – didinti asmens, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymosi veiksmingumą. Ją teikia specialieji pedagogai, logopedai, tiflopedagogai, surdopedagogai, įgiję aukštąjį universitetinį ar jam lygiavertį išsilavinimą pagal specialiosios pedagogikos studijų programą, atitinkantys švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatytus kvalifikacinius reikalavimus ir kurie pagal šio įstatymo 51 straipsnį yra nepriekaištingos reputacijos <..>.

Vadovaujantis 2018 m. birželio 28 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2018/958 dėl proporcingumo patikros prieš priimant naujas profesijų reglamentavimo nuostatas nuostatomis, valstybės narės, prieš priimdamos naujas arba iš dalies keisdamos esamas įstatymų ar kitų teisės aktų nuostatas, kuriomis ribojama galimybė užsiimti reglamentuojamomis profesijomis ar jomis verstis, atlieka proporcingumo vertinimą pagal šioje direktyvoje nustatytas taisykles. Įgyvendinant Direktyvą (ES) 2018/958 Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo nustatytais atvejais, t. y., prieš nustatydami naują ar keisdami esamą teisinį reguliavimą, kurio nuostatomis ribojama galimybė užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, teisės aktų projektų rengėjai atlieka teisės aktų projektų, susijusių su reglamentuojamomis profesijomis, proporcingumo vertinimą, kurio tvarką nustato Vyriausybė. Ši tvarka nustatyta 2008 m. birželio 18 d. nutarimu Nr. 637 „Dėl Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo įgyvendinimo” patvirtinto Teisės aktų projektų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, proporcingumo vertinimo tvarkos aprašo (toliau – Tvarkos aprašas) 9–11 punktais. Vadovaujantis Tvarkos aprašu norminių teisės aktų projektų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis (toliau – Nuostatos), proporcingumo vertinimą atlieka teisės akto projekto rengėjas, kuris įvertina kiekvieną nuostatą pagal jos pobūdį, turinį ir galimą poveikį. Teisės akto projekto rengėjas, atlikęs Nuostatų proporcingumo vertinimą, parengia Nuostatų proporcingumo vertinimo išvadą, pagrįstą kokybiniais ir, jei įmanoma, kiekybiniais, rodikliais, pateikdamas duomenis apie kiekvienos Nuostatos atitiktį kriterijams, nurodytiems Tvarkos aprašo 5 punkte. Teisės akto projekto rengėjas vertinimo išvadą kartu su teisės akto projektu pateikia profesinių kvalifikacijų pripažinimo koordinatoriui, kuris užtikrina Nuostatų proporcingumo vertinimo objektyvumą ir nepriklausomumą. Atsižvelgiant į tai, turi būti atliktas Įstatymo projekto, nuostatų, keičiančių reikalavimus specialiesiems pedagogams, logopedams, tiflopedagogams, surdopedagogams proporcingumo vertinimas, kuris turi būti pateiktas kvalifikacijų pripažinimo koordinatoriui (Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijai).

Pritarti

 

 

Šiuo projektu yra atstatomi jau anksčiau buvę reikalavimai dėl nepriekaištingos reputacijos (tikėtina, kad tai buvo techninė klaida, susijusi su Švietimo įstatymo pakeitimais ir tų pakeitimų įsigalėjimo nesužiūrėjimu), todėl dar kartą atlikti proporcingumo vertinimo procedūros nereikia. Šie reikalavimai galioja Specialiosios pedagoginės pagalbos asmeniui iki 21 metų teikimo ir kvalifikacinių reikalavimų nustatymo šios pagalbos teikėjams tvarkos apraše (suderinta 2024 m. sausio mėn.).

 

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nepateikta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nepateikta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nepateikta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 45(1) straipsniu įstatymo Nr. XIII-3268 3 ir 9 straipsnių pakeitimo projektui Nr. XIVP-3842(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: Pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: E. Pupinis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Artūras Žukauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Švietimo ir mokslo komiteto biuro patarėja Deimantė Žegunė